Capitolul iv - ORGANIZAREA, ACTIVITĂŢILE ŞI OBLIGAŢIILE AUTORITĂŢILOR DE SUPRAVEGHERE A PIEŢEI ŞI A BIROULUI UNIC DE LEGĂTURĂ - Regulamentul 1020/20-iun-2019 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor şi de modificare a Directivei 2004/42/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 şi (UE) nr. 305/2011
Acte UE
Jurnalul Oficial 169L
În vigoare Versiune de la: 1 Octombrie 2024 până la: 11 August 2026
CAPITOLUL IV:ORGANIZAREA, ACTIVITĂŢILE ŞI OBLIGAŢIILE AUTORITĂŢILOR DE SUPRAVEGHERE A PIEŢEI ŞI A BIROULUI UNIC DE LEGĂTURĂ
Art. 10: Desemnarea autorităţilor de supraveghere a pieţei şi a biroului unic de legătură
(1)Statele membre organizează şi desfăşoară activităţi de supraveghere a pieţei, astfel cum se prevede în prezentul regulament.
(2)În sensul alineatului (1) din prezentul articol, fiecare stat membru desemnează una sau mai multe autorităţi de supraveghere a pieţei pe teritoriul său. Fiecare stat membru informează Comisia şi celelalte state membre cu privire la autorităţile sale de supraveghere a pieţei şi domeniile de competenţă ale fiecăreia dintre aceste autorităţi, prin intermediul sistemului de informaţii şi comunicare menţionat la articolul 34.
(3)Fiecare stat membru desemnează un birou unic de legătură.
(4)Biroul unic de legătură este responsabil cel puţin de reprezentarea poziţiei coordonate a autorităţilor de supraveghere a pieţei şi a autorităţilor desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1) şi de comunicarea strategiilor naţionale prevăzute la articolul 13. De asemenea, biroul unic de legătură sprijină cooperarea dintre autorităţile de supraveghere a pieţei din diferite state membre, astfel cum se prevede în capitolul VI.
(5)Pentru a efectua supravegherea pieţei în ceea ce priveşte produsele puse la dispoziţie online şi offline cu aceeaşi eficacitate pentru toate canalele de distribuţie, statele membre se asigură că propriile autorităţi de supraveghere a pieţei şi birourile unice de legătură dispun de resursele necesare, inclusiv suficiente de resurse bugetare şi de altă natură, cum ar fi un număr suficient de personal competent, de expertiză, de proceduri şi de alte mecanisme pentru îndeplinirea corespunzătoare a sarcinilor lor.
(6)În cazurile în care există mai mult de o autoritate de supraveghere a pieţei pe teritoriul lor, statele membre se asigură că sarcinile acestora sunt clar definite şi că sunt stabilite mecanisme de comunicare şi de coordonare adecvate pentru a le permite autorităţilor respective să coopereze îndeaproape şi să-şi îndeplinească sarcinile în mod eficient.
Art. 11: Activităţile autorităţilor de supraveghere a pieţei
(1)Autorităţile de supraveghere a pieţei îşi desfăşoară activităţile pentru a asigura următoarele:
a)supravegherea eficientă a pieţei pe teritoriul lor a produselor puse la dispoziţie online şi offline în ceea ce priveşte produsele care intră sub incidenţa legislaţiei de armonizare a Uniunii;
b)luarea, de către operatorii economici, de măsuri corective adecvate şi proporţionale în ceea ce priveşte conformarea cu legislaţia respectivă şi cu prezentul regulament;
c)luarea unor măsuri adecvate şi proporţionale dacă operatorul economic nu ia măsuri corective.
(2)Autorităţile de supraveghere a pieţei îşi exercită competenţele şi îşi îndeplinesc sarcinile în mod independent, imparţial şi nepărtinitor.
(3)Autorităţile de supraveghere a pieţei, ca parte a activităţilor lor prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol, efectuează verificări corespunzătoare ale caracteristicilor produselor la o scară adecvată, prin intermediul unor verificări ale documentelor şi, după caz, controale fizice şi de laborator bazate pe eşantioane adecvate, acordând prioritate resurselor şi acţiunilor acestora pentru a asigura supravegherea eficientă a pieţei şi ţinând seama de strategia naţională de supraveghere a pieţei menţionată la articolul 13.
Pentru a decide cu privire la ce controale să efectueze, pentru ce tip de produse şi la ce scară, autorităţile de supraveghere a pieţei adoptă o abordare bazată pe riscuri, luând în considerare următorii factori:
a)posibilele pericole şi cazuri de neconformitate asociate produselor şi, atunci când sunt disponibile, cazuri de apariţie a acestora pe piaţă;
b)activităţile şi operaţiunile controlate de operatorul economic;
c)antecedentele în materie de neconformitate ale operatorului economic;
d)dacă este cazul, crearea de profiluri de risc de către autorităţile desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1);
e)reclamaţiile consumatorilor şi alte informaţii primite de la alte autorităţi, operatori economici, mijloace de informare în masă şi din alte surse care ar putea indica neconformitatea.
(4)Comisia, după consultarea Reţelei, poate adopta acte de punere în aplicare pentru determinarea condiţiilor uniforme pentru controale, a criteriilor de stabilire a frecvenţei controalelor şi a cantităţii de eşantioane care trebuie verificate în legătură cu anumite produse sau categorii de produse, în cazul în care au fost identificate în mod continuu riscuri specifice sau încălcări grave ale legislaţiei de armonizare a Uniunii aplicabile, pentru a asigura un nivel ridicat de protecţie a sănătăţii şi a siguranţei sau alte interese publice protejate de legislaţia respectivă. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 43 alineatul (2).
(5)În cazul în care operatorii economici prezintă rapoarte de testare sau certificate de atestare a conformităţii produselor lor cu legislaţia de armonizare a Uniunii emise de un organism de evaluare a conformităţii acreditat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008, autorităţile de supraveghere a pieţei ţin seama în mod corespunzător de astfel de rapoarte ori certificate.
(6)Elementele de probă care sunt utilizate de o autoritate de supraveghere a pieţei într-un stat membru pot fi utilizate ca parte a unei investigaţii pentru a verifica conformitatea produselor efectuate de autorităţile de supraveghere a pieţei din alt stat membru, fără a fi necesară îndeplinirea altor cerinţe formale.
(7)Autorităţile de supraveghere a pieţei stabilesc următoarele proceduri în legătură cu produsele care fac obiectul legislaţiei de armonizare a Uniunii:
a)proceduri pentru urmărirea reclamaţiilor sau a rapoartelor cu privire la aspecte legate de riscuri sau cazuri de neconformitate;
b)proceduri pentru a verifica dacă măsurile corective ce trebuiau luate de operatorii economici au fost luate.
(8)Pentru a asigura comunicarea şi coordonarea cu omologii lor din alte state membre, autorităţile de supraveghere a pieţei participă în mod activ în grupurile de cooperare administrativă (ADCO) menţionate la articolul 30 alineatul (2).
(9)Fără a aduce atingere oricărei proceduri de salvgardare prevăzute de legislaţia de armonizare a Uniunii, produsele care au fost considerate neconforme pe baza unei decizii luate de o autoritate de supraveghere a pieţei într-un stat membru sunt considerate neconforme de către autorităţile de supraveghere a pieţei din alt stat membru, cu excepţia cazului în care o autoritate de supraveghere relevantă dintr-un alt stat membru a concluzionat contrariul, pe baza propriei investigaţii, ţinând seama, dacă este cazul, de informaţiile furnizate de un operator economic.
Art. 12: Evaluările la nivel de omologi
(1)Se organizează evaluări la nivel de omologi pentru autorităţile de supraveghere a pieţei care doresc să participe la astfel de evaluări, pentru a consolida coerenţa activităţilor de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte aplicarea prezentului regulament.
(2)Reţeaua elaborează metodologia şi planul de acţiune pentru evaluările la nivel de omologi între autorităţile de supraveghere a pieţei participante. La stabilirea metodologiei şi a planului de acţiune, Reţeaua ţine seama, cel puţin, de numărul şi dimensiunea autorităţilor de supraveghere a pieţei din statele membre, de numărul personalului disponibil şi de alte resurse pentru efectuarea evaluării la nivel de omologi, precum şi de alte criterii relevante.
(3)Evaluările la nivel de omologi acoperă cele mai bune practici elaborate de unele autorităţi de supraveghere a pieţei care pot aduce beneficii altor autorităţi de supraveghere a pieţei, precum şi alte aspecte relevante legate de eficacitatea activităţilor de supraveghere a pieţei.
(4)Rezultatele evaluărilor la nivel de omologi sunt raportate Reţelei.
Art. 13: Strategii naţionale de supraveghere a pieţei
(1)Fiecare stat membru elaborează o strategie naţională generală de supraveghere a pieţei cel puţin o dată la patru ani. Fiecare stat membru elaborează prima astfel de strategie până la 16 iulie 2022. Strategia naţională trebuie să promoveze o abordare coerentă, globală şi integrată a supravegherii pieţei şi a asigurării aplicării legislaţiei de armonizare a Uniunii pe teritoriul statului membru. La elaborarea strategiei naţionale de supraveghere a pieţei, se iau în considerare toate sectoarele care intră sub incidenţa legislaţiei de armonizare a Uniunii şi toate etapele lanţului de aprovizionare al produsului, inclusiv importurile şi lanţurile de aprovizionare digitale. Pot fi luate în considerare şi priorităţile stabilite în programul de lucru al Reţelei.
(2)Strategia naţională de supraveghere a pieţei trebuie să includă cel puţin următoarele elemente atunci când aceasta nu compromite activităţile de supraveghere a pieţei:
a)informaţiile disponibile cu privire la apariţia produselor neconforme, în special luând în considerare verificările şi controalele prevăzute la articolul 11 alineatul (3) şi, respectiv, la articolul 25 alineatul (3), precum şi, atunci când este cazul, evoluţia pieţei care poate afecta ratele de neconformitate pentru categoriile de produse şi potenţialele riscuri şi ameninţări legate de tehnologiile emergente;
b)domeniile identificate de către statele membre ca priorităţi pentru asigurarea aplicării legislaţiei de armonizare a Uniunii;
c)activităţile de asigurare a aplicării legislaţiei planificate în scopul reducerii neconformităţii în domeniile identificate ca priorităţi, inclusiv, acolo unde este cazul, nivelurile minime de control prevăzute pentru categoriile de produse care prezintă niveluri semnificative de neconformitate;
d)o evaluare a cooperării cu autorităţile de supraveghere a pieţei din alte state membre, astfel cum este menţionată la articolul 11 alineatul (8) şi în capitolul VI.
(3)Statele membre comunică Comisiei şi altor state membre strategiile lor naţionale de supraveghere a pieţei, prin intermediul sistemului de informaţii şi comunicare menţionat la articolul 34. Fiecare stat membru publică un rezumat al strategiei sale.