Titlul iv - TRANSPARENŢĂ ŞI PROTECŢIA CONSUMATORILOR - Regulamentul 1011/08-iun-2016 privind indicii utilizaţi ca indici de referinţă în cadrul instrumentelor financiare şi al contractelor financiare sau pentru a măsura performanţele fondurilor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2014/17/UE şi a Regulamentului (UE)nr. 596/2014

Acte UE

Jurnalul Oficial 171L

În vigoare
Versiune de la: 17 Ianuarie 2025 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL IV:TRANSPARENŢĂ ŞI PROTECŢIA CONSUMATORILOR
Art. 27: Declaraţia privind indicele de referinţă
(1)În termen de două săptămâni de la înscrierea de către un administrator în registrul menţionat la articolul 36, acesta publică o declaraţie privind indicele de referinţă, prin mijloace care asigură un acces uşor şi echitabil, pentru fiecare indice de referinţă sau, dacă este cazul, pentru fiecare categorie de indici de referinţă care pot fi utilizaţi în Uniune în conformitate cu articolul 29.
În cazul în care administratorul respectiv începe să elaboreze un nou indice de referinţă sau o nouă familie de indici de referinţă care pot fi utilizaţi în Uniune în conformitate cu articolul 29, acesta publică în termen de două săptămâni, prin mijloace care asigură un acces uşor şi echitabil, o declaraţie privind indicele de referinţă pentru fiecare indice nou sau, dacă este cazul, pentru fiecare familie nouă de indici.
Administratorul analizează şi, dacă este necesar, actualizează declaraţia privind indicele de referinţă pentru fiecare indice de referinţă sau pentru fiecare categorie de indici de referinţă în cazul oricărei modificări aduse informaţiilor care trebuie puse la dispoziţie în temeiul prezentului articol, dar nu mai rar de o dată la doi ani.
Declaraţia privind indicele de referinţă:
a)defineşte în mod clar şi neechivoc piaţa sau realitatea economică măsurată de indicele de referinţă şi situaţiile în care această măsură poate deveni nefiabilă;
b)stabileşte specificaţii tehnice care identifică în mod clar şi neechivoc elementele de calcul al indicelui de referinţă cu privire la care ar putea fi exercitate puteri discreţionare, criteriile aplicabile exercitării acestor puteri discreţionare şi poziţia persoanelor care le pot exercita, precum şi modul în care aceste puteri pot fi evaluate ulterior;
c)prevede posibilitatea ca anumiţi factori, inclusiv factori externi care sunt în afara controlului administratorului, pot face necesară modificarea indicelui de referinţă sau încetarea furnizării acestuia; şi
d)informează utilizatorii că modificarea indicelui de referinţă sau încetarea furnizării acestuia poate afecta contractele financiare şi instrumentele financiare care se raportează la indicele de referinţă sau măsura performanţei fondurilor de investiţii.
(2)Declaraţia privind indicele de referinţă cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a)definiţiile tuturor termenilor esenţiali legaţi de indicele de referinţă;
b)argumentele care justifică adoptarea metodologiei de elaborare a indicelui de referinţă şi a procedurilor pentru revizuirea şi aprobarea metodologiei;
c)criteriile şi procedurile utilizate pentru a stabili indicele de referinţă, inclusiv o descriere a datelor de intrare, prioritatea acordată diferitor tipuri de date de intrare, datele minime necesare pentru stabilirea unui indice de referinţă, utilizarea eventualelor modele sau metode de extrapolare şi a eventualelor proceduri de reechilibrare a elementelor unui indicator al indicelui de referinţă;
d)controalele şi normele care reglementează exercitarea puterii de decizie sau a puterii discreţionare de către administrator sau de către contribuitori, pentru a asigura coerenţa în utilizarea unei astfel de puteri de decizie sau discreţionare;
e)procedurile care reglementează stabilirea indicelui de referinţă în perioadele de criză sau în perioadele în care sursele de date privind tranzacţiile ar putea fi insuficiente, inexacte sau nefiabile şi posibilele limitări ale indicelui de referinţă în astfel de perioade;
f)procedurile pentru remedierea erorilor apărute în datele de intrare sau în stabilirea indicelui de referinţă, inclusiv cazurile în care va fi necesară recalcularea acestuia; şi
g)identificarea limitărilor potenţiale ale unui indice de referinţă, inclusiv ale funcţionării acestuia pe pieţe nelichide sau fragmentate, precum şi posibila concentrare a intrărilor.
(21)Până la 30 aprilie 2020, pentru fiecare dintre cerinţele menţionate la alineatul (2), declaraţia privind indicii de referinţă conţine o explicaţie a modului în care se reflectă factorii MSG în fiecare indice de referinţă sau pentru familia de indici de referinţă furnizaţi şi publicaţi. Pentru indicii de referinţă sau familiile de indici de referinţă care nu urmăresc obiective MSG este suficient ca administratorii de indici de referinţă să indice în mod clar în declaraţia privind indicii de referinţă faptul că nu urmăresc astfel de obiective.
În cazul în care niciun indice UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică sau niciun indice UE de referinţă aliniat la Acordul de la Paris nu este disponibil în portofoliul administratorului de indici de referinţă individual sau în care administratorul de indici de referinţă individual nu are indici de referinţă care urmăresc obiectivele MSG sau iau în considerare factorii MSG, acest lucru este menţionat în declaraţiile privind toţi indicii de referinţă furnizaţi de administratorul respectiv. Pentru indicii de referinţă semnificativi pentru acţiuni şi obligaţiuni, precum şi pentru indicii UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică şi indicii UE de referinţă aliniaţi la Acordul de la Paris, administratorii de indici de referinţă prezintă în declaraţia privind indicii de referinţă detalii privind dacă şi în ce măsură este asigurat gradul de aliniere generală cu obiectivul de reducere a emisiilor de carbon sau de atingere a obiectivelor Acordului de la Paris, în conformitate cu normele de informare pentru produsele financiare de la articolul 9 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/2088 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2).
(*2)Regulamentul (UE) 2019/2088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare (JO L 317, 9.12.2019, p. 1).
Până la 31 decembrie 2021, administratorii de indici de referinţă trebuie să includă în declaraţia lor privind indicele de referinţă pentru fiecare indice de referinţă sau, dacă există, pentru fiecare familie de indici de referinţă, cu excepţia indicilor de referinţă ai ratei dobânzii şi ai cursului de schimb valutar, o explicaţie a modului în care metodologia se aliniază la obiectivul de reducere a emisiilor de carbon sau atinge obiectivele Acordului de la Paris.
(22)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 49 pentru a completa prezentul regulament precizând în detaliu informaţiile care urmează să fie furnizate în declaraţia privind indicii de referinţă în temeiul alineatului (2a) din prezentul articol, precum şi formatul standard care urmează a fi utilizat pentru trimiterile la factorii MSG pentru a permite participanţilor la piaţă să facă alegeri în cunoştinţă de cauză şi pentru a asigura fezabilitatea din punct de vedere tehnic pentru respectarea alineatului respectiv.

(3)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza în detaliu conţinutul declaraţiei privind indicele de referinţă şi cazurile în care este necesară o actualizare a acestei declaraţii.
ESMA face distincţie între diferitele tipuri de indici de referinţă şi sectoare stabilite în prezentul regulament şi ţine cont de principiul proporţionalităţii.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la data de 1 aprilie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 28: Modificările aduse şi încetarea furnizării unui indice de referinţă
(1)Administratorul publică, alături de declaraţia privind indicele de referinţă menţionată la articolul 27, o procedură privind măsurile pe care trebuie să le întreprindă în cazul modificărilor aduse unui indice de referinţă sau al încetării furnizării unui indice de referinţă care poate fi utilizat în Uniune în conformitate cu articolul 29 alineatul (1). Procedura poate fi elaborată, dacă este cazul, pentru categorii de indici de referinţă şi este actualizată şi publicată ori de câte ori are loc o modificare semnificativă.
(2)Entităţile supravegheate, cu excepţia administratorilor menţionaţi la alineatul (1), care utilizează un indice de referinţă prezintă şi menţin planuri scrise solide, în care să prevadă măsurile pe care le-ar întreprinde în cazul în care indicele de referinţă se modifică în mod semnificativ sau încetează să mai fie furnizat. Atunci când este fezabil şi oportun, în astfel de planuri este desemnat unul sau mai mulţi indici de referinţă alternativi care ar putea fi utilizaţi în locul indicilor de referinţă ce nu ar mai fi furnizaţi, indicându-se motivul pentru care aceşti indici de referinţă constituie alternative adecvate. La cerere şi fără întârzieri nejustificate, entităţile supravegheate furnizează autorităţii competente relevante aceste planuri, precum şi eventualele actualizări, şi le reflectă în relaţia contractuală cu clienţii.

Art. 28a: Punerea la dispoziţie a informaţiilor în punctul unic de acces european
(1)De la 10 ianuarie 2028, atunci când publică orice informaţie menţionată la articolul 4 alineatul (5), la articolul 11 alineatul (1) litera (c), la articolul 12 alineatul (3), la articolul 13 alineatul (1), la articolul 25 alineatul (7), la articolul 26 alineatul (3), la articolul 27 alineatul (1) şi la articolul 28 alineatul (1) din prezentul regulament, administratorul transmite în acelaşi timp informaţiile respective organismului de colectare relevant menţionat la alineatul (3) de la prezentul articol, pentru a fi puse la dispoziţie în punctul unic de acces european (ESAP) înfiinţat în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului (*12).
(*12)Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate (JO L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
Informaţiile respective respectă următoarele cerinţe:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859, sau, în cazul în care acest lucru este prevăzut de dreptul Uniunii, într-un format prelucrabil automat, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 4 din regulamentul respectiv;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile administratorului la care se referă informaţiile;
(ii)pentru persoanele juridice, identificatorul entităţii juridice al administratorului, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)pentru persoanele juridice, categoria de dimensiune a administratorului, astfel cum este precizată în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (d) din regulamentul respectiv;
(iv)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(v)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(2)În sensul alineatului (1) litera (b) punctul (ii), administratorii care sunt persoane juridice obţin un identificator al entităţii juridice.
(3)În scopul punerii la dispoziţie în ESAP a informaţiilor menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, autoritatea competentă este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
(4)De la 10 ianuarie 2028, informaţiile menţionate la articolul 45 alineatul (1) din prezentul regulament sunt puse la dispoziţie în ESAP. În acest scop, autoritatea competentă este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
Informaţiile respective respectă următoarele cerinţe:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile administratorului la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al administratorului, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(5)De la 10 ianuarie 2028, informaţiile menţionate la articolul 36 din prezentul regulament sunt puse la dispoziţie în ESAP. În acest scop, ESMA este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
Informaţiile respective respectă următoarele cerinţe:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile administratorului la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al administratorului, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din regulamentul respectiv;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(6)În scopul colectării şi gestionării eficiente a informaţiilor transmise în conformitate cu alineatul (1), ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza:
a)orice alte metadate care trebuie să însoţească informaţiile;
b)modul de structurare a datelor la nivelul informaţiilor prezentate;
c)pentru ce informaţii este necesar un format prelucrabil automat şi, în astfel de cazuri, ce format prelucrabil automat trebuie utilizat.
În sensul literei (c), ESMA evaluează avantajele şi dezavantajele diferitelor formate prelucrabile automat şi efectuează teste adecvate în condiţii reale de utilizare.
ESMA prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de punere în aplicare.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(7)Dacă este necesar, ESMA adoptă orientări pentru a se asigura că metadatele transmise în conformitate cu alineatul (6) primul paragraf litera (a) sunt corecte.