Capitolul iv - PROCEDURA DE ÎNREGISTRARE - Regulamentul 1001/14-iun-2017 privind marca Uniunii Europene

Acte UE

Jurnalul Oficial 154L

În vigoare
Versiune de la: 1 Decembrie 2025
CAPITOLUL IV:PROCEDURA DE ÎNREGISTRARE
Art. 41: Examinarea condiţiilor privind depozitul
(1)Oficiul examinează dacă:
a)cererea de înregistrare a mărcii UE îndeplineşte condiţiile pentru a-i fi acordată o dată de depozit în conformitate cu articolul 32;
b)cererea de înregistrare a mărcii UE îndeplineşte condiţiile şi cerinţele menţionate la articolul 31 alineatul (3);
c)taxele pe categorie, atunci când este cazul, au fost achitate în termenul stabilit.
(2)În cazul în care cererea de înregistrare a mărcii UE nu îndeplineşte condiţiile menţionate la alineatul (1), Oficiul invită solicitantul să remedieze în termen de două luni de la primirea notificării neregulile sau neefectuarea plăţii constatate.
(3)În cazul în care neregulile sau neefectuarea plăţii constatate în temeiul alineatului (1) litera (a) nu sunt remediate în acest termen, cererea nu va fi considerată ca o cerere de înregistrare a mărcii UE. În cazul în care solicitantul se conformează invitaţiei Oficiului, acesta din urmă acordă, ca dată de depunere a cererii, data la care s-au remediat neregulile sau neefectuarea plăţii constatate.
(4)În cazul în care neregulile constatate în temeiul alineatului (1) litera (b) nu sunt remediate în termenul stabilit, Oficiul respinge cererea.
(5)În cazul în care nu se remediază în termenul stabilit neefectuarea plăţii constatată în temeiul alineatului (1) litera (c), cererea se consideră a fi retrasă cu excepţia cazului în care este evident ce categorie de produse sau servicii este destinată să fie acoperită de suma achitată. În lipsa altor criterii care să permită determinarea claselor a căror acoperire este prevăzută, Oficiul ia în considerare clasele în ordinea clasificării. Cererea este considerată retrasă în ceea ce priveşte clasele pentru care taxele de clasă nu au fost plătite sau nu au fost plătite în întregime.
(6)Neîndeplinirea cerinţelor privind revendicarea priorităţii atrage pierderea dreptului de prioritate pentru cerere.
(7)Neîndeplinirea cerinţelor privind revendicarea seniorităţii unei mărci naţionale atrage pierderea acelui drept pentru cerere.
(8)În cazul în care cerinţele menţionate la alineatul (1) literele (b) şi (c) nu sunt respectate numai în ceea ce priveşte anumite produse sau servicii, Oficiul respinge cererea sau se stinge dreptul de prioritate sau dreptul de senioritate numai pentru produsele şi serviciile respective.
Art. 42: Examinarea motivelor absolute de refuz
(1)În cazul în care o marcă este exclusă de la înregistrare în temeiul articolului 7, în ceea ce priveşte toate sau doar o parte dintre produsele sau serviciile pentru care se solicită înregistrarea mărcii UE, cererea se respinge pentru aceste produse sau servicii.
(2)Cererea nu se respinge înainte ca solicitantului să i se fi acordat posibilitatea de a retrage sau modifica cererea sau de a-şi prezenta observaţiile. În acest scop, Oficiul notifică solicitantului motivele de refuz al înregistrării şi stabileşte un termen în care acesta poate retrage sau modifica cererea sau îşi poate prezenta observaţiile. În cazul în care solicitantul nu remediază motivele de refuz al înregistrării, Oficiul refuză înregistrarea în totalitate sau parţial.
Art. 43: Raportul de cercetare
(1)La cererea solicitantului unei mărci UE, în momentul depunerii cererii, Oficiul întocmeşte un raport de cercetare la nivelul Uniunii Europene (denumit în continuare "raport UE de cercetare") în care menţionează mărcile UE anterioare sau cererile anterioare de înregistrare a mărcilor UE pe care le-a identificat şi care pot să fie opozabile, în conformitate cu articolul 8, înregistrării mărcii UE care face obiectul cererii.
(2)În cazul în care, în momentul depunerii unei cereri de înregistrare de marcă UE, solicitantul cere ca oficiile centrale pentru proprietatea industrială din statele membre să întocmească un raport de cercetare şi dacă taxa de cercetare aferentă a fost achitată în termenul prevăzut pentru plata taxei de depunere, Oficiul transmite fără întârziere o copie a cererii de înregistrare a mărcii UE Oficiului central pentru proprietatea industrială din fiecare stat membru, care a comunicat Oficiului decizia sa de a efectua cercetări în propriul registru de mărci cu privire la cererile de înregistrare a mărcilor UE.
(3)Fiecare dintre oficiile centrale pentru proprietatea industrială din statele membre, menţionate la alineatul (2), transmite un raport de cercetare în care fie precizează eventualele mărci naţionale anterioare, cererile anterioare de înregistrare a mărcilor naţionale sau mărcile anterioare înregistrate în temeiul unor acorduri internaţionale aplicabile în statul membru sau statele membre în cauză, care au fost identificate şi care pot fi opozabile în conformitate cu articolul 8 înregistrării mărcii UE care face obiectul cererii, fie declară că cercetarea nu a furnizat nicio indicaţie a unor astfel de drepturi.
(4)Oficiul, după consultarea consiliului de administraţie prevăzut la articolul 153 (denumit în continuare "consiliul de administraţie"), stabileşte conţinutul şi modalităţile detaliate pentru raportare.
(5)Oficiul varsă o anumită sumă fiecărui Oficiu central pentru proprietatea industrială pentru fiecare raport de cercetare furnizat de acesta în conformitate cu alineatul (3). Această sumă, care este aceeaşi pentru toate serviciile centrale, este stabilită de comitetul bugetar, printr-o decizie luată cu majoritatea de trei pătrimi a reprezentanţilor statelor membre.
(6)Oficiul transmite solicitantului mărcii UE raportul UE de cercetare solicitat şi toate rapoartele naţionale de cercetare solicitate pe care le-a primit.
(7)La publicarea cererii de înregistrare a mărcii UE, Oficiul informează titularii tuturor mărcilor UE anterioare sau ai tuturor cererilor anterioare de înregistrare a mărcilor UE care sunt menţionaţi în raportul UE de cercetare, cu privire la publicarea cererii de înregistrare a mărcii Uniunii Europene. Aceasta se aplică indiferent dacă solicitantul a cerut sau nu să primească raportul UE de cercetare, cu excepţia cazului în care titularul unei înregistrări sau cereri anterioare solicită să nu primească notificarea.
Art. 44: Publicarea cererii
(1)În cazul în care condiţiile aplicabile cererii de înregistrare a mărcii UE sunt îndeplinite, cererea se publică în sensul articolului 46, în măsura în care nu a fost respinsă în temeiul articolului 42. Publicarea cererii nu aduce atingere informaţiilor care au fost deja puse la dispoziţia publicului în alt mod în conformitate cu prezentul regulament sau cu actele adoptate în temeiul prezentului regulament.
(2)În cazul în care, după ce a fost publicată, cererea este respinsă în temeiul articolului 42, decizia de respingere se publică atunci când devine definitivă.
(3)În cazul în care o cerere publicată conţine o eroare imputabilă Oficiului, acesta poate, din proprie iniţiativă sau la cererea solicitantului, să corecteze eroarea şi să publice această rectificare.
În cazul în care rectificarea este cerută de către solicitant, normele adoptate în temeiul articolului 49 alineatul (3) se aplică mutatis mutandis.
(4)În cazul în care rectificarea se referă la lista de produse sau servicii sau la reprezentarea mărcii, se aplică, de asemenea, articolul 46 alineatul (2).
(5)Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a stabili detaliile care trebuie incluse în cererea publicată. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 207 alineatul (2).
Art. 45: Observaţii ale terţilor
(1)Orice persoană fizică sau juridică, precum şi orice grup sau organism care reprezintă fabricanţi, producători, prestatori de servicii, comercianţi sau consumatori pot depune la Oficiu observaţii scrise, precizând motivele pentru care, în temeiul articolelor 5 şi 7, înregistrarea mărcii nu ar trebui să fie respinsă ex officio.
Persoanele şi grupurile sau organismele menţionate la primul paragraf nu dobândesc calitatea de părţi în cadrul procedurii în faţa Oficiului.
(2)Observaţiile formulate de terţi se prezintă înainte de sfârşitul perioadei de opoziţie sau, în cazul în care a fost depusă o opoziţie împotriva mărcii, înainte de luarea deciziei finale cu privire la opoziţie.
(3)Depunerea de observaţii menţionată la alineatul (1) nu aduce atingere dreptului Oficiului de a redeschide examinarea motivelor absolute, din proprie iniţiativă, în orice moment înainte de înregistrare, după caz.
(4)Observaţiile menţionate la alineatul (1) sunt notificate solicitantului, care poate formula comentarii la acestea.
Art. 46: Opoziţie
(1)Se poate formula o opoziţie la înregistrarea mărcii în termen de trei luni de la publicarea cererii de înregistrare a mărcii UE, pe motiv că marca ar trebui să fie respinsă la înregistrare în temeiul articolului 8:
a)în cazurile prevăzute la articolul 8 alineatele (1) şi (5), de către titularii mărcilor anterioare menţionaţi la articolul 8 alineatul (2), precum şi de către deţinătorii licenţei împuterniciţi de către titularii acestor mărci;
b)în cazurile prevăzute la articolul 8 alineatul (3), de către titularii mărcilor menţionaţi de prezenta dispoziţie;
c)în cazurile prevăzute la articolul 8 alineatul (4), de către titularii mărcilor sau semnelor anterioare menţionaţi de această dispoziţie, precum şi de persoanele autorizate, în temeiul dreptului intern aplicabil, să exercite aceste drepturi;
d)de către persoana autorizată, prin legislaţia Uniunii relevantă sau prin dreptul intern aplicabil, să exercite drepturile menţionate la articolul 8 alineatul (6).
(2)O opoziţie la înregistrarea mărcii se poate, de asemenea, formula în condiţiile stabilite la alineatul (1), în cazul publicării unei cereri modificate conform articolului 49 alineatul (2) a doua teză.
(3)Opoziţia se formulează în scris şi se motivează. Aceasta nu se consideră ca fiind formulată decât după achitarea taxei de opoziţie.
(4)Într-un termen care se stabileşte de către Oficiu, partea care a formulat opoziţia poate prezenta fapte, probe şi observaţii în susţinerea acesteia.
Art. 47: Examinarea opoziţiei
(1)În cursul examinării opoziţiei, Oficiul invită părţile, ori de câte ori este necesar, să prezinte, într-un termen pe care acesta îl acordă, observaţiile asupra comunicărilor celorlalte părţi sau ale Oficiului.
(2)La cererea solicitantului, titularul unei mărci UE anterioare care a formulat opoziţia aduce dovada că, în decursul perioadei de cinci ani care a precedat data depunerii sau data de prioritate a cererii de înregistrare a mărcii UE, marca UE anterioară a făcut obiectul unei utilizări efective în cadrul Uniunii în legătură cu produsele sau serviciile pentru care a fost înregistrată şi pe care se întemeiază opoziţia sau că există motive întemeiate pentru neutilizare, cu condiţia ca la data respectivă marca UE anterioară să fi fost înregistrată cu cel puţin cinci ani în urmă. În absenţa unei astfel de dovezi, opoziţia se respinge. În cazul în care marca UE anterioară nu a fost utilizată decât pentru o parte dintre produsele sau serviciile pentru care a fost înregistrată, aceasta nu se consideră înregistrată, în sensul examinării opoziţiei, decât pentru acea parte de produse sau servicii.
(3)Alineatul (2) se aplică mărcilor naţionale anterioare menţionate la articolul 8 alineatul (2) litera (a), înţelegându-se că utilizarea lor în cadrul Uniunii se înlocuieşte cu utilizarea lor în statul membru în care marca naţională anterioară este protejată.
(4)În cazul în care consideră necesar, Oficiul invită părţile să ajungă la o înţelegere.
(5)În cazul în care din examinarea opoziţiei reiese că marca este exclusă de la înregistrare pentru toate sau doar pentru o parte dintre produsele sau serviciile pentru care este solicitată înregistrarea mărcii UE, cererea se respinge pentru produsele sau serviciile respective. În caz contrar, se respinge opoziţia.
(6)Decizia de respingere a cererii se publică atunci când este definitivă.
Art. 48: Delegarea de competenţe
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 208, care să precizeze detaliile privind procedura de depunere şi examinare a opoziţiei prevăzută la articolele 46 şi 47.
Art. 49: Retragerea, restrângerea şi modificarea cererii
(1)Solicitantul poate să-şi retragă oricând cererea de înregistrare a mărcii UE sau să restrângă lista produselor sau serviciilor pe care aceasta le conţine. Atunci când cererea a fost deja publicată, retragerea sau restrângerea sunt de asemenea publicate.
(2)Pe de altă parte, cererea de înregistrare a mărcii UE nu poate fi modificată, la cererea solicitantului, decât pentru a corecta numele şi adresa solicitantului, greşelile de exprimare sau de transcriere sau erorile evidente, astfel încât o asemenea rectificare să nu modifice în mod substanţial marca sau să extindă lista de produse sau servicii. În cazul în care modificările privesc reprezentarea mărcii sau lista de produse sau servicii şi în cazul în care aceste modificări sunt aduse după publicarea cererii, aceasta se publică astfel cum a fost modificată.
(3)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 208, care să precizeze detaliile privind procedura referitoare la modificarea cererii.
Art. 50: Divizarea cererii
(1)Solicitantul poate diviza cererea declarând că o parte din produsele sau serviciile incluse în cererea originală va face obiectul uneia sau mai multor cereri divizionare. Produsele sau serviciile cererii divizionare nu pot acoperi produsele sau serviciile care rămân în cererea originală sau care figurează în alte cereri divizionare.
(2)Declaraţia de divizare nu este admisibilă:
a)dacă, în cazul în care a fost formulată o opoziţie împotriva cererii originale, această declaraţie are ca efect introducerea unei divizări între produsele sau serviciile care fac obiectul acestei opoziţii, până când decizia diviziei de opoziţie devine definitivă sau până la abandonarea procedurii de opoziţie;
b)înainte ca Oficiul să acorde data de depunere menţionată la articolul 32 şi nici în cursul perioadei de opoziţie prevăzute la articolul 46 alineatul (1).
(3)Declaraţia de divizare face obiectul unei taxe. Se consideră că declaraţia nu a fost făcută până la achitarea taxei.
(4)În cazul în care constată că cerinţele prevăzute la alineatul (1) şi normele adoptate în conformitate cu alineatul (9) litera (a) nu sunt îndeplinite, Oficiul invită solicitantul să remedieze deficienţele constatate într-un termen care urmează să fie stabilit de Oficiu. În cazul în care deficienţele nu sunt remediate înainte de expirarea termenului, Oficiul refuză declaraţia de divizare.
(5)Divizarea produce efecte de la data la care este transcrisă în dosarele păstrate de Oficiu privind cererea originală.
(6)Toate cererile şi solicitările efectuate şi toate taxele plătite cu privire la cererea originală înainte de data primirii de către Oficiu a declaraţiei de divizare se consideră că au fost introduse sau achitate şi pentru cererea sau cererile divizionare. Taxele achitate efectiv pentru cererea originală înainte de data primirii declaraţiei de divizare nu sunt rambursabile.
(7)Cererea divizionară păstrează data de depozit şi orice altă dată de prioritate sau de senioritate a cererii originale.
(8)În cazul în care declaraţia de divizare se referă la o cerere care a fost deja publicată în temeiul articolului 44, divizarea se publică. Cererea divizionară se publică. Prin publicare nu se deschide o nouă perioadă de depunere a opoziţiilor.
(9)Comisia adoptă acte de punere în aplicare care precizează:
a)conţinutul detaliat al unei declaraţii de divizare a unei cereri depuse în temeiul alineatului (1);
b)detalii cu privire la modul de tratare a unei declaraţii de divizare a unei cereri, asigurându-se că se creează un dosar separat, inclusiv un nou număr al cererii pentru cererea de divizare;
c)detaliile pe care trebuie să le conţină publicarea cererii de divizare în conformitate cu alineatul (8).
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 207 alineatul (2).
Art. 51: Înregistrarea
(1)În cazul în care cererea îndeplineşte cerinţele din prezentul regulament şi nicio opoziţie nu a fost formulată în termenul menţionat la articolul 46 alineatul (1) sau în cazul în care toate opoziţiile formulate au fost eliminate prin retragere, respingere sau printr-o altă dispoziţie, marca şi caracteristicile menţionate la articolul 111 alineatul (2) se înregistrează în registru. Înregistrarea se publică.
(2)Oficiul emite un certificat de înregistrare. Certificatul poate fi emis prin mijloace electronice. Oficiul furnizează copii certificate sau necertificate ale certificatului care fac obiectul plăţii unei taxe, în cazul în care aceste copii sunt emise altfel decât prin mijloace electronice.
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare care precizează conţinutul detaliat şi forma certificatului de înregistrare menţionat la alineatul (2) din prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 207 alineatul (2).