Art. 7. - Art. 7: Recomandări privind investiţiile neprioritare - Regulamentul 1001/09-iul-2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre

Acte UE

Jurnalul Oficial 221L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2024
Art. 7: Recomandări privind investiţiile neprioritare
(1)Propunerile de investiţii prezentate de statele membre beneficiare ca investiţii neprioritare sunt evaluate de Comitetul pentru investiţii în primul ciclu bianual de plată din anul calendaristic respectiv, dacă sunt prezentate cu cel puţin 10 săptămâni înainte de prima reuniune bianuală a Comitetului pentru investiţii menţionată la articolul 11 alineatul (1).
Dacă sunt prezentate cu mai puţin de 10 săptămâni înainte de prima reuniune bianuală a Comitetului pentru investiţii menţionată la articolul 11 alineatul (1), dar cu cel puţin 10 săptămâni înainte de a doua reuniune bianuală a Comitetului, acestea sunt evaluate în al doilea ciclu bianual de plată din anul calendaristic respectiv.
Dacă sunt prezentate cu mai puţin de 10 săptămâni înainte de a doua reuniune bianuală a Comitetului pentru investiţii menţionată la articolul 11 alineatul (1), acestea sunt evaluate în primul ciclu bianual de plată din anul calendaristic următor.
(2)Cu cel puţin două săptămâni înainte de reuniunea Comitetului pentru investiţii menţionată la articolul 11 alineatul (1), BEI trebuie să finalizeze o evaluare tehnică şi financiară a propunerii legată de obligaţia de diligenţă, inclusiv o evaluare a reducerilor de emisii preconizate.
(3)BEI îi poate solicita statului membru beneficiar orice informaţie sau document pe care îl consideră necesar pentru a realiza evaluarea tehnică şi financiară legată de obligaţia de diligenţă, cu condiţia ca informaţia sau documentul respectiv să fie obligatoriu în conformitate cu anexa I. BEI trebuie să solicite informaţiile sau documentele în cauză fără întârzieri nejustificate. Dacă statul membru beneficiar furnizează informaţiile sau documentele solicitate cu mai puţin de 10 săptămâni înainte de reuniunea Comitetului pentru investiţii menţionată la articolul 11 alineatul (1), BEI poate amâna finalizarea evaluării legate de obligaţia de diligenţă pentru următorul ciclu bianual de plată.
(4)Evaluarea financiară legată de obligaţia de diligenţă realizată de BEI trebuie să includă şi verificarea costurilor investiţiei propuse, cu excepţia cazului în care proporţionalitatea cuantumului ajutorului primit a fost verificată de către Comisie în conformitate cu procedura relevantă privind ajutoarele de stat.
(5)BEI trebuie să realizeze evaluarea legată de obligaţia de diligenţă respectând legislaţia aplicabilă a Uniunii.
(6)Evaluarea legată de obligaţia de diligenţă realizată de BEI trebuie să fie însoţită de o declaraţie a reprezentantului BEI privind aprobarea finanţării propunerii de investiţii. BEI trebuie să transmită de îndată evaluarea legată de obligaţia de diligenţă Comitetului pentru investiţii.
(7)Comitetul pentru investiţii poate emite o recomandare privind finanţarea propunerii de investiţii dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)statul membru beneficiar a demonstrat că investiţia respectă cerinţele prevăzute la articolul 10d alineatul (1) din Directiva 2003/87/CE;
b)statul membru beneficiar are suficiente fonduri disponibile din categoria sau subcategoria de fonduri relevante în conformitate cu situaţia fondurilor disponibile menţionată la articolul 5 alineatul (1) şi după deducerea cuantumurilor care urmează să fie plătite în conformitate cu informaţiile specificate la articolul 6 alineatul (10) şi pe baza recomandărilor deja emise în conformitate cu alineatul (9) din prezentul articol;

c)în cazul în care investiţia propusă urmează să fie finanţată din veniturile generate de licitarea certificatelor menţionate la articolul 10 alineatul (1) al treilea paragraf din Directiva 2003/87/CE sau a certificatelor transferate către Fondul pentru modernizare în temeiul articolului 10d alineatul (4) din directiva menţionată, ponderea fondurilor alocate investiţiilor prioritare este de cel puţin 80 % din veniturile provenite din certificatele menţionate la articolul 10 alineatul (1) al treilea paragraf şi din certificatele transferate către Fondul pentru modernizare în temeiul articolului 10d alineatul (4) din Directiva 2003/87/CE utilizate de statul membru beneficiar, inclusiv următoarele fonduri:
- fondurile deja plătite pentru investiţii prioritare şi neprioritare;
- fondurile care nu au fost încă plătite în conformitate cu informaţiile prevăzute la articolul 6 alineatul (10);
- fondurile care nu au fost încă plătite în conformitate cu recomandările deja emise în temeiul alineatului (9);
- fondurile solicitate pentru propunerea de investiţii care face obiectul evaluării;
c1)în cazul în care investiţia propusă urmează să fie finanţată din veniturile generate de licitarea certificatelor menţionate la articolul 10 alineatul (1) al patrulea paragraf din Directiva 2003/87/CE, ponderea fondurilor alocate investiţiilor prioritare este de cel puţin 90 % din veniturile provenite din certificatele menţionate la articolul 10 alineatul (1) al patrulea paragraf, utilizate de statul membru beneficiar, inclusiv următoarele fonduri:
- fondurile deja plătite pentru investiţii prioritare şi neprioritare;
- fondurile care nu au fost încă plătite în conformitate cu informaţiile prevăzute la articolul 6 alineatul (10);
- fondurile care nu au fost încă plătite în conformitate cu o recomandare deja emisă în temeiul alineatului (9);
- fondurile solicitate pentru propunerea de investiţii care face obiectul evaluării;

d)finanţarea respectă articolul 10d alineatul (6) al doilea paragraf a patra teză din Directiva 2003/87/CE;
e)statul membru beneficiar a furnizat dovezi conform cărora propunerea de investiţii îndeplineşte oricare dintre cerinţele următoare:
- a obţinut autorizarea ajutorului de stat în conformitate cu decizia Comisiei;
- este exceptată de la notificarea ajutoarelor de stat în conformitate cu normele aplicabile în materie de ajutoare de stat;

- nu constituie ajutor de stat în sensul articolului 107 alineatul (1) din tratat;
e1)statul membru beneficiar a demonstrat că investiţia respectă dispoziţiile articolului 10f din Directiva 2003/87/CE, dacă este necesar;

f)statul membru beneficiar a confirmat în scris că investiţia respectă orice altă cerinţă aplicabilă din dreptul Uniunii şi din legislaţia naţională;
g)conform informaţiilor furnizate de statul membru beneficiar cu privire la contribuţiile din partea altor instrumente naţionale sau ale Uniunii, cuantumurile solicitate din Fondul pentru modernizare nu vizează acoperirea acelor costuri ale investiţiei care sunt deja finanţate dintr-un alt instrument naţional sau al Uniunii.
h)atunci când o propunere se referă la o schemă, durata schemei nu depăşeşte cinci ani. Această condiţie nu împiedică statul membru beneficiar să prezinte o nouă propunere de investiţii pentru continuarea schemei.

(8)Atunci când o propunere se referă la o plată ulterioară pentru o schemă sau un proiect la scară largă recomandat pentru finanţare de către Comitetul pentru investiţii în conformitate cu alineatul (9) înainte de prima plată şi nu au existat modificări ale schemei sau ale proiectului la scară largă, Comitetul pentru investiţii poate recomanda propunerea de finanţare, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)investiţia îndeplineşte cerinţele specificate la alineatul (7) literele (b)-(e);
b)investiţia îndeplineşte cerinţa specificată la alineatul (7) litera (ea), cu excepţia schemelor recomandate pentru finanţare de către Comitetul pentru investiţii în conformitate cu alineatul (9) înainte de 5 iunie 2023;
c)statul membru beneficiar furnizează informaţii cu privire la punerea în aplicare a schemei sau a proiectului la scară largă în conformitate cu punctul 4.2 din anexa I.

(9)Comitetul pentru investiţii trebuie să emită o recomandare privind propunerea de investiţii în cadrul reuniunii menţionate la articolul 11 alineatul (1), recomandare în care precizează cuantumul sprijinului din partea Fondului pentru modernizare, prezintă motivele pentru care a ajuns la concluzia respectivă şi formulează eventuale sugestii privind instrumentele de finanţare adecvate.
(10)În cazul în care Comitetul pentru investiţii nu recomandă finanţarea investiţiei, acesta trebuie să prezinte motivele pentru care a ajuns la concluzia respectivă. În acest caz, investiţia nu beneficiază de sprijin din Fondul pentru modernizare. Statul membru în cauză poate revizui propunerea de investiţii luând în considerare constatările Comitetului pentru investiţii şi poate prezenta o nouă propunere de investiţii în cadrul oricărui ciclu bianual de plată ulterior.
(11)O propunere de investiţii care dublează în mod substanţial o propunere prealabilă care nu a fost recomandată de Comitetul pentru investiţii este inadmisibilă.