Directiva 959/10-mai-2023 de modificare a Directivei 2003/87/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi a Deciziei (UE) 2015/1814 privind înfiinţarea şi funcţionarea unei rezerve pentru stabilitatea pieţei aferentă schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră
Jurnalul Oficial 130L
În vigoarePentru Parlamentul European Preşedinta R. METSOLA Pentru Consiliu Preşedintele J. ROSWALL |
"Arderea combustibililor în instalaţii cu o putere termică nominală totală de peste 20 MW (cu excepţia instalaţiilor pentru incinerarea deşeurilor periculoase sau municipale) Începând cu 1 ianuarie 2024, arderea combustibililor în instalaţii pentru incinerarea deşeurilor municipale cu o putere termică nominală totală de peste 20 MW, în sensul articolelor 14 şi 15. | Dioxid de carbon" |
"Rafinarea uleiurilor, atunci când sunt exploatate instalaţii de ardere cu o putere termică nominală totală de peste 20 MW | Dioxid de carbon" |
"Producerea fontei sau oţelului (topire primară sau secundară) inclusiv instalaţii pentru turnare continuă, cu o capacitate de producţie mai mare de 2,5 tone pe oră. | Dioxid de carbon" |
"Producerea de aluminiu primar sau alumină | Dioxid de carbon şi perfluorocarburi" |
"Uscarea sau calcinarea ghipsului sau fabricarea plăcilor din ipsos şi a altor produse din ghips, cu o capacitate de producţie de ghips calcinat sau de ghips secundar uscat de peste 20 de tone pe zi | Dioxid de carbon" |
"Producerea de negru de fum, implicând carbonizarea unor substanţe organice precum uleiurile, gudronul, reziduurile de cracare şi de distilare, cu o capacitate de producţie de peste 50 de tone pe zi | Dioxid de carbon" |
"Producerea de hidrogen (H2) şi de gaze de sinteză, cu o capacitate de producţie care depăşeşte 5 tone pe zi | Dioxid de carbon" |
"Transportul gazelor cu efect de seră în vederea stocării geologice într-un sit de stocare autorizat în temeiul Directivei 2009/31/CE, cu excepţia emisiilor care fac obiectul unei alte activităţi în temeiul prezentei directive | Dioxid de carbon" |
"Transport maritim Activităţi de transport maritim care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2015/757, cu excepţia activităţilor de transport maritim care intră sub incidenţa articolului 2 alineatul (1a) şi, până la 31 decembrie 2026, a articolului 2 alineatul (1b) din respectivul regulament | Dioxid de carbon începând cu 1 ianuarie 2026, metan şi protoxid de azot |
Cotă | |
Bulgaria | 5,84 % |
Cehia | 15,59 % |
Estonia | 2,78 % |
Croaţia | 3,14 % |
Letonia | 1,44 % |
Lituania | 2,57 % |
Ungaria | 7,12 % |
Polonia | 43,41 % |
România | 11,98 % |
Slovacia | 6,13 % |
Cotă | |
Bulgaria | 4,9 % |
Cehia | 12,6 % |
Estonia | 2,1 % |
Grecia | 10,1 % |
Croaţia | 2,3 % |
Letonia | 1,0 % |
Lituania | 1,9 % |
Ungaria | 5,8 % |
Polonia | 34,2 % |
Portugalia | 8,6 % |
România | 9,7 % |
Slovacia | 4,8 % |
Slovenia | 2,0 % |
Activitate | Gaze cu efect de seră |
Eliberarea pentru consum a combustibililor utilizaţi pentru ardere în sectorul clădirilor, al transportului rutier şi în alte sectoare. Această activitate nu include: (a) eliberarea pentru consum a combustibililor utilizaţi în activităţile enumerate în anexa I, cu excepţia cazului în care sunt utilizaţi pentru ardere în cadrul activităţilor de transport al gazelor cu efect de seră în vederea stocării geologice, astfel cum este prevăzut în tabel, la al douăzeci şi şaptelea rând al anexei respective sau dacă sunt utilizaţi pentru ardere în instalaţii excluse în temeiul articolului 27a; (b) eliberarea pentru consum a combustibililor pentru care factorul de emisie este zero; (c) eliberarea pentru consum a deşeurilor periculoase sau municipale utilizate drept combustibil. Sectoarele clădirilor şi transportului rutier corespund următoarelor surse de emisii, definite în Orientările IPCC din 2006 privind inventarele naţionale ale gazelor cu efect de seră, cu modificările necesare ale definiţiilor respective, după cum urmează: (a) generarea combinată de căldură şi energie electrică (CHP) (codul categoriei de sursă 1A1a ii) şi centrale termice (codul categoriei de sursă 1A1a iii), în măsura în care acestea produc căldură pentru categoriile vizate la literele (c) şi (d) de la prezentul paragraf, fie direct, fie prin intermediul reţelelor de termoficare; | Dioxid de carbon (CO2) |
(b) transportul rutier (codul categoriei de sursă 1A3b), cu excepţia utilizării vehiculelor agricole pe drumuri asfaltate; (c) clădiri comerciale sau instituţionale (codul categoriei de sursă 1A4a); (d) clădiri rezidenţiale (codul categoriei de sursă 1A4b). Alte sectoare corespund următoarelor surse de emisii, definite în orientările IPCC din 2006 privind inventarele naţionale ale gazelor cu efect de seră: (a) industriile energetice (codul categoriei de sursă 1A1), cu excepţia categoriilor definite la al doilea paragraf litera (a) din prezenta anexă; (b) industriile prelucrătoare şi sectorul clădirilor (codul categoriei de sursă 1A2). |
1. | Emisiile corespunzătoare activităţii menţionate în anexa III fac obiectul verificării. |
2. | Procesul de verificare include evaluarea raportului în temeiul articolului 14 alineatul (3) şi a monitorizării de pe parcursul anului anterior. Verificarea abordează fiabilitatea, credibilitatea şi acurateţea sistemelor de monitorizare şi datele şi informaţiile raportate cu privire la emisii, în special: (a) combustibilii eliberaţi pentru consum declaraţi şi calculele aferente; (b) selectarea şi utilizarea factorilor de emisie; (c) calculele care au condus la determinarea emisiilor generale. |
3. | Emisiile raportate pot fi validate numai dacă există date şi informaţii fiabile şi credibile care permit determinarea emisiilor cu un grad ridicat de certitudine. Un grad ridicat de certitudine presupune demonstrarea de către entitatea reglementată a faptului că: (a) datele raportate nu conţin neconcordanţe; (b) datele au fost colectate în conformitate cu standardele ştiinţifice aplicabile; şi (c) înregistrările relevante privind entitatea reglementată sunt complete şi coerente. |
4. | Verificatorul are drept de acces în toate zonele şi la toate înregistrările legate de subiectul verificării. |
5. | Verificatorul ţine seama de faptul că entitatea reglementată este sau nu înregistrată în cadrul sistemului Uniunii de management de mediu şi audit (EMAS). Metodologie Analiza strategică |
6. | Verificarea se bazează pe o analiză strategică a tuturor cantităţilor de combustibili eliberate pentru consum de către entitatea reglementată. În acest scop, verificatorul trebuie să aibă o imagine de ansamblu asupra tuturor activităţilor prin care entitatea reglementată eliberează combustibilii pentru consum şi asupra importanţei acestora în ceea ce priveşte emisiile. Analiza procesului |
7. | Verificarea datelor şi a informaţiilor prezentate se realizează, după caz, în locul în care se află entitatea reglementată. Verificatorul recurge la controale prin sondaj pentru a determina fiabilitatea datelor şi informaţiilor raportate. Analiza riscurilor |
8. | Verificatorul supune toate mijloacele prin care combustibilii sunt eliberaţi pentru consum de către entitatea reglementată unei evaluări cu privire la fiabilitatea datelor privind emisiile generale ale entităţii reglementate. |
9. | Pe baza acestei analize, verificatorul identifică explicit elementele care prezintă un grad ridicat de risc de eroare şi alte aspecte ale procedurii de monitorizare şi raportare care este posibil să contribuie la apariţia unor erori în determinarea emisiilor generale. Este vorba în special de calculele necesare pentru a determina nivelul emisiilor din surse individuale. Este acordată o atenţie specială elementelor care prezintă un risc ridicat de eroare şi aspectelor din cadrul procedurii de monitorizare menţionate anterior. |
10. | Verificatorul ia în considerare orice metode eficiente de control al riscului aplicate de entitatea reglementată în vederea reducerii la minimum a gradului de incertitudine. Raport |
11. | Verificatorul pregăteşte un raport privind procesul de validare în care menţionează dacă raportul în conformitate cu articolul 14 alineatul (3) este satisfăcător. Raportul specifică toate aspectele relevante pentru activitatea desfăşurată. Verificatorul poate declara că raportul în conformitate cu articolul 14 alineatul (3) este satisfăcător în cazul în care, în opinia sa, declaraţiile cu privire la emisiile totale nu prezintă erori semnificative. Cerinţa minimă privind competenţa verificatorului |
12. | Verificatorul este independent de entitatea reglementată, îşi desfăşoară activităţile cu profesionalism şi obiectivitate şi înţelege: (a) dispoziţiile prezentei directive, precum şi standardele şi indicaţiile relevante adoptate de Comisie în conformitate cu articolul 14 alineatul (1); (b) actele cu putere de lege şi actele administrative relevante pentru activităţile care fac obiectul verificării; şi (c) modul în care sunt generate toate informaţiile referitoare la toate mijloacele prin care combustibilii sunt eliberaţi pentru consum de către entitatea reglementată, în special în ceea ce priveşte colectarea, măsurarea, calcularea şi raportarea datelor." |