Art. 1. - Art. 1: Modificarea Directivei 2003/87/CE - Directiva 958/10-mai-2023 de modificare a Directivei 2003/87/CE în ceea ce priveşte contribuţia sectorului aviaţiei la obiectivul Uniunii de reducere a emisiilor la nivelul întregii economii şi punerea în aplicare în mod corespunzător a unei măsuri globale bazate pe piaţă
Acte UE
Jurnalul Oficial 130L
În vigoare Versiune de la: 16 Mai 2023
Art. 1: Modificarea Directivei 2003/87/CE
Directiva 2003/87/CE se modifică după cum urmează:
1.La articolul 3 se adaugă următoarea literă:
"(v) «alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2» înseamnă efectele asupra climei ale eliberării, în timpul arderii combustibililor, de emisii de oxizi de azot (NOx), de particule de funingine, de specii de sulf oxidat şi efectele vaporilor de apă, inclusiv a trenelor de condensare, care provin de la o aeronavă care desfăşoară una dintre activităţile de aviaţie enumerate în anexa I;"
2.Articolul 3c se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (2) se elimină;
(b)se adaugă următoarele alineate:
"(5) Comisia stabileşte cantitatea totală de certificate care urmează să fie alocate pentru operatorii de aeronave pentru anul 2024 pe baza alocării totale de certificate pentru operatorii de aeronave care desfăşurau activităţi de aviaţie enumerate în anexa I în anul 2023, redusă cu factorul linear de reducere menţionat la articolul 9, şi publică cantitatea respectivă, precum şi volumul de certificate care ar fi fost alocate cu titlu gratuit în 2024, în temeiul normelor privind alocarea cu titlu gratuit aflate în vigoare anterior introducerii modificărilor prin Directiva (UE) 2023/958 a Parlamentului European şi a Consiliului (*1).
(*1)Directiva (UE) 2023/958 a Parlamentului European şi a Consiliului din 10 mai 2023 de modificare a Directivei 2003/87/CE în ceea ce priveşte contribuţia sectorului aviaţiei la obiectivul Uniunii de reducere a emisiilor la nivelul întregii economii şi punerea în aplicare în mod corespunzător a unei măsuri globale bazate pe piaţă (JO L 130, 16.5.2023, p. 115).
(6) Pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2024 şi 31 decembrie 2030, o cantitate maximă de 20 de milioane din cantitatea totală de certificate menţionată la alineatul (5) este rezervată operatorilor de aeronave comerciale, în mod transparent, egal şi nediscriminatoriu, pentru utilizarea combustibililor de aviaţie durabili şi a altor combustibili de aviaţie care nu sunt derivaţi din combustibili fosili, identificaţi într-un regulament privind asigurarea unor condiţii de concurenţă echitabile pentru un transport aerian durabil, ca atingând cota minimă de combustibili de aviaţie durabili pe care trebuie să o conţină combustibilul de aviaţie pus la dispoziţia operatorilor de aeronave în aeroporturile din Uniune de către furnizorii de combustibil de aviaţie, pentru zborurile subsonice pentru care trebuie să fie restituite certificate în conformitate cu articolul 12 alineatul (3) din prezenta directivă. În cazul în care combustibilul de aviaţie eligibil nu poate fi atribuit fizic într-un aeroport unui anumit zbor, certificatele rezervate în temeiul prezentului subparagraf sunt disponibile pentru combustibilii de aviaţie eligibili furnizaţi pe aeroportul respectiv proporţional cu emisiile generate de zborurile operatorului de aeronave de pe aeroportul respectiv pentru care trebuie restituite certificate în conformitate cu articolul 12 alineatul (3) din prezenta directivă.
Certificatele rezervate în temeiul primului paragraf de la prezentul alineat se alocă de către statele membre pentru a acoperi parţial sau integral diferenţa de preţ dintre utilizarea kerosenului fosil şi utilizarea combustibililor de aviaţie eligibili relevanţi, ţinând seama de stimulentele bazate pe preţul carbonului şi pe nivelurile minime armonizate de impozitare a combustibililor fosili. La calcularea diferenţei de preţ respective, Comisia ţine cont de raportul tehnic publicat de Agenţia Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei în temeiul unui regulament privind asigurarea unor condiţii de concurenţă echitabile pentru un transport aerian durabil. Statele membre asigură vizibilitatea finanţării în temeiul prezentului alineat într-un mod corespunzător cerinţelor de la articolul 30m alineatul (1) literele (a) şi (b) din prezenta directivă.
Certificatele alocate în temeiul prezentului alineat acoperă:
a) 70 % din diferenţa de preţ rămasă între utilizarea kerosenului fosil şi a hidrogenului din surse regenerabile de energie şi biocombustibilii avansaţi, astfel cum sunt definiţi la articolul 2 al doilea paragraf punctul (34) din Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului (*2), pentru care factorul de emisii este zero în temeiul anexei IV sau al actului de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 14 din prezenta directivă;
(*2)Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (JO L 328, 21.12.2018, p. 82).
b) 95 % din diferenţa de preţ rămasă între utilizarea kerosenului fosil şi a combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică care respectă articolul 25 din Directiva (UE) 2018/2001, utilizaţi în aviaţie, pentru care factorul de emisii este zero în temeiul anexei IV sau al actului de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 14 din prezenta directivă;
c) 100 % din diferenţa de preţ rămasă între utilizarea kerosenului fosil şi a oricărui combustibil de aviaţie eligibil care nu este derivat din combustibili fosili care intră sub incidenţa primului paragraf de la prezentul alineat, pe aeroporturile situate pe insule cu o suprafaţă mai mică de 10 000 km2 şi care nu au legături rutiere sau feroviare cu continentul, pe aeroporturile care nu sunt suficient de mari pentru a fi definite ca aeroporturi ale Uniunii în conformitate cu un regulament privind asigurarea unor condiţii de concurenţă echitabile pentru un transport aerian durabil şi pe aeroporturile situate într-o regiune ultraperiferică;
d) în alte cazuri decât cele menţionate la literele (a), (b) şi (c), 50 % din diferenţa de preţ rămasă între utilizarea kerosenului fosil şi a oricărui combustibil de aviaţie eligibil care nu este derivat din combustibilii fosili care intră sub incidenţa primului paragraf de la prezentul alineat.
Alocarea certificatelor în temeiul prezentului alineat poate lua în considerare eventualul sprijin din partea altor scheme de la nivel naţional.
Anual, operatorii de aeronave comerciale pot solicita o alocare de certificate pe baza cantităţii fiecărui combustibil de aviaţie eligibil menţionat la prezentul alineat, utilizat pentru zborurile pentru care trebuie restituite certificate în conformitate cu articolul 12 alineatul (3) în perioada 1 ianuarie 2024-31 decembrie 2030, cu excepţia zborurilor pentru care cerinţa respectivă este considerată a fi îndeplinită în temeiul articolului 28a alineatul (1). În cazul în care, pentru un anumit an, cererea de certificate pentru utilizarea unor astfel de combustibili este mai mare decât cantitatea de certificate disponibile, cantitatea de certificate se reduce în mod uniform pentru toţi operatorii de aeronave vizaţi de alocare în anul respectiv.
Comisia publică anual în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene informaţii detaliate privind diferenţa medie de cost, pentru anul precedent, dintre kerosenul fosil, luând în considerare stimulentele bazate pe preţul carbonului şi pe nivelurile minime armonizate de impozitare a combustibililor fosili, şi combustibilii de aviaţie eligibili relevanţi.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 23 pentru a completa prezenta directivă prin stabilirea normelor detaliate pentru calcularea anuală a diferenţei de cost menţionate la al şaselea paragraf de la prezentul alineat, pentru alocarea certificatelor pentru utilizarea combustibililor identificaţi la primul paragraf de la prezentul alineat şi pentru calcularea emisiilor de gaze cu efect de seră economisite ca urmare a utilizării combustibililor, astfel cum au fost raportate în temeiul actului de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 14 alineatul (1), şi prin stabilirea modalităţilor de a ţine cont de stimulentele legate de preţul carbonului şi de nivelurile minime armonizate de impozitare a combustibililor fosili.
Până la 1 ianuarie 2028, Comisia efectuează o evaluare cu privire la aplicarea prezentului alineat şi transmite, în timp util, rezultatele evaluării respective într-un raport Parlamentului European şi Consiliului. Raportul poate fi însoţit, după caz, de o propunere legislativă de alocare a unui număr plafonat şi limitat în timp de certificate până la 31 decembrie 2034 pentru a stimula suplimentar utilizarea combustibililor identificaţi la primul paragraf de la prezentul alineat, în special utilizarea combustibililor din surse regenerabile de origine nebiologică în conformitate cu articolul 25 din Directiva (UE) 2018/2001, utilizaţi în aviaţie, pentru care factorul de emisie este egal cu zero în temeiul anexei IV sau al actului de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 14 din prezenta directivă.
Începând cu 1 ianuarie 2028, Comisia evaluează aplicarea prezentului alineat în rapoartele anuale pe care trebuie să le trimită în temeiul articolului 10 alineatul (5).
(7) În ceea ce priveşte zborurile care pleacă de pe un aerodrom situat în SEE şi care sosesc pe un aerodrom situat în SEE, în Elveţia sau în Regatul Unit, şi care nu făceau obiectul EU ETS în 2023, cantitatea totală de certificate care urmează să fie alocate operatorilor de aeronave se majorează cu nivelurile alocărilor, inclusiv alocarea cu titlu gratuit şi licitarea, care ar fi fost efectuate dacă ar fi făcut obiectul EU ETS în anul respectiv, reduse cu factorul linear de reducere menţionat la articolul 9.
(8) Prin derogare de la articolul 12 alineatul (3), de la articolul 14 alineatul (3) şi de la articolul 16, statele membre consideră că cerinţele stabilite la dispoziţiile respective sunt îndeplinite şi nu iau măsuri împotriva operatorilor de aeronave în ceea ce priveşte emisiile generate până la 31 decembrie 2030 în urma zborurilor dintre un aerodrom situat într-o regiune ultraperiferică a unui stat membru şi un aerodrom situat în acelaşi stat membru, inclusiv un alt aerodrom situat în aceeaşi regiune ultraperiferică sau într-o altă regiune ultraperiferică a aceluiaşi stat membru."
3.Articolul 3d se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) În anii 2024 şi 2025, 15 % din certificatele menţionate la articolul 3c alineatele (5) şi (7), precum şi un procent de 25 % în 2024 şi respectiv de 50 % în 2025, din restul de 85 % din certificatele respective, pentru care ar fi avut loc alocarea cu titlu gratuit, sunt scoase la licitaţie, cu excepţia cantităţilor de certificate menţionate la articolul 3c alineatul (6) şi la articolul 10a alineatul (8) al patrulea paragraf. Restul certificatelor pentru anii respectivi se alocă cu titlu gratuit.
Începând cu 1 ianuarie 2026, întreaga cantitate de certificate pentru care alocarea cu titlu gratuit ar fi avut loc în anul respectiv se scoate la licitaţie, cu excepţia cantităţii de certificate menţionate la articolul 3c alineatul (6) şi la articolul 10a alineatul (8) al patrulea paragraf."
(b)se introduce următorul alineat:
"(1a) Certificatele care sunt alocate cu titlu gratuit se alocă operatorilor de aeronave proporţional cu cota lor de emisii verificate provenite din activităţi de aviaţie raportate pentru anul 2023. Calculul respectiv ţine seama, de asemenea, de emisiile verificate provenite din activităţile de aviaţie raportate în ceea ce priveşte zborurile care fac obiectul EU ETS numai de la 1 ianuarie 2024. Până la data de 30 iunie a anului relevant, autorităţile competente emit certificatele care sunt alocate cu titlu gratuit pentru anul respectiv."
(c)alineatul (2) se elimină;
(d)alineatele (3) şi (4) se înlocuiesc cu următorul text:
"(3) Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 23 pentru a completa prezenta directivă în ceea ce priveşte dispoziţiile detaliate pentru scoaterea la licitaţie de către statele membre a certificatelor pentru aviaţie în conformitate cu alineatele (1) şi (1a) de la prezentul articol, inclusiv în ceea ce priveşte dispoziţiile detaliate pentru licitare care sunt necesare pentru transferul unei părţi din veniturile provenite din licitarea respectivă către bugetul general al Uniunii ca resurse proprii în conformitate cu articolul 311 al treilea paragraf din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene (TFUE). Cantitatea de certificate care urmează să fie scoase la licitaţie în fiecare perioadă de către fiecare stat membru este proporţională cu partea ce îi revine statului în cauză din cantitatea totală de emisii atribuite aviaţiei pentru toate statele membre pentru anul de referinţă, raportate în temeiul articolului 14 alineatul (3) şi verificate în temeiul articolului 15. Pentru fiecare perioadă menţionată la articolul 13, anul de referinţă este anul calendaristic care se încheie cu 24 de luni înainte de începerea perioadei care face obiectul licitaţiei. Actele delegate asigură că principiile stabilite la articolul 10 alineatul (4) primul paragraf sunt respectate.
(4) Statele membre determină destinaţia veniturilor obţinute în urma licitării certificatelor de emisii care fac obiectul prezentului capitol, cu excepţia veniturilor stabilite ca resurse proprii în conformitate cu articolul 311 paragraful al treilea din TFUE şi incluse în bugetul general al Uniunii. Statele membre folosesc veniturile obţinute în urma licitării certificatelor sau echivalentul valorii financiare a veniturilor respective în conformitate cu articolul 10 alineatul (3) din prezenta directivă."
4.Articolele 3e şi 3f se elimină.
5.Articolul 11a se modifică după cum urmează:
(a)alineatele (1), (2) şi (3) se înlocuiesc cu următorul text:
"(1) Sub rezerva alineatelor (2) şi (3) din prezentul articol, operatorii de aeronave care deţin un certificat de operator aerian eliberat de un stat membru sau care sunt înregistraţi într-un stat membru, inclusiv în regiunile ultraperiferice, teritoriile dependente şi teritoriile statului membru respectiv, pot utiliza următoarele unităţi pentru a-şi îndeplini obligaţiile de anulare a unităţilor în ceea ce priveşte cantitatea notificată în temeiul articolului 12 alineatul (6), astfel cum se prevede la articolul 12 alineatul (9);
a) credite autorizate de părţile participante la mecanismul instituit în temeiul articolului 6 alineatul (4) din Acordul de la Paris;
b) credite autorizate de părţile participante la programele de creditare care au fost considerate eligibile de către Consiliul OACI, astfel cum au fost identificate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul alineatului (8);
c) credite autorizate de părţi la acorduri în temeiul alineatului (5);
d) credite acordate pentru proiecte la nivelul Uniunii în temeiul articolului 24a.
(2) Unităţile menţionate la alineatul (1) literele (a) şi (b) pot fi utilizate dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) provin dintr-un stat care este parte la Acordul de la Paris în momentul utilizării;
b) provin dintr-un stat care este menţionat în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3) ca participând la Schema OACI de compensare şi de reducere a emisiilor de carbon pentru aviaţia internaţională (CORSIA). Această condiţie nu se aplică emisiilor generate înainte de 2027 şi nici ţărilor cel mai puţin dezvoltate şi statelor insulare mici în curs de dezvoltare, astfel cum sunt definite de Organizaţia Naţiunilor Unite, cu excepţia statelor al căror PIB pe cap de locuitor este egal sau mai mare decât media Uniunii.
(3) Unităţile menţionate la alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) pot fi utilizate dacă există mecanisme de autorizare de către părţile participante, dacă se efectuează ajustări în timp util ale raportării emisiilor antropice de la surse şi a absorbţiilor de către absorbanţi care fac obiectul contribuţiilor stabilite la nivel naţional ale părţilor participante şi dacă se evită dubla contabilizare şi creşterea netă a emisiilor globale.
Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte cerinţe detaliate pentru mecanismele menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, care pot include cerinţe de raportare şi de înregistrare, precum şi pentru enumerarea statelor sau a programelor care aplică mecanismele respective. Mecanismele respective ţin seama de flexibilitatea acordată ţărilor cel mai puţin dezvoltate şi statelor insulare mici în curs de dezvoltare în conformitate cu alineatul (2) de la prezentul articol. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 22a alineatul (2)."
(b)alineatul (4) se elimină;
(c)se adaugă următorul alineat:
"(8) Comisia adoptă acte de punere în aplicare care enumeră unităţile care au fost considerate eligibile de către Consiliul OACI şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol. De asemenea, Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a actualiza lista respectivă, după caz. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 22a alineatul (2)."
6.Articolul 12 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (6) se înlocuieşte cu următorul text:
"(6) În conformitate cu metodologia stabilită în actul de punere în aplicare menţionat la alineatul (8) de la prezentul articol, statele membre calculează în fiecare an cerinţele de compensare pentru anul calendaristic precedent în ceea ce priveşte zborurile înspre, dinspre şi dintre statele care sunt enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3) şi în ceea ce priveşte zborurile dintre Elveţia sau Regatul Unit şi statele care sunt enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3), şi informează, până la data de 30 noiembrie a fiecărui an, operatorii de aeronave.
În conformitate cu metodologia stabilită în actul de punere în aplicare menţionat la alineatul (8) de la prezentul articol, statele membre calculează, de asemenea, totalul cerinţelor finale de compensare pentru o anumită perioadă de conformitate cu CORSIA şi, până la data de 30 noiembrie a anului care urmează ultimului an al perioadei de conformitate cu CORSIA corespunzătoare, informează operatorii de aeronave care îndeplinesc condiţiile stabilite la al treilea paragraf de la prezentul alineat cu privire la cerinţele respective.
Statele membre informează operatorii de aeronave care îndeplinesc toate condiţiile următoare cu privire la nivelul de compensare:
a) operatorii de aeronave deţin un certificat de operator aerian eliberat de un stat membru sau sunt înregistraţi într-un stat membru, inclusiv în regiunile ultraperiferice, teritoriile dependente şi teritoriile statului membru respectiv; şi
b) produc emisii anuale de CO2 mai mari de 10 000 de tone, care provin din utilizarea de aeronave cu o masă maximă certificată la decolare mai mare de 5 700 kg, care efectuează zboruri incluse în anexa I, altele decât cele care pleacă şi care sosesc în acelaşi stat membru, inclusiv regiunile ultraperiferice ale aceluiaşi stat membru, începând din 1 ianuarie 2021.
În sensul primului paragraf litera (b), nu se iau în considerare emisiile de CO2 generate de următoarele tipuri de zboruri:
(i)zboruri de stat;
(ii)zboruri umanitare;
(iii)zboruri medicale;
(iv)zboruri militare;
(v)zboruri de stingere a incendiilor;
(vi)zboruri anterioare sau ulterioare unui zbor umanitar, medical sau de stingere a incendiilor, cu condiţia ca astfel de zboruri să fi fost efectuate cu aceeaşi aeronavă şi să fi fost necesare pentru îndeplinirea activităţilor umanitare, medicale sau de stingere a incendiilor aferente sau pentru repoziţionarea aeronavei după îndeplinirea activităţilor respective în vederea următoarei sale activităţi."
(b)se adaugă următoarele alineate:
"(8) Calcularea cerinţelor de compensare menţionate la alineatul (6) de la prezentul articol în sensul schemei CORSIA se efectuează pe baza unei metodologii care urmează să fie stabilită de Comisie pentru zborurile înspre, dinspre şi dintre statele care sunt enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3), precum şi pentru zborurile dintre Elveţia sau Regatul Unit şi statele care sunt enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3).
Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a preciza metodologia de calculare a cerinţelor de compensare pentru operatorii de aeronave menţionaţi la primul paragraf de la prezentul alineat.
Actele de punere în aplicare respective detaliază în special aplicarea cerinţelor care decurg din dispoziţiile relevante ale prezentei directive, în special din articolele 3c, 11a, 12 şi 25a, şi, în măsura în care este posibil în lumina dispoziţiilor aplicabile ale prezentei directive, din standardele internaţionale şi practicile recomandate privind protecţia mediului pentru CORSIA (denumite în continuare «standardele şi practicile recomandate pentru CORSIA»).
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 22a alineatul (2). Primul astfel de act de punere în aplicare se adoptă până la 30 iunie 2024.
(9) Operatorii de aeronave care deţin un certificat de operator aerian eliberat de un stat membru sau care sunt înregistraţi într-un stat membru, inclusiv în regiunile ultraperiferice, teritoriile dependente şi teritoriile statului membru respectiv, anulează unităţile menţionate la articolul 11a numai în ceea ce priveşte cantitatea notificată de statul membru respectiv, în conformitate cu alineatul (6), referitor la perioada de conformitate cu CORSIA relevantă. Anularea are loc până la 31 ianuarie 2025 pentru emisiile din perioada 2021-2023 şi până la 31 ianuarie 2028 pentru emisiile din perioada 2024-2026."
7.La articolul 14 se adaugă următoarele alineate:
"(5) Operatorii de aeronave raportează o dată pe an cu privire la alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2, care au loc începând din 1 ianuarie 2025. În acest scop, Comisia adoptă, până la 31 august 2024, un act de punere în aplicare în temeiul alineatului (1), pentru a include într-un cadru de monitorizare, raportare şi verificare şi alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2. Cadrul de monitorizare, raportare şi verificare respectiv conţine cel puţin datele disponibile privind traiectoria tridimensională a aeronavelor, precum şi umiditatea şi temperatura ambientale, pentru a permite obţinerea unui echivalent de CO2 per zbor. Comisia asigură, în funcţie de resursele disponibile, disponibilitatea unor instrumente care să faciliteze şi, în măsura posibilului, să automatizeze monitorizarea, raportarea şi verificarea, pentru a reduce la minimum eventualele sarcini administrative.
Începând din 1 ianuarie 2025, statele membre se asigură că fiecare operator de aeronave monitorizează şi raportează autorităţii competente, după sfârşitul fiecărui an, alte efecte decât emisiile de CO2 produse de fiecare aeronavă pe care o exploatează în fiecare an calendaristic, în conformitate cu actele de punere în aplicare menţionate la alineatul (1).
Începând cu 2026, Comisia prezintă anual, ca parte a raportului menţionat la articolul 10 alineatul (5), un raport cu privire rezultatele aplicării cadrului de monitorizare, raportare şi verificare menţionat la primul paragraf de la prezentul alineat.
Până la 31 decembrie 2027, pe baza rezultatelor aplicării cadrului de monitorizare, raportare şi verificare pentru alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2, Comisia prezintă un raport şi, după caz şi în urma efectuării prealabile a unei evaluări a impactului, o propunere legislativă, pentru a atenua alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 prin extinderea domeniului de aplicare al EU ETS, astfel încât să includă şi alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2.
(6)Comisia publică cel puţin următoarele date agregate referitoare la emisiile anuale generate de activităţile de aviaţie, raportate statelor membre sau transmise Comisiei în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2066 al Comisiei (*3) şi cu articolul 7 din Regulamentul delegat (UE) 2019/1603 al Comisiei (*4), în termen de cel mult trei luni de la termenul de raportare respectiv şi într-un mod uşor de utilizat:
(*3)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2066 al Comisiei din 19 decembrie 2018 privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 601/2012 al Comisiei (JO L 334, 31.12.2018, p. 1).
(*4)Regulamentul delegat (UE) 2019/1603 al Comisiei din 18 iulie 2019 de completare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte măsurile adoptate de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale pentru monitorizarea, raportarea şi verificarea emisiilor generate de aviaţie în scopul punerii în aplicare a unei măsuri globale bazate pe piaţă (JO L 250, 30.9.2019, p. 10).
a)pentru fiecare pereche de aerodromuri din cadrul SEE:
(i)emisiile generate de toate zborurile;
(ii)numărul total de zboruri;
(iii)numărul total de pasageri;
(iv)tipurile de aeronave;
b)pentru fiecare operator de aeronave:
(i)date privind emisiile generate de zborurile în interiorul SEE, de zborurile care pleacă din SEE, de zborurile care sosesc în SEE şi de zborurile între două ţări terţe, defalcate pe perechi de state, şi date privind emisiile care fac obiectul obligaţiei de anulare a unităţilor de emisii eligibile în cadrul CORSIA;
(ii)volumul cerinţelor de compensare, calculat în conformitate cu articolul 12 alineatul (8);
(iii)valoarea şi tipul de credite în temeiul articolului 11a utilizate pentru a respecta cerinţele de compensare ale operatorului de aeronave menţionate la punctul (ii) de la prezenta literă;
(iv)cantitatea şi tipul de combustibili utilizaţi pentru care factorul de emisie este egal cu zero în temeiul prezentei directive sau care conferă operatorului de aeronave dreptul de a primi certificate în temeiul articolului 3c alineatul (6).
Pentru literele (a) şi (b) de la primul paragraf, în circumstanţe specifice în care un operator de aeronave îşi desfăşoară activitatea pe un număr foarte limitat de perechi de aerodromuri sau într-un număr foarte limitat de perechi de state care fac obiectul cerinţelor de compensare sau într-un număr foarte limitat de perechi de state care nu fac obiectul cerinţelor de compensare, operatorul de aeronave respectiv poate solicita statului membru de administrare să nu publice astfel de date la nivelul operatorului de aeronave, explicând de ce divulgarea acestor date poate fi considerată ca aducând prejudicii intereselor sale comerciale. Pe baza solicitării respective, statul membru de administrare poate solicita Comisiei să publice datele respective la un nivel de agregare superior. Comisia decide cu privire la această solicitare."
8.Articolul 18a se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) În cazul în care, în primii doi ani ai oricăreia dintre perioadele menţionate la articolul 13, niciuna dintre emisiile din aviaţie rezultate din zborurile efectuate de către un operator de aeronave care se încadrează la alineatul (1) litera (b) de la prezentul articol nu se atribuie statului său membru de administrare, operatorul de aeronave este transferat unui alt stat membru de administrare pentru perioada următoare. Noul stat membru de administrare este statul membru cu cele mai mari emisii estimate atribuite aviaţiei provenite de la zborurile efectuate de către respectivul operator de aeronave în cursul primilor doi ani ai perioadei anterioare."
(b)la alineatul (3), litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
"(b) începând din 2024, cel puţin o dată la doi ani, actualizează lista pentru a include operatorii de aeronave care au efectuat ulterior o activitate de aviaţie enumerată în anexa I; în cazul în care un operator de aeronave nu a efectuat nicio activitate de aviaţie dintre cele enumerate în anexa I timp de patru ani calendaristici consecutivi care precedă actualizarea listei, operatorul de aeronave respectiv nu se include în listă."
9.Articolul 25a se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Uniunea şi statele sale membre continuă să depună eforturi pentru a se ajunge la acorduri cu privire la adoptarea unor măsuri globale de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră provenite din aviaţie, care să corespundă obiectivelor Regulamentului (UE) 2021/1119 şi ale Acordului de la Paris. Din perspectiva unor astfel de acorduri, Comisia analizează dacă sunt necesare modificări la prezenta directivă, luând în considerare că aceasta se aplică operatorilor de aeronave."
(b)se adaugă următoarele alineate:
"(3) Comisia adoptă un act de punere în aplicare prin care enumeră statele, altele decât ţările SEE, Elveţia şi Regatul Unit, despre care se consideră că aplică CORSIA în sensul prezentei directive, cu o valoare de referinţă care corespunde celei din 2019 pentru perioada 2021-2023 şi o valoare de referinţă de 85 % din emisiile din 2019 pentru fiecare an începând din 2024. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 22a alineatul (2).
(4) În ceea ce priveşte emisiile generate până la 31 decembrie 2026 de zborurile înspre sau dinspre statele enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol, operatorii de aeronave nu sunt obligaţi să restituie certificate în conformitate cu articolul 12 alineatul (3) în ceea ce priveşte emisiile respective.
(5) În ceea ce priveşte emisiile generate până la 31 decembrie 2026 de zborurile dintre SEE şi state care nu sunt enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol, altele decât zborurile înspre Elveţia şi Regatul Unit, operatorii de aeronave nu sunt obligaţi să restituie certificate în conformitate cu articolul 12 alineatul (3) în ceea ce priveşte emisiile respective.
(6) În ceea ce priveşte emisiile generate de zborurile înspre şi dinspre ţările cel mai puţin dezvoltate şi statele insulare mici în curs de dezvoltare, astfel cum sunt definite de Organizaţia Naţiunilor Unite, altele decât cele enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul alineatului (3) şi statele al căror PIB pe cap de locuitor este egal sau mai mare decât media Uniunii, operatorii de aeronave nu sunt obligaţi să restituie certificate în conformitate cu articolul 12 alineatul (3) în ceea ce priveşte emisiile respective.
(7) În cazul în care Comisia stabileşte că există o denaturare semnificativă a concurenţei, cum ar fi o denaturare cauzată de o ţară terţă care aplică CORSIA într-un mod mai puţin strict în dreptul naţional sau care nu aplică dispoziţiile CORSIA în mod egal tuturor operatoriilor de aeronave, care este în detrimentul operatorilor de aeronave care deţin un certificat de operator aerian eliberat de un stat membru sau care sunt înregistraţi într-un stat membru, inclusiv în regiunile ultraperiferice, teritoriile dependente şi teritoriile statului membru respectiv, Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a excepta operatorii de aeronave respectivi de la aplicarea cerinţelor de compensare prevăzute la articolul 12 alineatul (9) în ceea ce priveşte emisiile generate de zborurile înspre şi dinspre astfel de state. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 22a alineatul (2).
(8) În cazul în care operatorii de aeronave care deţin un certificat de operator aerian eliberat de un stat membru sau sunt înregistraţi într-un stat membru, inclusiv în regiunile ultraperiferice, teritoriile dependente şi teritoriile statului membru respectiv, operează zboruri între două state diferite enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol, inclusiv zboruri care au loc între Elveţia, Regatul Unit şi statele enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul alineatului (3) de la prezentul articol, iar respectivele state permit operatorilor de aeronave să utilizeze unităţi, altele decât cele de pe lista suplimentară adoptată în temeiul articolului 11a alineatul (8), Comisia este împuternicită să adopte acte de punere în aplicare prin care să permită operatorilor de aeronave respectivi să utilizeze tipuri de unităţi suplimentare faţă de cele din lista respectivă sau să nu respecte condiţiile prevăzute la articolul 11a alineatele (2) şi (3) în ceea ce priveşte emisiile provenite de la astfel de zboruri. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 22a alineatul (2)."
10.Articolele 28a şi 28b se înlocuiesc cu următorul text:
"Articolul 28a: Derogări aplicabile înainte de punerea în aplicare obligatorie a măsurii globale bazate pe piaţă a OACI
(1) Prin derogare de la articolul 12 alineatul (3), de la articolul 14 alineatul (3) şi de la articolul 16, statele membre consideră că cerinţele stabilite la dispoziţiile respective sunt îndeplinite şi nu iau măsuri împotriva operatorilor de aeronave în ceea ce priveşte:
a) toate emisiile generate de zborurile înspre şi dinspre aerodromurile situate în statele din afara SEE, cu excepţia zborurilor înspre aerodromurile situate în Regatul Unit sau în Elveţia, în fiecare an calendaristic începând din 1 ianuarie 2021 şi până la 31 decembrie 2026, sub rezerva revizuirii menţionate la articolul 28b;
b) toate emisiile generate de zborurile între un aerodrom situat în una dintre regiunile ultraperiferice în sensul articolului 349 din TFUE şi un aerodrom situat într-o altă regiune a SEE, în fiecare an calendaristic începând din 1 ianuarie 2013 şi până la 31 decembrie 2023, sub rezerva revizuirii menţionate la articolul 28b.
În sensul articolelor 11a, 12 şi 14, emisiile verificate de la alte zboruri decât cele menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat sunt considerate a fi emisii verificate ale operatorului de aeronave.
(2) Prin derogare de la articolul 3d alineatul (3), cantitatea de certificate care urmează să fie scoase la licitaţie de fiecare stat membru pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2013 şi 31 decembrie 2026 se reduce astfel încât să corespundă părţii sale din emisiile atribuite generate de zborurile care nu fac obiectul derogărilor prevăzute la alineatul (1) literele (a) şi (b) de la prezentul articol.
(3) Prin derogare de la articolul 3g, operatorii de aeronave nu trebuie să prezinte planuri de monitorizare în care să fie prezentate măsurile de monitorizare şi raportare a emisiilor legate de zborurile care fac obiectul derogărilor prevăzute la alineatul (1) literele (a) şi (b) de la prezentul articol.
(4) Prin derogare de la articolele 3g, 12, 15 şi 18a, în cazul în care un operator de aeronave generează emisii anuale totale mai mici de 25 000 de tone de CO2 sau în cazul în care un operator de aeronave are emisii totale anuale mai mici de 3 000 de tone de CO2 generate din alte zboruri decât cele menţionate la alineatul (1) literele (a) şi (b) din prezentul articol, se consideră că emisiile acestuia sunt emisii verificate dacă sunt stabilite prin utilizarea instrumentului pentru micii emiţători aprobat în temeiul Regulamentului (UE) nr. 606/2010 al Comisiei (*5) şi completat cu date furnizate de Eurocontrol prin facilitatea sa de sprijin al ETS. Statele membre pot pune în aplicare proceduri simplificate pentru operatorii de aeronave necomerciali atât timp cât astfel de proceduri nu au un grad de acurateţe mai scăzut decât cel oferit de instrumentul pentru micii emiţători.
(*5)Regulamentul (UE) nr. 606/2010 al Comisiei din 9 iulie 2010 privind aprobarea unui instrument simplificat elaborat de organismul european pentru siguranţa navigaţiei aeriene (Eurocontrol) în vederea estimării consumului de combustibil al anumitor operatori aerieni mici emiţători (JO L 175, 10.7.2010, p. 25).
(5) Alineatul (1) de la prezentul articol se aplică ţărilor cu care s-a încheiat un acord în temeiul articolului 25 sau 25a, numai în conformitate cu termenii unui astfel de acord.
Articolul 28b: Raportarea şi revizuirea de către Comisie privind punerea în aplicare a măsurii globale bazate pe piaţă a OACI
(1) Înainte de 1 ianuarie 2027 şi, ulterior, o dată la trei ani, Comisia raportează Parlamentului European şi Consiliului privind progresele negocierilor din cadrul OACI de punere în aplicare a măsurii globale bazate pe piaţă care se va aplica emisiilor începând din 2021, în special cu privire la:
a) instrumentele relevante ale OACI, inclusiv standardele şi practicile recomandate, precum şi progresele înregistrate în punerea în aplicare a tuturor elementelor pachetului de măsuri al OACI în vederea atingerii obiectivului ambiţios global pe termen lung adoptat în cadrul celei de a 41-a Adunări a OACI;
b) recomandările aprobate de Consiliul OACI, relevante pentru măsura globală bazată pe piaţă, inclusiv eventualele modificări ale valorii de referinţă;
c) înfiinţarea unui registru global;
d) măsurile naţionale adoptate de ţările terţe pentru punerea în aplicare a măsurii globale bazate pe piaţă care se va aplica emisiilor începând din 2021;
e) nivelul de participare a ţărilor terţe la măsurile de compensare în temeiul CORSIA, inclusiv implicaţiile rezervelor acestora faţă de această participare; şi
f) alte evoluţii internaţionale relevante şi instrumente aplicabile, precum şi progresele înregistrate în reducerea impactului total al aviaţiei asupra schimbărilor climatice.
În conformitate cu evaluarea la nivel global în contextul Acordului de la Paris, Comisia prezintă, de asemenea, un raport cu privire la eforturile depuse pentru a se îndeplini obiectivul ambiţios global pe termen lung al sectorului aviaţiei de a reduce la zero net, până în 2050, emisiile de CO2 generate de activităţile de aviaţie, evaluate în conformitate cu criteriile menţionate la literele (a)-(f) de la primul paragraf.
(2) Până la 1 iulie 2026, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport în care evaluează integritatea de mediu a măsurii globale a OACI bazate pe piaţă, inclusiv nivelul de ambiţie general în raport cu obiectivele Acordului de la Paris, nivelul de participare la compensarea în temeiul CORSIA, forţa juridică obligatorie a acesteia, transparenţa, sancţiunile pentru neconformitate, procedurile de consultare a opiniei publice, calitatea creditelor de compensare, monitorizarea, raportarea şi verificarea emisiilor, registrele, responsabilitatea, precum şi normele privind utilizarea biocarburanţilor. Comisia publică raportul respectiv de asemenea până la 1 iulie 2026.
(3) Raportul Comisiei menţionat la alineatul (2) este însoţit, după caz, de o propunere legislativă pentru a modifica prezenta directivă, într-un mod în care să fie în concordanţă cu obiectivul Acordului de la Paris privind temperatura, cu angajamentul Uniunii de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră la nivelul întregii economii până în 2030 şi cu obiectivul de realizare a neutralităţii climatice până cel târziu în 2050, scopul fiind acela de a păstra integritatea de mediu şi eficacitatea acţiunii Uniunii în domeniul combaterii schimbărilor climatice. O propunere care însoţeşte raportul include, după caz, aplicarea EU ETS zborurilor care pleacă de pe aerodromuri situate în statele din SEE înspre aerodromuri situate în afara SEE începând din ianuarie 2027 şi exclude zborurile care sosesc de pe aerodromuri situate în afara SEE, în cazul în care raportul menţionat la alineatul (2) arată că:
a) până la 31 decembrie 2025, Adunarea OACI nu a consolidat CORSIA în conformitate cu obiectivul său ambiţios global pe termen lung, care vizează îndeplinirea obiectivelor Acordului de la Paris; sau
b) statele enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3) reprezintă mai puţin de 70 % din emisiile generate de aviaţia internaţională, utilizându-se cele mai recente date disponibile.
Propunerea însoţitoare permite, de asemenea, după caz, operatorilor de aeronave să deducă eventualele costuri suportate din cauza compensării CORSIA pe rutele respective pentru a evita dubla taxare. În cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile menţionate la literele (a) şi (b) de la primul paragraf al prezentului alineat, propunerea modifică prezenta directivă, după caz, pentru a se continua aplicarea EU ETS numai în cazul zborurilor din interiorul SEE, al zborurilor înspre Elveţia şi Regatul Unit şi al zborurilor înspre state care nu sunt enumerate în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 25a alineatul (3)."
11.La articolul 30 se adaugă următorul alineat:
"(8) În 2026, Comisia include în raportul prevăzut la articolul 10 alineatul (5) următoarele elemente:
a)o evaluare a impactului asupra mediului şi climei al zborurilor de mai puţin de 1 000 km şi examinarea opţiunilor pentru reducerea acestui impact, inclusiv examinarea modurilor alternative de transport public disponibile şi utilizarea în mai mare măsură a combustibililor de aviaţie durabili;
b)o evaluare a impactului asupra mediului şi climei al zborurilor efectuate de operatori scutiţi în temeiul literei (h) sau (k) de la rubrica «Aviaţie» din coloana «Activităţi» din tabelul din anexa I, precum şi examinarea opţiunilor pentru reducerea impactului respectiv;
c)o evaluare a impactului social al prezentei directive în sectorul aviaţiei, inclusiv asupra forţei de muncă din acest sector şi a costului călătoriilor cu avionul; şi
d)o evaluare a conectivităţii aeriene a insulelor şi a teritoriilor îndepărtate, inclusiv în ceea ce priveşte competitivitatea şi relocarea emisiilor de CO2, precum şi impactul asupra mediului şi climei.
Raportul prevăzut la articolul 10 alineatul (5) este luat în considerare, de asemenea, după caz, la viitoarea revizuire a prezentei directive."
12.Anexele I şi IV se modifică în conformitate cu anexa la prezenta directivă.