Capitolul v - NORME GENERALE APLICABILE OPERATORILOR DE TRANSPORT ŞI DE SISTEM - Directiva 944/05-iun-2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE
Acte UE
Jurnalul Oficial 158L
În vigoare Versiune de la: 17 Noiembrie 2025
CAPITOLUL V:NORME GENERALE APLICABILE OPERATORILOR DE TRANSPORT ŞI DE SISTEM
Art. 40: Atribuţiile operatorilor de transport şi de sistem
(1)Fiecare operator de transport şi de sistem are obligaţia:
a)să asigure capacitatea pe termen lung a sistemului de a satisface cererile rezonabile de transport de energie electrică, să exploateze, să întreţină şi să dezvolte în condiţii economice un sistem de transport sigur, fiabil şi eficient, care să respecte mediul înconjurător, în strânsă cooperare cu operatorii de transport şi de sistem învecinaţi şi cu operatorii de distribuţie;
b)să garanteze mijloace adecvate pentru îndeplinirea obligaţiilor sale;
c)să contribuie la siguranţa alimentării cu energie electrică prin capacităţi de transport adecvate şi sisteme fiabile;
d)să gestioneze fluxurile de energie electrică din sistem, ţinând seama de schimburile cu alte sisteme interconectate. În acest scop, operatorul de transport şi de sistem răspunde de asigurarea unui sistem electroenergetic sigur, fiabil şi eficient şi, în acest context, de asigurarea disponibilităţii tuturor serviciilor de sistem necesare, inclusiv acelea oferite de consumul dispecerizabil şi de instalaţiile de stocare a energiei, în măsura în care această disponibilitate nu depinde de alte sisteme de transport cu care este interconectat sistemul său;
e)să furnizeze operatorului unor alte sisteme interconectate cu sistemul său informaţii suficiente pentru a asigura siguranţa şi eficienţa exploatării, dezvoltarea coordonată şi interoperabilitatea sistemului interconectat;
f)să asigure un tratament nediscriminatoriu între utilizatorii sau categoriile de utilizatori ai sistemului, evitând în special discriminarea în favoarea întreprinderilor sale conexe;
g)să furnizeze informaţiile necesare utilizatorilor de reţea pentru accesul eficient la reţea;
h)să colecteze venituri rezultate din gestionarea congestiilor, precum şi plăţi efectuate în temeiul mecanismului de compensare între operatorii de transport şi de sistem în conformitate cu articolul 49 din Regulamentul (UE) 2019/943, acordând şi gestionând accesul terţilor şi oferind explicaţii motivate atunci când refuză un astfel de acces, sub supravegherea autorităţilor de reglementare; atunci când îşi îndeplinesc sarcinile în conformitate cu prezentul articol, operatorii de transport şi de sistem facilitează, cu precădere, integrarea pieţei;
i)să achiziţioneze servicii de sistem pentru a asigura siguranţa în funcţionare;
j)să adopte un cadru de cooperare şi coordonare între centrele de coordonare regionale;
k)să participe la evaluarea adecvării resurselor la nivel european şi la nivel naţional în temeiul capitolului IV din Regulamentul (UE) 2019/943;
l)să digitalizeze sistemele de transport;
m)să se ocupe de gestionarea datelor, inclusiv de dezvoltarea de sisteme de gestionare a datelor, de securitatea cibernetică şi de protecţia datelor, sub rezerva normelor aplicabile şi fără a aduce atingere competenţelor altor autorităţi.
(2)Statele membre pot prevedea atribuirea uneia sau mai multor responsabilităţi dintre cele enumerate la alineatul (1) de la prezentul articol altui operator de transport şi de sistem decât celui care deţine sistemul de transport şi căruia i s-ar aplica în mod normal responsabilităţile în cauză. Operatorul de transport şi de sistem căruia i se dau spre îndeplinire atribuţiile trebuie să fie certificat ca respectând cerinţa separării proprietăţii sau ca operator de sistem independent ori operator de transport şi de sistem independent şi să îndeplinească cerinţele prevăzute la articolul 43, însă nu este necesar să fie proprietarul sistemului de transport pentru care este responsabil.
Operatorul de transport şi de sistem care deţine sistemul de transport trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute la capitolul VI şi să fie certificat în conformitate cu articolul 43. Aceasta nu aduce atingere posibilităţii ca operatorii de transport şi de sistem certificaţi ca respectând cerinţa separării proprietăţii sau ca operatori de sistem independenţi ori operatori de transport şi de sistem independenţi să delege din proprie iniţiativă şi sub supraveghere proprie anumite atribuţii altor operatori de transport şi de sistem certificaţi ca respectând modelul de separare efectivă, ca operatori de sistem independenţi ori ca operatori de transport şi de sistem independenţi, în cazul în care respectiva delegare a atribuţiilor nu periclitează drepturile decizionale efective şi independente ale operatorului de transport şi de sistem care deleagă.
(3)La executarea atribuţiilor menţionate la alineatul (1), operatorii de transport şi de sistem ţin seama de recomandările formulate de centrele de coordonare regionale.
(4)La executarea sarcinii menţionate la alineatul (1) litera (i), operatorii de transport şi de sistem achiziţionează servicii de echilibrare cu respectarea următoarelor condiţii:
a)utilizarea unor proceduri transparente, nediscriminatorii şi bazate pe piaţă;
b)participarea tuturor întreprinderilor din domeniul energiei electrice şi a tuturor participanţilor la piaţă care îndeplinesc condiţiile, inclusiv a participanţilor la piaţă care oferă energie din surse regenerabile, a participanţilor la piaţă care oferă servicii de consum dispecerizabil, a operatorilor de instalaţii de stocare a energiei şi a participanţilor la piaţă implicaţi în agregare.
În sensul primului paragraf litera (b), autorităţile de reglementare şi operatorii de transport şi de sistem, în strânsă colaborare cu toţi participanţii la piaţă, stabilesc cerinţele tehnice de participare la pieţele respective, pe baza caracteristicilor tehnice ale respectivelor pieţe.
(5)Alineatul (4) se aplică la furnizarea de către operatorii de transport şi de sistem a serviciilor de sistem care nu au ca scop stabilitatea frecvenţei, cu excepţia cazului în care autoritatea de reglementare a determinat că prestarea bazată pe piaţă a serviciilor de sistem care nu au ca scop stabilitatea frecvenţei nu este rentabilă şi a acordat o derogare. În special, cadrul de reglementare asigură că operatorii de transport şi de sistem pot achiziţiona astfel de servicii de la entităţile care asigură servicii de consum dispecerizabil sau de stocare a energiei şi promovează utilizarea măsurilor de eficienţă energetică, atunci când aceste servicii reduc în mod eficient din punctul de vedere al costurilor necesitatea de modernizare sau de înlocuire a capacităţilor de energie electrică şi susţin funcţionarea eficientă şi sigură a sistemului de transport.
(6)Operatorii de transport şi de sistem, cu aprobarea autorităţii de reglementare, sau însăşi autoritatea de reglementare stabilesc, în cadrul unui proces transparent şi participativ care include toţi utilizatorii de sistem şi operatorii de distribuţie relevanţi, specificaţiile pentru serviciile de sistem achiziţionate care nu au ca scop stabilitatea frecvenţei şi, după caz, produsele de piaţă standardizate pentru astfel de servicii cel puţin la nivel naţional. Specificaţiile asigură participarea efectivă şi nediscriminatorie a tuturor participanţilor la piaţă, inclusiv a participanţilor la piaţă care oferă energie din surse regenerabile, a participanţilor la piaţă care oferă servicii de consum dispecerizabil, a operatorilor de instalaţii de stocare a energiei şi a participanţilor la piaţă implicaţi în agregare. Operatorii de transport şi de sistem schimbă între ei toate informaţiile necesare şi se coordonează cu operatorii de distribuţie pentru a asigura o utilizare optimă a resurselor şi funcţionarea eficientă şi sigură a sistemului şi pentru a facilita dezvoltarea pieţei. Operatorii de transport şi de sistem sunt remuneraţi în mod adecvat pentru achiziţionarea unor astfel de servicii pentru a le permite să recupereze cel puţin costurile rezonabile corespunzătoare, inclusiv cheltuielile cu tehnologiile de informare şi comunicare necesare şi costurile cu infrastructura.
(7)Obligaţia de a achiziţiona servicii de sistem care nu au ca scop stabilitatea frecvenţei menţionate la alineatul (5) nu se aplică componentelor de reţea complet integrate.
(8)Statele membre sau autorităţile competente desemnate de acestea pot permite operatorilor de transport şi de sistem să desfăşoare alte activităţi decât cele prevăzute în prezenta directivă şi în Regulamentul (UE) 2019/943, în cazul în care astfel de activităţi sunt necesare pentru ca operatorii de transport şi de sistem să îşi îndeplinească obligaţiile care le revin în temeiul prezentei directive sau al Regulamentului (UE) 2019/943, cu condiţia ca autoritatea de reglementare să fi determinat necesitatea unei astfel de derogări. Prezentul alineat nu aduce atingere dreptului operatorilor de transport şi de sistem de a deţine, de a dezvolta, de a administra sau de a exploata alte reţele decât cele de energie electrică, în cazul în care statul membru sau autoritatea competentă desemnată a acordat acest drept.
Art. 41: Obligaţiile în materie de confidenţialitate şi de transparenţă impuse proprietarilor de sisteme de transport şi operatorilor de transport şi de sistem
(1)Fără a aduce atingere articolului 55 sau oricărei alte obligaţii legale în materie de divulgare a informaţiilor, fiecare operator de transport şi de sistem şi fiecare proprietar de sistem de transport asigură confidenţialitatea informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial pe care le-au obţinut în cursul desfăşurării activităţilor lor şi împiedică divulgarea discriminatorie de informaţii referitoare la propriile activităţi şi care ar putea induce avantaje economice. În special, nu divulgă nicio informaţie sensibilă din punct de vedere comercial către celelalte părţi ale întreprinderii decât în cazul în care o astfel de divulgare se impune în vederea încheierii unei tranzacţii comerciale. În scopul garantării respectării depline a normelor privind separarea juridică a informaţiilor, statele membre se asigură, de asemenea, că proprietarul sistemului de transport şi partea rămasă din întreprindere nu utilizează servicii comune, de exemplu nu utilizează servicii juridice comune, cu excepţia serviciilor pur administrative sau a celor informatice.
(2)Operatorilor de transport şi de sistem li se interzice să abuzeze, în situaţia vânzării sau a cumpărării de energie electrică de către întreprinderi conexe, de informaţiile sensibile din punct de vedere comercial obţinute de la terţi în contextul acordării sau al negocierii accesului la sistem.
(3)Informaţiile necesare asigurării unei concurenţe efective şi funcţionării eficiente a pieţei sunt puse la dispoziţia publicului. Această obligaţie nu aduce atingere păstrării confidenţialităţii informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial.
Art. 42: Competenţele decizionale privind conectarea la sistemul de transport a unor noi instalaţii de producere şi a unor noi instalaţii de stocare a energiei
(1)Operatorul de transport şi de sistem stabileşte şi publică proceduri transparente şi eficiente privind conectarea nediscriminatorie la sistemul de transport a unor noi instalaţii de producere şi a unor noi instalaţii de stocare a energiei. Procedurile respective sunt supuse aprobării autorităţilor de reglementare.
(2)Operatorului de transport şi de sistem nu i se permite să refuze conectarea unei noi instalaţii de producere sau a unei noi instalaţii de stocare a energiei prin invocarea unor viitoare limitări posibile ale capacităţilor de reţea disponibile, de exemplu congestia în părţile îndepărtate ale sistemului de transport. Operatorul de transport şi de sistem furnizează toate informaţiile necesare.
Primul paragraf nu aduce atingere posibilităţii ca operatorii de transport şi de sistem să limiteze capacitatea de conectare garantată sau să ofere conexiuni supuse unor limitări operaţionale pentru a asigura eficienţa economică în ceea ce priveşte noi instalaţii de producere sau noi instalaţii de stocare a energiei, cu condiţia ca aceste limitări să fi fost aprobate de autoritatea de reglementare. Autoritatea de reglementare garantează faptul că toate limitările capacităţii de conectare garantată sau limitările operaţionale se introduc pe baza unor proceduri transparente şi nediscriminatorii şi nu creează obstacole nejustificate la intrarea pe piaţă. Atunci când instalaţia de producere sau instalaţia de stocare a energiei suportă costurile legate de asigurarea conectării nelimitate, nu se aplică nicio limitare.
(3)Operatorului de transport şi de sistem nu i se permite să refuze un nou punct de conectare invocând costuri suplimentare generate de creşterea necesară a capacităţii elementelor de sistem în perimetrul imediat al punctului de conectare.