Capitolul iv - EXPLOATAREA SISTEMELOR DE DISTRIBUŢIE - Directiva 944/05-iun-2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE
Acte UE
Jurnalul Oficial 158L
În vigoare Versiune de la: 17 Noiembrie 2025
CAPITOLUL IV:EXPLOATAREA SISTEMELOR DE DISTRIBUŢIE
Art. 30: Desemnarea operatorilor de distribuţie
Statele membre desemnează sau solicită întreprinderilor care au în proprietate sau răspund de sisteme de distribuţie să desemneze unul sau mai mulţi operatori de distribuţie, pentru o perioadă stabilită de către statele membre, ţinând seama de considerente de eficienţă şi echilibru economic.
Art. 31: Atribuţiile operatorilor de distribuţie
(1)Operatorul de distribuţie este responsabil de asigurarea capacităţii pe termen lung a sistemului de a satisface cereri rezonabile de distribuţie a energiei electrice, de exploatare, întreţinere şi dezvoltare, în condiţii economice, a unui sistem de distribuţie a energiei electrice sigur, fiabil şi eficient în zona sa, acordând atenţia cuvenită protecţiei mediului şi promovării eficienţei energetice.
(2)În nicio situaţie operatorul de distribuţie nu face discriminări între utilizatorii sau categoriile de utilizatori ai sistemului, inclusiv comunităţile de energie din surse regenerabile şi comunităţile de energie ale cetăţenilor, în special în favoarea întreprinderilor sale conexe.
(3)Operatorii de distribuţie furnizează informaţiile necesare utilizatorilor sistemului pentru accesul eficient la sistem şi pentru utilizarea acestuia. În special, operatorii de distribuţie publică în mod clar şi transparent informaţii privind capacitatea disponibilă de a efectua noi racordări în zonele lor de operare cu o granularitate spaţială ridicată, respectând siguranţa publică şi confidenţialitatea datelor, inclusiv capacitatea la care se referă cererea de racordare şi posibilitatea unei racordări flexibile în zonele congestionate. Publicarea informaţiilor respective include informaţii referitoare la criteriile pentru calcularea capacităţii disponibile pentru racordările noi. Operatorii de distribuţie actualizează aceste informaţii periodic, cel puţin trimestrial.
Operatorii de distribuţie furnizează, în mod transparent, informaţii clare utilizatorilor sistemului cu privire la stadiul şi tratarea cererilor lor de racordare. Operatorii de distribuţie furnizează aceste informaţii în termen de trei luni de la data depunerii cererii. În cazul în care racordarea solicitată nu este nici acordată, nici respinsă definitiv, operatorii de distribuţie actualizează aceste informaţii periodic, cel puţin trimestrial.
(31)(3a) Operatorii de distribuţie le oferă utilizatorilor sistemului opţiunea de a solicita racordarea la reţea şi de a transmite documentele relevante exclusiv în format digital.
(32)(3b) Statele membre pot decide să nu aplice dispoziţiile alineatului (3) întreprinderilor integrate din domeniul energiei electrice care deservesc mai puţin de 100 000 de clienţi racordaţi sau care deservesc sisteme izolate mici. Statele membre pot să aplice un prag mai mic decât cel de 100 000 de clienţi racordaţi.
Statele membre încurajează întreprinderile integrate din domeniul energiei electrice care deservesc mai puţin de 100 000 de clienţi racordaţi să furnizeze utilizatorilor sistemului informaţiile menţionate la alineatul (3) o dată pe an şi promovează cooperarea între operatorii de distribuţie în acest scop.
(4)Un stat membru poate impune operatorului de distribuţie ca, la dispecerizarea instalaţiilor de producere, să acorde prioritate instalaţiilor de producere care utilizează surse regenerabile sau cogenerare de înaltă eficienţă în conformitate cu articolul 12 din Regulamentul (UE) 2019/943.
(5)Fiecare operator de distribuţie acţionează ca un facilitator de piaţă neutru în achiziţionarea energiei pe care o foloseşte pentru a acoperi pierderile de energie din sistem, conform unor proceduri transparente, nediscriminatorii şi bazate pe piaţă, atunci când îndeplineşte această funcţie.
(6)În cazul în care un operator de distribuţie răspunde de achiziţionarea de produse şi servicii necesare în vederea exploatării eficiente, fiabile şi sigure a sistemului de distribuţie, normele adoptate de către operatorul de distribuţie în acest scop sunt obiective, transparente şi nediscriminatorii şi sunt elaborate în coordonare cu operatorii de transport şi de sistem şi cu alţi participanţi la piaţă relevanţi. Clauzele şi condiţiile, inclusiv normele şi tarifele, după caz, aplicabile furnizării de astfel de produse şi prestării de astfel servicii de către operatorii de distribuţie se stabilesc în conformitate cu articolul 59 alineatul (7), în mod nediscriminatoriu şi avându-se în vedere costurile şi se publică.
(7)În îndeplinirea atribuţiilor menţionate la alineatul (6), operatorul de distribuţie achiziţionează serviciile de sistem care nu au ca scop stabilitatea frecvenţei şi care sunt necesare pentru sistemul său, conform unor proceduri transparente, nediscriminatorii şi bazate pe piaţă, cu excepţia cazului în care autoritatea de reglementare a determinat că prestarea bazată pe piaţă a serviciilor de sistem care nu au ca scop stabilitatea frecvenţei nu este rentabilă şi a acordat o derogare. Obligaţia de a achiziţiona servicii de sistem care nu au ca scop stabilitatea frecvenţei nu se aplică componentelor de reţea complet integrate.
(8)Achiziţionarea produselor şi serviciilor menţionate la alineatul (6) asigură participarea efectivă a tuturor participanţilor la piaţă care îndeplinesc cerinţele, inclusiv a participanţilor la piaţă care oferă energie din surse regenerabile, a participanţilor la piaţă care oferă servicii de consum dispecerizabil, a operatorilor de instalaţii de stocare a energiei şi a participanţilor la piaţă implicaţi în agregare, în special impunând autorităţilor de reglementare şi operatorilor de distribuţie să stabilească, în strânsă colaborare cu toţi participanţii la piaţă, inclusiv cu operatorii de transport şi de sistem, cerinţe tehnice pentru participarea la pieţele respective pe baza caracteristicile tehnice ale respectivelor pieţe şi a capacităţilor tuturor participanţilor la piaţă.
(9)Operatorii de distribuţie cooperează cu operatorii de transport şi de sistem pentru participarea efectivă la pieţele cu amănuntul, la pieţele angro şi la pieţele de echilibrare a participanţilor la piaţă conectaţi la reţeaua lor. Prestarea de servicii de echilibrare care rezultă din resurse situate în sistemul de distribuţie este convenită cu operatorul de transport şi de sistem respectiv în conformitate cu articolul 57 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi cu articolul 182 din Regulamentul (UE) 2017/1485 al Comisiei (24).
(24)Regulamentul (UE) 2017/1485 al Comisiei din 2 august 2017 de stabilire a unei linii directoare privind operarea sistemului de transport al energiei electrice (JO L 220, 25.8.2017, p. 1).
(10)Statele membre sau autorităţile competente desemnate de acestea pot permite operatorilor de distribuţie să desfăşoare alte activităţi decât cele prevăzute în prezenta directivă şi în Regulamentul (UE) 2019/943, în cazul în care astfel de activităţi sunt necesare pentru ca operatorii de distribuţie să îşi îndeplinească obligaţiile care le revin în temeiul prezentei directive sau al Regulamentului (UE) 2019/943, cu condiţia ca autoritatea de reglementare să fi stabilit necesitatea unei astfel de derogări. Prezentul alineat nu aduce atingere dreptului operatorilor de distribuţie de a deţine, de a dezvolta, de a administra sau de a exploata alte reţele decât cele electrice, în cazul în care statul membru sau autoritatea competentă desemnată a acordat acest drept.
Art. 32: Stimulente pentru utilizarea flexibilităţii în reţelele de distribuţie
(1)Statele membre furnizează cadrul de reglementare necesar pentru a permite operatorilor de distribuţie şi pentru ai stimula să achiziţioneze servicii de flexibilitate, inclusiv gestionarea congestiilor în regiunile pe care le deservesc, în vederea îmbunătăţirii eficienţei în ceea ce priveşte exploatarea şi dezvoltarea sistemului de distribuţie. În mod concret, cadrul de reglementare asigură faptul că operatorii de distribuţie pot achiziţiona astfel de servicii de la entităţile care oferă servicii de producere distribuită, de consum dispecerizabil sau de stocare a energiei şi promovează luarea unor măsuri de eficienţă energetică, în cazul în care aceste servicii reduc în mod eficient din punctul de vedere al costurilor necesitatea de modernizare sau de înlocuire a capacităţilor de energie electrică, şi susţin funcţionarea eficientă şi sigură a sistemului de distribuţie. Operatorii de distribuţie achiziţionează astfel de servicii conform unor proceduri transparente, nediscriminatorii şi bazate pe piaţă, cu excepţia cazului în care autorităţile de reglementare au determinat că achiziţionarea unor astfel de servicii este ineficientă din punct de vedere economic sau că o astfel de achiziţie ar conduce la denaturări grave ale pieţei sau la congestii mai ridicate.
(2)Operatorii de distribuţie, cu aprobarea autorităţii de reglementare, sau autoritatea de reglementare însăşi stabilesc, într-un proces transparent şi participativ care include toţi utilizatorii de sistem şi operatorii de transport şi de sistem relevanţi, specificaţiile pentru serviciile de flexibilitate achiziţionate şi, după caz, produsele de piaţă standardizate pentru astfel de servicii cel puţin la nivel naţional. Specificaţiile asigură participarea efectivă şi nediscriminatorie a tuturor participanţilor la piaţă, inclusiv a participanţilor la piaţă care oferă energie din surse regenerabile, a participanţilor care oferă servicii de consum dispecerizabil, a operatorilor de instalaţii de stocare a energiei şi a participanţilor la piaţă implicaţi în agregare. Operatorii de distribuţie schimbă între ei toate informaţiile necesare şi se coordonează cu operatorii de transport şi de sistem pentru a asigura o utilizare optimă a resurselor, pentru a asigura funcţionarea eficientă şi sigură a sistemului şi pentru a facilita dezvoltarea pieţei. Operatorii de distribuţie sunt remuneraţi în mod adecvat pentru achiziţionarea unor astfel de servicii pentru a le permite să recupereze cel puţin costurile rezonabile corespunzătoare, inclusiv cheltuielile cu tehnologiile de informare şi comunicare necesare şi costurile cu infrastructura.
(3)Dezvoltarea unui sistem de distribuţie se bazează pe un plan transparent de dezvoltare a reţelei pe care operatorii de distribuţie îl publică cel puţin la fiecare doi ani şi îl prezintă autorităţii de reglementare. Planul de dezvoltare a reţelei oferă transparenţă în privinţa serviciilor de flexibilitate necesare pe termen mediu şi lung şi stabileşte investiţiile planificate pentru următorii cinci-zece ani, punând un accent deosebit pe infrastructura de distribuţie principală necesară pentru a racorda noile capacităţi de producere şi noile sarcini, inclusiv punctele de reîncărcare pentru vehiculele electrice. Planul de dezvoltare a reţelei include, de asemenea, utilizarea consumului dispecerizabil, a eficienţei energetice, a instalaţiilor de stocare a energiei sau a altor resurse pe care trebuie să le utilizeze operatorul de distribuţie ca alternativă la extinderea sistemului.
(4)Operatorul de distribuţie se consultă cu toţi utilizatorii de sistem relevanţi şi cu operatorii de transport şi de sistem relevanţi cu privire la planul de dezvoltare a reţelei. Operatorul de distribuţie publică rezultatele procesului de consultare împreună cu planul de dezvoltare a reţelei şi transmite rezultatele consultării şi a planului de dezvoltare a reţelei autorităţii de reglementare. Autoritatea de reglementare poate cere modificarea planului.
(5)Statele membre pot decide să nu aplice obligaţia prevăzută la alineatul (3) întreprinderilor integrate din domeniul energiei electrice care deservesc mai puţin de 100 000 de clienţi racordaţi sau care deservesc sisteme izolate mici.
Art. 33: Integrarea electromobilităţii în reţeaua electrică
(1)Fără a aduce atingere Directivei 2014/94/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (*2), statele membre stabilesc cadrul de reglementare necesar pentru a facilita racordarea la reţelele de distribuţie a punctelor de reîncărcare private şi cu acces public care au funcţionalităţi de încărcare inteligentă şi de încărcare bidirecţională, în conformitate cu articolul 20a din Directiva (UE) 2018/2001. Statele membre se asigură că operatorii de distribuţie cooperează în mod nediscriminatoriu cu orice întreprindere care deţine, dezvoltă, exploatează sau administrează puncte de reîncărcare pentru vehiculele electrice, inclusiv în ceea ce priveşte racordarea la reţea.
(*2)Directiva 2014/94/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 octombrie 2014 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi (JO L 307, 28.10.2014, p. 1).
(2)Operatorilor de distribuţie nu li se permite să deţină, să dezvolte, să administreze sau să exploateze puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice, cu excepţia cazului în care operatorii de distribuţie deţin puncte de reîncărcare private exclusiv pentru uz propriu.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), statele membre pot permite operatorilor de distribuţie să deţină, să dezvolte, să administreze sau să exploateze puncte de reîncărcare pentru vehicule electrice numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)în urma unei proceduri de licitaţie deschise, transparente şi nediscriminatorii, supuse revizuirii şi aprobării de către autoritatea de reglementare, fie nu li s-a atribuit altor părţi dreptul de a deţine, de a dezvolta, de a administra sau de a exploata puncte de reîncărcare pentru vehiculele electrice, fie aceste alte părţi nu pot furniza respectivele servicii la un cost rezonabil şi în timp util;
b)autoritatea de reglementare a efectuat o analiză ex ante a condiţiilor procedurii de licitaţie în temeiul literei (a) şi şi-a dat aprobarea;
c)operatorul de distribuţie exploatează punctele de reîncărcare pe baza accesului la reţea al terţilor în conformitate cu articolul 6 şi nu face discriminări între utilizatorii sau categoriile de utilizatori ai sistemului, în special în favoarea întreprinderilor sale conexe.
Autoritatea de reglementare poate redacta orientări sau clauze de achiziţii pentru a ajuta operatorii de distribuţie să asigure o procedură de licitaţie corectă.
(4)În cazul în care statele membre au implementat condiţiile stabilite la alineatul (3), statele membre sau autorităţile lor competente desemnate efectuează, la intervale regulate sau cel puţin la fiecare cinci ani, o consultare publică pentru a reevalua eventualul interes al altor părţi de a deţine, de a dezvolta, de a exploata sau de a administra puncte de reîncărcare pentru vehiculele electrice. În cazul în care consultarea publică arată că există părţi terţe care pot deţine, dezvolta, exploata sau administra astfel de puncte, statele membre asigură încetarea treptată a activităţilor desfăşurate de operatorii de distribuţie în acest domeniu, sub rezerva finalizării cu succes a unei proceduri de licitaţie menţionate la alineatul (3) litera (a). În condiţiile procedurii respective, autorităţile de reglementare pot permite operatorului de distribuţie să recupereze valoarea reziduală a investiţiei în infrastructura de reîncărcare.
Art. 34: Atribuţiile operatorilor de distribuţie în ceea ce priveşte gestionarea datelor
Statele membre se asigură că toate părţile eligibile au acces la date, în condiţii nediscriminatorii, clare şi de egalitate, în conformitate cu normele relevante privind protecţia datelor. În statele membre în care au fost introduse sisteme de contorizare inteligentă în conformitate cu articolul 19, iar operatorii de distribuţie sunt implicaţi în gestionarea datelor, programele de conformitate menţionate la articolul 35 alineatul (2) litera (d) trebuie să cuprindă măsuri specifice pentru a exclude accesul discriminatoriu la date al părţilor eligibile, după cum se prevede la articolul 23. În cazul în care operatorii de distribuţie nu intră sub incidenţa articolului 35 alineatul (1), (2) sau (3), statele membre iau toate măsurile necesare pentru a garanta că întreprinderile integrate pe verticală nu au un acces privilegiat la date în scopul desfăşurării activităţilor lor de furnizare a energiei electrice.
Art. 35: Separarea operatorilor de distribuţie
(1)În cazul în care face parte dintr-o întreprindere integrată pe verticală, operatorul de distribuţie este independent, cel puţin în ceea ce priveşte forma sa juridică, organizarea şi procesul decizional, faţă de alte activităţi care nu au legătură cu distribuţia. Normele respective nu creează obligaţia de a separa proprietatea activelor operatorului de distribuţie de întreprinderea integrată pe verticală.
(2)Pe lângă cerinţele prevăzute la alineatul (1), în cazul în care operatorul de distribuţie face parte dintr-o întreprindere integrată pe verticală, acesta este independent în ceea ce priveşte organizarea şi procesul decizional de celelalte activităţi care nu au legătură cu distribuţia. Pentru a asigura această independenţă, se aplică următoarele criterii minime:
a)persoanele cu funcţie de conducere ale unui operator de distribuţie nu pot face parte din structurile întreprinderii integrate din domeniul energiei electrice, care răspund, direct sau indirect, de gestionarea zilnică a activităţilor de producere, transport sau furnizare a energiei electrice;
b)trebuie luate măsurile corespunzătoare pentru a asigura faptul că interesele profesionale ale persoanelor cu funcţie de conducere ale operatorului de distribuţie sunt luate în considerare astfel încât aceste persoane să aibă posibilitatea de a acţiona independent;
c)operatorul de distribuţie trebuie să aibă competenţe efective de luare a deciziilor, independent de întreprinderea integrată din domeniul energiei electrice, în ceea ce priveşte activele necesare pentru exploatarea, întreţinerea sau dezvoltarea reţelei. Pentru a îndeplini aceste atribuţii, operatorul de distribuţie are la dispoziţie resursele necesare, inclusiv resursele umane, tehnice, fizice şi financiare. Aceasta nu ar trebui să împiedice existenţa unor mecanisme de coordonare adecvate care să se asigure că sunt protejate drepturile societăţii-mamă de supraveghere economică şi cele de supraveghere a gestionării, în ceea ce priveşte rentabilitatea activelor unei filiale, reglementate indirect în conformitate cu articolul 59 alineatul (7). În special, această prevedere permite societăţii-mamă să aprobe planul financiar anual sau orice instrument echivalent al operatorului de distribuţie şi să stabilească limitele generale ale nivelului de îndatorare a filialei sale. În schimb, această prevedere nu permite societăţii-mamă să dea instrucţiuni cu privire la exploatarea zilnică, nici cu privire la deciziile individuale referitoare la construirea sau modernizarea liniilor electrice de distribuţie, care nu depăşesc condiţiile stabilite în planul financiar aprobat sau în oricare alt instrument echivalent; şi
d)operatorul de distribuţie trebuie să stabilească un program de conformitate, care conţine măsurile luate pentru a garanta excluderea practicilor discriminatorii, şi să asigure monitorizarea adecvată a respectării acestui program. Programul de conformitate prevede obligaţiile specifice impuse angajaţilor pentru realizarea acestui obiectiv. Persoana sau organismul care răspunde de monitorizarea programului de conformitate, agentul de conformitate al operatorului de distribuţie, prezintă autorităţii de reglementare menţionate la articolul 57 alineatul (1) un raport anual cu privire la măsurile adoptate şi acest raport se publică. Agentul de conformitate al operatorului de distribuţie este complet independent şi are acces la toate informaţiile operatorului de distribuţie sau ale oricărei întreprinderi afiliate, care sunt necesare în vederea îndeplinirii atribuţiei sale.
(3)În cazul în care operatorul de distribuţie face parte dintr-o întreprindere integrată pe verticală, statele membre se asigură că activităţile respectivului operator sunt monitorizate de autorităţile de reglementare sau de alte organe competente, astfel încât acesta să nu poată profita de pe urma integrării sale pe verticală pentru a denatura concurenţa. În special, operatorii de distribuţie integraţi pe verticală nu trebuie, în activităţile lor de comunicare şi de publicitate, să creeze confuzie cu privire la identitatea separată a sucursalei furnizoare din cadrul întreprinderii integrate pe verticală.
(4)Statele membre pot decide să nu aplice dispoziţiile alineatelor (1), (2) şi (3) întreprinderilor integrate din domeniul energiei electrice care deservesc mai puţin de 100 000 de clienţi racordaţi sau care deservesc sisteme izolate mici.
Art. 36: Deţinerea de instalaţii de stocare a energiei de către operatorii de distribuţie
(1)Operatorilor de distribuţie nu deţin, nu dezvoltă, nu administrează şi nu exploatează instalaţii de stocare a energiei.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), statele membre pot permite operatorilor de distribuţie să deţină, să dezvolte, să administreze sau să exploateze instalaţii de stocare a energiei care sunt componente de reţea complet integrate şi au fost aprobate de către autoritatea de reglementare sau dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)în urma unei proceduri de licitaţie deschisă, transparentă şi nediscriminatorie, supusă revizuirii şi aprobării de către autoritatea de reglementare, nu li s-a atribuit altor părţi dreptul de a deţine, de a dezvolta, de a administra, de a administra sau de a exploata astfel de instalaţii sau aceste alte părţi nu pot furniza respectivele servicii la un cost rezonabil şi în timp util;
b)astfel de instalaţii sunt necesare pentru ca operatorii de distribuţie să îşi îndeplinească obligaţiile care le revin în temeiul prezentei directive în vederea exploatării eficiente, fiabile şi sigure a sistemului de distribuţie, iar instalaţiile nu sunt utilizate pentru a cumpăra sau vinde energie electrică pe pieţele de energie electrică; şi
c)autoritatea de reglementare a evaluat necesitatea unei astfel de derogări şi a efectuat o evaluare a procedurii de licitaţie, inclusiv a condiţiilor respectivei proceduri de licitaţie, şi şi-a dat aprobarea.
Autoritatea de reglementare poate redacta orientări sau clauze de achiziţii pentru a ajuta operatorii de distribuţie să asigure o procedură de licitaţie corectă.
(3)Autorităţile de reglementare efectuează, la intervale regulate sau cel puţin la fiecare cinci ani, o consultare publică cu privire la instalaţiile existente de stocare a energiei pentru a evalua eventuala disponibilitate şi eventualul interes de a investi în astfel de instalaţii. Atunci când consultarea publică, evaluată de autoritatea de reglementare, arată că există părţi terţe care pot deţine, dezvolta, exploata sau administra astfel de instalaţii în mod eficace din punctul de vedere al costurilor, autoritatea de reglementare asigură încetarea treptată a activităţilor desfăşurate de operatorii de distribuţie în acest domeniu în termen de 18 luni. În condiţiile acestei proceduri, autorităţile de reglementare pot permite operatorilor de distribuţie să primească o compensaţie rezonabilă, în special pentru a recupera valoarea reziduală a investiţiei realizate de aceştia în instalaţiile de stocare a energiei.
(4)Alineatul (3) nu se aplică în cazul componentelor de reţea complet integrate sau pentru perioada de amortizare obişnuită a noilor instalaţii de stocare în baterii pentru care se ia o decizie finală privind investiţia până la 4 iulie 2019, cu condiţia ca astfel de instalaţii de stocare în baterii:
a)să fie conectate la reţea în următorii doi ani;
b)să fie integrate în sistemul de distribuţie;
c)să fie utilizate exclusiv pentru restabilirea instantanee reactivă a securităţii reţelei în caz de situaţii neprevăzute în reţea, dacă o astfel de măsură de restabilire începe imediat şi se încheie în momentul în care redispecerizarea regulată poate rezolva situaţia; şi
d)să nu fie utilizate pentru a cumpăra sau vinde energie electrică pe pieţele de energie electrică, inclusiv pentru echilibrare.
Art. 37: Obligaţia de confidenţialitate a operatorilor de distribuţie
Fără a aduce atingere articolului 55 sau oricărei alte cerinţe legale în materie de divulgare a informaţiilor, operatorul de distribuţie asigură confidenţialitatea informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial obţinute în cursul desfăşurării activităţilor sale şi să împiedice divulgarea discriminatorie a informaţiilor referitoare la propriile activităţi care ar putea fi avantajoase din punct de vedere comercial.
Art. 38: Sisteme de distribuţie închise
(1)Statele membre pot decide ca autorităţile de reglementare sau alte autorităţi competente să clasifice drept sistem de distribuţie închis un sistem care distribuie energie electrică într-o zonă industrială, comercială sau de servicii comune, limitată din punct de vedere geografic şi care, fără a aduce atingere alineatului (4), nu alimentează clienţii casnici, dacă:
a)din motive tehnice sau de siguranţă specifice, operaţiile sau procesul de producţie al utilizatorilor sistemului respectiv sunt integrate; sau
b)sistemul respectiv distribuie energie electrică în principal proprietarului sau operatorului sistemului sau întreprinderilor lor conexe.
(2)În sensul prezentei directive, sistemele de distribuţie închise sunt considerate ca fiind sisteme de distribuţie. Statele membre pot dispune ca autorităţile de reglementare să acorde operatorului unui sistem de distribuţie închis o scutire de la:
a)obligaţiile prevăzute la articolul 31 alineatele (5) şi (7) de a achiziţiona energia pe care o foloseşte pentru a acoperi pierderile de energie şi serviciile de sistem care nu au ca scop stabilitatea frecvenţei din sistemul său, conform unor proceduri transparente, nediscriminatorii şi bazate pe piaţă;
b)obligaţia prevăzută la articolul 6 alineatul (1) ca tarifele sau metodologiile care stau la baza calculării acestora să fie aprobate în conformitate cu articolul 59 alineatul (1) înainte de intrarea în vigoare;
c)obligaţia de a achiziţiona servicii de flexibilitate prevăzută la articolul 32 alineatul (1) şi de la obligaţia, prevăzută la articolul 32 alineatul (3), ca operatorul să-şi dezvolte sistemele pe baza unor planuri de dezvoltare a reţelei;
d)obligaţia prevăzută la articolul 33 alineatul (2) de a nu deţine, dezvolta, administra sau exploata puncte de reîncărcare pentru vehiculele electrice; şi
e)obligaţia prevăzută la articolul 36 alineatul (1) de a nu deţine, dezvolta, administra sau exploata instalaţii de stocare a energiei.
(3)În cazul acordării unei scutiri în temeiul alineatului (2), tarifele aplicabile sau metodologiile care stau la baza calculării acestora se revizuiesc şi se aprobă, în conformitate cu articolul 59 alineatul (1), la cererea unui utilizator al sistemului de distribuţie închis.
(4)Utilizarea întâmplătoare de către un număr mic de consumatori casnici aflaţi într-un raport de muncă sau într-un raport similar cu proprietarul sistemului de distribuţie şi care sunt amplasaţi în zona deservită de un sistem de distribuţie închis nu împiedică acordarea unei scutiri în conformitate cu alineatul (2).
Art. 39: Operatorul de sistem combinat
- Articolul 35 alineatul (1) nu aduce atingere funcţionării unui operator de sistem combinat de transport şi de distribuţie, cu condiţia ca acest operator să respecte articolul 43 alineatul (1), articolele 44 şi 45 sau capitolul VI secţiunea 3 sau ca operatorul să intre sub incidenţa articolului 66 alineatul (3).