Capitolul ii - NORME GENERALE DE ORGANIZARE A SECTORULUI ENERGIEI ELECTRICE - Directiva 944/05-iun-2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE
Acte UE
Jurnalul Oficial 158L
În vigoare Versiune de la: 17 Noiembrie 2025
CAPITOLUL II:NORME GENERALE DE ORGANIZARE A SECTORULUI ENERGIEI ELECTRICE
Art. 3: O piaţă de energie electrică competitivă, axată pe consumator, flexibilă şi nediscriminatorie
(1)Statele membre se asigură că dreptul lor intern nu împiedică în mod nejustificat schimburile comerciale transfrontaliere de energie electrică, participarea consumatorilor, inclusiv prin consumul dispecerizabil, investiţiile în producerea, în special variabilă şi flexibilă, a energiei electrice, stocarea energiei sau implementarea electromobilităţii ori dezvoltarea de capacităţi de interconexiune noi între statele membre, precum şi că preţurile la energia electrică reflectă cererea şi oferta reale.
(2)Atunci când dezvoltă capacităţi de interconexiune noi, statele membre ţin seama de obiectivele de interconectare în materie de energie electrică prevăzute la articolul 4 litera (d) punctul 1 din Regulamentul (UE) 2018/1999.
(3)Statele membre se asigură că nu există obstacole nejustificate în cadrul pieţei interne de energie electrică în ceea ce priveşte intrarea pe piaţă, funcţionarea pieţei şi ieşirea de pe piaţă, fără a aduce atingere competenţelor rezervate statelor membre în relaţiile cu ţări terţe.
(4)Statele membre asigură condiţii de concurenţă echitabile, în urma cărora întreprinderile din domeniul energiei electrice fac obiectul unui tratament, unor norme şi unor tarife transparente, proporţionale şi nediscriminatorii, în special în privinţa responsabilităţii în materie de echilibrare, al accesului la pieţele angro, al accesului la date, al proceselor de schimbare a furnizorului şi al regimurilor de facturare precum şi, după caz, al acordării de licenţe.
(5)Statele membre asigură respectarea de către participanţii la piaţă din ţări terţe care îşi desfăşoară activitatea în cadrul pieţei interne de energie electrică a dreptului Uniunii şi a dreptului intern aplicabile, inclusiv a normelor referitoare la politica de mediu şi de securitate.
Art. 4: Libertatea de a alege furnizorul
Statele membre se asigură că toţi clienţii sunt liberi să îşi aleagă furnizorii de la care achiziţionează energie electrică. Statele membre se asigură că toţi clienţii au libertatea de a avea simultan mai multe contracte de furnizare a energiei electrice sau acorduri de partajare a energiei şi că, în acest scop, clienţii au dreptul de a avea mai mult de un punct de contorizare şi de facturare acoperit de punctul unic de racordare pentru spaţiul lor. În cazul în care acest lucru este fezabil din punct de vedere tehnic, sisteme de contorizare inteligentă implementate în conformitate cu articolul 19 pot fi utilizate pentru a permite clienţilor să aibă simultan mai mult de un contract de furnizare de energie electrică sau mai multe acorduri de partajare a energiei.
Art. 5: Preţuri de furnizare bazate pe piaţă
(1)Furnizorii sunt liberi să stabilească preţul la care furnizează energia electrică clienţilor. Statele membre iau măsurile corespunzătoare pentru a asigura concurenţa efectivă între furnizori.
(2)Statele membre asigură protecţia clienţilor casnici afectaţi de sărăcie energetică şi a celor vulnerabili, în temeiul articolelor 28 şi 29, prin intermediul politicii sociale sau prin alte mijloace decât intervenţiile publice în stabilirea preţurilor de furnizare a energiei electrice.
(3)Prin derogare de la alineatele (1) şi (2), statele membre pot utiliza intervenţii publice în stabilirea preţurilor de furnizare a energiei electrice către clienţii casnici vulnerabili sau afectaţi de sărăcia energetică. Astfel de intervenţii publice se supun condiţiilor prevăzute la alineatele (4) şi (5).
(4)Intervenţiile publice în stabilirea preţurilor de furnizare a energiei electrice:
a)urmăresc un interes economic general şi nu depăşesc ceea ce este necesar în vederea atingerii respectivului interes economic general;
b)sunt clar definite, transparente, nediscriminatorii şi verificabile;
c)garantează accesul egal la clienţi al întreprinderilor din domeniul energiei electrice din Uniune;
d)au o durată limitată şi sunt proporţionale în ceea ce priveşte beneficiarii lor;
e)nu au drept rezultat costuri suplimentare pentru participanţii la piaţă într-un mod discriminatoriu.
(5)Orice stat membru care aplică intervenţii publice în stabilirea preţurilor de furnizare a energiei electrice în conformitate cu alineatul (3) din prezentul articol respectă, de asemenea, articolul 3 alineatul (3) litera (d) şi articolul 24 din Regulamentul (UE) 2018/1999, indiferent dacă în statul membru în cauză există un număr semnificativ de gospodării afectate de sărăcie energetică.
(6)În scopul unei perioade de tranziţie în care să se instaureze o concurenţă efectivă între furnizori în ceea ce priveşte contractele de furnizare a energiei electrice şi să se ajungă la o stabilire a preţurilor cu amănuntul pe deplin eficace, bazată pe piaţă, pentru energia electrică, în conformitate cu alineatul (1), statele membre pot utiliza intervenţiile publice în stabilirea preţurilor de furnizare a energiei electrice către clienţii casnici şi către microîntreprinderile care nu beneficiază de intervenţii publice în temeiul alineatului (3).
(7)Intervenţiile publice utilizate în temeiul alineatului (6) respectă criteriile stabilite la alineatul (4) şi:
a)sunt însoţite de un set de măsuri pentru a asigura o concurenţă efectivă şi de o metodologie de evaluare a progreselor înregistrate în privinţa măsurilor respective;
b)sunt stabilite în baza unei metodologii care asigură un tratament nediscriminatoriu al furnizorilor;
c)sunt stabilite la un preţ care depăşeşte costul, la un nivel la care poate exista o concurenţă efectivă în ceea ce priveşte preţurile;
d)sunt concepute astfel încât să reducă la minimum orice impact negativ asupra pieţei angro de energie electrică;
e)se asigură că toţi beneficiarii unor astfel de intervenţii publice au posibilitatea de a alege oferte competitive de pe piaţă şi sunt direct informaţi, cel puţin în fiecare trimestru, cu privire la disponibilitatea ofertelor şi a economiilor pe piaţa competitivă, în special cu privire la contractele de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice, şi se asigură că acestora li se acordă asistenţă pentru a migra la o ofertă bazată pe piaţă;
f)se asigură că, în temeiul articolelor 19 şi 21, toţi beneficiarii unei astfel de intervenţii publice au dreptul de a avea contoare inteligente şi li se oferă astfel de contoare, care sunt instalate fără costuri iniţiale suplimentare pentru client, sunt direct informaţi de posibilitatea instalării de contoare inteligente şi li se acordă asistenţa necesară;
g)nu conduc la o subvenţionare încrucişată directă între clienţii alimentaţi la preţurile de pe piaţa liberă şi cei alimentaţi la preţurile de furnizare reglementate.
(8)Statele membre notifică Comisiei măsurile luate în conformitate cu alineatele (3) şi (6), în termen de o lună de la adoptarea acestora şi le pot aplica imediat. Notificarea este însoţită de o explicaţie a motivelor pentru care obiectivul urmărit nu putea fi atins într-o măsură satisfăcătoare cu ajutorul altor instrumente, a modului în care sunt îndeplinite cerinţele prevăzute la alineatele (4) şi (7) şi a efectelor măsurilor notificate asupra concurenţei. Notificarea descrie categoriile de beneficiari, durata măsurilor şi numărul clienţilor casnici afectaţi de măsuri şi explică modul în care au fost stabilite preţurile reglementate.
(9)Până la 1 ianuarie 2022 şi 1 ianuarie 2025, statele membre prezintă Comisiei rapoarte privind punerea în aplicare a prezentului articol, necesitatea şi proporţionalitatea intervenţiilor publice în temeiul prezentului articol, precum şi o evaluare a progreselor înregistrate în direcţia asigurării unei concurenţe efective între furnizori şi a tranziţiei către preţuri bazate pe piaţă. Statele membre care aplică preţuri reglementate în conformitate cu alineatul (6) raportează cu privire la respectarea condiţiilor prevăzute la alineatul (7), inclusiv cu privire la respectarea lor de către furnizorii care au obligaţia de a aplica astfel de intervenţii, precum şi cu privire la impactul preţurilor reglementate asupra finanţelor furnizorilor respectivi.
(10)Până la 31 decembrie 2025, Comisia analizează şi prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind punerea în aplicare a prezentului articol în scopul de a se ajunge la stabilirea bazată pe piaţă a preţurilor cu amănuntul pentru energia electrică, raport care este însoţit sau urmat de o propunere legislativă, dacă este cazul. Propunerea legislativă poate include o dată de încetare a aplicării preţurilor reglementate.
Art. 6: Accesul terţilor
(1)Statele membre asigură punerea în aplicare, pentru toţi clienţii, a unui sistem de acces al părţilor terţe la sistemele de transport şi de distribuţie. Acest sistem de acces, bazat pe tarife publicate, este pus în aplicare în mod obiectiv şi fără discriminare între utilizatorii sistemului. Statele membre asigură faptul că aceste tarife sau metodologiile care stau la baza calculării lor sunt aprobate, în conformitate cu articolul 59, înainte de intrarea lor în vigoare şi că aceste tarife şi metodologiile, în cazul în care sunt aprobate doar metodologiile, sunt publicate înainte de intrarea lor în vigoare.
(2)Operatorul de transport şi de sistem sau operatorul de distribuţie poate refuza accesul în cazul în care nu dispune de capacităţile necesare. Refuzul se justifică în mod corespunzător, în special având în vedere articolul 9, şi se întemeiază pe criterii obiective, justificate din punct de vedere tehnic şi economic. Statele membre sau, în cazul în care statele membre au decis astfel, autorităţile de reglementare ale statelor membre respective se asigură că aceste criterii sunt aplicate în mod consecvent şi că utilizatorul sistemului căruia i-a fost refuzat accesul poate utiliza o procedură de soluţionare alternativă a litigiilor. Autorităţile de reglementare se asigură, de asemenea, dacă este cazul şi dacă accesul este refuzat, că operatorul de transport şi de sistem sau operatorul de distribuţie oferă informaţii relevante privind măsurile care ar fi necesare pentru consolidarea reţelei. Informaţiile respective se furnizează în toate cazurile în care s-a refuzat accesul la punctele de reîncărcare. Părţii care solicită aceste informaţii i se poate impune plata unei taxe rezonabile, care să reflecte costul furnizării informaţiilor respective.
(3)Prezentul articol se aplică de asemenea comunităţilor de energie ale cetăţenilor care administrează reţele de distribuţie.
Art. 6a: Acorduri flexibile de racordare
(1)Autoritatea de reglementare sau, atunci când un stat membru a stabilit astfel, o altă autoritate competentă elaborează un cadru pentru operatorii de transport şi de sistem şi operatorii de distribuţie pentru a oferi posibilitatea de a încheia acorduri flexibile de racordare în zonele în care capacitatea de reţea pentru noi racordări este limitată sau inexistentă, care se publică în conformitate cu articolul 31 alineatul (3) din prezenta directivă şi cu articolul 50 alineatul (4a) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2019/943. Cadrul respectiv garantează că:".
a)ca regulă generală, racordările flexibile nu întârzie consolidările reţelei în zonele identificate;
b)trecerea de la acorduri flexibile de racordare la acorduri ferme de racordare după dezvoltarea reţelei este asigurată pe baza unor criterii determinate; şi
c)pentru zonele în care autoritatea de reglementare sau, atunci când un stat membru a stabilit astfel, o altă autoritate competentă consideră că dezvoltarea reţelei nu este cea mai eficientă soluţie, permite, după caz, acorduri flexibile de racordare ca soluţie permanentă, inclusiv pentru stocarea energiei.
(2)Cadrul menţionat la alineatul (1) poate garanta că acordurile flexibile de racordare specifică cel puţin următoarele:
a)valoarea maximă a capacităţii ferme de injecţie şi extragere de energie electrică din şi către reţea, precum şi capacitatea flexibilă suplimentară de injecţie şi extragere care poate fi conectată şi diferenţiată în funcţie de intervale de timp pe tot parcursul anului;
b)taxele de reţea aplicabile atât capacităţilor ferme, cât şi celor flexibile de injecţie şi extragere;
c)durata convenită a acordului flexibil de racordare şi data preconizată pentru acordarea racordării la întreaga capacitate fermă solicitată.
Utilizatorul sistemului care se racordează printr-o racordare flexibilă la reţea are obligaţia să instaleze un sistem de control al puterii certificat de un organism de certificare autorizat.
Art. 7: Linii directe
(1)Statele membre iau măsurile necesare pentru a permite:
a)tuturor producătorilor şi întreprinderilor de energie electrică stabiliţi pe teritoriul lor să alimenteze propriile unităţi, filiale şi clienţi prin intermediul unei linii directe, fără a face obiectul unor proceduri administrative sau costuri disproporţionate;
b)tuturor clienţilor stabiliţi pe teritoriul lor să fie alimentaţi, individual sau în comun, printr-o linie directă de către producătorii şi întreprinderile de energie electrică.
(2)Statele membre stabilesc criteriile de acordare a autorizaţiilor de construire a liniilor directe pe teritoriul lor. Criteriile respective trebuie să fie obiective şi nediscriminatorii.
(3)Posibilitatea de a furniza energie electrică printr-o linie directă, prevăzută la alineatul (1) din prezentul articol, nu afectează posibilitatea de a încheia contracte de furnizare a energiei electrice în conformitate cu articolul 6.
(4)Statele membre pot condiţiona autorizarea construirii unei linii directe fie de refuzul accesului la sistem în baza, după caz, a articolului 6, fie de deschiderea unei proceduri de soluţionare a litigiilor în temeiul articolului 60.
(5)Statele membre pot refuza autorizarea unei linii directe în cazul în care acordarea unei astfel de autorizaţii ar obstrucţiona aplicarea dispoziţiilor privind obligaţiile de serviciu public de la articolul 9. Un astfel de refuz se motivează în mod corespunzător.
Art. 8: Procedura de autorizare pentru noi capacităţi
(1)Pentru construirea de noi capacităţi de producere, statele membre adoptă o procedură de autorizare care se desfăşoară după criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii.
(2)Statele membre stabilesc criteriile de acordare a autorizaţiilor pentru construirea de capacităţi de producere pe teritoriul lor. Pentru stabilirea unor criterii adecvate, statele membre iau în considerare:
a)siguranţa şi securitatea sistemelor electrice, a instalaţiilor şi a echipamentelor asociate;
b)protecţia sănătăţii şi siguranţei publice;
c)protecţia mediului;
d)ocuparea terenurilor şi alegerea amplasamentelor;
e)utilizarea domeniului public;
f)eficienţa energetică;
g)natura surselor primare;
h)caracteristicile specifice solicitantului, cum ar fi capacităţile tehnice, economice şi financiare;
i)conformitatea cu măsurile adoptate în temeiul articolului 9;
j)contribuţia capacităţilor de producere la realizarea obiectivului global al Uniunii ca energia din surse regenerabile să reprezinte cel puţin 32 % din consumul final brut de energie al Uniunii în 2030, obiectiv menţionat la articolul 3 alineatul (1) din Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului (19);
(19)Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (JO L 328, 21.12.2018, p. 82).
k)contribuţia capacităţilor de producere la reducerea emisiilor; şi
l)alternativele la construirea unei noi capacităţi de producere, cum ar fi soluţiile privind consumul dispecerizabil şi stocarea energiei.
(3)Statele membre se asigură că există proceduri de autorizare specifice, simplificate şi fluidizate pentru producerea mică şi descentralizată şi/sau producerea distribuită, care iau în considerare dimensiunea lor limitată şi impactul lor potenţial.
Statele membre pot elabora orientări pentru procedura de autorizare specifică. Autorităţile de reglementare sau alte autorităţi naţionale competente, inclusiv autorităţile de planificare, revizuiesc aceste orientări şi pot recomanda modificări.
În cazul în care au stabilit proceduri specifice de autorizare pentru utilizarea terenurilor, care să se aplice noilor proiecte majore de infrastructură în domeniul capacităţii de producere, statele membre includ, după caz, construcţia de noi capacităţi de producere în domeniul de aplicare al acestor proceduri, pe care le aplică într-un mod nediscriminatoriu şi într-un interval adecvat.
(4)Procedurile şi criteriile de autorizare sunt făcute publice. Solicitanţii sunt informaţi cu privire la motivele oricărui refuz de acordare a autorizaţiei. Motivele trebuie să fie obiective, nediscriminatorii, bine întemeiate şi pe deplin fundamentate. De asemenea, solicitanţilor le sunt puse la dispoziţie căi de atac.
Art. 9: Obligaţiile de serviciu public
(1)Fără a aduce atingere alineatului (2), pe baza organizării lor instituţionale şi cu respectarea principiului subsidiarităţii, statele membre se asigură că întreprinderile din domeniul energiei electrice funcţionează în conformitate cu principiile prezentei directive, în vederea realizării unei pieţe de energie electrică concurenţiale, sigure şi durabile din punctul de vedere al protecţiei mediului, şi se abţin de la orice discriminare în ceea ce priveşte drepturile sau obligaţiile acestor întreprinderi.
(2)Ţinând seama pe deplin de dispoziţiile relevante din TFUE, în special de articolul 106, statele membre pot impune întreprinderilor din sectorul energiei electrice, în interesul economic general, obligaţii de serviciu public referitoare la siguranţă, inclusiv siguranţa alimentării cu energie electrică, regularitatea, calitatea şi preţul furnizărilor, precum şi protecţia mediului, inclusiv eficienţa energetică, energia din surse regenerabile şi protecţia climei. Aceste obligaţii sunt clar definite, transparente, nediscriminatorii şi uşor de verificat şi garantează întreprinderilor din domeniul energiei electrice din Uniune accesul egal la consumatorii naţionali. Obligaţiile de serviciu public care vizează stabilirea preţurilor de furnizare a energiei electrice respectă cerinţele prevăzute la articolul 5 din prezenta directivă.
(3)Acordarea de compensaţii financiare, alte forme de compensare sau drepturi exclusive de către un stat membru în vederea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la alineatul (2) de la prezentul articol sau în vederea furnizării serviciului universal, astfel cum este prevăzut la articolul 27, se realizează într-un mod nediscriminatoriu şi transparent.
(4)La transpunerea prezentei directive, statele membre informează Comisia cu privire la toate măsurile adoptate pentru îndeplinirea obligaţiilor de serviciu universal şi de serviciu public, inclusiv protecţia consumatorului şi protecţia mediului, precum şi cu privire la posibilul lor efect asupra concurenţei pe plan naţional şi internaţional, indiferent dacă aceste măsuri necesită sau nu o derogare de la prezenta directivă. Ulterior, statele membre notifică Comisiei, din doi în doi ani, orice modificare adusă măsurilor respective, indiferent dacă respectivele modificări necesită sau nu o derogare de la prezenta directivă.
(5)Statele membre pot decide să nu aplice articolele 6, 7 şi 8 din prezenta directivă, în măsura în care aplicarea acestora ar obstrucţiona, de drept sau de fapt, îndeplinirea obligaţiilor impuse întreprinderilor din domeniul energiei electrice în interesul economic general şi dezvoltarea comerţului nu ar fi afectată atât de mult încât să contravină intereselor Uniunii. Interesele Uniunii cuprind, între altele, concurenţa referitoare la clienţi, în conformitate cu articolul 106 din TFUE şi cu prezenta directivă.