Art. 59. - Art. 59: Atribuţiile şi competenţele autorităţilor de reglementare - Directiva 944/05-iun-2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE
Acte UE
Jurnalul Oficial 158L
În vigoare Versiune de la: 17 Noiembrie 2025
Art. 59: Atribuţiile şi competenţele autorităţilor de reglementare
(1)Autorităţile de reglementare au următoarele atribuţii:
a)să stabilească sau să aprobe, conform unor criterii transparente, tarife de transport sau de distribuţie sau metodologiile pentru acestea, sau ambele;
a1)să îndeplinească obligaţiile prevăzute la articolul 3, la articolul 5 alineatul (7) şi la articolele 14-17 din Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3);
(*3)Regulamentul (UE) 2022/869 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2022 privind liniile directoare pentru infrastructurile energetice transeuropene, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2009, (UE) 2019/942 şi (UE) 2019/943 şi a Directivelor 2009/73/CE şi (UE) 2019/944 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 347/2013 (JO L 152, 3.6.2022, p. 45).
b)să asigure respectarea de către operatorii de transport şi de sistem şi de către operatorii de distribuţie, precum şi, atunci când este cazul, respectarea de către proprietarii de sisteme şi de către orice întreprindere din domeniul energiei electrice şi alţi participanţi la piaţă, a obligaţiilor care le revin în temeiul prezentei directive, al Regulamentului (UE) 2019/943, al codurilor de reţea şi orientărilor adoptate în temeiul articolelor 59, 60 şi 61 din Regulamentul (UE) 2019/943, precum şi al altor acte relevante din dreptul Uniunii, inclusiv în ceea ce priveşte aspectele transfrontaliere, precum şi respectarea deciziilor ACER;
c)în strânsă colaborare cu celelalte autorităţi de reglementare, să asigure respectarea de către platforma unică de alocare instituită în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/1719 al Comisiei (*3), de către ENTSO pentru energie electrică şi de către entitatea OSD UE a obligaţiilor care le revin în temeiul prezentei directive, al Regulamentului (UE) 2019/943, al codurilor de reţea şi al orientărilor adoptate în temeiul articolelor 59, 60 şi 61 din Regulamentul (UE) 2019/943 şi al altor acte legislative relevante ale Uniunii, inclusiv în ceea ce priveşte aspectele transfrontaliere, precum şi a deciziilor ACER, şi să identifice în comun nerespectarea de către platforma unică de alocare, de către ENTSO pentru energie electrică şi de către entitatea OSD UE a obligaţiilor care le revin; în cazul în care autorităţile de reglementare nu au reuşit să ajungă la un acord în termen de patru luni de la începerea consultărilor în scopul identificării în comun a neconformităţii, chestiunea este înaintată ACER în vederea adoptării unei decizii, în temeiul articolului 6 alineatul (10) din Regulamentul (UE) 2019/942;
(*3)Regulamentul (UE) 2016/1719 al Comisiei din 26 septembrie 2016 de stabilire a unei orientări privind alocarea capacităţilor pe piaţa pe termen lung (JO L 259, 27.9.2016, p. 42).
d)să aprobe produsele şi procesul de achiziţie pentru serviciile de sistem care nu au ca scop stabilitatea frecvenţei;
e)să pună în aplicare codurile de reţea şi orientările adoptate în temeiul articolelor 59, 60 şi 61 din Regulamentul (UE) 2019/943 prin măsuri la nivel naţional sau, atunci când se impune, prin măsuri coordonate la nivel regional sau la nivelul Uniunii;
f)să coopereze, în ceea ce priveşte aspectele transfrontaliere, cu autoritatea sau autorităţile de reglementare din statele membre implicate şi cu ACER, în special prin participarea la lucrările Consiliului autorităţilor de reglementare al ACER în temeiul articolului 21 din Regulamentul (UE) 2019/942;
g)să respecte şi să pună în aplicare toate deciziile relevante, cu caracter juridic obligatoriu, ale Comisiei şi ale ACER;
h)să garanteze că operatorii de transport şi de sistem pun la dispoziţie, în cea mai mare măsură posibilă, capacităţi de interconexiune în temeiul articolului 16 din Regulamentul (UE) 2019/943;
i)să prezinte autorităţilor competente din statele membre, Comisiei şi ACER rapoarte anuale cu privire la modul de îndeplinire a atribuţiilor lor şi la activităţile desfăşurate, inclusiv cu privire la măsurile luate şi rezultatele obţinute în ceea ce priveşte fiecare dintre atribuţiile menţionate la prezentul articol;
j)să garanteze lipsa subvenţiilor încrucişate între activităţile de transport, distribuţie şi furnizare sau alte activităţi cu sau fără legătură cu sectorul energiei electrice;
k)să monitorizeze planurile de investiţii ale operatorilor de transport şi de sistem şi să furnizeze în raportul său anual o evaluare a acestor planuri de investiţii din punctul de vedere al concordanţei lor cu planul la nivelul Uniunii de dezvoltare a reţelei; o astfel de evaluare poate include recomandări de modificare a acestor planuri de investiţii;
l)să monitorizeze şi să evalueze performanţa operatorilor de transport şi de sistem şi a operatorilor de distribuţie în legătură cu dezvoltarea unei reţele inteligente care să promoveze eficienţa energetică şi integrarea energiei din surse regenerabile pe baza unui set limitat de indicatori şi să publice, la fiecare doi ani, un raport naţional care să includă recomandări;
m)să stabilească sau să aprobe standardele şi cerinţele de calitate a serviciilor şi a furnizării sau să contribuie la realizarea acestui obiectiv împreună cu alte autorităţi competente şi să monitorizeze respectarea normelor de siguranţă şi fiabilitate a reţelei şi să revizuiască performanţele lor anterioare;
n)să monitorizeze nivelul de transparenţă, inclusiv al preţurilor angro, garantând respectarea de către întreprinderile din domeniul energiei electrice a obligaţiilor referitoare la transparenţă;
o)să monitorizeze gradul şi eficienţa deschiderii pieţelor şi a concurenţei la nivelul comerţului angro şi cu amănuntul, inclusiv în ceea ce priveşte bursele de energie electrică, preţurile pentru clienţii casnici, inclusiv sistemele de plată anticipată, impactul contractelor de furnizare a energiei electrice cu preţuri dinamice şi al utilizării sistemelor de contorizare inteligentă, tarifele percepute pentru schimbarea furnizorului, tarifele de deconectare, tarifele percepute pentru serviciile de întreţinere, executarea serviciilor de întreţinere şi tarifele percepute pentru acestea, raportul dintre preţurile pentru clienţii casnici şi preţurile angro, evoluţia tarifelor şi taxelor de reţea, plângerile înaintate de clienţii casnici, precum şi orice denaturare sau restricţionare a concurenţei, precum şi să furnizeze toate informaţiile relevante şi să prezinte toate situaţiile relevante autorităţilor competente din domeniul concurenţei;
p)să monitorizeze apariţia unor practici contractuale restrictive, inclusiv a unor clauze privind exclusivitatea, care pot împiedica clienţii să încheie contracte simultan cu mai mulţi furnizori sau pot restrânge posibilitatea acestora de a face această alegere, informând, dacă este cazul, autorităţile naţionale din domeniul concurenţei cu privire la astfel de practici;
q)să monitorizeze perioadele de timp necesare operatorilor de transport şi de sistem şi operatorilor de distribuţie pentru racordări şi reparaţii;
r)să contribuie, împreună cu alte autorităţi competente, la asigurarea eficacităţii şi aplicării măsurilor de protecţie a consumatorilor;
s)să publice cel puţin o dată pe an recomandări cu privire la conformitatea preţurilor de furnizare cu articolul 5 şi să transmită respectivele recomandări autorităţilor din domeniul concurenţei, dacă este cazul;
t)să garanteze accesul nediscriminatoriu la datele privind consumul clienţilor, aplicarea cu titlu opţional a unui format uşor de înţeles armonizat la nivel naţional pentru datele privind consumul, precum şi accesul prompt al tuturor clienţilor la astfel de date în temeiul articolelor 23 şi 24;
u)să monitorizeze punerea în aplicare a normelor referitoare la rolurile şi responsabilităţile care revin operatorilor de transport şi de sistem, operatorilor de distribuţie, furnizorilor, clienţilor şi altor participanţi la piaţă, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2019/943;
v)să monitorizeze investiţiile în capacităţile de producere şi de stocare în raport cu siguranţa alimentării cu energie electrică;
w)să monitorizeze cooperarea tehnică dintre operatorii de transport şi de sistem din Uniune şi cei din ţările terţe;
x)să sprijine compatibilitatea proceselor de schimb de date pentru cele mai importante procese de piaţă la nivel regional;
y)să monitorizeze disponibilitatea instrumentelor de comparare care îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 14;
z)să monitorizeze eliminarea obstacolelor şi a restricţiilor nejustificate din calea dezvoltării consumului de energie electrică autoprodusă, a partajării de energie, a comunităţilor de energie din surse regenerabile şi a comunităţilor de energie ale cetăţenilor, inclusiv a obstacolelor şi a restricţiilor care împiedică racordarea producţiei flexibile de energie distribuită într-un termen rezonabil, în conformitate cu articolul 58 litera (d).
(2)Atribuţiile de monitorizare prevăzute la alineatul (1) pot fi îndeplinite de alte autorităţi decât autorităţile de reglementare, în cazul în care un stat membru prevede acest lucru. În acest caz, informaţiile obţinute ca urmare a monitorizării sunt puse la dispoziţia autorităţilor de reglementare în cel mai scurt timp posibil.
În îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alineatul (1), autorităţile de reglementare se consultă, după caz, cu operatorii de transport şi de sistem şi colaborează îndeaproape cu alte autorităţi naţionale competente, după caz, fără a aduce atingere caracterului independent şi competenţelor specifice ale acestora şi respectând principiile unei mai bune reglementări.
Orice aprobare acordată de o autoritate de reglementare sau de către ACER în temeiul prezentei directive nu aduce atingere exercitării în viitor şi în mod legitim a oricărei competenţe de către autoritatea de reglementare, în temeiul prezentului articol, sau oricărei sancţiuni aplicată de alte autorităţi competente sau de Comisie.
(3)Statele membre se asigură că autorităţilor de reglementare le sunt conferite competenţele care să le permită să îşi îndeplinească în mod eficient şi rapid atribuţiile prevăzute la prezentul articol. În acest scop, autorităţilor de reglementare le revin cel puţin următoarele competenţe:
a)să emită decizii cu caracter obligatoriu pentru întreprinderile din domeniul energiei electrice;
b)să desfăşoare investigaţii cu privire la funcţionarea pieţelor de energie electrică, precum şi să decidă şi să aplice orice măsuri proporţionale necesare pentru promovarea unei concurenţe efective şi pentru asigurarea unei funcţionări corespunzătoare a pieţei. După caz, autorităţile de reglementare au, de asemenea, competenţa de a coopera cu autoritatea naţională din domeniul concurenţei şi cu autorităţile de reglementare a pieţei financiare sau cu Comisia în desfăşurarea de investigaţii în domeniul dreptului concurenţei;
c)să solicite întreprinderilor din domeniul energiei electrice toate informaţiile relevante pentru îndeplinirea atribuţiilor lor, inclusiv justificarea oricărui refuz de a acorda acces terţilor, precum şi orice informaţii privind măsurile necesare pentru consolidarea reţelei;
d)să aplice sancţiuni efective, proporţionale şi cu efect de descurajare întreprinderilor din domeniul energiei electrice care nu îşi respectă obligaţiile care le revin în temeiul prezentei directive, al Regulamentului (UE) 2019/943 sau al oricărei decizii relevante şi cu forţă juridică obligatorie a autorităţii de reglementare sau a ACER sau să propună unei instanţe competente să impună astfel de sancţiuni, inclusiv competenţa de a aplica sau de a propune impunerea de sancţiuni de până la 10 % din cifra de afaceri anuală a operatorului de transport şi de sistem asupra operatorului de transport şi de sistem sau de până la 10 % din cifra de afaceri anuală a întreprinderii integrate pe verticală asupra întreprinderii integrate pe verticală, după caz, pentru nerespectarea obligaţiilor care le revin în temeiul prezentei directive; şi
e)să deţină drepturi corespunzătoare de a investiga şi competenţele aferente în legătură cu soluţionarea litigiilor în conformitate cu articolul 60 alineatele (2) şi (3).
(4)Autoritatea de reglementare situată în statul membru unde platforma unică de alocare, ENTSO pentru energie electrică sau entitatea OSD UE îşi are sediul are competenţa să impună acestor entităţi sancţiuni efective, proporţionale şi cu efect de descurajare, în cazul în care acestea nu îşi respectă obligaţiile care le revin în temeiul prezentei directive, al Regulamentului (UE) 2019/943 sau al oricărei decizii relevante şi cu forţă juridică obligatorie a autorităţii de reglementare sau a ACER, ori să propună unei instanţe competente să impună astfel de sancţiuni.
(5)Pe lângă atribuţiile care le revin în temeiul alineatelor (1) şi (3) de la prezentul articol, în cazul desemnării unui operator de sistem independent în temeiul articolului 44, autorităţile de reglementare:
a)monitorizează respectarea de către proprietarul sistemului de transport şi de către operatorul de sistem independent a obligaţiilor care le revin în temeiul prezentului articol şi dispun aplicarea unor sancţiuni în caz de nerespectare, în conformitate cu alineatul (3) litera (d);
b)monitorizează relaţiile şi schimbul de informaţii dintre proprietarul sistemului de transport şi operatorul de sistem independent, în vederea garantării respectării de către acesta din urmă a obligaţiilor sale şi, în special, aprobă contracte şi acţionează ca autorităţi de soluţionare a litigiilor dintre operatorul de sistem independent şi proprietarul sistemului de transport în ceea ce priveşte plângerile înaintate de oricare dintre aceştia în conformitate cu articolul 60 alineatul (2);
c)fără a aduce atingere procedurii prevăzute la articolul 44 alineatul (2) litera (c), aprobă, în cazul primului plan de dezvoltare a reţelei pe 10 ani, planul de investiţii şi planul multianual de dezvoltare a reţelei, prezentate cel puţin la fiecare doi ani de către operatorul de sistem independent;
d)se asigură că tarifele de acces la reţea percepute de operatorii de sistem independenţi cuprind o redevenţă pentru proprietarul sau proprietarii reţelei, care asigură o compensaţie corespunzătoare pentru activele reţelei şi pentru orice investiţii noi în cadrul acesteia, cu condiţia ca acestea să fie aplicate în mod economic şi eficient;
e)au dreptul de a desfăşura inspecţii, inclusiv inspecţii neanunţate, la sediul proprietarului de sistem de transport şi la sediul operatorului de sistem independent; şi
f)monitorizează utilizarea veniturilor rezultate din gestionarea congestiilor percepute de către operatorul de sistem independent în conformitate cu articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/943.
(6)Pe lângă atribuţiile şi competenţele care le revin în temeiul alineatelor (1) şi (3) de la prezentul articol, în cazul desemnării unui operator de transport şi de sistem în temeiul capitolului VI secţiunea 3, autorităţilor de reglementare le sunt acordate cel puţin următoarele atribuţii şi competenţe:
a)să aplice sancţiuni, în conformitate cu alineatul (3) litera (d), în cazul unor practici discriminatorii în favoarea întreprinderii integrate pe verticală;
b)să monitorizeze schimbul de informaţii între operatorul de transport şi de sistem şi întreprinderea integrată pe verticală pentru a garanta respectarea de către operatorul de transport şi de sistem a obligaţiilor sale;
c)să acţioneze ca o autoritate de soluţionare a litigiilor între întreprinderea integrată pe verticală şi operatorul de transport şi de sistem în ceea ce priveşte plângerile înaintate de oricare dintre aceştia, în conformitate cu articolul 60 alineatul (2);
d)să monitorizeze relaţiile comerciale şi financiare, inclusiv împrumuturile, dintre întreprinderea integrată pe verticală şi operatorul de transport şi de sistem;
e)să aprobe toate acordurile comerciale şi financiare între întreprinderea integrată pe verticală şi operatorul de transport şi de sistem cu condiţia ca acestea să respecte condiţiile pieţei;
f)să solicite o justificare din partea întreprinderii integrate pe verticală atunci când sunt notificate de agentul de conformitate conform articolului 50 alineatul (4), o astfel de justificare incluzând, în special, dovezi care să arate faptul că nu a fost înregistrată nicio practică discriminatorie în favoarea întreprinderii integrate pe verticală;
g)să efectueze inspecţii, inclusiv inspecţii neanunţate, la sediul întreprinderii integrate pe verticală şi al operatorului de transport şi de sistem; şi
h)să atribuie toate sarcinile sau sarcini specifice ale operatorului de transport şi de sistem unui operator de sistem independent numit în conformitate cu articolul 44 în cazul încălcării în mod repetat de către operatorul de transport şi de sistem a obligaţiilor care îi revin în temeiul prezentei directive, în special în cazul repetării unor practici discriminatorii în favoarea întreprinderii integrate pe verticală.
(7)Cu excepţia cazurilor în care ACER are competenţa de a stabili şi de a aproba clauzele şi condiţiile sau metodologiile de punere în aplicare a codurilor de reţea şi a orientărilor în temeiul capitolului VII din Regulamentul (UE) 2019/943 în conformitate cu articolul 5 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2019/942 deoarece este necesar ca acestea să fie coordonate între ele, autorităţile de reglementare răspund de stabilirea sau de aprobarea, cu suficient timp înainte de intrarea lor în vigoare, cel puţin a metodologiilor naţionale folosite pentru calcularea sau stabilirea clauzelor şi condiţiilor referitoare la:
a)tarifele de conectare şi acces la reţelele naţionale, inclusiv tarifele de transport şi de distribuţie, sau metodologiile referitoare la acestea, aceste tarife sau metodologii permit efectuarea investiţiilor necesare în reţele într-un mod care să permită acestor investiţii să asigure funcţionarea continuă a reţelelor;
b)furnizarea de servicii de sistem care sunt realizate în modul cel mai economic posibil şi oferă stimulente corespunzătoare utilizatorilor de reţele pentru ca aceştia să echilibreze intrările şi ieşirile, serviciile de sistem fiind furnizate într-un mod corect şi nediscriminatoriu şi se întemeiază pe criterii obiective; şi
c)accesul la infrastructurile transfrontaliere, inclusiv procedurile de alocare de capacitate şi de gestionare a congestiilor.
(8)Metodologiile sau clauzele şi condiţiile menţionate la alineatul (7) se publică.
(9)pentru a spori transparenţa pe piaţă şi a oferi tuturor părţilor interesate toate informaţiile şi deciziile sau propunerile de decizii necesare referitoare la tarifele de transport şi de distribuţie menţionate la articolul 60 alineatul (3), autorităţile de reglementare publică metodologia detaliată şi costurile subiacente utilizate la calcularea tarifelor de reţea relevante, asigurând confidenţialitatea informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial.
(10)Autorităţile de reglementare monitorizează gestionarea congestiilor în cadrul sistemelor naţionale de energie electrică, inclusiv capacităţile de interconexiune, şi punerea în aplicare a normelor de gestionare a congestiilor. În acest sens, operatorii de transport şi de sistem sau operatorii pieţei prezintă autorităţilor de reglementare normele lor de gestionare a congestiilor, inclusiv cele de alocare a capacităţilor. Autorităţile de reglementare pot cere modificări ale acestor norme.