Art. 28a. - Art. 28 a : Protecţia împotriva debranşărilor - Directiva 944/05-iun-2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE

Acte UE

Jurnalul Oficial 158L

În vigoare
Versiune de la: 17 Noiembrie 2025
Art. 28a: Protecţia împotriva debranşărilor
(1)Prin urmare, statele membre se asigură că clienţii vulnerabili şi clienţii afectaţi de sărăcie energetică sunt pe deplin protejaţi împotriva debranşărilor de la alimentarea cu energie electrică, luând măsurile adecvate, inclusiv interzicerea debranşărilor sau a altor acţiuni echivalente. Statele membre prevăd o astfel de protecţie ca parte a politicii lor faţă de clienţii vulnerabili în temeiul articolului 28 alineatul (1) şi fără a aduce atingere măsurilor prevăzute la articolul 10 alineatul (11).
Atunci când notifică Comisiei măsurile lor de transpunere a prezentei directive, statele membre explică relaţia dintre primul paragraf şi părţile corespunzătoare din instrumentele naţionale de transpunere.
(2)Statele membre se asigură că furnizorii nu reziliază contractele şi nu debranşează clienţi de la alimentarea cu energie electrică din motivele pentru care clienţii au formulat o plângere în conformitate cu articolul 10 alineatul (9) sau care fac obiectul unui mecanism de soluţionare alternativă a litigiilor în conformitate cu articolul 26. O astfel de plângere sau utilizarea unui astfel de mecanism nu afectează drepturile şi obligaţiile contractuale ale părţilor. Statele membre pot lua măsurile corespunzătoare pentru a evita un abuz de procedură.
(3)Statele membre iau măsurile corespunzătoare menţionate la alineatul (1) pentru a permite clienţilor să evite debranşarea, care pot include:
a)promovarea unor coduri voluntare pentru furnizori şi clienţi cu privire la prevenirea şi gestionarea cazurilor clienţilor cu arierate; prevederile respective pot viza acordarea de sprijin clienţilor în ceea ce priveşte gestionarea consumului de energie şi a costurilor acestora, inclusiv semnalarea unor creşteri neobişnuite de mari ale energiei sau utilizarea în sezoanele de iarnă şi vară, oferind planuri de plată flexibile adecvate, măsuri de consiliere în materie de îndatorare, citiri ale autocontorizării şi o mai bună comunicare cu clienţii şi cu agenţiile de sprijin;
b)promovarea educării clienţilor şi a sensibilizării acestora cu privire la drepturile lor privind gestionarea datoriilor;
c)accesul la finanţare, bonuri valorice sau subvenţii pentru a sprijini plata facturilor;
d)încurajarea şi facilitarea furnizării de citiri ale contoarelor la fiecare trei luni sau, dacă este cazul, pentru perioade de facturare mai scurte, în cazul în care a fost pus în aplicare un sistem de autocitire periodică de către clientul final pentru a îndeplini obligaţiile prevăzute în anexa I punctul 2 literele (a) şi (b) în ceea ce priveşte frecvenţa facturării şi furnizarea informaţiilor privind facturarea.