Art. 10. - Art. 10: Drepturi contractuale de bază - Directiva 944/05-iun-2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE
Acte UE
Jurnalul Oficial 158L
În vigoare Versiune de la: 17 Noiembrie 2025
Art. 10: Drepturi contractuale de bază
(1)Statele membre asigură faptul că toţi clienţii finali au dreptul de a-şi procura energie electrică de la un furnizor, indiferent de statul membru în care este înregistrat furnizorul, cu condiţia ca acesta din urmă să fie de acord şi să respecte normele aplicabile de comercializare şi de echilibrare. În acest sens, statele membre iau toate măsurile necesare pentru a garanta că procedurile administrative nu sunt discriminatorii faţă de furnizorii înregistraţi deja în alt stat membru.
(2)Fără a aduce atingere normelor Uniunii privind protecţia consumatorilor, în special Directivei 2011/83/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (20) şi Directivei 93/13/CEE a Consiliului (21), statele membre garantează clienţilor finali drepturile prevăzute la alineatele (3)-(12) din prezentul articol.
(20)Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului şi a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului şi a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 304, 22.11.2011, p. 64).
(21)Directiva 93/13/CEE a Consiliului din 5 aprilie 1993 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii (JO L 95, 21.4.1993, p. 29).
(3)Clienţii finali au dreptul de a încheia cu furnizorul lor un contract care să specifice:
a)identitatea şi adresa furnizorului;
b)serviciile furnizate, nivelul de calitate a serviciilor oferit, precum şi termenul prevăzut pentru racordarea iniţială;
c)tipurile de servicii de întreţinere oferite;
d)mijloacele prin care se pot obţine informaţii actualizate privind toate tarifele aplicabile, taxele de întreţinere şi pachetele de produse sau servicii;
e)durata contractului, condiţiile de reînnoire şi de încetare a contractelor şi a serviciilor, inclusiv a produselor sau serviciilor oferite în acelaşi pachet cu serviciile respective, şi a contractului, precum şi dacă este posibilă încetarea fără comision a contractului;
f)eventualele compensaţii şi formule de rambursare care se aplică în cazul în care nu sunt îndeplinite nivelurile de calitate a serviciilor prevăzute în contract, inclusiv în cazul facturării inexacte sau realizate cu întârziere;
g)modalităţile pentru a iniţia o procedură de soluţionare alternativă a litigiilor în conformitate cu articolul 26;
h)informaţii privind drepturile consumatorilor, inclusiv informaţii privind gestionarea plângerilor şi toate informaţiile menţionate la prezentul alineat, comunicate în mod clar în facturi sau pe pagina de internet a întreprinderii din domeniul energiei electrice.
Condiţiile trebuie să fie echitabile şi se comunică în prealabil. În toate cazurile, informaţiile menţionate se comunică înainte de încheierea sau de confirmarea contractului. Atunci când contractul este încheiat prin intermediari, informaţiile menţionate la prezentul alineat sunt furnizate, de asemenea, înainte de încheierea contractului.
Clienţii finali primesc un rezumat al principalelor condiţii contractuale într-un mod vizibil şi într-un limbaj concis şi simplu.
(4)Clienţilor finali li se notifică în mod corespunzător orice intenţie de modificare a condiţiilor contractuale şi aceştia sunt informaţi, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a rezilia contractul. Furnizorii notifică clienţilor lor, într-un mod transparent şi uşor de înţeles, orice ajustare a preţului de furnizare, precum şi motivele şi condiţiile prealabile ale ajustării şi sfera de aplicare a acesteia, în mod direct şi în timp util, cu cel puţin două săptămâni şi, în ceea ce îi priveşte pe clienţii casnici, cu cel puţin o lună înainte de intrarea în vigoare a ajustării. Statele membre garantează clienţilor finali dreptul de a rezilia contractele în cazul în care nu acceptă noile condiţii contractuale sau ajustări ale preţului de furnizare notificate de către furnizor.
(5)Furnizorii comunică clienţilor finali informaţii transparente privind preţurile şi tarifele practicate, precum şi privind condiţiile generale de acces la serviciile de energie electrică şi de utilizare a acestora.
(6)Furnizorii pun la dispoziţia clienţilor finali o gamă largă de modalităţi de plată. Aceste modalităţi de plată nu fac deosebire în mod nejustificat între clienţi. Orice diferenţă în ceea ce priveşte comisioanele aferente metodelor de plată sau sistemelor de plată anticipată trebuie să fie obiectivă, nediscriminatorie şi proporţională şi nu depăşeşte costurile directe suportate de beneficiarul plăţii pentru utilizarea unei anumite metode de plată sau a unui sistem de plată anticipată, în conformitate cu articolul 62 din Directiva (UE) 2015/2366 a Parlamentului European şi a Consiliului (22).
(22)Directiva (UE) 2015/2366 a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind serviciile de plată în cadrul pieţei interne, de modificare a Directivelor 2002/65/CE, 2009/110/CE şi 2013/36/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010, şi de abrogare a Directivei 2007/64/CE (JO L 337, 23.12.2015, p. 35).
(7)În temeiul alineatului (6), clienţilor casnici care au acces la sisteme de plată anticipată nu li se creează un dezavantaj prin sistemele de plată anticipată.
(8)Furnizorii oferă clienţilor finali condiţii generale echitabile şi transparente, care sunt prezentate într-un limbaj simplu şi lipsit de ambiguităţi şi care nu includ bariere necontractuale în calea exercitării drepturilor clienţilor, ca de exemplu documentaţia contractuală excesivă. Clienţii sunt protejaţi împotriva metodelor de vânzare incorecte sau înşelătoare.
(9)Clienţii finali au dreptul să beneficieze de servicii de calitate şi de o bună gestionare a plângerilor de către furnizorii lor. Furnizorii gestionează plângerile într-un mod simplu, echitabil şi prompt.
(10)Clienţii finali sunt informaţi cu privire la drepturile de care dispun în materie de serviciu universal, atunci când au acces la serviciul universal în temeiul dispoziţiilor adoptate de statele membre în aplicarea articolului 27.
(11)Furnizorii comunică clienţilor casnici informaţii adecvate cu privire la alternativele la debranşare cu suficient timp înainte de data prevăzută a debranşării. Aceste măsuri alternative pot să privească surse de sprijin pentru evitarea debranşării, sisteme de plată anticipată, audituri energetice, servicii de consultanţă în domeniul energiei, planuri alternative de plată, consiliere pentru gestionarea datoriilor sau moratorii privind debranşarea şi nu constituie un cost suplimentar pentru clienţii care se confruntă cu riscul debranşării.
(12)Furnizorii transmit clienţilor finali un decont final de lichidare după schimbarea furnizorului, în termen de cel mult şase săptămâni de la schimbarea furnizorului.