Art. 3. - Art. 3: Definiţii - Directiva 94/56/CE/21-nov-1994 de stabilire a principiilor fundamentale care reglementează anchetarea accidentelor şi incidentelor survenite în aviaţia civilă

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2007
Art. 3: Definiţii
În înţelesul prezentei directive:
a)"accident" înseamnă un eveniment asociat cu exploatarea unei aeronave care are loc între momentul în care orice persoană se îmbarcă la bordul unei aeronave cu intenţia de a efectua un zbor şi momentul în care toate aceste persoane s-au debarcat, în care:
1.o persoană este rănită grav sau mortal deoarece:
- s-a aflat în aeronavă; sau
- a intrat în contact direct cu o parte a aeronavei, inclusiv cu piese desprinse din aeronavă; sau
- a fost expusă direct la suflul reactoarelor,
cu excepţia cazurilor în care leziunile provin din cauze naturale, autoaccidentare sau accidentare de către alte persoane, sau atunci când leziunile sunt produse călătorilor clandestini care se ascund în afara zonelor prevăzute în mod normal pentru călători şi echipaj; sau
2.aeronava suferă o avarie sau o ruptură structurală care:
- afectează rezistenţa structurală, performanţa sau caracteristicile de zbor ale aeronavei; şi
- în mod normal necesită reparaţie majoră sau înlocuirea părţii componente afectate,
cu excepţia unei defecţiuni la motor sau a avarierii motorului, atunci când avaria se limitează la motor, capota metalică sau accesoriile sale; sau pentru avarii limitate la elice, extremităţile aripii, antene, cauciucuri, frâne, învelişul aerodinamic, urme de lovitură mici sau înţepături în învelişul aeronavei;
3.aeronava a dispărut sau este total inaccesibilă;
b)"vătămare gravă" înseamnă o vătămare suportată de o persoană într-un accident şi care:
1.necesită spitalizare de mai mult de 48 de ore, care începe în şapte zile de la data la care a fost produsă vătămarea; sau
2.rezultă în fracturarea unui os (cu excepţia fracturilor superficiale ale degetelor de la mâini, degetelor de la picioare sau a nasului); sau
3.implică ruperi care cauzează hemoragii severe, vătămarea unui nerv, muşchi sau tendon; sau
4.implică vătămarea unui organ intern; sau
5.implică arsuri de gradul doi sau trei, sau orice arsuri care afectează mai mult de 5 % din suprafaţa corpului; sau
6.implică expunere verificată la substanţe infecţioase sau radiaţii vătămătoare;
c)"vătămare mortală" înseamnă o vătămare suportată de către o persoană într-un accident şi care conduce la decesul acesteia în termen de 30 de zile de la data accidentului;
d)"cauze" înseamnă acţiuni, omisiuni, evenimente sau condiţii, sau o combinaţie a acestora, care a condus la producerea accidentului sau incidentului;
e)"anchetă" înseamnă un proces efectuat în scopul de a preveni producerea unui accident şi a unui incident care include culegerea şi analizarea informaţiilor, expunerea concluziilor, inclusiv determinarea cauzei (cauzelor) şi, atunci când este cazul, întocmirea recomandărilor privind siguranţa;
f)"anchetator desemnat" înseamnă o persoană desemnată, în baza calificărilor sale, având ca responsabilitate organizarea, efectuarea şi controlul unei anchete;
g)"înregistrator de parametri de zbor" înseamnă orice tip de înregistrator instalat la bordul unei aeronave în scopul de a uşura anchetele accidentului / incidentului,
h)"întreprindere" înseamnă orice persoană fizică, orice persoană juridică, cu sau fără profit, sau orice organ oficial cu sau fără personalitate juridică;
i)"exploatator" înseamnă orice persoană, organ sau întreprindere care exploatează sau îşi propune să exploateze una sau mai multe aeronave;
j)"incident" înseamnă un eveniment, altul decât un accident, asociat cu exploatarea unei aeronave care afectează sau care ar putea să afecteze siguranţa în exploatare;
k)"incident grav" înseamnă un incident produs în împrejurări care indică faptul că un accident este pe punctul de a se produce (o listă cu exemple de incidente grave poate fi găsită în anexă);
l)"recomandare privind siguranţa" înseamnă orice propunere făcută de către organul de anchetă al statului care efectuează ancheta tehnică, în baza informaţiilor rezultate din anchetă, făcută cu intenţia de a preveni accidentele şi incidentele.