Art. 4. - - - Directiva 90/314/CEE/13-iun-1990 privind pachetele de servicii pentru călătorii, vacanţe şi circuite

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2007
Art. 4
(1)-
a)înainte de încheierea contractului, organizatorul şi/sau detailistul furnizează consumatorului, în scris sau sub orice altă formă corespunzătoare, informaţiile de ordin general privind condiţiile aplicabile resortisanţilor statului membru sau statelor membre respective în materie de paşapoarte şi de vize şi, mai ales, în privinţa termenelor de obţinere a lor, precum şi informaţiile referitoare la formalităţile sanitare necesare pentru călătorie şi şedere.
b)Organizatorul şi/sau detailistul trebuie să furnizeze consumatorului, în scris sau sub orice altă formă corespunzătoare, cu suficient timp înainte de începerea călătoriei, următoarele informaţii:
(i)orarele, escalele şi legăturile de transport, dar şi detalii referitoare la locul ocupat de turist, de exemplu cabina sau cuşeta, dacă este vorba despre un vapor sau vagonul de dormit, dacă este vorba despre un tren;
(ii)numele, adresa şi numărul de telefon al reprezentanţei locale a organizatorului şi/sau detailistului sau, în lipsă, numele, adresa şi numărul de telefon al agenţiilor locale la care poate apela consumatorul în caz de dificultate.
În cazul în care nu există nici reprezentanţe şi nici agenţii locale, consumatorului trebuie să i se pună la dispoziţie un număr de telefon de urgenţă sau orice altă informaţie care i-ar putea permite stabilirea contactului cu organizatorul şi/sau detailistul;
(iii)pentru călătoriile şi şederile minorilor în străinătate, informaţiile ce permit stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu persoana responsabilă de şederea sa;
(iv)informaţii privind semnarea facultativă a unui contract de asigurare care să acopere costurile anulării pachetului de către consumator sau costurile de asistenţă, inclusiv taxele de repatriere, în caz de accidentare sau de boală.
(2)Statele membre asigură respectarea în contract a următoarelor principii:
a)în funcţie de pachetul de servicii, contractul trebuie să conţină cel puţin elementele care figurează în anexă
b)toate clauzele contractului trebuie să fie consemnate în scris sau sub orice altă formă clară şi accesibilă consumatorului şi trebuie să îi fie comunicate înainte de încheierea contractului; consumatorul trebuie să primească o copie a acestor clauze;
c)dispoziţiile literei (b) nu trebuie să împiedice încheierea tardivă sau "în ultimul moment" a contractelor sau a rezervărilor.
(3)În cazul în care nu poate participa la pachetul de servicii, consumatorul poate ceda rezervarea sa unei persoane care îndeplineşte toate condiţiile cerute de pachetul de servicii, dacă a informat organizatorul sau detailistul cu suficient timp înainte de plecare. Cedentul şi cesionarul răspund solidar în faţa organizatorului sau detailistului parte contractantă, pentru plata costului călătoriei, precum şi a costurilor suplimentare care ar putea fi determinate de această cedare.
(4)-
a)Preţurile stabilite prin contract nu sunt revizuibile, cu excepţia cazului în care contractul prevede în mod expres posibilitatea de revizuire a preţului în sus sau în jos şi determină modalităţile precise de calcul al preţului revizuit, ţinând seama numai de variaţiile:
- costurilor de transport, inclusiv costul carburantului,
- taxelor aferente anumitor servicii, cum ar fi taxele de aterizare, de debarcare sau de îmbarcare în porturi şi aeroporturi,
- cursurilor de schimb aplicate pachetului de servicii respectiv.
b)În cursul celor 20 de zile care preced data prevăzută pentru plecare, preţul stabilit în contract nu va fi majorat.
(5)În cazul în care, înainte de plecare, organizatorul este constrâns să modifice semnificativ una dintre clauzele esenţiale ale contractului, cum ar fi preţul, acesta trebuie să anunţe consumatorul cât mai curând posibil, pentru a-i permite să ia hotărârile corespunzătoare, în special:
- fie să rezilieze contractul fără plata de penalităţi;
- fie să accepte o clauză contractuală adiţională, conţinând modificările aduse contractului şi reflectarea lor în preţ.
În cel mai scurt termen, consumatorul trebuie să anunţe hotărârea sa organizatorului sau detailistului.
(6)În cazul în care consumatorul reziliază contractul în conformitate cu alineatul (5) sau dacă, indiferent de cauză, cu excepţia unei greşeli a consumatorului, organizatorul anulează pachetul de servicii înainte de data de plecare convenită, consumatorul are dreptul:
a)fie la un alt pachet de servicii de calitate echivalentă sau superioară, în cazul în care organizatorul şi/sau detailistul pot să i le propună. Dacă pachetul de servicii oferit în compensaţie este de calitate inferioară, organizatorul trebuie să ramburseze consumatorului diferenţa de preţ;
b)fie la rambursarea cât mai curând posibil a tuturor sumelor vărsate de el în temeiul contractului.
În aceste cazuri, consumatorul are dreptul la o despăgubire pentru neexecutarea contractului, care îi este vărsată fie de către organizator, fie de către detailist, în funcţie de ceea ce prevede legislaţia statului membru respectiv, cu excepţia cazului în care:
(i)anularea se datorează numărului de persoane înscrise pentru pachetul de servicii, care este inferior numărului minim cerut, iar consumatorul este informat despre anulare în scris, în termenul indicat în descrierea pachetului de servicii
sau
(ii)anularea, exceptând cazurile de suprarezervare, se datorează unui caz de forţă majoră, adică unor împrejurări neobişnuite şi imprevizibile, independente de voinţa celui care le invocă şi ale căror consecinţe nu au putut fi evitate în pofida tuturor eforturilor depuse.
(7)Dacă, după plecare, o mare parte din serviciile prevăzute în contract nu sunt furnizate sau dacă organizatorul constată că nu va putea asigura o mare parte din serviciile prevăzute, organizatorul face, fără costuri suplimentare pentru consumator, alte aranjamente corespunzătoare pentru continuarea pachetului de servicii şi, după caz, despăgubeşte consumatorul la limita diferenţei dintre serviciile prevăzute şi cele furnizate.
În cazul în care astfel de aranjamente sunt imposibile sau nu sunt acceptate de către consumator din motive întemeiate, organizatorul furnizează consumatorului, fără costuri suplimentare, un mijloc de transport echivalent, care îl duce înapoi la locul de plecare sau într-un alt loc de sosire convenit cu el şi, după caz, despăgubeşte consumatorul.