Directiva 90/270/CEE/29-mai-1990 privind condiţiile minime de securitate şi sănătate pentru lucrul la monitor [a cincea directivă individuală în sensul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 87/391/CEE]
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
În vigoare Versiune de la: 26 Iulie 2019
Directiva 90/270/CEE/29-mai-1990 privind condiţiile minime de securitate şi sănătate pentru lucrul la monitor [a cincea directivă individuală în sensul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 87/391/CEE]
Dată act: 29-mai-1990
Emitent: Consiliul Comunitatilor Europene
CONSILIUL COMUNITĂŢILOR EUROPENE,
având în vedere Tratatul de instituire a Comunităţii Economice Europene şi, în special, articolul 118a al acestuia,
având în vedere propunerea Comisiei (1), elaborată după consultarea Comitetului consultativ pentru securitate, igienă şi protecţia sănătăţii la locul de muncă,
în cooperare cu Parlamentul European (2),
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social (3),
întrucât articolul 118a din tratat prevede adoptarea de către Consiliu, prin intermediul directivelor, a condiţiilor minime pentru încurajarea îmbunătăţirilor, în special în mediul de lucru, pentru a asigura o protecţie mai bună a stării de sănătate şi a securităţii lucrătorilor;
întrucât, conform acestui articol, directivele respective trebuie să evite impunerea de constrângeri administrative, financiare şi legislative, care ar putea îngreuna constituirea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii;
întrucât Comunicarea Comisiei privind programul său referitor la securitate, igienă şi starea de sănătate la locul de muncă (4) prevede adoptarea de măsuri cu privire la noile tehnologii; întrucât Consiliul a luat notă de aceasta în Rezoluţia sa din 21 decembrie 1987 privind securitatea, igiena şi starea de sănătate la locul de muncă (5);
întrucât respectarea condiţiilor minime pentru asigurarea unui standard mai bun de securitate la posturile de lucru cu monitor este esenţială pentru garantarea securităţii şi stării de sănătate a lucrătorilor;
(1)JO C 113, 29.4.1988, p. 7 şi JO C 130, 26.5.1989, p. 5.
(2)JO C 12, 16.1.1989, p. 92 şi JO C 113, 7.5.1990.
(3)JO C 318, 12.12.1988, p. 32.
(4)JO C 28, 3.2.1988, p. 3.
(5)JO C 28, 3.2.1988, p. 1.
întrucât prezenta directivă este o directivă specială în temeiul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 89/391/CEE a Consiliului din 12 iunie 1989 privind introducerea măsurilor pentru încurajarea îmbunătăţirilor referitoare la securitatea şi starea de sănătate a lucrătorilor la locul de muncă (6); întrucât dispoziţiile celei din urmă se pot, aşadar, aplica în totalitate spre uzul celor care lucrează cu monitor, fără a aduce atingere dispoziţiilor mai restrictive sau speciale conţinute în prezenta directivă;
întrucât angajatorii sunt obligaţi să se informeze în permanenţă cu privire la ultimele realizări tehnologice şi descoperiri ştiinţifice referitoare la concepţia posturilor de lucru, astfel încât să poată efectua schimbările necesare pentru a putea asigura un standard mai bun de protecţie a securităţii şi stării de sănătate a lucrătorilor;
întrucât aspectele ergonomice sunt de o importanţă deosebită pentru un post de lucru cu monitor;
întrucât prezenta directivă constituie o etapă practică în direcţia realizării dimensiunii sociale a pieţei interne;
întrucât, în temeiul Deciziei 74/325/CEE (7), Comisia consultă Comitetul Consultativ pentru Securitate, Igienă şi Protecţia Sănătăţii la Locul de Muncă în vederea elaborării propunerilor în acest domeniu,\
(6)JO L 183, 29.6.1989, p. 1.
(7)JO L 185, 9.7.1974, p. 15.
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1: Subiectul
(1)Prezenta directivă, care este a cincea directivă specială în sensul articolului 16 alineatul (1) din Directiva 89/391/CEE, stabileşte condiţiile minime de sănătate şi securitate pentru lucrul cu monitor, definit la articolul 2.
(2)Dispoziţiile Directivei 89/391/CEE se aplică în totalitate la întreg domeniul menţionat la alineatul (1), fără a aduce atingere dispoziţiilor mai restrictive sau speciale conţinute în prezenta directivă.
(3)Prezenta directivă nu se aplică în următoarele situaţii:
a)cabinele şoferilor la vehicule sau cabinele de control la utilaje;
b)sisteme pentru prelucrarea informaţiei numerice de la bordul mijloacelor de transport;
c)sisteme pentru prelucrarea informaţiei numerice prevăzute în special pentru uz public;
d)sisteme denumite portabile, care nu se utilizează un timp îndelungat la un post de lucru;
e)calculatoare, case de marcat şi orice echipament cu un afişaj mic de date sau măsuri, necesare utilizării directe a echipamentului;
f)maşini de scris de concepţie tradiţională, de tipul cunoscut sub denumirea de maşini de scris cu fereastră.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentei directive, termenii de mai jos au următoarele definiţii:
a)prin “monitor" se înţelege un ecran cu afişare alfanumerică sau grafică, indiferent de procesul de afişare utilizat;
b)prin “post de lucru" se înţelege un ansamblu alcătuit din monitor, care poate fi prevăzut cu tastatură sau dispozitiv de introducere a datelor şi program care stabileşte interfaţa operator/maşină, accesorii opţionale, componente periferice care includ unitatea de dischetă, telefon, modem, imprimantă, suport pentru documente, scaun de lucru şi masă de lucru sau suprafaţă de lucru şi mediul de lucru imediat;
c)prin “lucrător" se înţelege orice lucrător conform definiţiei de la articolul 3 litera (a) din Directiva 89/391/CEE care utilizează de obicei monitorul ca parte importantă a activităţii sale normale.
Art. 3: Analiza posturilor de lucru
(1)Angajatorii sunt obligaţi să efectueze analiza posturilor de lucru pentru a evalua condiţiile de securitate şi sănătate pe care aceştia le creează lucrătorilor, în special cu privire la posibilele riscuri pentru vedere, probleme fizice şi probleme de tensiune nervoasă.
(2)Angajatorii iau măsurile corespunzătoare pentru remedierea riscurilor descoperite în urma evaluării menţionate la alineatul (1), ţinând seama de efectele suplimentare şi combinate ale riscurilor astfel găsite.
Art. 4: Posturi de lucru date în folosinţă pentru prima oară
Angajatorii trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru a garanta că posturile de lucru care au fost date în folosinţă după 31 decembrie 1992 satisfac condiţiile minime stabilite în anexă.
Art. 5: Posturi de lucru date deja în folosinţă
Angajatorii trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru a garanta că posturile de lucru date deja în folosinţă la 31 decembrie 1992 sau înainte de această dată sunt adaptate pentru respectarea condiţiilor minime stabilite în anexă în termen de cel târziu patru ani de la această dată.
Art. 6: Informaţii pentru lucrători şi instruirea lucrătorilor
(1)Fără a aduce atingere articolului 10 din Directiva 89/391/CEE, lucrătorii primesc informaţii cu privire la toate aspectele de securitate şi sănătate referitoare postul de lucru al acestora şi, în special, informaţii despre măsurile cu privire la posturile de lucru care sunt puse în aplicare în conformitate cu articolele 3, 7 şi 9.
În toate cazurile, lucrătorii sau reprezentanţii lor sunt informaţi cu privire la măsurile referitoare la securitate şi starea sănătăţii adoptate în conformitate cu prezenta directivă.
(2)Fără a aduce atingere articolului 12 din Directiva 89/391/CEE a Consiliului, fiecare lucrător este instruit, de asemenea, pentru utilizarea postului de lucru înainte de începerea acestui tip de activitate şi ori de câte ori este schimbată substanţial organizarea postului de lucru.
Art. 7: Programul activităţii zilnice
Angajatorul trebuie să planifice activităţile lucrătorului astfel încât activitatea zilnică la un monitor să fie întreruptă periodic de pauze sau schimbări ale activităţii care să reducă norma la monitor.
Art. 8: Consultarea şi participarea lucrătorilor
Consultarea şi participarea lucrătorilor şi a reprezentanţilor lor are loc în conformitate cu articolul 11 din Directiva 89/391/CEE privind problemele reglementate de prezenta directivă, inclusiv anexa acesteia.
Art. 9: Protecţia ochilor şi vederii lucrătorilor
1.Lucrătorii au dreptul la un test corespunzător al ochilor şi vederii, efectuat de către o persoană având calificarea necesară:
- înaintea începerii lucrului la monitor;
- la intervale regulate după aceea;
- dacă simt dificultăţi vizuale care s-ar putea datora lucrului la monitor.
(2)Lucrătorii au dreptul la un examen oftalmologic dacă rezultatele testului menţionat la alineatul (1) indică necesitatea acestuia.
(3)Dacă rezultatele testului menţionat la alineatul (1) sau ale examenului menţionat la alineatul (2) indică necesitatea acestui lucru şi dacă nu pot fi folosite aparate de corecţie normale, lucrătorilor trebuie să li se pună la dispoziţie aparate de corecţie speciale, specifice lucrului în cauză.
(4)Măsurile adoptate în temeiul prezentului articol nu pot, în nici un caz, să implice lucrătorii în suportarea unor cheltuieli financiare suplimentare.
(5)Protecţia ochilor şi vederii lucrătorilor poate fi prevăzută ca parte a sistemului sanitar naţional.
Art. 10: Modificări ale anexei
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 10a în ceea ce priveşte modificări de ordin strict tehnic ale anexei, în vederea luării în considerare a progreselor tehnice, a evoluţiei reglementărilor sau specificaţiilor internaţionale şi a cunoştinţelor din domeniul monitoarelor.
În cazuri excepţionale şi justificate în mod corespunzător, care implică riscuri iminente, directe şi grave pentru sănătatea şi siguranţa fizice ale lucrătorilor şi ale altor persoane, atunci când din motive imperioase de urgenţă este necesară luarea de măsuri într-un interval de timp foarte scurt, actelor delegate adoptate în temeiul prezentului articol li se aplică procedura prevăzută la articolul 10b.
Art. 10a: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate se conferă Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 10 se conferă Comisiei pentru o perioadă de cinci ani de la 26 iulie 2019. Comisia elaborează un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 10 poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (*).
(*)JO L 123, 12.5.2016, p. 1.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 10 intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 10b: Procedura de urgenţă
(1)Actele delegate adoptate în temeiul prezentului articol intră imediat în vigoare şi se aplică atât timp cât nu se formulează nicio obiecţie în conformitate cu alineatul (2). Notificarea unui act delegat transmisă Parlamentului European şi Consiliului prezintă motivele pentru care s-a recurs la procedura de urgenţă.
(2)Atât Parlamentul European, cât şi Consiliul pot formula obiecţii cu privire la un act delegat în conformitate cu procedura menţionată la articolul 10a alineatul (6). Într-un astfel de caz, Comisia abrogă actul imediat ce Parlamentul European sau Consiliul îşi notifică decizia de a formula obiecţii.
Art. 11: Dispoziţii finale
(1)Statele membre adoptă şi pun în aplicare actele cu putere de lege şi actele administrative necesare aducerii la îndeplinire a prezentei directive până la 31 decembrie 1992.
Statele membre informează imediat Comisia cu privire la aceasta.
(2)Comisiei îi sunt comunicate de către statele membre textele dispoziţiilor naţionale pe care le adoptă sau le-au adoptat în domeniul reglementat de prezenta directivă.
(3)
[textul din Art. 11, alin. (3) din sectiunea III a fost abrogat la 27-iun-2007 de Art. 3, punctul 6. din Directiva 2007/30/CE/20-iun-2007]
(4)[textul din Art. 11, alin. (4) din sectiunea III a fost abrogat la 27-iun-2007 de Art. 3, punctul 6. din Directiva 2007/30/CE/20-iun-2007]
-****-
Adoptată la Bruxelles, 29 mai 1990.
Pentru Consiliu Preşedintele B. AHERN |
ANEXĂ:CONDIŢII MINIME (Articolele 4 şi 5)
Notă preliminară
Obligaţiile stabilite în anexă se aplică pentru realizarea obiectivelor prezentei directive şi în măsura în care, în primul rând, componentele în discuţie există la postul de lucru şi, în al doilea rând, condiţiile şi caracteristicile inerente lucrului nu împiedică aceasta.
1.ECHIPAMENTUL
a)Observaţie generală
Utilizarea acestui echipament nu trebuie să constituie o sursă de risc pentru lucrători.
b)Ecranul de afişare
Caracterele de pe monitor trebuie să fie bine definite şi să aibă o formă clară, de dimensiune suficientă şi cu un spaţiu suficient între caractere şi linii.
Imaginea de pe monitor trebuie să fie stabilă, fără licărire sau alte forme de instabilitate.
Luminozitatea şi/sau contrastul dintre caractere şi fond trebuie să fie uşor de reglat de către operator şi, de asemenea, să poată fi uşor de reglat în funcţie de condiţiile din jur.
Monitorul trebuie să se rotească şi să basculeze liber pentru a fi adaptat necesităţilor operatorului. Trebuie să fie posibilă utilizarea unui suport separat pentru monitor sau a unei mese reglabile. Monitorul nu trebuie să aibă strălucire reflectoare şi reflexii care pot produce disconfort utilizatorului.
c)Tastatura
Tastatura trebuie să fie orientabilă şi separată de ecran, astfel încât să permită lucrătorului găsirea unei poziţii confortabile de lucru prin care să evite oboseala din braţe sau mâini.
Spaţiul din faţa tastaturii trebuie să fie suficient pentru a asigura sprijinirea mâinilor şi braţelor operatorului.
Tastatura trebuie să aibă o suprafaţă mată pentru a evita strălucirea reflectoare.
Dispunerea şi caracteristicile tastelor trebuie să faciliteze utilizarea tastaturii.
Simbolurile de pe taste trebuie să aibă un contrast suficient şi să fie lizibile din poziţia de lucru concepută.
d)Masa de lucru sau suprafaţa de lucru
Masa de lucru sau suprafaţa de lucru trebuie să fie suficient de mare, să aibă un grad de reflexie mic şi să permită o dispunere flexibilă a monitorului, tastaturii, documentelor şi echipamentului conex.
Suportul pentru documente trebuie să fie stabil şi reglabil şi să fie astfel poziţionat încât să reducă la minimum necesitatea mişcării neconfortabile a capului şi ochilor.
Trebuie să existe un spaţiu suficient pentru ca lucrătorii să găsească o poziţie confortabilă.
e)Scaunul de lucru
Scaunul de lucru trebuie să fie stabil şi să permită cu uşurinţă operatorului libertatea de mişcare şi o poziţie confortabilă.
Înălţimea scaunului este reglabilă.
Atât înălţimea cât şi bascularea scaunului trebuie să fie reglabile.
Trebuie să existe un suport pentru picioare, dacă este solicitat.
2.MEDIUL
a)Condiţii de spaţiu
Dimensionarea şi conceperea spaţiului de lucru sunt realizate astfel, încât să asigure utilizatorului suficient spaţiu pentru modificarea poziţiei şi variaţia mişcărilor.
b)Iluminarea
Iluminarea camerei şi/sau iluminarea locală (lampă de lucru) asigură condiţii de iluminare satisfăcătoare şi un contrast corespunzător între monitor şi mediul de fond, ţinând seama de tipul activităţii şi pretenţiile de imagine ale lucrătorului.
O posibilă strălucire perturbatoare şi reflexii pe monitor sau alt echipament sunt prevenite prin coordonarea locului de muncă şi amplasarea postului de lucru în funcţie de poziţia şi caracteristicile surselor de lumină artificială.
c)Reflexiile şi strălucirea
Posturile de lucru trebuie concepute în aşa fel încât sursele de lumină, ca ferestrele şi alte deschideri, pereţii transparenţi sau translucizi şi armăturile intens colorate de pe pereţi să nu dea un luciu direct şi reflexii pe monitor, dacă se poate.
Ferestrele sunt prevăzute cu sisteme potrivite de storuri reglabile pentru a atenua lumina zilei care cade pe postul de lucru.
d)Zgomotul
La utilarea postului de lucru, trebuie să se ţină seama de zgomotul emis de echipamentul ce aparţine postului sau posturilor de lucru, în special ca acesta să nu distragă atenţia sau să deranjeze vorbitul.
e)Căldura
Echipamentul ce aparţine postului sau posturilor de lucru nu trebuie să producă căldură în exces care ar putea crea disconfort lucrătorilor.
f)Radiaţii
Toate radiaţiile, cu excepţia domeniului vizibil al spectrului electromagnetic, trebuie reduse la niveluri neglijabile din punct de vedere al protecţiei stării de sănătate şi securităţii lucrătorului.
g)Umiditatea
Se stabileşte şi se menţine un nivel suficient al umidităţii.
3.INTERFAŢA OPERATOR/CALCULATOR
În conceperea, selectarea, comandarea şi modificarea softului şi conceperea lucrului cu monitor, angajatorul are în vedere următoarele principii:
a)softul trebuie să fie specific activităţii;
b)softul trebuie să fie uşor de utilizat şi, dacă este cazul, să fie adaptabil nivelului de cunoştinţe sau experienţă al lucrătorului; nu se pot utiliza dispozitive de verificare cantitativă sau calitativă fără cunoştinţa lucrătorilor;
c)sistemele trebuie să asigure autocontrolul lucrătorilor asupra performanţei acestora;
d)sistemele trebuie să afişeze informaţiile într-o formă şi într-un ritm care să fie adaptate operatorilor;
e)trebuie aplicate principiile ergonomiei softului, în special la prelucrarea umană a datelor.
Publicat în Ediţia Specială a Jurnalului Oficial cu numărul 0 din data de 1 ianuarie 2007