Art. 8. - Art. 8: Informaţii standard care trebuie incluse în publicitatea referitoare la contractele de credit - Directiva 2225/18-oct-2023 privind contractele de credit de consum şi de abrogare a Directivei 2008/48/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 22 Decembrie 2023
Art. 8: Informaţii standard care trebuie incluse în publicitatea referitoare la contractele de credit
(1)Statele membre impun ca publicitatea privind contractele de credit să includă un avertisment clar şi vizibil pentru a sensibiliza consumatorii cu privire la costurile îndatorării, utilizând formularea "Atenţie! Banii împrumutaţi costă bani" sau o formulare echivalentă.
(2)Statele membre impun ca publicitatea privind contractele de credit care indică rata a dobânzii aferente creditului sau alte cifre referitoare la orice cost al creditului pentru consumator să includă informaţii standard în conformitate cu prezentul articol.
Obligaţia menţionată la primul alineat nu se aplică în situaţiile în care dreptul intern prevede să fie indicată dobânda anuală efectivă aferentă creditului în publicitatea referitoare la contractele de credit în care nu se indică rata dobânzii aferente creditului sau alte cifre referitoare la orice cost al creditului pentru consumator în sensul primului paragraf.
(3)Informaţiile standard trebuie să poată fi citite cu uşurinţă sau auzite în mod clar, dacă este cazul, şi să fie adaptate la constrângerile de natură tehnică ale suportului utilizat pentru publicitate şi să specifice în mod clar, concis şi vizibil, toate elementele următoare:
a)rata dobânzii aferente creditului, fixă şi/sau variabilă, împreună cu informaţii privind eventualele costuri incluse în costul total al creditului pentru consumator;
b)valoarea totală a creditului;
c)dobânda anuală efectivă;
d)dacă este cazul, durata contractului de credit;
e)în cazul unui credit sub forma unei amânări la plată pentru anumite bunuri sau servicii, echivalentul în numerar al preţului şi cuantumul oricărei plăţi în avans;
f)dacă este cazul, valoarea totală plătibilă de către consumator şi cuantumul ratelor.
În cazuri specifice şi justificate în care suportul utilizat pentru comunicarea informaţiilor standard menţionate la primul paragraf nu permite deloc afişarea vizuală a acestora, nu se aplică literele (e) şi (f) de la paragraful menţionat.
(4)Informaţiile standard menţionate la alineatul (3) primul paragraf se prezintă prin intermediul unui exemplu reprezentativ.
(5)În cazul în care încheierea unui contract referitor la un serviciu accesoriu aferent contractului de credit este obligatorie pentru a obţine creditul sau pentru a-l obţine potrivit clauzelor şi condiţiilor oferite, iar costul serviciului respectiv nu poate fi determinat în prealabil, informaţiile standard menţionate la alineatul (3) primul paragraf specifică într-un mod clar, concis şi vizibil, obligaţia de a încheia contractul respectiv.
(6)Fără a aduce atingere Directivei 2005/29/CE, în cazuri specifice şi justificate în care suportul electronic utilizat pentru comunicarea informaţiilor standard menţionate la alineatul (3) din prezentul articol nu permite afişarea vizuală a informaţiilor respective într-un mod vizibil şi clar, consumatorul trebuie să poată accesa informaţiile menţionate la literele (e) şi (f) de la primul paragraf al alineatului respectiv prin clicul, derularea conţinutului sau glisarea pe ecran.
(7)Statele membre interzic publicitatea pentru produsele de credit care:
a)încurajează consumatorii să solicite un credit, sugerând că acesta ar îmbunătăţi situaţia financiară a consumatorilor respectivi;
b)precizează faptul că contractele de credit în curs sau creditele înregistrate în bazele de date au o influenţă redusă sau nu au nicio influenţă asupra evaluării unei cereri de credit;
c)sugerează în mod fals că creditul conduce la o creştere a resurselor financiare, constituie un substitut pentru economii sau poate ridica nivelul de trai al unui consumator.
(8)Statele membre pot interzice, printre altele, publicitatea pentru produsele de credit care:
a)evidenţiază uşurinţa sau rapiditatea cu care se poate obţine creditul;
b)afirmă că o ofertă promoţională este condiţionată de contractarea unui credit;
c)oferă "perioade de graţie" mai mari de trei luni pentru rambursarea ratelor de credit.