Art. 1. - Art. 1: Modificări ale Directivei 2013/34/UE - Directiva 2014/95/UE/22-oct-2014 de modificare a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte prezentarea de informaţii nefinanciare şi de informaţii privind diversitatea de către anumite întreprinderi şi grupuri mari
Acte UE
Jurnalul Oficial 330L
În vigoare Versiune de la: 4 August 2015
Art. 1: Modificări ale Directivei 2013/34/UE
Directiva 2013/34/UE se modifică după cum urmează:
1.Se introduce următorul articol:
"- Art. 19a: Declaraţia nefinanciară
(1)Întreprinderile mari care sunt entităţi de interes public şi care, la data bilanţului, depăşesc criteriul de a avea un număr mediu de 500 de angajaţi în cursul exerciţiului financiar includ în raportul de gestiune o declaraţie nefinanciară care conţine, în măsura în care acestea sunt necesare pentru înţelegerea dezvoltării, performanţei şi poziţiei întreprinderii şi a impactului activităţii sale, informaţii privind cel puţin aspectele de mediu, sociale şi de personal, respectarea drepturilor omului şi combaterea corupţiei şi a dării de mită, inclusiv:
a)o descriere succintă a modelului de afaceri al întreprinderii;
b)o descriere a politicilor adoptate de întreprindere în legătură cu aceste aspecte, inclusiv a procedurilor de diligenţă necesară aplicate;
c)rezultatele politicilor respective;
d)principalele riscuri legate de aceste aspecte care decurg din operaţiunile întreprinderii, inclusiv, atunci când este relevant şi proporţional, relaţiile sale de afaceri, produsele sau serviciile sale care ar putea avea un impact negativ asupra domeniilor respective şi modul în care întreprinderea gestionează riscurile respective;
e)indicatori-cheie de performanţă nefinanciară relevanţi pentru activitatea specifică a întreprinderii.
Dacă întreprinderea nu pune în aplicare politici în ceea ce priveşte unul sau mai multe dintre aceste aspecte, declaraţia nefinanciară oferă o explicaţie clară şi motivată cu privire la această opţiune.
De asemenea, declaraţia nefinanciară menţionată la primul paragraf conţine, după caz, trimiteri şi explicaţii suplimentare privind sumele raportate în situaţiile financiare anuale.
Statele membre pot permite ca informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere să fie omise în cazuri excepţionale în care, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor administrative, de conducere şi de supraveghere, care acţionează în limitele competenţelor conferite de dreptul intern şi poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a întreprinderii, cu condiţia ca aceste omisiuni să nu împiedice o înţelegere corectă şi echilibrată a dezvoltării, performanţei şi poziţiei întreprinderii şi a impactului activităţii sale.
La solicitarea prezentării informaţiilor menţionate la primul paragraf, statele membre prevăd că întreprinderile se pot baza pe cadrele naţionale, ale Uniunii sau internaţionale, în acest caz întreprinderile specificând cadrele pe care s-au bazat.
(2)Se consideră că întreprinderile care îndeplinesc obligaţia prevăzută la alineatul (1) şi-au îndeplinit obligaţia legată de analiza informaţiilor nefinanciare prevăzută la articolul 19 alineatul (1) al treilea paragraf.
(3)O întreprindere care este filială este scutită de obligaţia prevăzută la alineatul (1) dacă întreprinderea respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportul de gestiune consolidat sau în raportul separat al unei alte întreprinderi, întocmite în conformitate cu articolul 29 şi cu prezentul articol.
(4)Dacă o întreprindere întocmeşte un raport separat corespunzător aceluiaşi exerciţiu financiar, indiferent dacă acest raport se bazează sau nu pe cadrele naţionale, ale Uniunii sau internaţionale, care cuprinde informaţiile din declaraţia nefinanciară prevăzute la alineatul (1), statele membre pot scuti întreprinderea respectivă de obligaţia de a întocmi declaraţia nefinanciară prevăzută la alineatul (1), cu condiţia ca acest raport separat:
a)să fie publicat împreună cu raportul de gestiune, în conformitate cu articolul 30; sau
b)să fie pus la dispoziţia publicului într-un termen rezonabil care să nu depăşească şase luni de la data bilanţului, pe site-ul întreprinderii, şi să fie menţionat în raportul de gestiune.
Alineatul (2) se aplică mutatis mutandis întreprinderilor care elaborează un raport separat, astfel cum se prevede în primul paragraf al prezentului alineat.
(5)Statele membre se asigură că auditorul statutar sau firma de audit statutar verifică dacă s-a furnizat declaraţia nefinanciară menţionată la alineatul (1) sau raportul separat menţionat la alineatul (4).
(6)Statele membre pot impune ca informaţiile din declaraţia nefinanciară menţionate la alineatul (1) sau din raportul separat menţionat la alineatul (4) să fie verificate de un prestator independent de servicii de asigurare."
2.Art. 20 se modifică după cum urmează:
a)la alineatul (1) se adaugă următoarea literă:
"g)o descriere a politicii de diversitate aplicate în ceea ce priveşte organele administrative, de conducere şi de supraveghere ale întreprinderii referitor la aspecte cum ar fi, de exemplu, vârsta, genul sau educaţia şi experienţa profesională, obiectivele acestei politici de diversitate, modul în care a fost pusă în aplicare şi rezultatele în perioada de raportare. Dacă nu se aplică o astfel de politică, declaraţia conţine o explicaţie în acest sens."
b)alineatul (3) se înlocuieşte cu următorul text:
"(3)Auditorul statutar sau firma de audit îşi exprimă, în conformitate cu articolul 34 alineatul (1) al doilea paragraf, un aviz referitor la informaţiile pregătite în temeiul alineatului (1) literele (c) şi (d) de la prezentul articol şi verifică dacă au fost prezentate informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (a), (b), (e), (f) şi (g) de la prezentul articol."
c)alineatul (4) se înlocuieşte cu următorul text:
"(4)Statele membre pot excepta întreprinderile menţionate la alineatul (1) care au emis numai alte titluri decât acţiuni admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 14 din Directiva 2004/39/CE, de la aplicarea dispoziţiilor alineatului (1) literele (a), (b), (e), (f) şi (g) de la prezentul articol, cu excepţia cazului în care aceste întreprinderi au emis acţiuni care sunt tranzacţionate în cadrul unui sistem multilateral de tranzacţionare, în sensul articolului 4 alineatul (1) punctul 15 din Directiva 2004/39/CE."
d)se adaugă următorul alineat:
"(5)Fără a se aduce atingere articolului 40, alineatul (1) litera (g) nu se aplică întreprinderilor mici şi mijlocii."
3.Se introduce următorul articol:
"- Art. 29a: Declaraţia nefinanciară consolidată
(1)Entităţile de interes public care sunt întreprinderi-mamă ale unui grup mare care, la data bilanţului pe o bază consolidată, depăşesc criteriul de a avea un număr mediu de 500 angajaţi în cursul exerciţiului financiar, includ în raportul de gestiune consolidat o declaraţie nefinanciară consolidată care conţine, în măsura în care acestea sunt necesare pentru înţelegerea dezvoltării, performanţei şi poziţiei grupului şi a impactului activităţii sale, informaţii privind cel puţin aspectele de mediu, sociale şi de personal, respectarea drepturilor omului, combaterea corupţiei şi a dării de mită, inclusiv:
a)o descriere succintă a modelului de afaceri al grupului;
b)o descriere a politicilor adoptate de grup în legătură cu aceste aspecte, inclusiv a procedurilor de diligenţă necesară aplicate;
c)rezultatele politicilor respective;
d)principalele riscuri legate de aceste aspecte care decurg din operaţiunile grupului, inclusiv, atunci când este relevant şi proporţional, relaţiile de afaceri, produsele sau serviciile sale care ar putea avea un impact negativ asupra domeniilor respective şi modul în care grupul gestionează riscurile respective;
e)indicatori-cheie de performanţă nefinanciară relevanţi pentru activitatea specifică a întreprinderii.
Dacă grupul nu pune în aplicare politici în ceea ce priveşte unul sau mai multe dintre aceste aspecte, declaraţia nefinanciară consolidată oferă o explicaţie clară şi motivată în acest sens.
De asemenea, declaraţia nefinanciară consolidată menţionată la primul paragraf conţine, după caz, trimiteri şi explicaţii suplimentare privind sumele raportate în situaţiile financiare consolidate.
Statele membre pot permite ca informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere să fie omise în cazuri excepţionale în care, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor administrative, de conducere şi de supraveghere, care acţionează în limitele competenţelor conferite de dreptul intern şi poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a grupului, cu condiţia ca aceste omisiuni să nu împiedice o înţelegere corectă şi echilibrată a dezvoltării, performanţei şi poziţiei grupului şi a impactului activităţii sale.
La solicitarea prezentării informaţiilor menţionate la primul paragraf, statele membre prevăd că întreprinderea-mamă se poate baza pe cadrele naţionale, ale Uniunii sau internaţionale, în acest caz întreprinderea-mamă precizând cadrele pe care s-a bazat.
(2)Se consideră că o întreprindere-mamă care îndeplineşte obligaţia prevăzută la alineatul (1) a respectat obligaţia legată de analiza informaţiilor nefinanciare prevăzută la articolul 19 alineatul (1) al treilea paragraf şi la articolul 29.
(3)O întreprindere-mamă care este de asemenea filială este scutită de obligaţia prevăzută la alineatul (1) dacă întreprinderea-mamă scutită respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportul de gestiune consolidat sau în raportul separat al unei alte întreprinderi întocmit în conformitate cu articolul 29 şi cu prezentul articol.
(4) Dacă o întreprindere-mamă întocmeşte un raport separat corespunzător aceluiaşi exerciţiu financiar, care se referă la întregul grup, indiferent dacă acest raport se bazează sau nu pe cadrele naţionale, ale Uniunii sau internaţionale, care cuprinde informaţiile cerute pentru declaraţia nefinanciară consolidată astfel cum se prevede la alineatul (1), statele membre pot scuti întreprinderea-mamă respectivă de obligaţia de a întocmi declaraţia nefinanciară consolidată prevăzută la alineatul (1), cu condiţia ca acest raport separat:
a)să fie publicat împreună cu raportul consolidat de gestiune, în conformitate cu articolul 30; sau
b)să fie pus la dispoziţia publicului într-un termen rezonabil care nu depăşeşte şase luni de la data bilanţului, pe site-ul întreprinderii-mamă, şi să fie menţionat în raportul consolidat de gestiune.
Alineatul (2) se aplică mutatis mutandis întreprinderilor-mamă care elaborează un raport separat, astfel cum se prevede în primul paragraf al prezentului alineat.
(5)Statele membre se asigură că auditorul statutar sau firma de audit verifică dacă s-a furnizat declaraţia nefinanciară consolidată menţionată la alineatul (1) sau raportul separat menţionat la alineatul (4).
(6)Statele membre pot impune ca informaţiile din declaraţia nefinanciară consolidată menţionate la alineatul (1) sau din raportul separat menţionat la alineatul (4) să fie verificate de un prestator independent de servicii de asigurare."
4.La articolul 33, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1)Statele membre se asigură că membrii organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere ale unei întreprinderi, care acţionează în limitele competenţelor conferite de dreptul intern, au responsabilitatea colectivă de a se asigura că:
a)situaţiile financiare anuale, raportul de gestiune, declaraţia de guvernanţă corporativă, în cazurile în care sunt prezentate separat, şi raportul menţionat la articolul 19a alineatul (4); şi
b)situaţiile financiare consolidate, rapoartele consolidate de gestiune, declaraţia de guvernanţă corporativă consolidată, în cazurile în care sunt prezentate separat, şi raportul menţionat la articolul 29a alineatul (4) sunt întocmite şi se publică în conformitate cu cerinţele prezentei directive şi, atunci când este cazul, cu standardele internaţionale de contabilitate adoptate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1606/2002."
5.La articolul 34 se adaugă următorul alineat:
"(3)Prezentul articol nu se aplică în cazul declaraţiei nefinanciare menţionate la articolul 19a alineatul (1) şi al declaraţiei nefinanciare consolidate menţionate la articolul 29a alineatul (1) sau al rapoartelor separate menţionate la articolul 19a alineatul (4) şi la articolul 29a alineatul (4)."
6.La articolul 48, înainte de ultimul paragraf se introduce paragraful următor:
"Raportul analizează, de asemenea, luând în considerare evoluţiile din cadrul OCDE şi rezultatele iniţiativelor europene conexe, posibilitatea de a se introduce o obligaţie pentru întreprinderile mari de a întocmi anual un raport defalcat pe ţări, pentru fiecare stat membru şi ţară terţă în care îşi desfăşoară activitatea, care să conţină cel puţin informaţii privind profitul obţinut, impozitul pe profit plătit şi subvenţiile publice primite."