Art. 4. - Art. 4: Furnizarea energiei electrice pentru transporturi - Directiva 2014/94/UE/22-oct-2014 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi

Acte UE

Jurnalul Oficial 307L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 26 Septembrie 2023
Art. 4: Furnizarea energiei electrice pentru transporturi
(1)Statele membre se asigură, prin intermediul cadrelor lor naţionale de politică, că un număr corespunzător de puncte de reîncărcare accesibile publicului este instalat până la 31 decembrie 2020, pentru a garanta că vehiculele electrice pot circula cel puţin în aglomerările urbane/suburbane şi în alte zone dens populate, şi, dacă este cazul, în cadrul unor reţele stabilite de statele membre. Numărul acestor puncte de reîncărcare se stabileşte prin luarea în considerare, printre altele, a numărului de vehicule electrice estimat a se înregistra până la sfârşitul anului 2020, prevăzut în cadrele lor naţionale de politică, precum şi a bunelor practici şi a recomandărilor emise de Comisie. Se iau în considerare, acolo unde este cazul, necesităţile specifice legate de instalarea punctelor de reîncărcare accesibile publicului în staţiile de transport public.
(2)Comisia evaluează aplicarea cerinţelor prevăzute la alineatul (1) şi, după caz, prezintă o propunere de modificare a prezentei directive, ţinând cont de dezvoltarea pieţei vehiculelor electrice, pentru a garanta că un număr suplimentar de puncte de reîncărcare accesibile publicului este instalat în fiecare stat membru până la 31 decembrie 2025, cel puţin în reţeaua centrală TEN-T, în aglomerările urbane/suburbane şi în alte zone dens populate.
(3)Statele membre adoptă de asemenea, în cadrele lor naţionale de politică, măsuri de încurajare şi facilitare a instalării punctelor de reîncărcare neaccesibile publicului.
(4)Statele membre se asigură că punctele de reîncărcare cu putere normală pentru vehiculele electrice, exclusiv unităţile fără fir sau cu inducţie, instalate sau reînnoite începând cu 18 noiembrie 2017, sunt conforme cel puţin cu specificaţiile tehnice prevăzute în anexa II punctul 1.1 şi cu cerinţele specifice de siguranţă în vigoare la nivel naţional.
Statele membre se asigură că punctele de reîncărcare cu putere înaltă pentru vehiculele electrice, excluzând unităţile fără fir sau cu inducţie, instalate sau reînnoite începând cu 18 noiembrie 2017, sunt conforme cel puţin cu specificaţiile tehnice prevăzute la anexa II punctul 1.2.
(5)Statele membre se asigură că, în cadrele lor naţionale de politică, este evaluată necesitatea alimentării cu energie electrică de la mal, din porturile maritime şi interioare, pentru navele de navigaţie interioară şi pentru navele maritime. O astfel de alimentare cu energie electrică de la mal se instalează în mod prioritar în porturile reţelei centrale TEN-T şi în alte porturi până la 31 decembrie 2025, cu excepţia cazului în care nu există cerere sau în care costurile sunt disproporţionate în raport cu beneficiile, inclusiv beneficiile de mediu.
(6)Statele membre se asigură că instalaţiile de alimentare cu energie electrică de la mal pentru transportul maritim, construite sau reînnoite începând cu 18 noiembrie 2017, sunt conforme cu specificaţiile tehnice prevăzute în anexa II punctul 1.7.
(7)În cazul în care este posibil din punct de vedere tehnic şi rezonabil din punct de vedere economic, pentru reîncărcarea vehiculelor electrice la punctele de reîncărcare accesibile publicului se utilizează sisteme de contorizare inteligentă, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 28 din Directiva 2012/27/UE, şi se respectă cerinţele prevăzute la articolul 9 alineatul (2) din respectiva directivă.
(8)Statele membre se asigură că operatorii punctelor de reîncărcare accesibile publicului au libertatea de a achiziţiona energie electrică de la orice furnizor de energie electrică din Uniune, sub rezerva acordului furnizorului. Operatorii punctelor de reîncărcare au posibilitatea de a furniza clienţilor servicii de reîncărcare a vehiculelor electrice pe bază de contract, inclusiv în numele şi în beneficiul altor furnizori de servicii.
(9)Toate punctele de reîncărcare accesibile publicului pun de asemenea la dispoziţia utilizatorilor de vehicule electrice posibilitatea de încărcare ad-hoc, fără a încheia un contract cu furnizorul de energie electrică sau cu operatorul în cauză.
(10)Statele membre se asigură că preţurile practicate de operatorii punctelor de reîncărcare accesibile publicului sunt rezonabile, uşor şi clar comparabile, transparente şi nediscriminatorii.
(11)Statele membre se asigură că operatorii sistemului de distribuţie cooperează în mod nediscriminatoriu cu orice persoană care instalează sau exploatează puncte de reîncărcare accesibile publicului.
(12)Statele membre se asigură că cadrul juridic permite încheierea de contracte de alimentare cu energie electrică pentru un punct de reîncărcare cu alţi furnizori decât entitatea care furnizează energie electrică gospodăriei sau incintei în care se situează respectivele puncte de reîncărcare.
(13)Fără a aduce atingere Regulamentului (UE) nr. 1025/2012, Uniunea urmăreşte elaborarea de către organizaţiile de standardizare corespunzătoare a unor standarde europene care conţin specificaţii tehnice detaliate pentru punctele de reîncărcare fără fir şi schimbarea bateriilor autovehiculelor şi pentru punctele de reîncărcare destinate autovehiculelor de categorie L şi autobuzelor electrice.
(14)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 8 în scopul:
a)completării prezentului articol şi a anexei II punctele 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 şi 1.8, pentru a impune respectarea de către infrastructurile care urmează să fie instalate sau reînnoite a specificaţiilor tehnice incluse în standardele europene care urmează să fie elaborate în temeiul alineatului (13) din prezentul articol, în cazul în care organizaţiile europene de standardizare relevante au recomandat doar o singură soluţie tehnică cuprinzând specificaţii tehnice de tipul celor descrise într-un standard european relevant;
b)actualizării trimiterilor la standardele menţionate în specificaţiile tehnice prevăzute la anexa II punctul 1, în cazul în care respectivele standarde sunt înlocuite de noi versiuni ale acestora, adoptate de organizaţiile de standardizare relevante.
Este deosebit de important ca, înainte de adoptarea acestor acte delegate, Comisia să îşi urmeze practica curentă şi să organizeze consultări cu experţi, inclusiv cu experţii din statele membre.
Respectivele acte delegate prevăd perioade de tranziţie de cel puţin 24 de luni înainte ca specificaţiile tehnice prevăzute sau modificările acestora să devină obligatorii pentru infrastructura care urmează să fie instalată sau reînnoită.