Art. 19. - Art. 19: Contractele-cadru şi încetarea - Directiva 2014/92/UE/23-iul-2014 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 31 Ianuarie 2018
Art. 19: Contractele-cadru şi încetarea
(1)Contractele-cadru ce asigură accesul la un cont de plăţi cu servicii de bază intră sub incidenţa Directivei 2007/64/CE, dacă nu se specifică altfel la alineatele (2) şi (4) de la prezentul articol.
(2)Instituţia de credit poate decide în mod unilateral încetarea unui contract-cadru numai în cazul în care este îndeplinită cel puţin una dintre condiţiile de mai jos:
a)consumatorul a utilizat în mod deliberat contul de plăţi în scopuri ilegale;
b)nu a fost efectuată nicio operaţiune în contul de plăţi de peste 24 de luni consecutive;
c)consumatorul a furnizat informaţii incorecte pentru a obţine contul de plăţi cu servicii de bază, în cazul în care furnizarea informaţiilor corecte nu ar fi permis obţinerea unui astfel de drept;
d)consumatorul nu mai este rezident legal în Uniune;
e)consumatorul şi-a deschis ulterior un al doilea cont de plăţi, care îi permite să utilizeze serviciile enumerate la art. 17 alineatul (1), în statul membru în care deţine deja un cont de plăţi cu servicii de bază.
(3)Statele membre pot identifica cazuri suplimentare limitate şi specifice în care instituţia de credit poate decide în mod unilateral încetarea unui contract-cadru privind un cont de plăţi cu servicii de bază. Astfel de cazuri se bazează pe dispoziţii din dreptul naţional aplicabil pe teritoriul acestora şi sunt menite să evite utilizarea abuzivă de către consumatori a dreptului lor de acces la conturi de plăţi cu servicii de bază.
(4)Statele membre se asigură că, în cazul în care instituţia de credit decide încetarea contractului privind un cont de plăţi cu servicii de bază din unul sau mai multe dintre motivele menţionate la alineatul (2) literele (b), (d) şi (e) şi la alineatul (3), aceasta informează consumatorul, în scris şi gratuit, cu privire la motivele şi justificarea încetării, cu cel puţin două luni înainte de data la care încetarea îşi produce efectele, cu excepţia cazului în care această informare contravine obiectivelor de securitate naţională sau de ordine publică. În cazul în care instituţia de credit decide încetarea contractului în conformitate cu alineatul (2) literele (a) şi (c), încetarea produce efecte imediat.
(5)Notificarea încetării consiliază consumatorul cu privire la procedura de prezentare a unei plângeri împotriva încetării, după caz, şi cu privire la dreptul consumatorului de a contacta autoritatea competentă şi cu privire la organismul de soluţionare a alternativă a litigiilor desemnat şi furnizează datele de contact relevante.