Art. 90. - Art. 90: Rapoarte şi revizuire - Directiva 2014/65/UE/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 28 Martie 2024
Art. 90: Rapoarte şi revizuire
(1)Înainte de 3 martie 2020 şi în urma consultării ESMA, Comisia prezintă un raport Parlamentului European şi Consiliului cu privire la:
a)funcţionarea OTF-urilor, inclusiv utilizarea specifică de către acestea a tranzacţionării simultane pe cont propriu, ţinând seama de experienţele acumulate de autorităţile competente în urma activităţii de supraveghere, numărul OTF-urilor autorizate în Uniune şi cota de piaţă a acestora, analizându-se, în special, dacă sunt necesare modificări ale definiţiei OTF-urilor şi dacă gama de instrumente financiare acoperite de categoria OTF-urilor rămâne adecvată;
b)funcţionarea regimului pieţelor de creştere pentru IMM-uri, ţinând seama de numărul MTF-urilor înregistrate ca pieţe de creştere pentru IMM-uri, numărul de emitenţi prezenţi pe acestea şi volumele de tranzacţionare aferente;
În special, raportul evaluează dacă pragul menţionat la articolul 33 alineatul (3) litera (a) rămâne un nivel minim adecvat în vederea îndeplinirii obiectivelor privind pieţele de creştere pentru IMM-uri menţionate în prezenta directivă;
c)impactul cerinţelor referitoare la tranzacţionarea algoritmică, inclusiv tranzacţionarea algoritmică de mare frecvenţă;
d)experienţa legată de mecanismul de interzicere a anumitor produse sau practici, ţinând seama de câte ori au fost declanşate aceste mecanisme şi de efectele pe care le-au avut;
e)aplicarea sancţiunilor administrative şi penale şi, în special, nevoia continuării armonizării sancţiunilor administrative stabilite pentru încălcarea cerinţelor prevăzute în prezenta directivă sau în Regulamentul (UE) nr. 600/2014;
f)impactul aplicării limitelor poziţiilor şi administrării poziţiilor privind lichiditatea, abuzul de piaţă şi condiţiile de decontare şi de cotaţie ordonată pe pieţele instrumentelor derivate pe mărfuri;
g)evoluţia preţurilor în vederea transmiterii datelor privind transparenţa pre şi post-tranzacţionare de către pieţele reglementate, MTF-uri, OTF-uri şi APA-uri;
h)impactul cerinţei de comunica taxe, comisioane şi beneficii nepecuniare în legătură cu furnizarea unui serviciu de investiţii sau a unui serviciu auxiliar unui client în conformitate cu articolul 24 alineatul (9), inclusiv impactul său asupra funcţionării corecte a pieţei interne de consultanţă în domeniul investiţiilor transfrontaliere.
(11)Până la 31 decembrie 2021, Comisia revizuieşte impactul exonerării prevăzute la articolul 2 alineatul (1) litera (j) în ceea ce priveşte certificatele de emisii sau instrumentele derivate pe acestea şi elaborează, dacă este cazul, o propunere legislativă de modificare a exonerării respective. În contextul respectiv, Comisia evaluează tranzacţionarea certificatelor de emisii şi a instrumentelor derivate pe acestea la nivelul Uniunii şi în ţările terţe, impactul exonerării prevăzute la articolul 2 alineatul (1) litera (j) asupra protecţiei investitorilor, a integrităţii şi a transparenţei pieţelor certificatelor de emisii şi a instrumentelor derivate pe acestea, precum şi oportunitatea adoptării unor măsuri în legătură cu tranzacţionarea în locuri de tranzacţionare din ţări terţe.

(2)
[textul din Art. 90, alin. (2) din titlul VII, capitolul 2 a fost abrogat la 30-dec-2019 de Art. 1, punctul 9. din Directiva 2177/18-dec-2019]
(3)
[textul din Art. 90, alin. (3) din titlul VII, capitolul 2 a fost abrogat la 30-dec-2019 de Art. 1, punctul 9. din Directiva 2177/18-dec-2019]
(4)Până la 1 ianuarie 2019, Comisia elaborează un raport, după consultarea ESMA şi ACER, în care evaluează impactul potenţial asupra preţurilor la energie şi a funcţionării pieţei energiei, precum şi fezabilitatea şi beneficiile în materie de reducere a riscurilor de contrapartidă şi a riscurilor sistemice, precum şi a costurilor directe care decurg din faptul că contractele derivate pe energie menţionate în secţiunea C punctul 6 sunt supuse obligaţiei de compensare stabilite la articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, tehnicilor de diminuare a riscului stabilite la articolul 11 alineatul (3) din respectivul regulament, precum şi includerea lor în calcularea pragului de compensare în temeiul articolului 10 din respectivul regulament.
Dacă consideră că includerea acestor contracte nu ar fi benefică şi fezabilă, Comisia prezintă, dacă este cazul, o propunere legislativă Parlamentului European şi Consiliului. Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 89 din prezenta directivă în ceea ce priveşte prelungirea perioadei de 42 de luni menţionate la articolul 95 alineatul (1) din prezenta directivă, o dată cu doi ani, şi încă o dată cu un an.
(5)După consultarea ESMA, ABE şi ACER, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului rapoarte care conţin o evaluare cuprinzătoare a pieţelor instrumentelor financiare derivate pe mărfuri, ale certificatelor de emisii şi ale instrumentelor financiare derivate pe certificate de emisii. Rapoartele respective evaluează, cel puţin pentru fiecare dintre următoarele elemente, contribuţia lor la lichiditatea şi buna funcţionare a pieţelor Uniunii pentru instrumentele financiare derivate pe mărfuri, pentru certificatele de emisii sau pentru instrumentele financiare derivate pe certificate de emisii:
a)regimurile privind limitele poziţiilor şi mecanismele de control al administrării poziţiilor, pe baza datelor comunicate ESMA de către autorităţile competente în conformitate cu articolul 57 alineatele (5) şi (10);
b)elementele menţionate la articolul 2 alineatul (4) al doilea şi al treilea paragraf din prezenta directivă şi criteriile pentru stabilirea momentului în care o activitate trebuie considerată auxiliară în raport cu activitatea principală la nivel de grup în temeiul Regulamentului delegat (UE) 2021/1833 al Comisiei (*1), ţinând seama de capacitatea persoanelor menţionate la articolul 2 alineatul (1) litera (j) din prezenta directivă de a încheia tranzacţii pentru reducerea efectivă a riscurilor direct legate de activitatea comercială sau de activitatea de finanţare a trezoreriei, aplicarea cerinţelor începând cu 26 iunie 2026 pentru firmele de investiţii specializate în instrumente financiare derivate pe mărfuri, certificate de emisii sau instrumente financiare derivate pe acestea, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) 2019/2033, şi a cerinţelor pentru contrapărţile financiare prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
(*1)Regulamentul delegat (UE) 2021/1833 al Comisiei din 14 iulie 2021 de completare a Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului prin precizarea criteriilor pe baza cărora se stabileşte când o activitate trebuie considerată ca fiind auxiliară în raport cu activitatea principală la nivelul grupului (JO L 372, 20.10.2021, p. 1).
c)pentru tranzacţiile de pe pieţele instrumentelor financiare derivate pe mărfuri sau ale instrumentelor financiare derivate pe certificate de emisii, elementele-cheie pentru obţinerea unui set de date armonizate, colectarea datelor referitoare la tranzacţii de către o singură entitate de colectare şi informaţiile relevante privind datele referitoare la tranzacţii care trebuie făcute publice şi formatul cel mai adecvat al acestora.
Comisia prezintă:
- până la 31 iulie 2024, raportul menţionat la primul paragraf litera (b) de la prezentul alineat; şi
- până la 31 iulie 2025, rapoartele menţionate la primul paragraf literele (a) şi (c) de la prezentul alineat.
Rapoartele respective sunt însoţite, dacă este cazul, de o propunere legislativă privind modificarea unor elemente specifice ale normelor pieţei pentru instrumentele financiare derivate pe mărfuri, certificatele de emisii sau instrumentele financiare derivate pe certificate de emisii.