Titlul xi - DISPOZIŢII FINALE - Directiva 2014/59/UE/15-mai-2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului şi a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE şi 2013/36/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European şi ale Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 28 Ianuarie 2025
TITLUL XI:DISPOZIŢII FINALE
Art. 127: Comitetul de rezoluţie al ABE
ABE instituie un comitet permanent intern în temeiul articolului 41 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 în vederea elaborării deciziilor ABE ce trebuie luate în conformitate cu articolul 44 din regulamentul respectiv, inclusiv a deciziilor legate de proiectele de standarde tehnice de reglementare şi proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare, cu privire la atribuţiile care au fost stabilite pentru autorităţile de rezoluţie, astfel cum se prevede în prezenta directivă. În conformitate cu articolul 38 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, ABE se asigură în special că nicio decizie menţionată la respectivul articol nu afectează în vreun fel responsabilităţile fiscale ale statelor membre. Respectivul comitet intern cuprinde autorităţile de rezoluţie menţionate la articolul 3 din prezenta directivă.
În sensul prezentei directive, ABE cooperează cu EIOPA şi AEVMP în cadrul Comitetului comun al autorităţilor europene de supraveghere instituit în temeiul articolului 54 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 şi din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
În sensul prezentei directive, ABE asigură o diferenţiere structurală între comitetul de rezoluţie şi alte funcţii menţionate în Regulamentul (UE) nr. 1093/2010. Comitetul de rezoluţie susţine elaborarea şi coordonarea de planuri de rezoluţie şi dezvoltă metode de realizare a rezoluţiei instituţiilor financiare în curs de a intra în dificultate.
Art. 128: Cooperarea cu ABE
Autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie cooperează cu ABE în sensul prezentei directive, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie furnizează, fără întârziere, ABE toate informaţiile necesare îndeplinirii de către aceasta a sarcinilor care îi revin în conformitate cu articolul 35 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 128a: Punerea la dispoziţie a informaţiilor în punctul unic de acces european
(1)De la 10 ianuarie 2030, statele membre se asigură că, atunci când publică orice informaţie menţionată la articolul 26 alineatul (1) şi la articolul 45i alineatul (3) din prezenta directivă, entitatea relevantă transmite concomitent informaţiile respective organismului de colectare relevant menţionat la alineatul (3) de la prezentul articol pentru a fi puse la dispoziţie în punctul unic de acces european (ESAP) înfiinţat în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului (*11).
(*11)Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate (JO L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
Statele membre se asigură că informaţiile respectă cerinţele următoare:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859, sau, în cazul în care acest lucru este prevăzut de dreptul Uniunii, într-un format prelucrabil automat, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 4 din regulamentul respectiv;
b)sunt însoţite de fiecare dintre următoarele metadate:
(i)toate denumirile entităţii raportoare relevante la care se referă informaţiile;
(ii)identificatorul entităţii juridice al entităţii relevante, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)categoria de dimensiune a firmei de investiţii, astfel cum este precizată în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (d) din regulamentul respectiv;
(iv)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(v)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(2)În sensul alineatului (1) litera (b) punctul (ii), statele membre se asigură că entităţile obţin un identificator al entităţii juridice.
(3)Până la 9 ianuarie 2030, în scopul punerii la dispoziţie a informaţiilor menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol în ESAP, statele membre numesc cel puţin un organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859, şi notifică ESMA în acest sens.
(4)De la 10 ianuarie 2030, statele membre se asigură că informaţiile menţionate la articolul 29 alineatul (1) şi la articolul 112 alineatul (1) din prezenta directivă sunt puse la dispoziţie în ESAP. În acest scop, autoritatea competentă este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
Statele membre se asigură că informaţiile respectă cerinţele următoare:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile instituţiei relevante la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al instituţiei relevante, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile respective conţin date cu caracter personal.
(5)De la 10 ianuarie 2030, statele membre se asigură că informaţiile menţionate la articolul 33a alineatul (8), la articolul 35 alineatul (1), la articolul 83 alineatul (4) şi la articolul 112 alineatul (1) din prezenta directivă sunt puse la dispoziţie în ESAP. În acest scop, autoritatea competentă este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
Statele membre se asigură că informaţiile respectă cerinţele următoare:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile instituţiei relevante la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al instituţiei relevante, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din regulamentul respectiv;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(6)În scopul colectării şi gestionării eficiente a informaţiilor transmise în conformitate cu alineatul (1), ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza următoarele:
a)orice alte metadate care trebuie să însoţească informaţiile;
b)modul de structurare a datelor la nivelul informaţiilor prezentate;
c)pentru ce informaţii este necesar un format prelucrabil automat şi, în astfel de cazuri, ce format prelucrabil automat trebuie utilizat.
În sensul literei (c), ABE evaluează avantajele şi dezavantajele diferitelor formate prelucrabile automat şi efectuează teste adecvate în condiţii reale de utilizare în acest scop.
ABE prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de punere în aplicare.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(7)Dacă este necesar, ABE adoptă orientări pentru a se asigura că metadatele transmise în conformitate cu alineatul (6) primul paragraf litera (a) sunt corecte.
Art. 129: Reexaminare
Până la 1 iunie 2018, Comisia reexaminează punerea în aplicare a prezentei directive şi înaintează un raport cu privire la aceasta Parlamentului European şi Consiliului. Aceasta evaluează în special următoarele:
a)necesitatea efectuării oricăror modificări în ceea ce priveşte reducerea la minimum a divergenţelor la nivel naţional, pe baza raportului ABE menţionat la articolul 4 alineatul (7);
b)necesitatea efectuării oricăror modificări în ceea ce priveşte reducerea la minimum a divergenţelor la nivel naţional, pe baza raportului ABE menţionat la articolul 45 alineatul (19);
c)funcţionarea şi eficienţa rolului conferit ABE în prezenta directivă, inclusiv efectuarea medierii.
După caz, raportul respectiv este însoţit de o propunere legislativă.
Fără a aduce atingere reexaminării prevăzute la primul paragraf, Comisia reexaminează, până la 3 iulie 2017, în mod special aplicarea articolelor 13, 18 şi 45 în ceea ce priveşte competenţele ABE de a efectua o mediere obligatorie, pentru a ţine seama de evoluţiile viitoare ale legislaţiei din domeniul serviciilor financiare. Raportul respectiv şi orice eventuală propunere care îl însoţeşte, după caz, sunt transmise Parlamentului European şi Consiliului.
Până la 31 decembrie 2022, Comisia reexaminează impactul subscrierii indirecte de instrumente eligibile pentru îndeplinirea cerinţei minime de fonduri proprii şi datorii eligibile asupra condiţiilor de concurenţă echitabile între diferitele tipuri de structuri de grupuri bancare, inclusiv în cazul în care grupurile au o societate operaţională între societatea holding identificată drept entitate de rezoluţie şi filialele sale. Comisia evaluează în special următoarele:
(a)posibilitatea de a permite entităţilor care nu sunt ele însele entităţi de rezoluţie să respecte cerinţa minimă de fonduri proprii şi datorii eligibile pe bază consolidată;
(b)tratamentul, în conformitate cu normele care reglementează cerinţa minimă de fonduri proprii şi datorii eligibile, aplicat entităţilor al căror plan de rezoluţie prevede lichidarea lor prin procedura obişnuită de insolvenţă;
(c)oportunitatea limitării cuantumului deducerilor necesare în temeiul articolului 72e alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport în această privinţă. După caz, raportul este însoţit de o propunere legislativă, ţinând seama de data aplicării articolului 72e alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
Art. 130: Transpunere
(1)Statele membre adoptă şi publică, până la 31 decembrie 2014, actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive. Statele membre comunică de îndată Comisiei textul respectivelor măsuri.
Statele membre aplică aceste măsuri începând cu 1 ianuarie 2015.
Statele membre aplică însă dispoziţiile adoptate pentru a se conforma prevederilor de la titlul IV capitolul IV secţiunea 5 cel târziu începând cu 1 ianuarie 2016.
(2)Atunci când statele membre adoptă dispoziţiile menţionate la alineatul (1), ele conţin o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o asemenea trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
(3)Satele membre comunică Comisiei şi ABE textul principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
Art. 131: Intrarea în vigoare
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
- Articolul 124 intră în vigoare la 1 ianuarie 2015.