Art. 4. - Art. 4: Obligaţii simplificate pentru anumite instituţii - Directiva 2014/59/UE/15-mai-2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului şi a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE şi 2013/36/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European şi ale Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 28 Ianuarie 2025
Art. 4: Obligaţii simplificate pentru anumite instituţii
(1)Având în vedere impactul pe care intrarea în dificultate a unei instituţii l-ar putea avea asupra pieţelor financiare, asupra altor instituţii, asupra condiţiilor de finanţare şi asupra economiei în general, ca urmare a naturii activităţii sale, a structurii acţionariatului, a formei juridice, a profilului de risc, a dimensiunii şi a statutului juridic sau a interconectării sale cu alte instituţii sau cu sistemul financiar în general, a domeniului şi complexităţii de activitate, a statutului de membru al unui SIP sau al altor sisteme de solidaritate reciprocă prevăzute la articolul 113 alineatul (7) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, precum şi exercitarea de servicii sau activităţi de investiţii astfel cum se prevede la articolul 4 alineatul (1) punctul 2 din Directiva 2014/65/UE, precum şi având în vedere potenţialele efecte pe care situaţia de dificultate şi lichidarea sa ulterioară prin procedurile normale de insolvenţă le-ar avea, statele membre se asigură că autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie stabilesc:
a)conţinutul şi detaliile planurilor de redresare şi de rezoluţie prevăzute la articolele 5-12;
b)data până la care primele planuri de redresare şi rezoluţie sunt elaborate şi frecvenţa pentru actualizarea acestor planuri, care poate fi inferioară celei prevăzute la articolul 5 alineatul (2), articolul 7 alineatul (5), articolul 10 alineatul (6) şi articolul 13 alineatul (3);
c)conţinutul şi detaliile informaţiilor solicitate din partea instituţiilor în conformitate cu articolul 5 alineatul (5), articolul 11 alineatul (1) şi articolul 12 alineatul (2) şi în secţiunile A şi B din anexă;
d)nivelul de detaliere pentru evaluarea posibilităţii de soluţionare prevăzut la articolele 15 şi 16 şi în secţiunea C din anexă;
(2)Autorităţile competente şi, după caz, autorităţile de rezoluţie efectuează evaluarea menţionată la alineatul (1) în urma consultării, după caz, cu autoritatea naţională macroprudenţială.
(3)Statele membre se asigură că, în cazurile în care sunt prevăzute cerinţe simplificate, autorităţile competente şi, după caz, autorităţile de rezoluţie pot impune în orice moment cerinţe standard.
(4)Statele membre se asigură că aplicarea unor obligaţii simplificate nu afectează, în sine, competenţele autorităţii competente şi, după caz, ale autorităţii de rezoluţie de a lua măsuri de prevenire a crizelor sau măsuri de gestionare a crizelor.
(5)Până la 3 iulie 2015, ABE elaborează orientări, în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, pentru a preciza criteriile menţionate la alineatul (1), pentru a evalua, în conformitate cu respectivul alineat, impactul intrării în dificultate a unei instituţii asupra pieţelor financiare, asupra altor instituţii şi asupra condiţiile de finanţare.
(6)Luând în considerare, după caz, experienţa dobândită în punerea în aplicare a orientărilor menţionate la alineatul (5), ABE este abilitată să elaboreze proiecte de standarde tehnice de reglementare cu scopul de a preciza criteriile menţionate la alineatul (1), pentru a evalua, în conformitate cu alineatul (1), impactul intrării în dificultate a unei instituţii asupra pieţelor financiare, asupra altor instituţii şi asupra condiţiilor de finanţare.
ABE înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2017.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(7)Autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie informează ABE în legătură cu modul în care au aplicat dispoziţiile de la alineatele (1), (8), (9) şi (10) instituţiilor aflate în propria jurisdicţie. ABE transmite un raport Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei până la 31 decembrie 2017 în legătură cu punerea în aplicare a alineatelor (1), (8), (9) şi (10). În special, raportul respectiv identifică orice divergenţă existentă cu privire la punerea în aplicare la nivel naţional a alineatelor (1), (8), (9) şi (10).
(8)În conformitate cu alineatele (9) şi (10), statele membre se asigură că autorităţile competente şi, după caz, autorităţile de rezoluţie pot deroga de la aplicarea:
a)cerinţelor prevăzute la secţiunile 2 şi 3 instituţiilor afiliate unui organism central şi complet sau parţial exceptate de la aplicarea cerinţelor prudenţiale în dreptul intern în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
b)cerinţelor prevăzute la secţiunea 2 instituţiilor care sunt membre ale unui SIP.
(9)În cazul acordării unei derogări în conformitate cu alineatul (8), statele membre:
a)aplică cerinţele de la secţiunile 2 şi 3 din prezentul capitol pe bază consolidată organismului central şi instituţiilor afiliate la acesta în sensul articolului 10 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
b)impun SIP respectarea cerinţelor din secţiunea 2 în cooperare cu fiecare dintre membrii ce se bucură de o derogare.
În acest scop, în cadrul prezentului capitol secţiunile 2 şi 3, orice trimitere la un grup include un organism central şi instituţiile afiliate acestuia în înţelesul articolului 10 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, precum şi filialele acestora, iar orice trimitere la întreprinderi-mamă sau la instituţii care fac obiectul supravegherii consolidate în conformitate cu articolul 111 din Directiva 2013/36/UE include organismul central.
(10)Instituţiile supuse supravegherii directe a Băncii Centrale Europene în temeiul articolului 6 alineatul (4) din Regulamentului (UE) nr. 1024/2013 sau ce constituie o pondere importantă în sistemul financiar al unui stat membru îşi elaborează propriile planuri de redresare în conformitate cu secţiunea 2 din prezentul capitol şi fac obiectul unor planuri de rezoluţie individualizate în conformitate cu secţiunea 3.
În sensul prezentului alineat, se consideră că activitatea unei instituţii are o pondere importantă în cadrul sistemului financiar al respectivului stat membru în cazul în care se întruneşte oricare dintre condiţiile următoare:
a)valoarea totală a activelor sale depăşeşte 30 000 000 000 EUR; sau
b)ponderea totalului activelor în PIB-ul statului membru în care este stabilită depăşeşte 20 %, cu excepţia cazului în care totalul activelor este sub 5 000 000 000 EUR;
(11)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a specifica formate, modele şi definiţii uniforme pentru identificarea şi transmiterea de informaţii de către autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie către ABE în sensul alineatului (7), cu respectarea deplină a principiului proporţionalităţii.
ABE înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 3 iulie 2015.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.