Art. 27. - Art. 27: Măsuri de intervenţie timpurie - Directiva 2014/59/UE/15-mai-2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului şi a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE şi 2013/36/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European şi ale Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 28 Ianuarie 2025
Art. 27: Măsuri de intervenţie timpurie
(1)În cazul în care o instituţie încalcă sau, datorită, printre altele, unei stări de deteriorare rapidă a situaţiei financiare ce include o situaţie de deteriorare rapidă a lichidităţilor, de creştere rapidă a nivelului de îndatorare, a creditelor neperformante sau a concentrării expunerilor, evaluată pe baza unui serii de indicatori de declanşare, care poate include cerinţă de fonduri proprii a instituţiei plus 1,5 puncte procentuale, sau este susceptibilă de a încălca, în viitorul apropiat, cerinţele pentru autorizare prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 575/2013, în Directiva 2013/36/UE, în titlul II din Directiva 2014/65/UE sau în oricare dintre articolele 3-7, articolele 14-17, articolul 24, articolul 25 şi articolul 26 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014, statele membre se asigură că, fără a aduce atingere măsurilor menţionate la articolul 104 din Directiva 2013/36/UE, autorităţile competente au la dispoziţie, după caz, cel puţin următoarele măsuri:
a)să solicite organului de conducere al instituţiei punerea în aplicare a unuia sau a mai multora dintre acordurile sau măsurile stabilite în planul de redresare sau în conformitate cu articolul 5 alineatul (2) să actualizeze acest plan de redresare atunci când circumstanţele care au condus la intervenţia timpurie diferă de prezumţiile prevăzute în planul iniţial de redresare şi să pună în aplicare unul sau mai multe dintre acordurile sau măsurile stabilite în planul actualizat într-un anumit interval de timp, pentru a garanta faptul că condiţiile menţionate în fraza introductivă nu se mai aplică;
b)să solicite organului de conducere al instituţiei examinarea situaţiei, identificarea de măsuri vizând depăşirea oricăror probleme constatate, precum şi întocmirea unui program de acţiune pentru depăşirea aceste probleme şi a unui calendar de punere în aplicare a acestuia;
c)să solicite organului de conducere al instituţiei convocarea unei adunări a acţionarilor instituţiei sau, în cazul în care organul de conducere nu respectă această cerinţă, să convoace adunarea respectivă în mod direct, şi în ambele cazuri să stabilească ordinea de zi şi să solicite ca acţionarii să analizeze posibilitatea adoptării anumitor decizii;
d)să solicite destituirea sau înlocuirea unuia sau a mai multor membri ai organului de conducere sau ai conducerii superioare, în cazul în care aceste persoane se dovedesc necorespunzătoare pentru exercitarea atribuţiilor lor în sensul articolului 13 din Directiva 2013/36/UE sau articolului 9 din Directiva 2014/65/UE;
e)să solicite organului de conducere ale instituţiei elaborarea unui plan de negociere a restructurării datoriilor cu o parte sau cu totalitatea creditorilor instituţiei, în conformitate cu planul de redresare, după caz;
f)să solicite efectuarea de modificări în strategia de afaceri a instituţiei;
g)să solicite efectuarea de modificări în structurile juridice sau operaţionale ale instituţiei; şi
h)să dobândească, inclusiv prin inspecţii la faţa locului, şi să prezinte autorităţii de rezoluţie, toate informaţiile necesare pentru actualizarea planului de rezoluţie şi pentru a pregăti rezoluţia eventuală a instituţiei, precum şi pentru a efectua o evaluare a activelor şi pasivelor instituţiei în conformitate cu articolul 36;
(2)Statele membre se asigură că autorităţile competente notifică autorităţile de rezoluţie, fără întârziere, cu privire la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alineatul (1) în legătură cu o instituţie şi că printre competenţele autorităţilor de rezoluţie se numără şi competenţa de a solicita instituţiei să contacteze cumpărători potenţiali pentru a pregăti rezoluţia instituţiei, sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 39 alineatul (2) şi a dispoziţiilor privind confidenţialitatea prevăzute la articolul 84;
(3)Pentru fiecare din măsurile menţionate la alineatul (1), autorităţile competente stabilesc un termen adecvat pentru finalizare pentru a permite autorităţii competente să evalueze eficacitatea măsurii;
(4)Până la 3 iulie 2015, ABE elaborează orientări în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, pentru promovarea unei aplicări consecvente a factorului declanşator al utilizării măsurilor menţionate la alineatul (1) din prezentul articol;
(5)Luând în considerare, după caz, experienţa dobândită în aplicarea orientărilor menţionate la alineatul (4), ABE poate elabora proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili un set minim de factori declanşatori pentru utilizarea măsurilor menţionate la alineatul (1).
Se delegă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.