Capitolul i - DISPOZIŢII GENERALE - Directiva 2014/53/UE/16-apr-2014 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor radio şi de abrogare a Directivei 1999/5/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 153L
În vigoare Versiune de la: 1 August 2025
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiectul şi domeniul de aplicare
(1)Prezenta directivă stabileşte un cadru de reglementare pentru punerea la dispoziţie pe piaţă şi punerea în funcţiune a echipamentelor radio în Uniune.
(2)Prezenta directivă nu se aplică echipamentelor enumerate în anexa I.
(3)Prezenta directivă nu se aplică echipamentelor radio utilizate exclusiv în activităţile legate de siguranţa publică, apărare, siguranţa statului (inclusiv prosperitatea economică a statului în cazul în care activităţile au tangenţă cu siguranţa statului) sau în activităţile statului în domeniul dreptului penal.
(4)Echipamentele radio care intră în domeniul de aplicare al prezentei directive nu fac obiectul Directivei 2014/35/UE, cu excepţia cazurilor prevăzute la articolul 3 alineatul (1) litera (a) din prezenta directivă.
Art. 2: Definiţii
(1)În sensul prezentei directive, se aplică următoarele definiţii:
1."echipament radio" înseamnă un produs electric sau electronic care emite şi/sau recepţionează intenţionat unde radio pentru comunicaţii radio şi/sau pentru radiodeterminare sau un produs electric sau electronic care trebuie să fie completat cu un accesoriu, cum ar fi o antenă, astfel încât să emită şi/sau să recepţioneze intenţionat unde radio pentru comunicaţii radio şi/sau pentru radiodeterminare;
2."comunicaţii radio" înseamnă comunicaţii prin intermediul undelor radio;
3."radiodeterminare" înseamnă determinarea poziţiei, vitezei şi/sau a altor caracteristici ale unui obiect sau obţinerea de informaţii referitoare la parametrii respectivi, cu ajutorul proprietăţilor de propagare ale undelor radio;
4."unde radio" înseamnă unde electromagnetice ale căror frecvenţe sunt mai joase de 3 000 GHz şi care se propagă în spaţiu fără ghidaj artificial;
5."interfaţă radio" înseamnă specificaţiile cu privire la utilizarea reglementată a spectrului de frecvenţe radio;
6."clasă de echipamente" înseamnă un grup care cuprinde anumite categorii de echipamente radio considerate asemănătoare în temeiul prezentei directive şi interfeţele radio cărora le sunt destinate acele echipamente radio;
7."interferenţă dăunătoare" înseamnă interferenţă dăunătoare, astfel cum este definită la articolul 2 litera (r) din Directiva 2002/21/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1);
(1)Directiva 2002/21/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 martie 2002 privind un cadru de reglementare comun pentru reţelele şi serviciile de comunicaţii electronice (directivă-cadru) (JO L 108, 24.4.2002, p. 33).
8."perturbaţie electromagnetică" înseamnă perturbaţia electromagnetică astfel cum este definită la articolul 3 alineatul (1) punctul 5 din Directiva 2014/30/UE;
9."punere la dispoziţie pe piaţă" înseamnă furnizarea unui echipament radio pentru distribuţie, consum sau uz pe piaţa Uniunii în cursul unei activităţi comerciale, contra cost sau gratuit;
10."introducere pe piaţă" înseamnă punerea la dispoziţie pentru prima dată a unui echipament radio pe piaţa Uniunii;
11."punere în funcţiune" înseamnă prima utilizare a echipamentului radio pe teritoriul Uniunii de către utilizatorul final;
12."producător" înseamnă orice persoană fizică sau juridică ce fabrică un echipament radio sau pentru care se proiectează sau se fabrică un astfel de echipament radio şi care comercializează echipamentul în cauză sub numele sau marca sa;
13."reprezentant autorizat" înseamnă orice persoană fizică sau juridică stabilită în Uniune care a primit un mandat scris din partea unui producător de a acţiona în numele acestuia în legătură cu sarcini specifice;
14."importator" înseamnă orice persoană fizică sau juridică stabilită în Uniune, care introduce pe piaţa Uniunii un echipament radio dintr-o ţară terţă;
15."distribuitor" înseamnă orice persoană fizică sau juridică din lanţul de furnizare, alta decât producătorul sau importatorul, care pune la dispoziţie pe piaţă un echipament radio;
16."operatori economici" înseamnă producătorul, reprezentantul autorizat, importatorul şi distribuitorul;
17."specificaţie tehnică" înseamnă un document care stabileşte cerinţele tehnice pe care trebuie să le îndeplinească echipamentul radio;
18."standard armonizat" înseamnă standard armonizat astfel cum este definit la articolul 2 punctul 1 litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1025/2012;
19."acreditare" înseamnă acreditare astfel cum este definită la articolul 2 punctul 10 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008;
20."organism naţional de acreditare" înseamnă organism naţional de acreditare astfel cum a fost definit la articolul 2 punctul 11 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008;
21."evaluare a conformităţii" înseamnă procesul prin care se verifică dacă au fost îndeplinite cerinţele esenţiale din prezenta directivă cu privire la echipamentele radio;
22."organism de evaluare a conformităţii" înseamnă un organism care efectuează activităţi de evaluare a conformităţii;
23."rechemare" înseamnă orice măsură luată cu scopul de a returna un echipament radio care a fost pus deja la dispoziţia utilizatorului final;
24."retragere" înseamnă orice măsură cu scopul de a împiedica punerea la dispoziţie pe piaţă a unui echipament radio din lanţul de furnizare;
25."legislaţia de armonizare a Uniunii" înseamnă orice act din legislaţia Uniunii care armonizează condiţiile de comercializare a produselor;
26."marcaj CE" înseamnă un marcaj prin care producătorul indică faptul că echipamentul radio este în conformitate cu cerinţele aplicabile stabilite în legislaţia de armonizare a Uniunii care prevede aplicarea respectivului marcaj pe produs.
27.«bunuri relevante în situaţii de criză» înseamnă bunuri relevante în situaţii de criză în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 6 din Regulamentul (UE) 2024/2747 al Parlamentului European şi al Consiliului (*20);
(*20)Regulamentul (UE) 2024/2747 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2024 de instituire a unui cadru de măsuri privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei interne şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2679/98 al Consiliului (Regulamentul privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei interne) (JO L, 2024/2747, 8.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2747/oj).
28.«regim de urgenţă pe piaţa internă» înseamnă regim de urgenţă pe piaţa internă în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2024/2747.
(2)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare pentru a stabili dacă anumite categorii de produse electrice sau electronice respectă definiţia prevăzută la alineatul (1) punctul 1 din prezentul articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 45 alineatul (3).
Art. 3: Cerinţe esenţiale
(1)Echipamentele radio sunt construite astfel încât să asigure:
a)protejarea sănătăţii şi a siguranţei persoanelor şi a animalelor domestice, precum şi protejarea bunurilor, inclusiv obiectivele referitoare la cerinţele de siguranţă prevăzute în Directiva 2014/35/UE, dar fără limite de tensiune;
b)un nivel adecvat al compatibilităţii electromagnetice în conformitate cu Directiva 2014/30/UE.
(2)Echipamentele radio sunt construite astfel încât să utilizeze în mod eficace spectrul de frecvenţe radio şi să sprijine totodată utilizarea eficientă a acestuia pentru evitarea interferenţelor dăunătoare.
(3)Echipamentele radio care aparţin anumitor categorii sau clase sunt construite astfel încât să fie în conformitate cu următoarele cerinţe esenţiale:
a)echipamentele radio funcţionează cu accesoriile, altele decât dispozitivele de încărcare pentru categoriile sau clasele de echipamente radio menţionate în partea I din anexa Ia, care sunt menţionate în mod specific la alineatul (4) din prezentul articol;
b)echipamentele radio funcţionează cu alte echipamente radio prin intermediul reţelelor;
c)echipamentele radio pot fi conectate la interfeţe de tip corespunzător în întreaga Uniune;
d)echipamentele radio nu prejudiciază reţeaua sau funcţionarea acesteia şi nici nu utilizează în mod necorespunzător resursele acesteia, provocând astfel o deteriorare inacceptabilă a serviciului;
e)echipamentele radio incorporează sisteme pentru asigurarea protecţiei datelor cu caracter personal şi a vieţii private a utilizatorilor şi a abonaţilor;
f)echipamentele radio sunt compatibile cu anumite funcţii care să asigure protecţia împotriva fraudelor;
g)echipamentele radio sunt compatibile cu anumite caracteristici care asigură accesul la serviciile de urgenţă;
h)echipamentele radio au anumite caracteristici care facilitează utilizarea lor de către persoanele cu handicap;
i)echipamentele radio sunt compatibile cu anumite funcţii pentru a se asigura că software-ul poate fi încărcat în echipamentele radio doar în cazul în care conformitatea combinaţiei echipamentelor radio cu software-ul a fost demonstrată.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 44 pentru a specifica ce categorii sau clase de echipamente radio sunt vizate de fiecare dintre cerinţele prevăzute la prezentul alineat primul paragraf literele (a)-(i).
(4)Echipamentele radio care se încadrează în categoriile sau clasele specificate în partea I din anexa Ia sunt construite astfel încât să respecte specificaţiile privind capacităţile de încărcare prevăzute în anexa respectivă pentru categoria sau clasa relevantă de echipamente radio.
În ceea ce priveşte echipamentele radio care pot fi reîncărcate prin încărcare prin cablu, Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 44, acte delegate pentru a modifica partea I din anexa Ia ţinând seama de progresele ştiinţifice şi tehnologice sau de evoluţiile pieţei în scopul asigurării unei interoperabilităţi comune minime între echipamentele radio şi dispozitivele lor de încărcare, precum şi pentru a îmbunătăţi confortul consumatorilor, pentru a reduce deşeurile din mediul înconjurător şi pentru a evita fragmentarea pieţei, prin:
a)modificarea, adăugarea sau eliminarea categoriilor sau a claselor de echipamente radio;
b)modificarea, adăugarea sau eliminarea specificaţiilor tehnice, inclusiv a referinţelor şi a descrierilor, în legătură cu receptaculul (receptaculele) de încărcare şi cu protocolul (protocoalele) de comunicare pentru încărcare, pentru fiecare categorie sau clasă de echipamente radio în cauză.
Comisia evaluează în permanenţă evoluţiile pieţei, fragmentarea pieţei şi progresele tehnologice pentru a identifica categoriile sau clasele de echipamente radio care pot fi reîncărcate prin încărcarea prin cablu şi a căror includere în partea I din anexa Ia ar avea un impact semnificativ asupra confortului consumatorilor şi ar conduce la reducerea deşeurilor din mediul înconjurător.
Comisia transmite Parlamentului European şi Consiliului un raport cu privire la evaluarea menţionată la al treilea paragraf, pentru prima dată până la 28 decembrie 2025 şi, ulterior, la fiecare cinci ani şi adoptă acte delegate în temeiul celui de-al doilea paragraf litera (a) în consecinţă.
În ceea ce priveşte echipamentele radio care pot fi reîncărcate prin alte metode decât încărcarea prin cablu, Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 44, acte delegate pentru a modifica partea I din anexa Ia ţinând seama de progresele ştiinţifice şi tehnologice sau de evoluţiile pieţei în scopul asigurării unei interoperabilităţi comune minime între echipamentele radio şi dispozitivele lor de încărcare, precum şi pentru a îmbunătăţi confortul consumatorilor, pentru a reduce deşeurile din mediul înconjurător şi pentru a evita fragmentarea pieţei, prin:
(a)introducerea, modificarea, adăugarea sau eliminarea categoriilor sau a claselor de echipamente radio;
(b)introducerea, modificarea, adăugarea sau eliminarea specificaţiilor tehnice, inclusiv a referinţelor şi descrierilor, în legătură cu interfaţa (interfeţele) de încărcare şi cu protocolul (protocoalele) de comunicare pentru încărcare, pentru fiecare categorie sau clasă de echipamente radio în cauză.
În conformitate cu articolul 10 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1025/2012, până la 28 decembrie 2024 Comisia solicită uneia sau mai multor organizaţii de standardizare europene să elaboreze standarde armonizate de stabilire a specificaţiilor tehnice pentru interfaţa (interfeţele) de încărcare şi pentru protocolul (protocoalele) de comunicare pentru încărcare în ceea ce priveşte echipamentele radio care pot fi reîncărcate prin alte mijloace decât încărcarea prin cablu. În conformitate cu procedura prevăzută la articolul 10 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1025/2012, Comisia consultă comitetul instituit în temeiul articolului 45 alineatul (1) din prezenta directivă. Cerinţele privind conţinutul standardelor armonizate solicitate se bazează pe o evaluare, care este efectuată de Comisie, a situaţiei actuale a tehnologiilor de încărcare fără fir pentru echipamentele radio, acoperind în special evoluţiile pieţei, pătrunderea pe piaţă, fragmentarea pieţei, performanţele tehnologice, interoperabilitatea, eficienţa energetică şi performanţele de încărcare.
La elaborarea actelor delegate menţionate la prezentul articol în ceea ce priveşte echipamentele radio care pot fi reîncărcate prin încărcare prin cablu, precum şi în ceea ce priveşte echipamentele radio care pot fi reîncărcate prin alte mijloace decât încărcarea prin cablu, Comisia ţine seama de gradul de acceptare pe piaţă a specificaţiilor tehnice în cauză, de confortul creat pentru consumatori şi de amploarea reducerii deşeurilor din mediul înconjurător şi a fragmentării pieţei care pot fi preconizate drept consecinţe ale unor astfel de specificaţii tehnice. Se consideră că specificaţiile tehnice bazate pe standarde europene sau internaţionale relevante disponibile îndeplinesc obiectivele stabilite în teza anterioară. Cu toate acestea, atunci când nu există astfel de standarde europene sau internaţionale sau atunci când Comisia stabileşte, pe baza unei evaluări tehnice, că acestea nu îndeplinesc în mod optim obiectivele menţionate, Comisia poate stabili alte specificaţii tehnice care să îndeplinească mai bine obiectivele respective.
Art. 3a: Posibilitatea pentru consumatori şi alţi utilizatorii finali de a achiziţiona anumite categorii sau clase de echipamente radio fără dispozitiv de încărcare
(1)În cazul în care un operator economic le oferă consumatorilor şi altor utilizatori finali posibilitatea de a achiziţiona echipamentele radio menţionate la articolul 3 alineatul (4) împreună cu un dispozitiv de încărcare, operatorul economic oferă, de asemenea, consumatorilor şi altor utilizatori finali posibilitatea de a achiziţiona respectivele echipamente radio fără un dispozitiv de încărcare.
(2)Operatorii economici se asigură că informaţiile din care reiese dacă alături de echipamentele radio menţionate la articolul 3 alineatul (4) sunt incluse sau nu dispozitive de încărcare sunt afişate într-o formă grafică ce conţine o pictogramă uşor de înţeles şi uşor accesibilă, astfel cum se prevede în partea III din anexa Ia, atunci când astfel de echipamente radio sunt puse la dispoziţia consumatorilor şi a altor utilizatori finali. Pictograma este fie tipărită pe ambalaj, fie aplicată pe acesta sub formă de autocolant. Atunci când echipamentele radio sunt puse la dispoziţia consumatorilor şi a altor utilizatori finali, pictograma este afişată într-un mod vizibil şi lizibil şi, în cazul vânzării la distanţă, aproape de locul unde este indicat preţul.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 44 pentru a modifica partea III din anexa Ia, ca urmare a modificării părţilor I şi II din anexa respectivă sau ca urmare a unor modificări viitoare ale cerinţelor de etichetare, sau ţinând seama de progresele tehnologice, prin introducerea, modificarea, adăugarea sau eliminarea oricăror elemente grafice sau de text.
Art. 4: Furnizarea de informaţii privind conformitatea combinaţiilor de echipamente radio şi software
(1)Producătorii de echipamente radio şi de software care permite echipamentelor radio să fie utilizate conform destinaţiei prevăzute furnizează statelor membre şi Comisiei informaţii privind conformitatea combinaţiilor prevăzute de echipamente radio şi software cu cerinţele esenţiale stabilite la articolul 3. Informaţiile în cauză se obţin în urma unei evaluări a conformităţii realizate în temeiul articolului 17 şi sunt prezentate sub forma unei declaraţii de conformitate care cuprinde elementele prezentate în anexa VI. În funcţie de combinaţiile specifice de echipamente radio şi software, informaţiile identifică cu precizie echipamentele radio şi software-ul evaluate; informaţiile sunt actualizate permanent.
(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 44 pentru a specifica ce categorii sau clase de echipamente radio sunt vizate de cerinţa prevăzută la alineatul (1) al prezentului articol.
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru stabilirea normelor operaţionale pentru punerea la dispoziţie a informaţiilor privind conformitatea pentru categoriile şi clasele specificate în actele delegate adoptate în temeiul alineatului (2) al prezentului articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 45 alineatul (3).
Art. 5: Înregistrarea tipurilor de echipamente radio în anumite categorii
(1)De la 12 iunie 2018, producătorii înregistrează tipurile de echipamente radio în categorii de echipamente radio cu un nivel scăzut de conformitate cu cerinţele esenţiale prevăzute la articolul 3 într-un sistem central menţionat la alineatul (4) din prezentul articol înainte de introducerea pe piaţă a echipamentelor radio din aceste categorii. La înregistrarea acestor tipuri de echipamente radio, producătorii furnizează o parte din elementele sau, dacă se justifică, toate elementele documentaţiei tehnice menţionate la literele (a), (d), (e), (f), (g), (h) şi (i) din anexa V. Comisia alocă fiecărui tip de echipament radio înregistrat un număr de înregistrare, pe care producătorii îl aplică pe echipamentele radio introduse pe piaţă.
(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 44 pentru a specifica ce categorii de echipamente radio sunt vizate de cerinţa stabilită la alineatul (1) al prezentului articol, precum şi ce elemente din documentaţia tehnică trebuie furnizate, luând în considerare informaţiile privind conformitatea echipamentelor radio furnizate de statele membre în conformitate cu articolul 47 alineatul (1), după ce a fost efectuată o evaluare în ceea ce priveşte riscul nepunerii în aplicare a cerinţelor esenţiale.
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru stabilirea normelor operaţionale pentru înregistrare şi la normele operaţionale pentru aplicarea numărului de înregistrare pe echipamentele radio în cazul categoriilor specificate în actele delegate adoptate în temeiul alineatului (2) al prezentului articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 45 alineatul (3).
(4)Comisia pune la dispoziţie un sistem central permiţând producătorilor să înregistreze informaţiile necesare. Sistemul respectiv garantează controlul adecvat al accesului la informaţii confidenţiale.
(5)După data aplicării unui act delegat adoptat în temeiul alineatului (2) al prezentului articol, se evaluează impactul său în rapoartele elaborate în temeiul articolului 47 alineatele (1) şi (2).
Art. 6: Punerea la dispoziţie pe piaţă
Statele membre iau toate măsurile care se impun pentru a se asigura că echipamentele radio sunt puse la dispoziţie pe piaţă numai în cazul în care respectă dispoziţiile prezentei directive.
Art. 7: Punerea în funcţiune şi utilizarea
Statele membre autorizează punerea în funcţiune şi utilizarea echipamentelor radio în cazul în care acestea respectă cerinţele prezentei directivei, fiind instalate în mod corespunzător, întreţinute şi utilizate conform destinaţiei prevăzute. Fără a aduce atingere obligaţiilor lor în temeiul Deciziei nr. 676/2002/CE, precum şi condiţiilor legate de autorizaţiile de utilizare a frecvenţelor, în conformitate cu legislaţia Uniunii, în special în conformitate cu articolul 9 alineatele (3) şi (4) din Directiva 2002/21/CE, statele membre pot introduce cerinţe suplimentare pentru punerea în funcţiune şi/sau utilizarea echipamentelor radio numai pentru motive legate de utilizarea eficace şi eficientă a spectrului de frecvenţe radio, de evitarea interferenţelor dăunătoare, de evitarea a perturbaţiilor electromagnetice sau de sănătatea publică.
Art. 8: Notificarea specificaţiilor de interfaţă radio şi alocarea claselor de echipamente radio
(1)Statele membre notifică, în conformitate cu procedura stabilită în Directiva 98/34/CE, interfeţele radio pe care intenţionează să le reglementeze, cu excepţia:
a)interfeţelor radio care respectă pe deplin şi fără nicio excepţie dispoziţiile deciziilor Comisiei privind utilizarea armonizată a spectrului de frecvenţe radio adoptate în temeiul Deciziei nr. 676/2002/CE; şi a
b)interfeţelor radio care, în conformitate cu actele de punere în aplicare adoptate în temeiul alineatului (2) din prezentul articol, corespund unor echipamente radio care pot fi puse în funcţiune şi folosite fără restricţii pe teritoriul Uniunii.
(2)Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru a stabili echivalenţa între interfeţele radio notificate şi pentru a aloca o clasă de echipamente radio, ale cărei detalii sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 45 alineatul (3).
Art. 9: Libera circulaţie a echipamentelor radio
(1)Statele membre nu împiedică, din motive legate de aspectele care intră sub incidenţa prezentei directive, punerea la dispoziţie pe piaţă pe teritoriul lor a echipamentelor radio care sunt conforme cu prezenta directivă.
(2)Cu ocazia târgurilor comerciale, a expoziţiilor şi a altor evenimente similare, statele membre nu creează obstacole în calea expunerii a echipamentelor care nu sunt în conformitate cu prezenta directivă, cu condiţia ca un semn vizibil să indice clar că aceste echipamente nu pot fi puse la dispoziţie pe piaţă sau puse în funcţiune înainte de a se conforma prezentei directive. Demonstraţiile de utilizare a echipamentelor radio nu pot fi realizate decât dacă au fost luate măsuri adecvate, în condiţiile stabilite de statele membre, pentru a evita interferenţele dăunătoare, perturbaţiile electromagnetice, precum şi riscurile la adresa sănătăţii sau siguranţei persoanelor, a animalelor domestice sau a bunurilor.