Directiva 2014/46/UE/03-apr-2014 de modificare a directivei 1999/37/CE a Consiliului privind documentele de înmatriculare pentru vehicule
Acte UE
Jurnalul Oficial 127L
În vigoare Versiune de la: 29 Aprilie 2014
Directiva 2014/46/UE/03-apr-2014 de modificare a directivei 1999/37/CE a Consiliului privind documentele de înmatriculare pentru vehicule
Dată act: 3-apr-2014
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 91, având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C 44, 15.2.2013, p. 128.
după consultarea Comitetului Regiunilor,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 11 martie 2014 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 24 martie 2014.
întrucât:
(1)Inspecţia tehnică este o parte componentă a unui regim mai larg care asigură menţinerea vehiculelor într-o stare sigură şi acceptabilă din punct de vedere al mediului pe parcursul utilizării acestora. Regimul respectiv ar trebui să prevadă inspecţii tehnice periodice ale vehiculelor şi controale tehnice în trafic ale vehiculelor utilizate la activităţi de transport rutier comercial, precum şi dispoziţii privind o procedură de înmatriculare a vehiculelor pentru a permite suspendarea autorizării de a folosi în traficul rutier un vehicul care constituie un risc imediat pentru siguranţa rutieră.
(2)Înmatricularea unui vehicul implică autorizarea administrativă a utilizării acestuia în traficul rutier. Directiva 1999/37/CE a Consiliului (3) se aplică numai pentru înmatricularea unui vehiculul. Cu toate acestea, în special în cazurile în care utilizarea unui vehicul pe drumurile publice ar crea un risc din cauza stării tehnice a vehiculului, ar trebui să fie posibilă suspendarea autorizării de utilizare a vehiculului respectiv pentru o anumită perioadă de timp. Pentru a reduce sarcina administrativă care rezultă în urma suspendării autorizării, nu ar trebui să fie necesară trecerea printr-un nou proces de înmatriculare atunci când suspendarea este ridicată.
(3)Directiva 1999/37/CE a Consiliului din 29 aprilie 1999 privind documentele de înmatriculare pentru vehicule (JO L 138, 1.6.1999, p. 57).
(3)Ar trebui introdusă obligaţia de anulare definitivă a unei înmatriculări a unui vehicul notificat ca fiind considerat vehicul scos din uz în conformitate cu Directiva 2000/53/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (4). Statele membre pot stabili, în dreptul intern, şi alte motive de anulare a înmatriculării unui vehicul.
(4)Directiva 2000/53/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 septembrie 2000 privind vehiculele scoase din uz (JO L 269, 21.10.2000, p. 34).
(4)Chiar dacă o înmatriculare este anulată, ar trebui să fie posibilă păstrarea unor informaţii referitoare la înmatricularea respectivă.
(5)Pentru a reduce sarcinile administrative şi a facilita schimbul de informaţii între statele membre, informaţiile legate de vehicule ar trebui înregistrate în format electronic.
(6)Prezenta directivă nu ar trebui să împiedice un stat membru să considere baza de date electronică gestionată de autorităţile sale competente drept principala sursă de informaţii referitoare la un vehicul înmatriculat pe teritoriul său. Statele membre ar trebui să poată utiliza o reţea electronică care să includă date din bazele de date electronice naţionale pentru a facilita schimbul de informaţii.
(7)În cazurile în care în cursul unei inspecţii tehnice s-au constatat deficienţe periculoase şi autorizarea de utilizare a unui vehicul în trafic a fost suspendată, această suspendare ar trebui înregistrată până când vehiculul trece o nouă inspecţie tehnică.
(8)În vederea actualizării punctului II.4 liniuţa a doua şi a punctului III.1.A litera (b) din anexa I şi din anexa II la Directiva 1999/37/CE în cazul extinderii Uniunii, precum şi în vederea actualizării punctului II.6 din anexa I privind datele neobligatorii în cazul modificării definiţiilor sau a conţinutului certificatelor de conformitate în cadrul legislaţiei Uniunii privind omologarea de tip, competenţa de a adopta acte în conformitate cu articolul 290 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ar trebui delegată Comisiei. Este deosebit de important ca, în cursul lucrărilor sale pregătitoare, Comisia să organizeze consultări adecvate, inclusiv la nivel de experţi. În momentul pregătirii şi elaborării actelor delegate, Comisia ar trebui să garanteze transmiterea simultană, promptă şi adecvată a documentelor pertinente către Parlamentul European şi Consiliu.
(9)Prin urmare, Directiva 1999/37/CE ar trebui prin urmare să fie modificată în mod corespunzător,
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1: Modificarea Directivei 1999/37/CE
Directiva 1999/37/CE se modifică după cum urmează:
1.La articolul 1, prima teză se înlocuieşte cu următorul text:
"Prezenta directivă se aplică documentelor de înmatriculare a vehiculelor emise de statele membre."
2.La articolul 2 se adaugă următoarele litere:
"(e)«suspendare» înseamnă o perioadă de timp limitată în care un vehicul nu este autorizat de un stat membru să fie utilizat în traficul rutier, la încheierea căreia, în cazul în care motivele suspendării nu se mai aplică, utilizarea acestuia poate fi din nou autorizată, fără a implica un nou proces de înmatriculare;
(f)«anularea certificatului de înmatriculare» înseamnă anularea autorizării acordate de un stat membru pentru ca un vehicul să fie utilizat în traficul rutier."
3.La articolul 3 se adaugă următoarele alineate:
"(4)Statele membre înregistrează în format electronic datele referitoare la toate vehiculele înmatriculate pe teritoriul lor.
Aceste date includ:
a)toate elementele obligatorii specificate în anexa I punctul II.5, precum şi elementele de la punctele II.6 (J) şi II.6 (V.7) şi (V.9) din anexa respectivă, atunci când aceste date sunt disponibile;
b)alte date neobligatorii enumerate în anexa I sau date din certificatul de conformitate astfel cum este prevăzut în Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*), atunci când acest lucru este posibil;
(*)Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective (JO L 263, 9.10.2007, p. 1).
c)rezultatul inspecţiilor tehnice periodice obligatorii în conformitate cu Directiva 2014/45/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (**) şi perioada de valabilitate a certificatului de inspecţie tehnică.
(**)Directiva 2014/45/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor şi remorcilor şi de abrogare a Directivei 2009/40/CE (JO L 127, 29.4.2014, p. 51).
Prelucrarea datelor cu caracter personal în contextul prezentei directive este efectuată în conformitate cu Directivele 95/46/CE (***) şi 2002/58/CE (****) ale Parlamentului European şi ale Consiliului.
(***)Directiva 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date (JO L 281, 23.11.1995, p. 31).
(****)Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale şi protejarea confidenţialităţii în sectorul comunicaţiilor publice (JO L 201, 31.7.2002, p. 37).
(5)Datele tehnice privind vehiculele sunt puse la dispoziţia autorităţilor competente sau a centrelor de inspecţie tehnică în scopul efectuării inspecţiilor tehnice periodice. Statele membre pot limita utilizarea şi divulgarea acestor date de către centrele de inspecţie în vederea evitării utilizării necorespunzătoare a acestora."
4.Se introduce următorul articol:
"- Art. 3a
(1)În cazul în care autoritatea competentă a unui stat membru este notificată că o inspecţie tehnică periodică arată că autorizarea de a utiliza un anumit vehicul în traficul rutier a fost suspendată în conformitate cu articolul 9 din Directiva 2014/45/UE, suspendarea se înregistrează electronic şi se efectuează o inspecţie tehnică suplimentară.
Suspendarea rămâne în vigoare până când vehiculul trece o nouă inspecţie tehnică. În urma finalizării cu succes a inspecţiei tehnice, autoritatea competentă reautorizează fără întârziere utilizarea vehiculului în traficul rutier. Nu este necesară o nouă procedură de înmatriculare.
Statele membre sau autorităţile lor competente pot adopta măsuri pentru a facilita reefectuarea inspecţiei unui vehicul a cărui autorizare de utilizare în traficul rutier a fost suspendată. Măsurile respective pot include acordarea autorizaţiei de a circula pe drumurile publice între un loc de reparaţie şi un centru de inspecţie în scopul efectuării unei inspecţii tehnice.
(2)Statul membru poate permite titularului certificatului de înmatriculare să prezinte autorităţii competente o cerere de transfer a înmatriculării către noul proprietar al vehiculului.
(3)În cazul în care autoritatea competentă a unui stat membru este notificată că un vehicul a fost considerat vehicul scos din uz în conformitate cu Directiva 2000/53/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*), certificatul de înmatriculare se anulează definitiv şi această informaţie se înscrie în registrul său electronic.
(*)Directiva 2000/53/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 septembrie 2000 privind vehiculele scoase din uz (JO L 269, 21.10.2000, p. 34)."
5.La articolul 5 se adaugă următorul alineat:
"(3)Fără a aduce atingere articolului 5 alineatul (4) şi articolului 8 alineatul (3) din Directiva 2014/45/UE, statele membre recunosc, în principiu, valabilitatea certificatului de inspecţie tehnică în cazul în care se schimbă proprietarul unui vehicul şi acesta deţine dovada valabilă a efectuării unei inspecţii tehnice periodice."
6.Articolele 6 şi 7 se înlocuiesc cu următorul text:
"- Art. 6
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 7 în vederea modificării:
- punctului II.4 liniuţa a doua şi punctului III.1.A litera (b) din anexa I şi din anexa II, în cazul extinderii Uniunii;
- punctului II.6 din anexa I privind datele neobligatorii în cazul modificării definiţiilor sau a conţinutului certificatelor de conformitate în cadrul legislaţiei Uniunii privind omologarea de tip.
- Art. 7
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 6 se conferă Comisiei pe o perioadă de cinci ani de la 19 mai 2014. Comisia prezintă un raport privind delegarea de competenţe cel târziu cu nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opun prelungirii respective cel târziu cu trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 6 poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării competenţelor precizate în decizia respectivă. Aceasta produce efecte începând cu ziua următoare datei publicării deciziei în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau la o dată ulterioară specificată în decizie. Decizia nu aduce atingere valabilităţii niciunuia dintre actele delegate deja în vigoare.
(4)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(5)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 6 intră în vigoare numai dacă nici Parlamentul European, nici Consiliul nu au exprimat obiecţii în termen de două luni de la notificarea respectivului act către Parlamentul European şi Consiliu sau dacă, înainte de expirarea acestei perioade, atât Parlamentul European, cât şi Consiliul au informat Comisia cu privire la faptul că nu au obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului."
7.Articolul 9 se înlocuieşte cu următorul text:
"- Art. 9
Statele membre îşi acordă asistenţă reciprocă la punerea în aplicare a prezentei directive. Statele membre pot face schimb de informaţii atât la nivel bilateral cât şi la nivel multilateral, în special în scopul de a verifica, înaintea înmatriculării unui vehicul, statutul legal al acestuia, dacă este cazul, în statul membru în care a fost înmatriculat anterior. Această verificare poate, în special, presupune utilizarea unei reţele electronice care să includă date din bazele de date electronice naţionale pentru a facilita schimbul de informaţii."
8.La punctul II.6 din anexa I se adaugă următorul punct:
"(X)dovada trecerii inspecţiei tehnice, data următoarei inspecţii tehnice sau expirarea certificatului actual."
Art. 2: Transpunere
(1)Statele membre adoptă şi publică, până la 20 mai 2017, actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive. Statele membre comunică de îndată Comisiei textul acestor acte.
Statele membre aplică măsurile respective de la 20 mai 2018.
Atunci când statele membre adoptă aceste acte, ele cuprind o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o astfel de trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
(2)Statele membre comunică Comisiei textul principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
Art. 3: Intrare în vigoare
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 3 aprilie 2014.
Pentru Parlamentul European Preşedintele M. SCHULZ Pentru Consiliu Preşedintele D. KOURKOULAS |
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 127L din data de 29 aprilie 2014