Titlul iii - REGIMURI SPECIALE DE ACHIZIŢII - Directiva 2014/25/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL III:REGIMURI SPECIALE DE ACHIZIŢII
Art. 91: Atribuirea contractelor care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice
Contractele care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice enumerate în anexa XVII se atribuie conform dispoziţiilor prezentului capitol dacă valoarea contractelor respective este egală cu sau mai mare decât pragul precizat la articolul 15 litera (c).
Art. 92: Publicarea anunţurilor
(1)Entităţile contractante care intenţionează să atribuie un contract pentru serviciile menţionate la articolul 91 îşi fac cunoscută intenţia prin oricare dintre următoarele mijloace:
a)prin intermediul unui anunţ de participare; sau
b)prin intermediul unui anunţ orientativ periodic, care se publică în mod continuu. Anunţul orientativ periodic se referă în mod specific la tipurile de servicii care vor face obiectul contractelor care urmează să fie atribuite. Acesta indică faptul că contractele vor fi acordate fără publicare ulterioară şi invită operatorii economici interesaţi să îşi exprime interesul în scris; sau
c)prin intermediul unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, care se publică în mod continuu.
Cu toate acestea, primul paragraf nu se aplică în cazul în care ar fi putut fi folosită o procedură de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare, în conformitate cu articolul 50 privind atribuirea unui contract de servicii.
(2)Entităţile contractante care au atribuit un contract pentru serviciile menţionate la articolul 91 fac cunoscute rezultatele prin intermediul unui anunţ de atribuire a contractului. Ele pot grupa însă respectivele anunţuri trimestrial. În acest caz, acestea trimit anunţurile grupate în termen de 30 de zile de la încheierea fiecărui trimestru.
(3)Anunţurile menţionate la alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol conţin informaţiile prevăzute în anexa XVIII, respectiv în partea A, B, C sau D, conform formularelor standard de anunţ. Comisia stabileşte formularele standard prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 105.
(4)Anunţurile prevăzute la prezentul articol se publică în conformitate cu articolul 71.
Art. 93: Principii de atribuire a contractelor
(1)Statele membre instituie norme naţionale pentru atribuirea contractelor care fac obiectul prezentului capitol, în scopul garantării faptului că entităţile contractante respectă principiul transparenţei şi al egalităţii de tratament pentru operatorii economici. Statele membre au libertatea de a stabili normele procedurale aplicabile, atât timp cât aceste norme permit entităţilor contractante să ţină seama de specificul serviciilor în cauză.
(2)Statele membre se asigură că entităţile contractante pot să ţină seama de nevoia de a asigura calitatea, continuitatea, accesibilitatea, preţurile convenabile, disponibilitatea şi caracterul cuprinzător al serviciilor, de nevoile specifice ale diferitelor categorii de utilizatori, inclusiv ale grupurilor dezavantajate şi vulnerabile, de implicarea şi responsabilizarea utilizatorilor, precum şi de inovare. De asemenea, statele membre pot prevedea ca alegerea furnizorului de servicii să se facă pe baza ofertei care prezintă cel mai bun raport preţ-calitate, ţinându-se seama de criteriile de calitate şi de durabilitate ale serviciilor sociale.
Art. 94: Contracte rezervate pentru anumite servicii
(1)Statele membre pot prevedea faptul că entităţile contractante care sunt autorităţi contractante pot rezerva dreptul organizaţiilor de a participa la proceduri de atribuire a contractelor de achiziţii publice destinate exclusiv serviciilor de sănătate, sociale şi culturale menţionate la articolul 91, care sunt cuprinse în codurile CPV 75121000-0, 75122000-7, 75123000-4, 79622000-0, 79624000-4, 79625000-1, 80110000-8, 80300000-7, 80420000-4, 80430000-7, 80511000-9, 80520000-5, 80590000-6, de la 85000000-9 la 85323000-9, 92500000-6, 92600000-7, 98133000-4, 98133110-8.
(2)O organizaţie menţionată la alineatul (1) îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)obiectivul său este urmărirea unei misiuni în domeniul serviciilor publice, legată de prestarea serviciilor menţionate la alineatul (1);
b)profiturile sunt reinvestite în vederea realizării obiectivului organizaţiei. În cazul în care profiturile sunt distribuite sau redistribuite, acest lucru ar trebui să se bazeze pe considerente legate de participare;
c)structurile de conducere sau de capital ale organizaţiei care execută contractul se bazează pe principiul participării angajaţilor la capital sau necesită participarea activă a angajaţilor, a utilizatorilor sau a părţilor interesate; şi
d)organizaţiei nu i-a fost atribuit un contract pentru serviciile în cauză de către autoritatea contractantă respectivă, în temeiul prezentului articol, în ultimii trei ani.
(3)Durata maximă a contractului este de trei ani.
(4)În invitaţia la procedura concurenţială de ofertare se face trimitere la prezentul articol.
(5)În pofida dispoziţiilor articolului 108, Comisia evaluează efectele prezentului articol şi prezintă un raport Parlamentului European şi Consiliului la 18 aprilie 2019.
Art. 95: Domeniu de aplicare
(1)Prezentul capitol se aplică în cazul concursurilor de proiecte organizate în cadrul unei proceduri de achiziţii pentru un contract de servicii, cu condiţia ca valoarea estimată a contractului, fără TVA, inclusiv eventualele premii sau plăţi acordate participanţilor, să fie egală cu sau mai mare decât suma menţionată la articolul 15 litera (a).
(2)Prezentul capitol se aplică tuturor concursurilor de proiecte în cadrul cărora valoarea totală a premiilor şi plăţilor acordate participanţilor, inclusiv valoarea estimată, fără TVA, a contractului de servicii care ar putea fi încheiat ulterior în temeiul articolului 50 litera (j) dacă entitatea contractantă nu exclude o astfel de atribuire în anunţul de concurs, este egală cu sau mai mare decât suma menţionată la articolul 15 litera (a).
Art. 96: Anunţuri
(1)Entităţile contractante care intenţionează să organizeze un concurs de proiecte lansează invitaţia la procedura concurenţială de ofertare prin intermediul unui anunţ de concurs.
Atunci când acestea intenţionează să atribuie un contract de servicii în urma concursului în conformitate cu articolul 50 litera (j), acest fapt este indicat în anunţul de concurs de proiecte.
Entităţile contractante care au organizat un concurs de proiecte fac cunoscute rezultatele prin intermediul unui anunţ.
(2)Invitaţia la procedura concurenţială de ofertare conţine informaţiile prevăzute în anexa XIX, iar anunţul privind rezultatele unui concurs de proiecte conţine informaţiile prevăzute în anexa XX, conform formularelor standard. Comisia stabileşte formularele standard respective prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 105.
Anunţul privind rezultatele unui concurs de proiecte este transmis Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene în termen de 30 de zile de la data încheierii concursului de proiecte.
În cazul în care comunicarea informaţiilor referitoare la rezultatele concursului ar împiedica aplicarea legii, ar fi contrară în alt mod interesului public sau ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unui anumit operator economic public sau privat, sau ar putea aduce atingere concurenţei loiale între operatorii economici, astfel de informaţii pot să nu fie publicate.
(3)Articolul 71 alineatele (2)-(6) se aplică şi anunţurilor privind concursurile de proiecte.
Art. 97: Norme privind organizarea concursurilor de proiecte, selectarea participanţilor şi a juriului
(1)Atunci când organizează concursuri de proiecte, entităţile contractante aplică proceduri adaptate la titlul I şi la prezentul capitol.
(2)Accesul participanţilor la concursurile de proiecte nu poate fi limitat:
a)la teritoriul sau la o parte din teritoriul unui stat membru;
b)de faptul că, în temeiul legislaţiei statului membru în care se organizează concursul, ar trebui să se prezinte fie persoane fizice, fie persoane juridice.
(3)În cazul în care concursurile de proiecte prevăd un număr limitat de participanţi, entităţile contractante stabilesc criterii de selecţie clare şi nediscriminatorii. În toate cazurile, numărul de candidaţi invitaţi să participe este suficient pentru a asigura o concurenţă reală.
(4)Juriul este alcătuit exclusiv din persoane fizice independente faţă de participanţii la concurs. În cazul în care, pentru a participa la un concurs, participanţii au nevoie de o anumită calificare profesională, cel puţin o treime din membrii juriului trebuie să deţină calificarea respectivă sau o calificare echivalentă.
Art. 98: Deciziile juriului
(1)Juriul dispune de autonomie în deciziile sau avizele sale.
(2)Juriul analizează planurile şi proiectele depuse de candidaţi asigurând anonimatul acestora şi bazându-se exclusiv pe criteriile prevăzute de anunţul de concurs.
(3)Juriul consemnează, într-un raport semnat de membrii săi, clasamentul proiectelor pe care îl stabileşte în funcţie de meritele fiecărui proiect, precum şi observaţiile şi orice alte puncte care trebuie clarificate.
(4)Anonimatul este respectat până la momentul deciziei sau avizului juriului.
(5)Candidaţii pot fi invitaţi, dacă este necesar, să răspundă întrebărilor pe care juriul le-a consemnat în procesul-verbal, în vederea clarificării oricărui aspect privind proiectele.
(6)Se întocmeşte un proces-verbal complet al dialogului dintre membrii juriului şi candidaţi.