Capitolul i - Obiect şi definiţii - Directiva 2014/25/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 94L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL I:Obiect şi definiţii
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
(1)Prezenta directivă instituie norme aplicabile procedurilor de achiziţie utilizate de către entităţile contractante în legătură cu contractele şi concursurile de proiecte a căror valoare este estimată ca fiind cel puţin egală cu pragurile prevăzute la articolul 15.
(2)În sensul prezentei directive, achiziţia publică înseamnă achiziţionarea, prin intermediul unui contract de produse, lucrări şi servicii, de lucrări, de produse sau de servicii de către una sau mai multe entităţi contractante de la operatori economici aleşi de către aceste entităţi contractante, cu condiţia ca lucrările, produsele sau serviciile să fie destinate efectuării uneia dintre activităţile menţionate la articolele 8-14.
(3)Punerea în aplicare a prezentei directive intră sub incidenţa articolului 346 din TFUE.
(4)Prezenta directivă nu aduce atingere libertăţii statelor membre de a defini, în conformitate cu dreptul Uniunii, serviciile pe care acestea le consideră a fi servicii de interes economic general, modul în care aceste servicii ar trebui organizate şi finanţate, în conformitate cu normele privind ajutoarele de stat, precum şi obligaţiile specifice la care aceste servicii ar trebui să se supună. În aceeaşi măsură, prezenta directivă nu afectează capacitatea autorităţilor publice de a decide dacă, în ce mod şi în ce măsură doresc să exercite ele însele funcţii publice în conformitate cu articolul 14 din TFUE şi cu Protocolul nr. 26.
(5)Prezenta directivă nu afectează modul în care statele membre îşi organizează sistemele de asigurări sociale.
(6)Domeniul de aplicare al prezentei directive nu include serviciile de interes general fără caracter economic.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentei directive, se aplică următoarele definiţii:
1."contracte de achiziţii de produse, lucrări şi servicii" înseamnă contracte cu titlu oneros, încheiate în scris între una sau mai multe entităţi contractante şi unul sau mai mulţi operatori economici şi care au ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii;
2."contracte de achiziţii de lucrări" înseamnă contracte care au ca obiect una dintre următoarele:
(a)execuţia, sau atât proiectarea, cât şi execuţia unor lucrări legate de una dintre activităţile menţionate în anexa I;
(b)execuţia, sau atât proiectarea, cât şi execuţia unei lucrări;
(c)realizarea, prin orice mijloace, a unei lucrări care corespunde cerinţelor precizate de entitatea contractantă care exercită o influenţă decisivă asupra tipului sau proiectului lucrării;
3."lucrare" înseamnă rezultatul unui ansamblu de lucrări de construcţii de clădiri sau lucrări de geniu civil, destinat să îndeplinească prin el însuşi o funcţie economică sau tehnică;
4."contracte de achiziţii de produse" înseamnă contracte care au ca obiect achiziţionarea, leasingul, închirierea sau cumpărarea în rate, cu sau fără opţiune de cumpărare, de produse. Un contract de achiziţie de produse poate include, cu titlu accesoriu, lucrări de amplasare şi de instalare;
5."contracte de achiziţii de servicii" înseamnă contracte care au ca obiect furnizarea de servicii, altele decât cele menţionate la punctul 2;
6."operator economic" înseamnă orice persoană fizică sau juridică sau o entitate contractantă sau un grup de astfel de persoane şi/sau entităţi, inclusiv orice asociere temporară de întreprinderi, care oferă execuţia de lucrări şi/sau o lucrare, furnizarea de produse sau prestarea de servicii pe piaţă;
7."ofertant" înseamnă un operator economic care a depus o ofertă;
8."candidat" înseamnă un operator economic care a solicitat o invitaţie de participare sau a fost invitat să participe la o procedură restrânsă sau de negociere, la un dialog competitiv ori la un parteneriat pentru inovare;
9."document al achiziţiei" înseamnă orice document produs de entitatea contractantă sau la care aceasta face trimitere pentru a descrie sau a determina elementele achiziţiei sau ale procedurii, inclusiv anunţul de participare, anunţul orientativ periodic sau anunţurile privind existenţa unui sistem de calificare, atunci când sunt utilizate ca invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare, precum şi specificaţiile tehnice, documentul descriptiv, condiţiile propuse ale contractului, formatele pentru prezentarea documentelor de către candidaţi şi ofertanţi, informaţiile privind obligaţiile general aplicabile şi orice alte documente adiţionale;
10."activităţi de achiziţie centralizate" înseamnă activităţi desfăşurate în mod permanent, în una din următoarele forme:
(a)achiziţionarea de produse şi/sau servicii destinate entităţilor contractante;
(b)atribuirea de contracte sau încheierea de acorduri-cadru pentru lucrări, produse sau servicii destinate entităţilor contractante;
11."activităţi de achiziţie auxiliare" înseamnă activităţi care constau în furnizarea unui sprijin pentru activităţile de achiziţionare, mai exact în formele următoare:
(a)infrastructura tehnică care să permită entităţilor contractante să atribuie contracte de achiziţii publice sau să încheie acorduri-cadru pentru lucrări, produse sau servicii;
(b)consiliere cu privire la derularea sau conceperea procedurilor de achiziţii;
(c)pregătirea şi administrarea procedurilor de achiziţii publice în numele şi în contul entităţii contractante în cauză;
12."organism central de achiziţie" înseamnă o entitate contractantă în sensul articolului 4 alineatul (1) din prezenta directivă sau o autoritate contractantă în sensul articolului 2 alineatul (1) punctul 1 din Directiva 2014/24/UE care oferă activităţi de achiziţie centralizate şi, eventual, activităţi de achiziţie auxiliare.
Achiziţiile desfăşurate de un organism central de achiziţie în vederea realizării de activităţi de achiziţie centralizate sunt considerate a fi achiziţii în scopul desfăşurării unei activităţi menţionate la articolele 8-14. Articolul 18 nu se aplică achiziţiilor desfăşurate de un organism central de achiziţie în vederea realizării de activităţi de achiziţie centralizate;
13."furnizor de servicii de achiziţie" înseamnă o entitate publică sau privată care oferă pe piaţă activităţi de achiziţie auxiliare;
14."scris(ă)" sau "în scris" înseamnă orice ansamblu de cuvinte sau cifre care poate fi citit, reprodus şi apoi comunicat, inclusiv informaţiile transmise şi stocate prin mijloace electronice;
15."mijloace electronice" înseamnă echipamente electronice de procesare (inclusiv compresie digitală) şi stocare a datelor care sunt difuzate, transmise şi recepţionate prin cablu, radio, mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice;
16."ciclu de viaţă" înseamnă toate stadiile consecutive şi/sau interconectate, inclusiv cercetarea şi dezvoltarea care urmează a fi întreprinse, producţia, comercializarea şi condiţiile acesteia, transportul, utilizarea şi întreţinerea, pe durata existenţei unui produs sau a unor lucrări sau a furnizării unor servicii, de la achiziţia materiilor prime sau generarea resurselor până la eliminare, curăţarea amplasamentului şi încheierea serviciului sau a utilizării;
17."concursuri de proiecte" înseamnă procedurile care permit entităţii contractante să achiziţioneze, în special în domeniul amenajării teritoriului, al arhitecturii, al ingineriei sau al prelucrării datelor, un plan sau un proiect selectat de un juriu după procedura concurenţială, cu sau fără acordarea de premii;
18."inovare" înseamnă introducerea unui produs, serviciu sau proces nou sau îmbunătăţit în mod semnificativ, care include, dar nu se limitează la procese de producţie, clădire sau construcţie, a unei noi metode de comercializare sau a unei noi metode de organizare a practicii comerciale, a locului de muncă sau a relaţiilor externe, printre altele, cu scopul de a contribui la soluţionarea provocărilor societale sau de a sprijini strategia Europa 2020 pentru o creştere inteligentă, ecologică şi favorabilă incluziunii;
19."etichetă" înseamnă orice document, certificat sau atestare care confirmă că o lucrările, produsele, serviciile, procesele sau procedurile în cauză îndeplinesc anumite cerinţe;
20."cerinţă (cerinţe) de etichetare" înseamnă cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească lucrările, produsele, serviciile, procesele sau procedurile în cauză pentru a obţine eticheta respectivă.
Art. 3: Autorităţi contractante
(1)În sensul prezentei directive, "autorităţi contractante" înseamnă statul, autorităţi regionale sau locale, organisme de drept public sau asociaţii formate de una sau mai multe astfel de autorităţi sau de unul sau mai multe astfel de organisme de drept public.
(2)"Autorităţile regionale" includ toate autorităţile unităţilor administrative, enumerate neexhaustiv în NUTS 1 şi 2, astfel cum este prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1059/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului (1)
(1)Regulamentul (CE) nr. 1059/2003 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 mai 2003 privind instituirea unui nomenclator comun al unităţilor teritoriale de statistică (NUTS) (JO L 154, 21.6.2003, p. 1).
(3)"Autorităţile locale" includ toate autorităţile din unităţile administrative din cadrul NUTS 3 şi unităţile administrative mai mici, astfel cum este prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1059/2003;
(4)"Organisme de drept public" înseamnă organismele care au toate caracteristicile următoare:
a)sunt create cu obiectivul specific de a răspunde unor necesităţi de interes general, fără caracter industrial sau comercial;
b)au personalitate juridică; şi
c)sunt finanţate, în cea mai mare parte, de către stat, autorităţi regionale sau locale sau alte organisme de drept public; sau administrarea lor face obiectul supravegherii de către autorităţile sau organismele respective sau au un consiliu de administraţie, de conducere sau de supraveghere alcătuit din membri desemnaţi în proporţie de peste 50 % de către stat, de autorităţi regionale sau locale sau de alte organisme de drept public.
Art. 4: Entităţi contractante
(1)În sensul prezentei directive, entităţi contractante sunt entităţi care:
a)sunt autorităţi contractante sau întreprinderi publice şi care desfăşoară una din activităţile menţionate la articolele 8-14;
b)dacă nu sunt autorităţi contractante sau întreprinderi publice, desfăşoară, printre activităţile lor, oricare dintre activităţile menţionate la articolele 8-14 sau orice combinaţie a acestora şi funcţionează în baza unor drepturi speciale sau exclusive, acordate de o autoritate competentă a unui stat membru.
(2)"Întreprindere publică" înseamnă orice întreprindere asupra căreia autorităţile contractante pot exercita, direct sau indirect, o influenţă dominantă în virtutea dreptului de proprietate, a participării financiare sau a normelor care o guvernează.
Se consideră că există o influenţă dominantă, din partea autorităţilor contractante în oricare dintre cazurile următoare în care autorităţile respective, în mod direct sau indirect:
a)deţin majoritatea capitalului subscris al întreprinderii;
b)controlează majoritatea voturilor aferente acţiunilor emise de întreprindere;
c)pot desemna mai mult de jumătate din membrii organismului de administrare, de conducere sau de control al întreprinderii.
(3)În sensul prezentului articol "drepturi speciale sau exclusive" înseamnă drepturi acordate de autoritatea competentă a unui stat membru, prin orice act cu putere de lege sau act administrativ al cărui efect este limitarea exercitării activităţilor definite la articolele 8-14 la una sau mai multe entităţi şi care afectează substanţial capacitatea altor entităţi de a desfăşura o astfel de activitate.
Drepturile acordate printr-o procedură în care s-a asigurat o publicitate adecvată şi în care acordarea drepturilor respective s-a bazat pe criterii obiective nu constituie drepturi speciale sau exclusive în sensul primului paragraf.
Astfel de proceduri cuprind:
a)proceduri de achiziţii publice cu invitaţie prealabilă la procedura concurenţială de ofertare, în conformitate cu Directiva 2014/24/UE, Directiva 2009/81/CE, Directiva 2014/23/UE sau cu prezenta directivă;
b)proceduri prevăzute de alte acte juridice ale Uniunii enumerate în anexa II, prin care se asigură un nivel adecvat de transparenţă prealabilă pentru acordarea de autorizaţii pe baza unor criterii obiective.
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 103 privind modificarea listei de acte juridice ale Uniunii, prevăzută în anexa II, atunci când, ca urmare a adoptării de acte juridice noi sau a abrogării ori a modificării actelor juridice, sunt necesare astfel de modificări.
Art. 5: Achiziţii mixte care cuprind aceeaşi activitate
(1)Alineatul (2) se aplică contractelor mixte care au drept obiect diferite tipuri de achiziţii, toate reglementate în prezenta directivă.
Alineatele (3)-(5) se aplică contractelor mixte care au drept obiect achiziţii reglementate de prezenta directivă şi achiziţii reglementate de alte regimuri juridice.
(2)Contractele care au ca obiect două sau mai multe tipuri de achiziţii (de lucrări, servicii sau produse) se atribuie în conformitate cu dispoziţiile aplicabile pentru tipul de achiziţie care caracterizează obiectul principal al contractului în cauză.
În cazul contractelor mixte care au ca obiect parţial servicii în sensul capitolului I din titlul III şi parţial alte servicii sau în cazul contractelor mixte care constau parţial din servicii şi parţial din produse, obiectul principal se determină în funcţie de cea mai ridicată valoare estimată a serviciilor sau produselor respective.
(3)Atunci când diferitele părţi ale unui contract dat se pot separa obiectiv, se aplică alineatul (4). Atunci când diferitele părţi ale unui contract dat nu se pot separa obiectiv, se aplică alineatul (5).
Atunci când o parte a unui contract este reglementată de articolul 346 din TFUE sau de Directiva 2009/81/CE, se aplică articolul 25 din prezenta directivă.
(4)În cazul contractelor care au ca obiect achiziţii reglementate de prezenta directivă, precum şi achiziţii nereglementate de prezenta directivă, entităţile contractante pot alege să atribuie contracte separate pentru diferitele părţi sau să atribuie un singur contract. În cazul în care entităţile contractante aleg să atribuie contracte separate pentru părţi separate, decizia cu privire la regimul juridic care se aplică fiecăruia dintre aceste contracte separate se ia în funcţie de caracteristicile fiecărei părţi avute în vedere.
În cazul în care entităţile contractante aleg să atribuie un singur contract, prezenta directivă se aplică contractului mixt aferent, cu excepţia dispoziţiilor contrare de la articolul 25, indiferent de valoarea părţilor care ar intra altfel într-un alt regim juridic şi indiferent de regimul juridic pe care altfel l-ar avea părţile respective.
În cazul contractelor mixte care conţin elemente de contracte de achiziţii de produse, lucrări şi servicii şi de concesiuni, contractul mixt se atribuie în conformitate cu prezenta directivă, cu condiţia ca valoarea estimată a părţii din contract care constituie un contract reglementat de prezenta directivă, calculată în conformitate cu articolul 16, să fie cel puţin egală cu pragul relevant prevăzut la articolul 15.
(5)În cazul în care diferitele părţi ale unui contract dat nu pot fi separate în mod obiectiv, regimul juridic aplicabil se determină pe baza obiectului principal al contractului.
Art. 6: Achiziţii care cuprind mai multe activităţi
(1)În cazul contractelor care vizează acoperirea mai multor activităţi, entităţile contractante pot alege să atribuie contracte separate destinate fiecărei activităţi în parte sau să atribuie un singur contract. Dacă entităţile contractante aleg să atribuie contracte separate, decizia cu privire la normele care se aplică fiecăruia dintre contractele separate se ia în funcţie de caracteristicile fiecărei activităţi avute în vedere.
În pofida articolului 5, dacă entităţile contractante aleg să atribuie un singur contract, se aplică alineatele (2) şi (3) din prezentul articol. Totuşi, dacă una dintre activităţile vizate este reglementată de articolul 346 din TFUE sau de Directiva 2009/81/CE, se aplică articolul 26 din prezenta directivă.
Decizia de atribuire a unui singur contract şi atribuirea mai multor contracte separate nu poate fi totuşi luată în scopul excluderii contractului sau a contractelor din domeniul de aplicare al prezentei directive sau, după caz, al Directivei 2014/24/UE sau al Directivei 2014/23/UE.
(2)Un contract care vizează acoperirea mai multor activităţi se supune normelor aplicabile activităţii vizate în principal.
(3)În cazul contractelor pentru care este imposibil să se stabilească în mod obiectiv pentru care activitate este destinat contractul în principal, normele aplicabile sunt stabilite în conformitate cu literele (a), (b) şi (c):
a)contractul se atribuie în conformitate cu Directiva 2014/24/UE, în cazul în care una dintre activităţile vizate de contract este reglementată de dispoziţiile prezentei directive, iar altă activitate este reglementată de Directiva 2014/24/UE;
b)contractul se atribuie în conformitate cu prezenta directivă în cazul în care una dintre activităţile vizate de contract este reglementată de dispoziţiile prezentei directive, iar altă activitate este reglementată de Directiva 2014/23/UE;
c)contractul se atribuie în conformitate cu prezenta directivă, în cazul în care una dintre activităţile vizate de contract este reglementată de dispoziţiile prezentei directive, iar altă activitate nu este reglementată nici de prezenta directivă, nici de Directiva 2014/24/UE şi nici de Directiva 2014/23/UE.