Titlul iii - REGIMURI SPECIALE DE ACHIZIŢII - Directiva 2014/24/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL III:REGIMURI SPECIALE DE ACHIZIŢII
Art. 74: Atribuirea contractelor care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice
Contractele de achiziţii publice care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice enumerate în anexa XIV se atribuie conform dispoziţiilor prezentului capitol dacă valoarea contractelor respective este egală cu sau mai mare decât pragul precizat la articolul 4 litera (d).
Art. 75: Publicarea anunţurilor
(1)Autorităţile contractante care intenţionează să atribuie un contract de achiziţii publice pentru serviciile menţionate la articolul 74 îşi fac cunoscută intenţia prin oricare dintre următoarele mijloace:
a)prin intermediul unui anunţ de participare, care conţine informaţiile menţionate în anexa V partea H, în conformitate cu formularele standard la care se face referire la articolul 51; sau
b)prin intermediul unui anunţ de intenţie, care se publică în mod continuu şi conţine informaţiile prevăzute în anexa V partea I. Anunţul de intenţie se referă în mod specific la tipurile de servicii care vor face obiectul contractelor care urmează să fie atribuite. Acesta indică faptul că contractele vor fi acordate fără publicare ulterioară şi invită operatorii economici interesaţi să îşi exprime interesul în scris.
Cu toate acestea, primul paragraf nu se aplică în cazul în care ar fi putut fi folosită o procedură de negociere fără publicare prealabilă, în conformitate cu articolul 32 privind atribuirea unui contract de achiziţii publice de servicii.
(2)Autorităţile contractante care au atribuit un contract de achiziţii publice pentru serviciile menţionate la articolul 74 fac cunoscute rezultatele procedurii de achiziţie prin intermediul unui anunţ de atribuire a contractului, care conţine informaţiile menţionate în anexa V partea J, în conformitate cu formularele standard la care se face referire la articolul 51. Ele pot grupa însă respectivele anunţuri trimestrial. În acest caz, acestea trimit anunţurile grupate în termen de 30 de zile de la încheierea fiecărui trimestru.
(3)Comisia stabileşte formularele standard la care se face referire la alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol, prin intermediul unor acte de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 89 alineatul (2).
(4)Anunţurile prevăzute la prezentul articol se publică în conformitate cu articolul 51.
Art. 76: Principii de atribuire a contractelor
(1)Statele membre instituie norme naţionale pentru atribuirea contractelor care fac obiectul prezentului capitol, în scopul garantării faptului că autorităţile contractante respectă principiul transparenţei şi al egalităţii de tratament pentru operatorii economici. Statele membre au libertatea de a stabili normele procedurale aplicabile, atât timp cât aceste norme permit autorităţilor contractante să ţină seama de specificul serviciilor în cauză.
(2)Statele membre se asigură că autorităţile contractante pot să ţină seama de nevoia de a asigura calitatea, continuitatea, accesibilitatea, preţurile convenabile, disponibilitatea şi caracterul cuprinzător al serviciilor, de nevoile specifice ale diferitelor categorii de utilizatori, inclusiv ale grupurilor dezavantajate şi vulnerabile, de implicarea şi responsabilizarea utilizatorilor, precum şi de inovare. De asemenea, statele membre pot prevedea ca alegerea furnizorului de servicii să se facă pe baza ofertei care prezintă cel mai bun raport preţ-calitate, ţinându-se seama de criteriile de calitate şi de durabilitate ale serviciilor sociale.
Art. 77: Contracte rezervate pentru anumite servicii
(1)Statele membre pot prevedea faptul că autorităţile contractante pot rezerva dreptul organizaţiilor de a participa la proceduri de atribuire a contractelor de achiziţii publice destinate exclusiv serviciilor de sănătate, sociale şi culturale menţionate la articolul 74, care sunt cuprinse în codurile CPV 75121000-0, 75122000-7, 75123000-4, 79622000-0, 79624000-4, 79625000-1, 80110000-8, 80300000-7, 80420000-4, 80430000-7, 80511000-9, 80520000-5, 80590000-6, de la 85000000-9 la 85323000-9, 925000006, 92600000-7, 98133000-4, 98133110-8.
(2)O organizaţie menţionată la alineatul (1) îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)obiectivul său este urmărirea unei misiuni în domeniul serviciilor publice, legată de prestarea serviciilor menţionate la alineatul (1);
b)profiturile sunt reinvestite în vederea realizării obiectivului organizaţiei. În cazul în care profiturile sunt distribuite sau redistribuite, acest lucru ar trebui să se bazeze pe considerente legate de participare;
c)structurile de conducere sau de capital ale organizaţiei care execută contractul se bazează pe principiul participării angajaţilor la capital sau necesită participarea activă a angajaţilor, a utilizatorilor sau a părţilor interesate; şi
d)organizaţiei nu i-a fost atribuit un contract pentru serviciile în cauză de către autoritatea contractantă respectivă, în temeiul prezentului articol, în ultimii trei ani.
(3)Durata maximă a contractului este de trei ani.
(4)În invitaţia la procedura concurenţială de ofertare se face trimitere la prezentul articol.
(5)În pofida articolului 92, Comisia evaluează efectele prezentului articol şi prezintă un raport Parlamentului European şi Consiliului până la 18 aprilie 2019.
Art. 78: Domeniu de aplicare
Prezentul capitol se aplică:
(a)concursurilor de proiecte organizate în cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achiziţii publice de servicii;
(b)concursurilor de proiecte cu premii sau plăţi acordate participanţilor.
În cazurile prevăzute la primul paragraf litera (a) de la prezentul articol, pragul menţionat la articolul 4 se calculează pe baza valorii nete estimate, fără TVA, a contractului de achiziţii publice de servicii, inclusiv eventualele premii sau plăţi acordate participanţilor.
În cazurile prevăzute la litera (b) de la primul paragraf al prezentului articol, prin "prag" se înţelege cuantumul total al premiilor şi al plăţilor, inclusiv valoarea netă estimată, fără TVA, a contractului de achiziţii publice de servicii care ar putea fi încheiat ulterior în conformitate cu articolul 32 alineatul (4), în cazul în care autoritatea contractantă şi-a anunţat intenţia de a atribui acest contract prin anunţul de concurs.
Art. 79: Anunţuri
(1)Autorităţile contractante care intenţionează să organizeze un concurs de proiecte îşi fac cunoscută intenţia prin intermediul unui anunţ de concurs.
Atunci când acestea intenţionează să atribuie un contract de servicii în urma concursului în conformitate cu articolul 32 alineatul (4), acest fapt este indicat în anunţul de concurs.
(2)Autorităţile contractante care au organizat un concurs de proiecte trimit un anunţ privind rezultatele acestuia în conformitate cu articolul 51 şi trebuie să poată să facă dovada datei de expediere a respectivului anunţ.
În cazul în care comunicarea informaţiilor privind rezultatele concursului ar împiedica asigurarea respectării legislaţiei, ar fi contrară interesului public, ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unei întreprinderi publice sau private, sau ar putea aduce atingere concurenţei loiale între prestatorii de servicii, astfel de informaţii pot să nu fie publicate.
(3)Anunţurile menţionate la alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol se publică în conformitate cu articolul 51 alineatele (2)-(6) şi cu articolul 52. Ele conţin informaţiile prevăzute în anexa V părţile E şi, respectiv, F, în conformitate cu formularele standard.
Comisia stabileşte formularele standard prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 89 alineatul (2).
Art. 80: Norme privind organizarea concursurilor de proiecte şi selecţia participanţilor
(1)Atunci când organizează concursuri de proiecte, autorităţile contractante aplică proceduri adaptate la dispoziţiile titlului I şi ale prezentului capitol.
(2)Accesul participanţilor la concursurile de proiecte nu poate fi limitat:
a)la teritoriul sau la o parte din teritoriul unui stat membru;
b)de faptul că, în temeiul legislaţiei statului membru în care se organizează concursul, ar trebui să se prezinte fie persoane fizice, fie persoane juridice.
(3)În cazul în care concursurile de proiecte se adresează unui număr limitat de participanţi, autorităţile contractante stabilesc criterii de selecţie clare şi nediscriminatorii. În toate cazurile, numărul de candidaţi invitaţi să participe trebuie să fie suficient pentru a asigura o concurenţă reală.
Art. 81: Componenţa juriului
Juriul este alcătuit exclusiv din persoane fizice independente faţă de participanţii la concurs. În cazul în care, pentru a participa la un concurs, participanţii au nevoie de o anumită calificare profesională, cel puţin o treime din membrii juriului trebuie să deţină respectiva calificare sau o calificare echivalentă.
Art. 82: Deciziile juriului
(1)Juriul dispune de autonomie în deciziile sau avizele sale.
(2)Juriul analizează planurile şi proiectele depuse de candidaţi asigurând anonimatul acestora şi bazându-se exclusiv pe criteriile prevăzute de anunţul de concurs.
(3)Juriul consemnează, într-un raport semnat de membrii săi, clasamentul proiectelor pe care îl stabileşte în funcţie de meritele fiecărui proiect, precum şi observaţiile şi orice alte puncte care trebuie clarificate.
(4)Anonimatul este respectat până la momentul deciziei sau avizului juriului.
(5)Candidaţii pot fi invitaţi, dacă este necesar, să răspundă întrebărilor pe care juriul le-a consemnat în procesul-verbal, în vederea clarificării oricărui aspect privind proiectele.
(6)Se întocmeşte un proces-verbal complet al dialogului dintre membrii juriului şi candidaţi.