Capitolul i - Proceduri - Directiva 2014/24/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL I:Proceduri
Art. 25: Condiţii referitoare la AAP şi la alte acorduri internaţionale
În măsura în care intră sub incidenţa anexelor 1, 2, 4 şi 5 şi a notelor generale la apendicele I al Uniunii Europene la AAP şi a celorlalte acorduri internaţionale care prevăd obligaţii în sarcina Uniunii, autorităţile contractante acordă lucrărilor, produselor, serviciilor şi operatorilor economici ai semnatarilor acestor acorduri un tratament nu mai puţin favorabil decât tratamentul acordat lucrărilor, produselor, serviciilor şi operatorilor economici din Uniune.
Art. 26: Alegerea procedurilor
(1)La atribuirea contractelor de achiziţii publice, autorităţile contractante aplică proceduri naţionale adaptate pentru a fi în conformitate cu prezenta directivă, cu condiţia ca, fără a aduce atingere articolului 32, să fi fost publicată o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare în conformitate cu prezenta directivă.
(2)Statele membre prevăd posibilitatea ca autorităţile contractante să aplice proceduri deschise sau restrânse prevăzute în prezenta directivă.
(3)Statele membre prevăd că autorităţile contractante pot aplica parteneriate pentru inovare, după cum sunt reglementate în prezenta directivă.
(4)Statele membre prevăd posibilitatea ca autorităţile contractante să aplice o procedură competitivă cu negociere sau un dialog competitiv în situaţiile următoare:
a)în cazul lucrărilor, produselor sau serviciilor care îndeplinesc unul sau mai multe dintre următoarele criterii:
(i)necesităţile autorităţii contractante nu pot fi îndeplinite fără adaptarea soluţiilor deja disponibile;
(ii)acestea includ soluţii de proiectare sau soluţii inovatoare;
(iii)contractul nu poate fi atribuit fără negocieri prealabile din cauza circumstanţelor specifice legate de natura, complexitatea sau structura juridică şi financiară sau din cauza riscurilor legate de acestea;
(iv)specificaţiile tehnice nu pot fi definite cu suficientă precizie de către autoritatea contractantă prin trimitere la un standard, o evaluare tehnică europeană, o specificaţie tehnică comună sau o referinţă tehnică în sensul anexei VII punctele 2-5;
b)în cazul lucrărilor, produselor sau serviciilor pentru care, în urma unei proceduri deschise sau a unei proceduri restrânse, sunt depuse numai oferte neconforme sau inacceptabile. În astfel de situaţii, autorităţile contractante pot opta să nu publice un anunţ de participare în cazul în care includ în procedură toţi ofertanţii care îndeplinesc criteriile prevăzute la articolele 57-64, şi numai aceşti ofertanţi, şi care, cu ocazia procedurii deschise sau restrânse anterioare, au depus oferte în conformitate cu cerinţele oficiale ale procedurii de achiziţii publice.
În special, ofertele care nu respectă documentele achiziţiei, care au fost primite cu întârziere, care prezintă semne de înţelegeri anticoncurenţiale sau corupţie sau care au fost considerate de autoritatea contractantă ca fiind anormal de scăzute, se consideră neconforme. În special ofertele prezentate de către ofertanţii care nu au calificările necesare şi ofertele al căror preţ depăşeşte bugetul autorităţii contractante, astfel cum a fost stabilit şi documentat înainte de lansarea procedurii de achiziţii publice, se consideră inacceptabile.
(5)Invitaţia la procedura concurenţială de ofertare se face printr-un anunţ de participare, în conformitate cu articolul 49.
În cazul în care contractul este atribuit prin procedura restrânsă sau procedura competitivă cu negociere, statele membre au posibilitatea, în pofida primului paragraf de la prezentul alineat, să prevadă că autorităţile contractante regionale sau locale sau categorii specifice ale acestora pot face invitaţia la procedura concurenţială de ofertare prin intermediul unui anunţ de intenţie, în conformitate cu articolul 48 alineatul (2).
În cazul în care invitaţia la procedura concurenţială de ofertare se face prin intermediul unui anunţ de intenţie, în conformitate cu articolul 48 alineatul (2), operatorii economici care şi-au manifestat interesul în urma publicării anunţului de intenţie vor fi invitaţi ulterior să îşi confirme interesul în scris prin intermediul unei invitaţii pentru confirmarea interesului, în conformitate cu articolul 54.
(6)În cazurile şi situaţiile specifice prevăzute în mod expres la articolul 32, statele membre pot prevedea că autorităţile contractante pot recurge la o procedură de negociere fără publicarea prealabilă a unei invitaţii la procedura concurenţială de ofertare. Statele membre nu autorizează aplicarea procedurii respective în orice alte cazuri decât cele menţionate la articolul 32.
Art. 27: Procedura deschisă
(1)În cadrul procedurilor deschise, orice operator economic interesat poate depune o ofertă ca răspuns la o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare.
Termenul minim de primire a ofertelor este de 35 de zile de la data la care s-a trimis anunţul de participare.
Oferta este însoţită de informaţiile pentru selecţia calitativă care sunt solicitate de către autoritatea contractantă.
(2)Dacă autorităţile contractante au publicat un anunţ de intenţie care nu a fost utilizat ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, termenul minim de primire a ofertelor prevăzut la alineatul (1) al doilea paragraf din prezentul articol poate fi redus la 15 zile, sub rezerva îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii:
a)anunţul de intenţie a inclus toate informaţiile necesare pentru anunţul de participare prevăzute în anexa V partea B secţiunea I, în măsura în care informaţiile respective erau disponibile în momentul publicării anunţului de intenţie;
b)anunţul de intenţie a fost trimis spre publicare cu o perioadă cuprinsă între 35 de zile şi 12 luni înainte de data trimiterii anunţului de participare.
(3)În cazul în care o stare de urgenţă demonstrată în mod corespunzător de către autoritatea contractantă face imposibil de respectat termenul prevăzut la alineatul (1) al doilea paragraf, aceasta poate stabili un termen care nu poate fi mai mic de 15 zile de la data la care s-a trimis anunţul de participare.
(4)Autoritatea contractantă poate reduce cu cinci zile termenul pentru primirea ofertelor prevăzut la prezentul articol alineatul (1) al doilea paragraf, în cazul în care acceptă ca ofertele să fie depuse prin mijloace electronice, în conformitate cu articolul 22 alineatul (1) primul paragraf şi cu articolul 22 alineatele (5) şi (6).
Art. 28: Procedura restrânsă
(1)În cazul procedurilor restrânse, orice operator economic poate depune o cerere de participare ca răspuns la o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare cuprinzând informaţiile prevăzute în anexa V partea B sau C, după caz, furnizând informaţiile pentru selecţia calitativă care sunt solicitate de către autoritatea contractantă.
Termenul minim de primire a cererilor de participare este de 30 de zile de la data trimiterii anunţului de participare sau, dacă se utilizează un anunţ de intenţie ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, a invitaţiei pentru confirmarea interesului.
(2)Numai operatorii economici invitaţi în acest sens de autoritatea contractantă după evaluarea informaţiilor furnizate pot depune o ofertă. Autorităţile contractante pot limita numărul candidaţilor corespunzători pentru a fi invitaţi să participe la procedură în conformitate cu articolul 65.
Termenul minim de primire a ofertelor este de 30 de zile de la data la care s-a trimis invitaţia de participare la procedura de ofertare.
(3)Dacă autorităţile contractante au publicat un anunţ de intenţie care nu a fost utilizat el însuşi ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, termenul minim de primire a ofertelor prevăzut la alineatul (2) al doilea paragraf din prezentul articol poate fi redus la 10 zile, sub rezerva îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii:
a)anunţul de intenţie a inclus toate informaţiile necesare prevăzute în anexa V partea B secţiunea I, în măsura în care informaţiile respective erau disponibile în momentul publicării anunţului de intenţie;
b)anunţul de intenţie a fost trimis spre publicare cu o perioadă cuprinsă între 35 de zile şi 12 luni înainte de data trimiterii anunţului de participare.
(4)Statele membre pot prevedea că toate autorităţile contractante regionale şi locale sau anumite categorii specifice ale acestora pot stabili termenul pentru primirea ofertelor de comun acord între autoritatea contractantă şi candidaţii selectaţi, cu condiţia ca toţi candidaţii selectaţi să aibă la dispoziţie acelaşi termen pentru pregătirea şi depunerea ofertelor. În lipsa unui acord cu privire la termenul pentru primirea ofertelor, termenul este de cel puţin 10 zile de la data la care a fost trimisă invitaţia de participare la procedura de ofertare.
(5)Termenul de primire a ofertelor prevăzut la alineatul (2) de la prezentul articol poate fi redus cu cinci zile în cazul în care autoritatea contractantă acceptă ca ofertele să fie depuse prin mijloace electronice, în conformitate cu articolul 22 alineatele (1), (5) şi (6).
(6)În cazul în care o stare de urgenţă demonstrată în mod corespunzător de autorităţile contractante face imposibil de respectat termenele prevăzute în prezentul articol, acestea pot stabili:
a)un termen pentru primirea cererilor de participare, care nu poate fi mai mic de 15 zile de la data la care a fost transmis anunţul de participare;
b)un termen pentru primirea ofertelor, care nu poate fi mai mic de 10 zile de la data la care a fost transmisă invitaţia de participare la procedura de ofertare.
Art. 29: Procedura competitivă cu negociere
(1)În cazul procedurilor competitive cu negociere, orice operator economic poate depune o cerere de participare ca răspuns la o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare cuprinzând informaţiile prevăzute în anexa V părţile B şi C, furnizând informaţiile pentru selecţia calitativă care sunt solicitate de către autoritatea contractantă.
În documentele achiziţiei, autorităţile contractante identifică obiectul achiziţiei prin furnizarea unei descrieri a necesităţilor lor şi a caracteristicilor impuse pentru produsele, lucrările sau serviciile care urmează a fi achiziţionate şi specifică criteriile de atribuire a contractului. De asemenea, acestea indică acele elemente ale descrierii care definesc cerinţele minime care trebuie îndeplinite de toate ofertele.
Informaţiile furnizate sunt suficient de precise pentru a permite operatorilor economici să identifice natura şi sfera de aplicare a achiziţiei şi să decidă dacă să depună o cerere de participare la procedură.
Termenul minim de primire a cererilor de participare este de 30 de zile de la data trimiterii anunţului de participare sau, dacă se utilizează un anunţ de intenţie ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, a invitaţiei pentru confirmarea interesului. Termenul minim de primire a ofertelor iniţiale este de 30 de zile de la data la care s-a trimis invitaţia. Se aplică articolul 28 alineatele (3)-(6).
(2)Numai operatorii economici invitaţi de autoritatea contractantă după evaluarea de către aceasta a informaţiilor furnizate pot depune o ofertă iniţială, care va constitui baza pentru negocierile ulterioare. Autorităţile contractante pot limita numărul candidaţilor corespunzători pentru a fi invitaţi să participe la procedură în conformitate cu articolul 65.
(3)Cu excepţia cazului în care se prevede altfel la alineatul
(4), autorităţile contractante negociază cu ofertanţii ofertele iniţiale şi toate ofertele ulterioare depuse de aceştia, cu excepţia ofertelor finale în sensul alineatului (7), în vederea îmbunătăţirii conţinutului acestora.
Cerinţele minime şi criteriile de atribuire nu sunt fac obiectul negocierilor.
(4)Autorităţile contractante pot atribui contracte pe baza ofertelor iniţiale fără negociere în cazul în care au indicat în anunţul de participare sau în invitaţia de confirmare a interesului că îşi rezervă posibilitatea de a face acest lucru.
(5)În cursul negocierilor, autorităţile contractante asigură egalitatea de tratament pentru toţi ofertanţii. În acest scop, autorităţile contractante nu furnizează, în mod discriminatoriu, informaţii care îi pot avantaja pe anumiţi ofertanţi în raport cu ceilalţi. Acestea informează în scris toţi ofertanţii ale căror oferte nu au fost eliminate în conformitate cu alineatul (6) în legătură cu orice modificări ale specificaţiilor tehnice sau ale altor documente ale achiziţiei, altele decât cele care stabilesc cerinţele minime, în timp util pentru a le permite acestora să îşi modifice ofertele şi să depună ofertele revizuite, după caz, ca urmare a acestor modificări. În urma acestor modificări, autorităţile contractante asigură suficient timp pentru ca ofertanţii să poată modifica şi să poată retrimite ofertele modificate, după caz.
În conformitate cu articolul 21, autorităţile contractante nu dezvăluie celorlalţi participanţi informaţii confidenţiale comunicate de un candidat sau de un ofertant care participă la negocieri, fără acordul acestuia. Acest acord nu ia forma unei renunţări generale, ci trebuie dat cu referire la comunicarea preconizată a informaţiilor specifice.
(6)Procedurile competitive cu negociere se pot desfăşura în faze succesive, în scopul reducerii numărului de oferte care urmează să fie negociate, aplicând criteriile de atribuire menţionate în anunţul de participare, în invitaţia pentru confirmarea interesului sau în alte documente ale achiziţiei. În anunţul de participare, în invitaţia pentru confirmarea interesului sau în alt document al achiziţiei, autoritatea contractantă indică dacă va recurge la opţiunea respectivă.
(7)Dacă autoritatea contractantă intenţionează să încheie negocierile, aceasta îi informează pe ofertanţii rămaşi şi stabileşte un termen comun pentru depunerea eventualelor oferte noi sau revizuite. Autoritatea contractantă verifică dacă ofertele finale se conformează cerinţelor minime şi articolului 56 alineatul (1), evaluează ofertele finale pe baza criteriilor de atribuire şi atribuie contractul în conformitate cu dispoziţiile articolelor 66-69.
Art. 30: Dialogul competitiv
(1)În cazul dialogurilor competitive, orice operator economic poate depune o cerere de participare ca răspuns la un anunţ de participare, furnizând informaţiile pentru selecţia calitativă solicitate de autoritatea contractantă.
Termenul minim de primire a cererilor de participare este de 30 de zile de la data trimiterii anunţului de participare.
Numai operatorii economici invitaţi de autoritatea contractantă după evaluarea informaţiilor furnizate pot participa la dialog. Autorităţile contractante pot limita numărul candidaţilor corespunzători pentru a fi invitaţi să participe la procedură în conformitate cu articolul 65. Contractul se atribuie exclusiv pe baza criteriului celui mai bun raport preţ-calitate, în conformitate cu articolul 67 alineatul (2).
(2)Autorităţile contractante îşi fac cunoscute necesităţile şi cerinţele în anunţul de participare şi le definesc în respectivul anunţ şi/sau într-un document descriptiv. În acelaşi timp şi în aceleaşi documente, acestea fac cunoscute şi definesc şi criteriile de atribuire alese şi stabilesc un termen orientativ.
(3)Autorităţile contractante deschid, cu participanţii selectaţi în conformitate cu dispoziţiile aplicabile prevăzute la articolele 56-66, un dialog al cărui obiectiv este de a identifica şi defini mijloacele cele mai potrivite pentru a răspunde necesităţilor lor. În decursul acestui dialog, autorităţile pot discuta cu participanţii selectaţi toate aspectele achiziţiei.
În cadrul dialogului, autorităţile contractante asigură egalitatea de tratament pentru toţi participanţii. În acest scop, autorităţile contractante nu furnizează, în mod discriminatoriu, informaţii care îi pot avantaja pe anumiţi participanţi în raport cu ceilalţi.
În conformitate cu articolul 21, autorităţile contractante nu dezvăluie celorlalţi participanţi soluţiile propuse sau alte informaţii confidenţiale comunicate de un candidat sau ofertant care participă la dialog, fără acordul acestuia. Acest acord nu ia forma unei renunţări generale, ci trebuie dat cu referire la comunicarea preconizată a informaţiilor specifice.
(4)Dialogurile competitive se pot desfăşura în etape succesive, pentru a reduce numărul de soluţii care urmează să fie discutate în etapa de dialog, aplicând criteriile de atribuire prevăzute în anunţul de participare sau în documentul descriptiv. În anunţul de participare sau în documentul descriptiv, autoritatea contractantă precizează dacă va recurge la opţiunea respectivă.
(5)Autoritatea contractantă continuă dialogul până când este în măsură să identifice soluţia sau soluţiile care pot răspunde necesităţilor sale.
(6)După declararea încheierii dialogului şi informarea corespunzătoare a participanţilor rămaşi, autorităţile contractante îi invită pe fiecare dintre aceştia să îşi depună ofertele finale pe baza soluţiei sau soluţiilor prezentate şi specificate în cursul dialogului. Ofertele respective cuprind toate elementele solicitate şi necesare pentru realizarea proiectului.
Aceste oferte pot fi clarificate, precizate şi perfecţionate la cererea autorităţii contractante. Totuşi, precizările, clarificările, optimizările sau informaţiile suplimentare nu pot avea ca efect modificarea aspectelor principale ale ofertei sau ale achiziţiei publice, inclusiv a nevoilor şi cerinţelor stabilite în anunţul de participare sau în documentul descriptiv, în cazul în care variaţiile la aceste aspecte, nevoi şi cerinţe sunt susceptibile de a denatura concurenţa sau de a avea un efect discriminatoriu.
(7)Autorităţile contractante evaluează ofertele primite pe baza criteriilor de atribuire prevăzute în anunţul de participare sau în documentul descriptiv.
La cererea autorităţii contractante, se pot desfăşura negocieri cu ofertantul a cărui ofertă a fost identificată ca prezentând cel mai bun raport preţ-calitate, în conformitate cu articolul 67, pentru a se confirma angajamentele financiare sau alţi termeni incluşi în ofertă până la finalizarea termenelor din contract cu condiţia ca aceste negocieri să nu aibă ca efect modificarea în mod substanţial a aspectelor esenţiale ale ofertei sau ale achiziţiei publice, inclusiv a necesităţilor şi cerinţelor prevăzute în anunţul de participare sau în documentul descriptiv şi să nu rişte să denatureze concurenţa sau să ducă la discriminare.
(8)Autorităţile contractante pot prevedea prime sau plăţi pentru participanţii la dialog.
Art. 31: Parteneriatul pentru inovare
(1)În cazul parteneriatelor pentru inovare, orice operator economic poate depune o cerere de participare ca răspuns la un anunţ de participare, furnizând informaţiile pentru selecţia calitativă solicitate de autoritatea contractantă.
În documentele achiziţiei, autoritatea contractantă identifică necesitatea unui produs,a unui serviciu inovator sau a unor lucrări inovatoare care nu poate fi satisfăcută prin achiziţionarea produselor, serviciilor sau lucrărilor deja disponibile pe piaţă. Aceasta indică acele elemente ale descrierii care definesc cerinţele minime care trebuie îndeplinite de toate ofertele. Informaţiile furnizate sunt suficient de precise pentru a permite operatorilor economici să identifice natura şi sfera de aplicare a soluţiei necesare şi să decidă dacă să depună o cerere de participare la procedură.
Autoritatea contractantă poate decide să instituie parteneriatul pentru inovare cu unul sau mai mulţi parteneri care derulează separat activităţi de cercetare şi dezvoltare.
Termenul minim de primire a cererilor de participare este de 30 de zile de la data trimiterii anunţului de participare. Numai operatorii economici invitaţi de autoritatea contractantă după evaluarea informaţiilor furnizate pot participa la procedură. Autorităţile contractante pot limita numărul candidaţilor corespunzători pentru a fi invitaţi să participe la procedură în conformitate cu articolul 65. Contractele se atribuie exclusiv pe baza criteriului celui mai bun raport preţ-calitate, în conformitate cu articolul 67.
(2)Parteneriatul pentru inovare are ca scop dezvoltarea unui produs, a unui serviciu inovator sau a unor lucrări inovatoare, precum şi achiziţia ulterioară a produselor, serviciilor sau lucrărilor care rezultă, cu condiţia ca acestea să corespundă nivelurilor de performanţă şi costurilor maxime convenite între autorităţile contractante şi participanţi.
Parteneriatul pentru inovare se structurează în faze succesive, urmând succesiunea etapelor din procesul de cercetare şi de inovare, care poate include fabricarea produselor, prestarea serviciilor sau finalizarea lucrărilor. Parteneriatul pentru inovare stabileşte obiective intermediare care trebuie atinse de către parteneri şi plata remuneraţiei în tranşe adecvate.
Pe baza obiectivelor respective, autoritatea contractantă poate hotărî după fiecare fază să înceteze parteneriatul pentru inovare sau, în cazul unui parteneriat pentru inovare încheiat cu mai mulţi parteneri, să reducă numărul de parteneri prin rezilierea anumitor contracte, cu condiţia ca autoritatea contractantă să fi menţionat în documentele achiziţiei posibilităţile respective, precum şi condiţiile în care poate face uz de ele.
(3)Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul articol, autorităţile contractante negociază cu ofertanţii ofertele iniţiale şi toate ofertele ulterioare depuse de aceştia, cu excepţia ofertei finale, în vederea îmbunătăţirii conţinutului acestora.
Cerinţele minime şi criteriile de atribuire nu fac obiectul negocierilor.
(4)În cursul negocierilor, autorităţile contractante asigură egalitatea de tratament pentru toţi ofertanţii. În acest scop, autorităţile contractante nu furnizează, în mod discriminatoriu, informaţii care îi pot avantaja pe anumiţi ofertanţi în raport cu ceilalţi. Acestea informează în scris toţi ofertanţii ale căror oferte nu au fost eliminate în conformitate cu alineatul (5) în legătură cu orice modificări ale specificaţiilor tehnice sau ale altor documente ale achiziţiei decât cele care stabilesc cerinţele minime. În urma modificărilor respective, autorităţile contractante asigură suficient timp pentru ca ofertanţii să modifice şi să retrimită ofertele modificate, după caz.
În conformitate cu articolul 21, autorităţile contractante nu dezvăluie celorlalţi participanţi informaţii confidenţiale comunicate de un candidat sau de un ofertant care participă la negocieri, fără acordul acestuia. Acest acord nu poate lua forma unei renunţări generale, ci trebuie dat cu referire la comunicarea preconizată a informaţiilor specifice.
(5)Negocierile din cadrul procedurilor privind parteneriatele pentru inovare se pot desfăşura în etape succesive, în scopul reducerii numărului de oferte care urmează să fie negociate prin aplicarea criteriilor de atribuire menţionate în anunţul de participare, în invitaţia pentru confirmarea interesului sau în documentele achiziţiei. În anunţul de participare, în invitaţia pentru confirmarea interesului sau în documentele achiziţiei, autoritatea contractantă indică dacă va recurge la această opţiune.
(6)La selectarea candidaţilor, autorităţile contractante aplică în special criteriile legate de capacitatea candidaţilor în domeniul cercetării şi dezvoltării, elaborării de soluţii inovatoare şi al punerii în aplicare a acestora.
Numai operatorii economici invitaţi de autoritatea contractantă după evaluarea informaţiilor solicitate pot prezenta proiecte de cercetare şi inovare având ca obiectiv satisfacerea necesităţilor identificate de autoritatea contractantă care nu pot fi acoperite de soluţiile existente.
În cadrul documentelor achiziţiei, autoritatea contractantă defineşte mecanismele aplicabile drepturilor de proprietate intelectuală. În cazul unui parteneriat pentru inovare cu mai mulţi parteneri, autoritatea contractantă, în conformitate cu articolul 21, nu dezvăluie celorlalţi parteneri soluţiile propuse sau alte informaţii confidenţiale comunicate de un partener în cadrul parteneriatului fără acordul partenerului respectiv. Acest acord nu poate lua forma unei renunţări generale, ci trebuie dat cu referire la comunicarea preconizată a informaţiilor specifice.
(7)Autoritatea contractantă se asigură că structura parteneriatului şi, în special, durata şi valoarea diferitelor etape reflectă gradul de inovaţie al soluţiei propuse şi succesiunea activităţilor de cercetare şi inovare necesare pentru dezvoltarea unei soluţii inovatoare care nu este încă disponibilă pe piaţă. Valoarea estimată a produselor, serviciilor sau lucrărilor nu trebuie să fie disproporţionată în raport cu investiţiile solicitate pentru dezvoltarea acestora.
Art. 32: Utilizarea procedurii de negociere fără publicare prealabilă
(1)În cazurile şi situaţiile speciale prevăzute la alineatele (2)-(5), statele membre pot prevedea că autorităţile contractante pot atribui contracte de achiziţii publice printr-o procedură de negociere fără publicare prealabilă.
(2)Procedura de negociere fără publicare prealabilă poate fi utilizată pentru contractele de achiziţii publice de lucrări, de produse şi de servicii în oricare dintre următoarele cazuri:
a)dacă nu a fost depusă nicio ofertă sau nicio ofertă adecvată sau nicio cerere de participare sau nicio cerere adecvată de participare ca răspuns la o procedură deschisă sau restrânsă, atât timp cât condiţiile iniţiale ale contractului nu sunt modificate în mod substanţial şi se transmite un raport Comisiei, la cererea acesteia.
O ofertă este considerată drept neadecvată dacă este lipsită de relevanţă pentru contract, neputând în mod evident răspunde, fără modificări substanţiale, necesităţilor şi cerinţelor autorităţii contractante indicate în documentele achiziţiei. O cerere de participare nu este considerată adecvată în cazul în care operatorul economic în cauză urmează să fie sau poate fi exclus în temeiul articolului 57 sau nu îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite de autoritatea contractantă în temeiul articolului 58;
b)dacă lucrările, produsele sau serviciile pot fi furnizate numai de către un anumit operator economic pentru unul dintre motivele următoare:
(i)scopul achiziţiei este crearea sau achiziţionarea unei opere de artă sau reprezentaţii artistice unice;
(ii)concurenţa lipseşte din motive tehnice;
(iii)protecţia unor drepturi exclusive, inclusiv drepturile de proprietate intelectuală.
Excepţiile prevăzute la punctele (ii) şi (iii) se aplică numai atunci când nu există o alternativă sau un substitut rezonabil, iar absenţa concurenţei nu este rezultatul unei restrângeri artificiale a parametrilor achiziţiei;
c)în măsura în care este absolut necesar atunci când, din motive de extremă urgenţă determinate de evenimente care nu puteau fi prevăzute de către autoritatea contractantă, termenele pentru procedurile deschise sau restrânse sau procedurile competitive cu negociere nu pot fi respectate. Situaţiile invocate pentru a justifica extrema urgenţă nu trebuie în niciun caz să fie atribuibile autorităţii contractante.
(3)Procedura de negociere fără publicare prealabilă poate fi utilizată pentru contracte de achiziţii publice de produse:
a)dacă produsele în cauză sunt produse numai în scopul cercetării, experimentării, studiului sau dezvoltării; cu toate acestea, contractele atribuite în temeiul prezentei litere nu includ producţia în serie care urmăreşte să stabilească viabilitatea comercială a produsului sau să amortizeze costurile de cercetare şi dezvoltare;
b)pentru livrările suplimentare efectuate de furnizorul iniţial şi destinate fie pentru înlocuirea parţială a produselor sau instalaţiilor, fie pentru extinderea produselor sau instalaţiilor existente, în cazul în care schimbarea furnizorului ar obliga autoritatea contractantă să achiziţioneze produse cu caracteristici tehnice diferite care ar conduce la incompatibilitate sau la dificultăţi tehnice disproporţionate de utilizare şi întreţinere; ca regulă generală, durata unor astfel de contracte, precum şi cea a contractelor reînnoite, nu poate fi mai mare de trei ani;
c)pentru produsele cotate şi achiziţionate pe o piaţă de mărfuri;
d)pentru cumpărarea de produse sau servicii în condiţii deosebit de avantajoase, fie de la un furnizor care îşi încetează definitiv activităţile comerciale, fie de la lichidatorul dintr-o procedură de insolvenţă, un concordat preventiv sau o procedură de aceeaşi natură prevăzută în legislaţia sau reglementările naţionale.
(4)Procedura de negociere fără publicare prealabilă poate fi utilizată pentru contractele de achiziţii publice de servicii, în cazul în care contractul respectiv este urmarea unui concurs de proiecte organizat în conformitate cu dispoziţiile prezentei directive şi trebuie, conform normelor dispuse în concursul de proiecte, să fie atribuit câştigătorului sau unuia dintre câştigătorii concursului de proiecte; în acest din urmă caz, toţi câştigătorii trebuie invitaţi să participe la negocieri.
(5)Procedura de negociere fără publicare prealabilă poate fi utilizată pentru lucrări sau servicii noi care constau în repetarea unor lucrări sau servicii similare încredinţate operatorului economic căruia aceleaşi autorităţi contractante i-au atribuit contractul iniţial, cu condiţia ca respectivele lucrări sau servicii să fie conforme cu un proiect de bază care să fi făcut obiectul contractului iniţial atribuit printr-o procedură conformă cu articolul 26 alineatul (1). Proiectul de bază indică amploarea eventualelor lucrări sau servicii suplimentare şi condiţiile în care vor fi atribuite.
Posibilitatea de a se recurge la această procedură este indicată încă de la deschiderea procedurii de ofertare pentru primul proiect, iar autorităţile contractante ţin seama de costul total estimat al lucrărilor sau serviciilor ulterioare atunci când aplică articolul 4.
La această procedură se poate recurge numai în termen de trei ani de la încheierea contractului iniţial.