Capitolul 3 - CONDIŢII APLICABILE CREDITORILOR, INTERMEDIARILOR DE CREDITE ŞI REPREZENTANŢILOR DESEMNAŢI - Directiva 2014/17/UE/04-feb-2014 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile rezidenţiale şi de modificare a Directivelor 2008/48/CE şi 2013/36/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 8 Aprilie 2025
CAPITOLUL 3:CONDIŢII APLICABILE CREDITORILOR, INTERMEDIARILOR DE CREDITE ŞI REPREZENTANŢILOR DESEMNAŢI
Art. 7: Norme de conduită pentru acordarea de credite consumatorilor
(1)Statele membre impun creditorilor şi intermediarilor de credite sau reprezentanţilor desemnaţi obligaţia ca, în momentul elaborării produselor de credit sau al acordării, intermedierii sau prestării serviciilor de consiliere privind creditele şi, după caz, a serviciilor auxiliare către consumatori sau în momentul executării unui contract de credit, să acţioneze cu onestitate, corectitudine, transparenţă şi profesionalism, ţinând seama de drepturile şi interesele consumatorilor. În ceea ce priveşte acordarea, intermedierea sau prestarea de servicii de consiliere privind creditul şi, după caz, a serviciilor auxiliare, activităţile se bazează pe informaţii referitoare la situaţia specifică a consumatorului şi la orice cerinţă specifică adusă la cunoştinţă de către acesta, precum şi pe ipoteze rezonabile cu privire la riscurile aferente situaţiei consumatorului pe durata contractului de credit. În ceea ce priveşte prestarea de servicii de consiliere, activitatea se bazează, de asemenea, pe informaţiile impuse la articolul 22 alineatul (3) litera (a).
(2)Statele membre veghează ca modul în care creditorii îşi remunerează personalul şi intermediarii de credite şi modul în care aceştia din urmă îşi remunerează propriul personal şi reprezentanţii desemnaţi să nu afecteze respectarea obligaţiei prevăzute la alineatul (1).
(3)Statele membre se asigură că, la stabilirea şi aplicarea politicilor de remunerare pentru personalul responsabil cu evaluarea bonităţii, creditorii respectă principiile de mai jos într-un mod şi într-o măsură adecvate în raport cu dimensiunea lor, cu organizarea lor internă, precum şi cu natura, sfera şi complexitatea activităţilor lor:
a)politica de remunerare promovează şi este compatibilă cu o administrare a riscurilor solidă şi eficientă şi nu încurajează asumarea unor riscuri care depăşesc nivelul de risc tolerat de creditor;
b)politica de remunerare este conformă cu strategia de afaceri, obiectivele, valorile şi interesele pe termen lung ale creditorului şi cuprinde măsuri pentru evitarea conflictelor de interese, în special prevăzând ca remuneraţia să nu depindă de numărul sau ponderea cererilor acceptate.
(4)Statele membre se asigură că atunci când creditorii, intermediarii de credite sau reprezentanţii desemnaţi oferă servicii de consiliere, sistemul de remunerare a personalului implicat nu aduce atingere capacităţii acestora de a acţiona în interesul consumatorului şi, în special, nu depinde de realizarea unor obiective de vânzări. Pentru a atinge acest obiectiv, statele membre pot, în plus, să interzică comisioanele plătite de către creditor intermediarului de credite.
(5)Statele membre pot interzice sau impune restricţii asupra plăţilor din partea unui consumator către un creditor sau intermediar de credite înainte de încheierea unui contract de credit.
Art. 8: Obligaţia de a furniza informaţii gratuit consumatorilor
Statele membre se asigură că atunci când sunt furnizate informaţii consumatorilor în conformitate cu cerinţele stabilite în prezenta directivă, respectivele informaţii sunt oferite în mod gratuit.
Art. 9: Cerinţe în materie de cunoştinţe şi competenţă ale personalului
(1)Statele membre se asigură că creditorii, intermediarii de credite şi reprezentanţii desemnaţi impun personalului lor să deţină şi să îşi actualizeze constant un nivel adecvat de cunoştinţe şi competenţă în raport cu elaborarea, oferirea sau acordarea contractelor de credit şi cu efectuarea de activităţilor de intermediere de credite în sensul articolului 4 punctul 5 sau furnizarea de servicii de consiliere. Atunci când încheierea unui contract de credit include un serviciu auxiliar legat de acesta, se impun cerinţe în materie de cunoştinţe şi competenţă referitoare la respectivul serviciu auxiliar.
(2)Cu excepţia situaţiilor prevăzute la alineatul (3), statele membre de origine stabilesc cerinţele minime în materie de cunoştinţe şi competenţă pentru personalul creditorilor, al intermediarilor de credite şi al reprezentanţilor desemnaţi în conformitate cu principiile prevăzute în anexa III.
(3)Atunci când un creditor sau un intermediar de credite îşi prestează serviciile pe teritoriul unuia sau mai multor alte state membre:
(i)printr-o sucursală, statului membru gazdă îi revine responsabilitatea de a stabili cerinţele minime în materie de cunoştinţe şi competenţă aplicabile personalului unei sucursale;
(ii)în temeiul libertăţii de a presta servicii, statul membru de origine este responsabil cu stabilirea cerinţelor minime de cunoştinţe şi competenţă aplicabile personalului în conformitate cu anexa III; totuşi, statele membre gazdă pot stabili cerinţele minime în materie de cunoştinţe şi competenţă în cazul cerinţelor menţionate în anexa III punctul 1 literele (b), (c), (e) şi (f).
(4)Statele membre se asigură că autorităţile competente supraveghează respectarea cerinţelor prevăzute la alineatul (1) şi că au competenţa de a impune creditorilor, intermediarilor de credite şi reprezentanţilor desemnaţi să furnizeze dovezile pe care autoritatea competentă le consideră necesare pentru a face posibilă respectiva supraveghere.
(5)În scopul supravegherii eficace a creditorilor şi a intermediarilor de credite care prestează servicii pe teritoriul altor state membre în temeiul libertăţii de a presta servicii, autorităţile competente ale statelor membre gazdă şi ale celor de origine cooperează îndeaproape în vederea supravegherii şi aplicării eficace a cerinţelor minime în materie de cunoştinţe şi competenţă de către statul membru gazdă. În acest scop, acestea îşi pot delega reciproc sarcini şi responsabilităţi.