Art. 91. - Art. 91: Organul de conducere şi evaluarea adecvării - Directiva 2013/36/UE/26-iun-2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 176L
În vigoare Versiune de la: 28 August 2025
Art. 91: Organul de conducere şi evaluarea adecvării
(1)Instituţiile şi societăţile financiare holding şi societăţile financiare holding mixte cărora li s-a acordat aprobarea în conformitate cu articolul 21a alineatul (1), (denumite în continuare «entităţile») au responsabilitatea principală de a se asigura că membrii organului de conducere au în orice moment o reputaţie suficient de bună, acţionează cu onestitate, integritate şi pe baza unei gândiri independente, posedă suficiente cunoştinţe, competenţe şi experienţă pentru a-şi exercita atribuţiile şi îndeplinesc criteriile şi cerinţele prevăzute la alineatele (2)-(6) de la prezentul articol, cu excepţia administratorilor temporari numiţi de autorităţile competente în temeiul articolului 29 alineatul (1) din Directiva 2014/59/UE şi a administratorilor speciali numiţi de autorităţile de rezoluţie în temeiul articolului 35 alineatul (1) din respectiva directivă. Absenţa unei condamnări penale sau a unei urmăriri penale în curs pentru o infracţiune nu este suficientă în sine pentru a îndeplini cerinţa de a avea o bună reputaţie şi de a acţiona cu onestitate şi integritate.
(11)Entităţile se asigură că membrii organului de conducere îndeplinesc în orice moment criteriile şi cerinţele prevăzute la alineatele (2)-(6) şi evaluează adecvarea membrilor organului de conducere ţinând seama de aşteptările în materie de supraveghere, înainte ca aceştia să-şi preia funcţiile şi periodic, astfel cum se prevede în actele cu putere de lege şi reglementările aplicabile, în orientările şi politicile interne privind adecvarea.
Cu toate acestea, în cazul în care majoritatea membrilor organului de conducere urmează să fie înlocuiţi în acelaşi timp cu membri nou-numiţi, iar aplicarea primului paragraf ar conduce la o situaţie în care evaluarea adecvării noilor membri ar urma să fie efectuată de membrii aflaţi la sfârşit de mandat, statele membre pot permite ca evaluarea să aibă loc după ce membrii nou-numiţi şi-au preluat funcţiile. Atunci când depune cererea la autoritatea competentă, în conformitate cu alineatul (1f), entitatea confirmă, de asemenea, existenţa condiţiilor respective.
(12)În cazul în care entităţile conchid, pe baza evaluării interne a adecvării menţionate la alineatul (1a), că membrul sau membrul potenţial în cauză nu îndeplineşte criteriile şi cerinţele prevăzute la alineatul (1), entităţile:
a)se asigură că membrul potenţial în cauză nu preia funcţia vizată în cazul în care evaluarea respectivă este finalizată înainte ca membrul potenţial să preia funcţia respectivă;
b)demit un astfel de membru din organul de conducere în timp util; sau
c)iau, în timp util, măsurile suplimentare necesare pentru a se asigura că un astfel de membru este sau devine adecvat pentru funcţia în cauză.
(13)Entităţile se asigură că informaţiile privind adecvarea membrilor organului de conducere sunt actualizate. Entităţile furnizează aceste informaţii, la cerere, autorităţii competente prin mijloacele stabilite de respectiva autoritate competentă.
(14)Statele membre se asigură că, cel puţin pentru următoarele entităţi, autoritatea competentă primeşte o cerere privind adecvarea fără întârzieri nejustificate şi de îndată ce există intenţia clară de a numi un membru al organului de conducere în funcţia sa de conducere sau preşedintele organului de conducere în funcţia sa de supraveghere şi, în orice caz, cel târziu cu 30 de zile lucrătoare înainte ca membrii potenţiali să îşi preia funcţia:
a)instituţiile-mamă din UE care se califică drept instituţii mari;
b)instituţiile-mamă dintr-un stat membru care se califică drept instituţii mari, cu excepţia cazului în care sunt afiliate unui organism central;
c)organismele centrale care se califică drept instituţii mari sau care supraveghează instituţii mari afiliate lor;
d)instituţiile de sine stătătoare din Uniune care se califică drept instituţii mari;
e)filialele mari, astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) punctul 147 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
f)societăţile financiare holding mamă dintr-un stat membru, societăţile financiare holding mixte mamă dintr-un stat membru, societăţile financiare holding mamă din UE şi societăţile financiare holding mixte mamă din UE care au instituţii mari în cadrul grupului lor, cu excepţia celor care intră sub incidenţa articolului 21a alineatul (4) din prezenta directivă.
(15)Cererea privind adecvarea menţionată la alineatul (1d) este însoţită de:
a)un chestionar privind adecvarea şi un curriculum vitae;
b)evaluarea internă a adecvării menţionată la alineatul (1a), cu excepţia cazului în care se aplică al doilea paragraf al respectivului alineat;
c)cazierul judiciar, de îndată ce este disponibil;
d)orice alte documente necesare în temeiul dreptului intern, de îndată ce sunt disponibile;
e)orice alte documente conform listei indicate de autoritatea competentă, de îndată ce sunt disponibile; şi
f)indicarea datei numirii şi a datei la care atribuţiile vor fi preluate efectiv.
Entităţile furnizează cererea privind adecvarea şi documentele aferente autorităţii competente prin mijloacele stabilite de autoritatea competentă.
În cazul în care o autoritate competentă nu deţine suficiente informaţii pentru a efectua evaluarea adecvării, pe baza elementelor menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, aceasta poate solicita ca membrul potenţial să nu preia funcţia înainte de furnizarea informaţiilor solicitate, cu excepţia cazului în care autoritatea competentă respectivă este convinsă că nu este posibil ca informaţiile respective să fie furnizate.
În cazul în care autoritatea competentă are îndoieli cu privire la îndeplinirea de către membrul potenţial a criteriilor şi cerinţelor prevăzute la alineatele (2)-(6) de la prezentul articol, aceasta se angajează într-un dialog aprofundat cu instituţia pentru a aborda preocupările identificate, cu scopul de a se asigura că membrul potenţial este sau devine adecvat în momentul preluării funcţiei.
ABE emite ghiduri, în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, pentru a specifica modul în care urmează să se desfăşoare dialogul aprofundat pentru a se răspunde preocupărilor legate de adecvare.
(16)Statele membre se asigură că autorităţile competente evaluează dacă membrii organului de conducere îndeplinesc în orice moment criteriile şi cerinţele prevăzute la alineatele (2)-(6). Entităţile furnizează autorităţii competente, prin mijloacele stabilite de această autoritate, cererea privind adecvarea şi orice alte informaţii necesare pentru evaluarea adecvării membrilor organului lor de conducere.
Autorităţile competente pot solicita informaţii sau documente suplimentare, inclusiv interviuri sau audieri.
(17)Autorităţile competente verifică în special dacă sunt îndeplinite în continuare criteriile şi cerinţele prevăzute la alineatele (2)-(6) de la prezentul articol în cazul în care există motive întemeiate pentru a suspecta că este săvârşită sau a fost săvârşită o faptă ori o tentativă de spălare de bani sau de finanţare a terorismului în sensul articolului 1 din Directiva (UE) 2015/849 sau că există un risc crescut în acest sens în legătură cu entitatea.
(18)În cazul în care membrii organului de conducere nu îndeplinesc în orice moment criteriile şi cerinţele prevăzute la alineatele (2)-(6), statele membre se asigură că autorităţile competente dispun de competenţele necesare:
a)în cazul evaluării ex ante, pentru a îi împiedica pe membrii respectivi să facă parte din organul de conducere sau pentru a-i demite din acesta;
b)în cazul evaluării ex post, pentru a-i demite pe membrii respectivi din organul de conducere; sau
c)pentru a le impune entităţilor în cauză să ia măsurile suplimentare necesare pentru a se asigura că membrii respectivi sunt sau devin adecvaţi pentru funcţia în cauză.
De îndată ce se cunosc orice fapte noi sau alte aspecte care ar putea afecta adecvarea membrilor organului de conducere, entităţile reevaluează adecvarea membrilor respectivi şi informează în acest sens, fără întârzieri nejustificate, autoritatea competentă.
În cazul în care autoritatea competentă constată că informaţiile relevante privind adecvarea membrilor organului de conducere s-au schimbat şi că o astfel de modificare ar putea afecta adecvarea membrilor în cauză, autoritatea competentă reevaluează adecvarea lor.
Autorităţile competente nu au obligaţia de a reevalua adecvarea membrilor organului de conducere cu ocazia reînnoirii mandatului lor, cu excepţia cazului în care s-au modificat anumite informaţii relevante care sunt cunoscute de autorităţile competente şi această modificare poate afecta adecvarea membrului în cauză.
(19)Autorităţile competente pot solicita autorităţii responsabile cu supravegherea combaterii spălării banilor sau a finanţării terorismului în conformitate cu Directiva (UE) 2015/849 să consulte, în contextul verificărilor lor şi în funcţie de riscuri, informaţiile relevante referitoare la membrii organului de conducere. Autorităţile competente pot solicita, de asemenea, accesul la baza de date centrală CSB/CFT menţionată în Regulamentul (UE) 2024/1620 al Parlamentului European şi al Consiliului (*19). Autoritatea pentru Combaterea Spălării Banilor şi a Finanţării Terorismului instituită prin respectivul regulament (denumită în continuare «Autoritatea pentru Combaterea Spălării Banilor şi a Finanţării Terorismului») decide dacă acordă sau nu un astfel de acces.
(*19)Regulamentul (UE) 2024/1620 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 mai 2024 de instituire a Autorităţii pentru Combaterea Spălării Banilor şi a Finanţării Terorismului şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 (JO L, 2024/1620, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1620/oj).
(110)Cel puţin în ceea ce priveşte numirea membrilor organului de conducere pentru o funcţie în cadrul entităţilor menţionate la alineatul (1d), autorităţile competente iau în considerare în mod corespunzător stabilirea unei perioade maxime pentru finalizarea evaluării adecvării. Această perioadă maximă poate fi prelungită, după caz.
(2)Fiecare membru al organului de conducere dedică suficient timp pentru a-şi îndeplini funcţiile în cadrul entităţilor.
(21)Fiecare membru al organului de conducere are o bună reputaţie şi acţionează cu onestitate, integritate şi pe baza unei gândiri independente pentru a evalua şi contesta în mod eficace deciziile organului de conducere atunci când este necesar şi pentru a supraveghea şi monitoriza în mod eficace procesul decizional în materie de conducere. Calitatea de membru al organului de conducere al unei instituţii de credit afiliate în mod permanent unui organism central nu constituie în sine un obstacol în calea acţionării pe baza unei gândiri independente.
(22)Organul de conducere posedă la nivel colectiv cunoştinţe, competenţe şi experienţă adecvate pentru a putea înţelege activităţile entităţii, precum şi riscurile asociate la care este expusă şi impactul pe care îl generează pe termen scurt, mediu şi lung, ţinând seama de factorii ESG. Întreaga componenţă a organului de conducere este suficient de diversificată încât să reflecte o gamă adecvat de largă de domenii de experienţă.
(3)Numărul de funcţii de conducere pe care le poate deţine simultan un membru al organului de conducere se stabileşte în funcţie de circumstanţele specifice şi de natura, amploarea şi complexitatea activităţilor entităţii. Cu excepţia cazului în care membrii organului de conducere reprezintă interesele unui stat membru, membrii organului de conducere al unei entităţi care este semnificativă din punctul de vedere al dimensiunii şi al organizării sale interne, precum şi al naturii, obiectului şi complexităţii activităţilor sale deţin simultan, începând cu 1 iulie 2014, cel mult una dintre următoarele combinaţii de funcţii de conducere:
a)o funcţie de conducere executivă cu două funcţii de conducere neexecutive;
b)patru funcţii de conducere neexecutive.
(4)În sensul alineatului (3), următoarele sunt considerate ca fiind o singură funcţie de conducere:
a)funcţiile de conducere executive sau neexecutive deţinute în cadrul aceluiaşi grup;
b)funcţiile de conducere executive sau neexecutive deţinute în oricare dintre următoarele:
(i)entităţi care sunt membre ale aceluiaşi sistem instituţional de protecţie, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 113 alineatul (7) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, sau entităţi în cadrul cărora acelaşi sistem instituţional de protecţie deţine o deţinere calificată;
(ii)întreprinderi, inclusiv entităţi nefinanciare, în cadrul cărora entitatea deţine o deţinere calificată.
În sensul literei (a) de la primul paragraf al prezentului alineat, un grup înseamnă un grup de întreprinderi care au legături între ele, astfel cum se descrie la articolul 22 din Directiva 2013/34/UE, sau un grup de întreprinderi care sunt filiale ale aceleiaşi societăţi financiare holding sau ale aceleiaşi societăţi financiare holding mixte.
(5)Funcţiile de conducere în organizaţiile care nu urmăresc, în mod predominant, obiective comerciale nu sunt avute în vedere în sensul alineatului (3).
(6)Autorităţile competente pot autoriza membri ai organului de conducere să deţină o funcţie de conducere neexecutivă suplimentară.
(7)Entităţile alocă resurse umane şi financiare adecvate pentru integrarea şi formarea membrilor organului de conducere, inclusiv în ceea ce priveşte riscurile şi impactul ESG şi riscurile TIC, astfel cum sunt definite la articolul 4 alineatul (1) punctul 52c din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
(8)Statele membre sau autorităţile competente impun entităţilor şi comitetelor lor de numire respective, dacă sunt instituite astfel de comitete, să facă apel la o gamă largă de calităţi şi competenţe atunci când recrutează membri şi să promoveze în mod proporţional diversitatea şi echilibrul de gen în cadrul organului de conducere. În acest sens, entităţile pun în aplicare o politică de promovare a diversităţii în cadrul organului de conducere.
(9)Autorităţile competente colectează informaţiile publicate în conformitate cu articolul 435 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 şi utilizează informaţiile respective pentru a compara practicile în materie de diversitate. Autorităţile competente transmit ABE aceste informaţii. ABE utilizează aceste informaţii pentru a compara practicile în materie de diversitate la nivelul Uniunii.
(10)În sensul prezentului articol şi al articolului 91a, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru entităţile enumerate la alineatul (1d) de la prezentul articol pentru a detalia conţinutul minim al chestionarului privind adecvarea, al curricula vitae şi al evaluării interne a adecvării care trebuie transmise autorităţilor competente în vederea efectuării evaluării adecvării menţionate la alineatul (1f) de la prezentul articol şi la articolul 91a alineatul (5).
Statele membre se asigură că sunt elaborate standarde adecvate pentru alte entităţi decât cele menţionate la alineatul (1d) de la prezentul articol.
ABE înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 10 iulie 2026.
Comisiei îi este delegată competenţa de a completa prezenta directivă prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(11)Până la 10 iulie 2026, ABE emite ghiduri, în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, în legătură cu următoarele:
a)noţiunea de dedicare a unui timp suficient de către un membru al organului de conducere pentru îndeplinirea funcţiilor sale, în raport cu circumstanţele specifice şi natura, amploarea şi complexitatea activităţilor entităţii;
b)noţiunile de bună reputaţie, onestitate, integritate şi gândire independentă ale unui membru al organului de conducere, astfel cum sunt menţionate la alineatul (2a);
c)noţiunea de deţinere de către organul de conducere la nivel colectiv de cunoştinţe, competenţe şi experienţă adecvate, astfel cum este menţionată la alineatul (2b);
d)noţiunea de alocare de resurse umane şi financiare adecvate pentru integrarea şi instruirea membrilor organului de conducere, astfel cum este menţionată la alineatul (7);
e)noţiunea de luare în considerare a diversităţii la selectarea membrilor organului de conducere, astfel cum este menţionată la alineatul (8);
f)criteriile pentru a stabili dacă există motive întemeiate de a suspecta că se săvârşeşte sau s-a săvârşit o faptă ori o tentativă de spălare de bani sau de finanţare a terorismului în sensul articolului 1 din Directiva (UE) 2015/849 sau că există un risc crescut în acest sens în legătură cu entitatea.
În sensul primului paragraf litera (f), ABE cooperează îndeaproape cu ESMA şi cu Autoritatea pentru Combaterea Spălării Banilor şi a Finanţării Terorismului.
(12)Până la 31 decembrie 2029, ABE, în strânsă cooperare cu BCE, examinează aplicarea alineatelor (1d)-(1j) şi eficacitatea acestora în asigurarea faptului că respectivul cadru în materie de evaluare a adecvării este adecvat scopului şi raportează cu privire la aceste aspecte, ţinând seama de principiul proporţionalităţii. ABE transmite raportul respectiv Parlamentului European şi Consiliului. Pe baza raportului respectiv, Comisia prezintă o propunere legislativă, dacă este cazul.
(13)Prezentul articol şi articolul 91a nu aduc atingere dispoziţiilor statelor membre referitoare la reprezentarea angajaţilor în cadrul organului de conducere.
(14)Prezentul articol şi articolul 91a nu aduc atingere dispoziţiilor statelor membre privind numirea membrilor organului de conducere în funcţia sa de supraveghere de către organele alese la nivel regional sau local sau privind numirile în cazul cărora organul de conducere nu are nicio competenţă în procesul de selecţie şi numire a membrilor săi. În aceste cazuri, se instituie garanţii adecvate pentru a asigura adecvarea acestor membri ai organului de conducere.