Art. 87a. - Art. 87 a : Riscuri de mediu, sociale şi de guvernanţă - Directiva 2013/36/UE/26-iun-2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 176L

În vigoare
Versiune de la: 28 August 2025
Art. 87a: Riscuri de mediu, sociale şi de guvernanţă
(1)Autorităţile competente se asigură că instituţiile dispun, ca parte a cadrului lor de administrare a activităţii, inclusiv a cadrului de administrare a riscurilor prevăzut la articolul 74 alineatul (1), de strategii, politici, procese şi sisteme robuste de identificare, măsurare, gestionare şi monitorizare a riscurilor ESG pe termen scurt, mediu şi lung.
(2)Strategiile, politicile, procesele şi sistemele menţionate la alineatul (1) sunt proporţionale cu amploarea, natura şi complexitatea riscurilor ESG ale modelului de afaceri şi cu sfera activităţilor instituţiei şi iau în considerare un interval de timp scurt şi mediu şi un orizont de timp lung de cel puţin 10 ani.
(3)Autorităţile competente se asigură că instituţiile îşi testează rezilienţa la efectele negative pe termen lung ale factorilor ESG, atât în cadrul scenariului de referinţă, cât şi al scenariilor nefavorabile într-un interval de timp dat, începând cu factorii legaţi de climă. În ceea ce priveşte o astfel de testare a rezilienţei, autorităţile competente se asigură că instituţiile includ o serie de scenarii ESG care să reflecte impactul potenţial al schimbărilor de mediu şi sociale şi al politicilor publice conexe asupra mediului de afaceri pe termen lung. Autorităţile competente se asigură că, în procesul de testare a rezilienţei, instituţiile utilizează scenarii credibile, bazate pe scenariile elaborate de organizaţiile internaţionale.
(4)Autorităţile competente evaluează şi monitorizează evoluţia practicilor instituţiilor în ceea ce priveşte strategiile lor de ESG şi administrarea riscurilor, inclusiv planurile care cuprind ţinte cuantificabile şi procese pentru monitorizarea şi abordarea riscurilor ESG apărute pe termen scurt, mediu şi lung, planuri care urmează să fie elaborate în conformitate cu articolul 76 alineatul (2). Respectiva evaluare ţine seama de oferta de produse legate de durabilitate a instituţiilor, de politicile lor de finanţare a tranziţiei, de politicile conexe de iniţiere a împrumuturilor şi de ţintele şi limitele legate de ESG. Autorităţile competente evaluează soliditatea planurilor respective în cadrul procesului de supraveghere şi evaluare.
Dacă este cazul, pentru evaluarea menţionată la primul paragraf, autorităţile competente pot coopera cu autorităţile sau cu organismele publice responsabile cu supravegherea schimbărilor climatice şi a mediului.
(5)Până la 10 ianuarie 2026, ABE emite ghiduri în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 pentru a preciza:
a)standardele minime şi metodologiile de referinţă pentru identificarea, evaluarea, gestionarea şi monitorizarea riscurilor ESG;
b)conţinutul planurilor care urmează să fie elaborate în conformitate cu articolul 76 alineatul (2), care include termene specifice şi ţinte şi obiective intermediare cuantificabile pentru a monitoriza şi a aborda riscurile financiare care decurg din factorii ESG, inclusiv cele care decurg din procesul de ajustare şi tendinţele de tranziţie în contextul obiectivelor de reglementare şi al actelor juridice relevante ale Uniunii şi ale statelor membre în ceea ce priveşte factorii ESG, în special obiectivul de a realiza neutralitatea climatică, precum şi, acolo unde este relevant pentru instituţiile active la nivel internaţional, obiectivele juridice şi de reglementare ale ţărilor terţe;
c)criteriile calitative şi cantitative pentru evaluarea impactului riscurilor ESG asupra profilului de risc şi solvabilităţii instituţiilor pe termen scurt, mediu şi lung;
d)criteriile de stabilire a scenariilor menţionate la alineatul (3), inclusiv parametrii şi ipotezele care trebuie utilizate în fiecare dintre scenarii, riscurile specifice şi intervalele de timp.
Dacă este cazul, metodologiile şi ipotezele care stau la baza ţintelor, angajamentelor şi deciziilor strategice comunicate public prin intermediul conţinutului planurilor menţionate la articolul 19a sau 29a din Directiva 2013/34/UE sau al altor cadre relevante de comunicare publică şi de diligenţă necesară sunt în concordanţă cu criteriile, metodologiile şi ţintele menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, precum şi cu ipotezele şi angajamentele incluse în planurile respective.
ABE actualizează periodic ghidurile menţionate în primul paragraf pentru a reflecta progresele înregistrate în măsurarea şi gestionarea riscurilor ESG, precum şi evoluţiile obiectivelor de reglementare ale Uniunii în materie de durabilitate.