Capitolul 8 - Auditul şi asigurarea raportării privind durabilitatea - Directiva 2013/34/UE/26-iun-2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 182L
În vigoare Versiune de la: 28 Mai 2024
CAPITOLUL 8:Auditul şi asigurarea raportării privind durabilitatea
Art. 34: Cerinţă generală
(1)Statele membre se asigură că situaţiile financiare ale entităţilor de interes public şi ale întreprinderilor mijlocii şi mari sunt auditate de unul sau mai mulţi auditori statutari sau firme de audit autorizate de statele membre să efectueze auditul statutar în temeiul Directivei 2006/43/CE.
Totodată, auditorul (auditorii) statutar(i) sau firma (firmele) de audit:
a)exprimă un aviz privind:
(i)coerenţa raportului administratorilor cu situaţiile financiare pentru acelaşi exerciţiu financiar; şi
(ii)pregătirea raportului administratorilor în conformitate cu cerinţele juridice aplicabile, cu excepţia cerinţelor referitoare la raportarea privind durabilitatea prevăzute la articolul 19a din prezenta directivă;
a1)dacă este cazul, exprimă o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce priveşte conformitatea raportării privind durabilitatea cu cerinţele prezentei directive, inclusiv conformitatea raportării privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate în temeiul articolului 29b sau al articolului 29c, procesul desfăşurat de întreprindere pentru identificarea informaţiilor raportate în temeiul respectivelor standarde de raportare privind durabilitatea şi conformitatea cu cerinţa de a marca raportarea privind durabilitatea în conformitate cu articolul 29d, precum şi în ceea ce priveşte conformitatea cu cerinţele de raportare prevăzute la articolul 8 din Regulamentul (UE) 2020/852;
b)declară dacă, pe baza cunoaşterii şi a înţelegerii dobândite în cursul auditului cu privire la întreprindere şi la mediul acesteia, a(au) identificat informaţii eronate semnificative prezentate în raportul administratorilor, indicând natura acestor informaţii eronate.
(2)Primul paragraf de la alineatul (1) este aplicabil mutatis mutandis în ceea ce priveşte situaţiile financiare consolidate. Al doilea paragraf de la alineatul (1) este aplicabil mutatis mutandis în ceea ce priveşte situaţiile financiare consolidate şi rapoartele consolidate ale administratorilor.
(3)Statele membre pot permite unui auditor statutar sau unei firme de audit, altul sau alta decât cel sau cea care efectuează auditul statutar al situaţiilor financiare, să exprime opinia menţionată la alineatul (1) al doilea paragraf litera (aa).
(4)Statele membre pot permite unui prestator independent de servicii de asigurare stabilit pe teritoriul lor să exprime opinia menţionată la alineatul (1) al doilea paragraf litera (aa), cu condiţia ca respectivul prestator independent de servicii de asigurare să fie supus unor cerinţe echivalente cu cele prevăzute în Directiva 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*22) în ceea ce priveşte asigurarea raportării privind durabilitatea, astfel cum este definită la articolul 22 punctul 2 din directiva respectivă, în special cu cerinţele referitoare la:
(*22)Directiva 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2006 privind auditul legal al conturilor anuale şi al conturilor consolidate, de modificare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 84/253/CEE a Consiliului (JO L 157, 9.6.2006, p. 87).
a)formare şi examinare, asigurându-se că prestatorii independenţi de servicii de asigurare dobândesc cunoştinţele de specialitate necesare în materie de raportare privind durabilitatea şi asigurarea raportării privind durabilitatea;
b)formarea continuă;
c)sistemele de asigurare a calităţii;
d)etica profesională, independenţa, obiectivitatea, confidenţialitatea şi secretul profesional;
e)numirea şi revocarea;
f)investigaţiile şi sancţiunile;
g)organizarea activităţii prestatorului independent de servicii de asigurare, în special în ceea ce priveşte un nivel suficient al resurselor şi personalului şi păstrarea evidenţelor şi dosarelor clienţilor; şi
h)raportarea neregulilor.
Statele membre se asigură că, în cazul în care un prestator independent de servicii de asigurare exprimă opinia menţionată la alineatul (1) al doilea paragraf litera (aa) de la prezentul articol, opinia respectivă este elaborată în conformitate cu articolele 26a, 27a şi 28a din Directiva 2006/43/CE şi că, după caz, comitetul de audit sau un comitet special examinează şi monitorizează independenţa prestatorului independent de servicii de asigurare în conformitate cu articolul 39 alineatul (6) litera (e) din Directiva 2006/43/CE.
Statele membre se asigură că prestatorii independenţi de servicii de asigurare acreditaţi înainte de 1 ianuarie 2024 pentru asigurarea raportării privind durabilitatea în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008 nu sunt supuşi cerinţelor de formare şi examinare menţionate la primul paragraf litera (a) de la prezentul alineat.
Statele membre se asigură că prestatorii independenţi de servicii de asigurare care la 1 ianuarie 2024 se află în proces de acreditare în conformitate cu cerinţele naţionale relevante nu sunt supuşi cerinţelor de formare şi examinare menţionate la primul paragraf litera (a) în ceea ce priveşte asigurarea raportării privind durabilitatea, cu condiţia ca aceştia să încheie procesul până la 1 ianuarie 2026.
Statele membre se asigură că prestatorii independenţi de servicii de asigurare menţionaţi la al treilea şi al patrulea paragraf dobândesc cunoştinţele necesare în ceea ce priveşte raportarea privind durabilitatea şi asigurarea raportării privind durabilitatea prin intermediul cerinţei privind formarea continuă menţionate la primul paragraf litera (b).
În cazul în care, în temeiul primului paragraf, un stat membru decide să permită unui prestator independent de servicii de asigurare să exprime opinia menţionată la alineatul (1) al doilea paragraf litera (aa), statul membru permite acest lucru şi unui auditor statutar, altul decât cel care efectuează auditul statutar al situaţiilor financiare, astfel cum se prevede la alineatul (3).
(5)De la 6 ianuarie 2027, un stat membru care a făcut uz de posibilitatea prevăzută la alineatul (4) (denumit în continuare «statul membru gazdă») permite prestatorilor independenţi de servicii de asigurare stabiliţi într-un alt stat membru decât statul membru gazdă (denumit în continuare «statul membru de origine») să efectueze asigurarea raportării privind durabilitatea.
Statul membru de origine este responsabil pentru supravegherea prestatorilor independenţi de servicii de asigurare stabiliţi pe teritoriul său, cu excepţia cazului în care statul membru gazdă decide să supravegheze asigurarea raportării privind durabilitatea efectuate de prestatori independenţi de servicii de asigurare pe teritoriul său.
Dacă statul membru gazdă decide să supravegheze asigurarea raportării privind durabilitatea efectuată pe teritoriul său de către prestatori independenţi de servicii de asigurare înregistraţi în alt stat membru, statul membru gazdă:
a)nu impune unor astfel de prestatori independenţi de servicii de asigurare cerinţe sau condiţii de antrenare a răspunderii mai stricte decât cele impuse pentru asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislaţiei naţionale pentru prestatorii independenţi de servicii de asigurare sau auditorii stabiliţi în statul membru gazdă respectiv; şi
b)informează alte state membre cu privire la decizia sa de a supraveghea asigurarea raportării privind durabilitatea efectuată de prestatori independenţi de servicii de asigurare stabiliţi în alte state membre.
(6)Statele membre se asigură că, în cazul în care o întreprindere are obligaţia, în temeiul dreptului Uniunii, să solicite verificarea de către o parte terţă independentă acreditată a unor elemente ale raportării sale privind durabilitatea, raportul părţii terţe independente acreditate este pus la dispoziţie fie ca anexă la raportul administratorilor, fie prin alte mijloace accesibile publicului.
Art. 35: Modificări la Directiva 2006/43/CE privind raportul de audit
- Articolul 28 din Directiva 2006/43/CE se înlocuieşte cu următorul text:
"- Articolul 28: Raportul de audit
(1)Raportul de audit conţine:
a)o introducere care identifică cel puţin situaţiile financiare care fac obiectul auditului statutar, împreună cu cadrul de raportare financiară care a fost aplicat la întocmirea acestora;
b)o descriere a domeniului de aplicare al auditului statutar, care identifică cel puţin standardele de audit conform cărora a fost efectuat auditul statutar;
c)un aviz de audit care este fără rezerve, cu rezerve sau contrar şi care prezintă clar punctul de vedere al auditorului statutar cu privire la următoarele:
(i)dacă situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă, în conformitate cu cadrul relevant de raportare financiară, şi
(ii)după caz, dacă situaţiile financiare anuale sunt conforme cerinţelor legale aplicabile.
Dacă auditorul statutar nu este în măsură să emită un aviz de audit, raportul menţionează imposibilitatea emiterii unui astfel de aviz;
d)o menţiune privind aspectele asupra cărora auditorul statutar atrage atenţia prin evidenţiere, fără ca avizul de audit să fie cu rezerve;
e)avizul şi declaraţia menţionate la articolul 34 alineatul (1) al doilea paragraf din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului (*).
(*)JO L 182, 29.6.2013, p. 19.
(2)Respectivul raport de audit se semnează şi se datează de către auditorul statutar. În cazul în care auditul statutar este efectuat de o firmă de audit, raportul de audit poartă semnătura cel puţin a auditorului/auditorilor statutar(i) care a(u) efectuat auditul în numele firmei de audit. În împrejurări excepţionale, statele membre pot prevedea că nu este necesar ca această semnătură (aceste semnături) să fie divulgată (divulgate) publicului, în cazul în care această divulgare ar putea duce la o ameninţare iminentă şi semnificativă la adresa securităţii personale a oricărui individ. În orice caz, numele persoanei (persoanelor) implicate este (sunt) adus(e) la cunoştinţa autorităţilor competente relevante.
(3)Respectivul raport de audit privind situaţiile financiare consolidate respectă cerinţele prevăzute la alineatele (1) şi (2). Atunci când raportează asupra coerenţei raportului administratorilor cu situaţiile financiare, aşa cum se prevede la alineatul (1) litera (e), auditorul statutar sau firma de audit ţin seama de situaţiile financiare consolidate şi raportul consolidat al administratorilor. Dacă situaţiile financiare anuale ale societăţii-mamă sunt anexate la situaţiile financiare consolidate, rapoartele de audit prevăzute la prezentul articol, pot fi combinate."