Capitolul 4 - NOTELE EXPLICATIVE LA SITUAŢIILE FINANCIARE - Directiva 2013/34/UE/26-iun-2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 182L

În vigoare
Versiune de la: 28 Mai 2024
CAPITOLUL 4:NOTELE EXPLICATIVE LA SITUAŢIILE FINANCIARE
Art. 15: Dispoziţii generale privind notele explicative la situaţiile financiare
Atunci când sunt prezentate note explicative la bilanţ şi la contul de profit şi pierdere în conformitate cu prezentul capitol, acestea respectă ordinea în care sunt prezentate elementele în bilanţ şi în contul de profit şi pierdere.
Art. 16: Conţinutul notelor explicative la situaţiile financiare pentru toate întreprinderile
(1)În notele explicative la situaţiile financiare, toate întreprinderile prezintă, în plus faţă de informaţiile cerute conform altor dispoziţii ale prezentei directive, informaţii referitoare la următoarele:
a)politicile contabile adoptate;
b)dacă activele fixe sunt evaluate la valori reevaluate, un tabel care să prezinte:
(i)mişcările rezervei din reevaluare în cursul exerciţiului financiar, cu o explicaţie a tratamentului fiscal al elementelor pe care le conţine, şi
(ii)valoarea contabilă în bilanţ care ar fi fost recunoscută dacă activele fixe nu ar fi fost reevaluate;
c)atunci când instrumentele financiare şi/sau alte active decât instrumentele financiare sunt evaluate la valoarea justă:
(i)ipotezele semnificative care stau la baza modelelor şi tehnicilor de evaluare, dacă valorile juste au fost determinate în conformitate cu prevederile articolului 8 alineatul (7) litera (b),
(ii)pentru fiecare categorie de instrumente financiare sau alte active decât instrumentele financiare, valoarea justă, modificările de valoare incluse direct în contul de profit şi pierdere, precum şi modificările incluse în rezervele de valoare justă,
(iii)pentru fiecare clasă de instrumente financiare derivate, informaţii despre aria şi natura instrumentelor, inclusiv termenii şi condiţiile semnificative care pot afecta valoarea, calendarul şi certitudinea fluxurilor viitoare de numerar, şi
(iv)un tabel care să prezinte mişcările rezervelor de valoare justă în cursul exerciţiului financiar;
d)valoarea totală a oricăror angajamente financiare, garanţii sau active şi datorii contingente neincluse în bilanţ, indicând natura şi forma oricărei garanţii reale care a fost acordată; orice angajamente privind pensiile şi întreprinderile afiliate sau asociate sunt prezentate separat;
e)suma avansurilor şi creditelor acordate membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere, cu indicarea ratelor dobânzii, a principalelor condiţii şi a oricăror sume restituite, amortizate sau la care s-a renunţat, precum şi a angajamentelor asumate în numele acestora sub forma garanţiilor de orice fel, cu indicarea totalului pe fiecare categorie;
f)cuantumul şi natura elementelor individuale de venituri sau de cheltuieli care au o mărime sau o incidenţă excepţională;
g)sumele datorate de întreprindere care devin exigibile după o perioadă mai mare de cinci ani, precum şi valoarea totală a datoriilor întreprinderii acoperite cu garanţii reale depuse de aceasta, cu indicarea naturii şi formei garanţiilor; şi
h)numărul mediu de angajaţi în cursul exerciţiului financiar.
(2)Statele membre pot impune mutatis mutandis întreprinderilor mici să prezinte informaţii în conformitate cu articolul 17 alineatul (1) literele (a), (m), (p), (q) şi (r).
Pentru aplicarea primului paragraf, informaţiile prevăzute la articolul 17 alineatul (1) litera (p) se limitează la natura şi scopul comercial ale angajamentelor menţionate la litera respectivă.
Pentru aplicarea primului paragraf, informaţiile prezentate în conformitate cu articolul 17 alineatul (1) litera (r) se limitează la tranzacţiile încheiate cu părţile menţionate la al patrulea paragraf de la litera respectivă.
(3)Statele membre nu impun întreprinderilor mici prezentarea mai multor informaţii decât cele impuse sau permise în temeiul prezentului articol.
Art. 17: Prezentarea de informaţii suplimentare de către întreprinderile mijlocii şi mari şi entităţile de interes public
(1)În notele explicative la situaţiile financiare, întreprinderile mijlocii şi mari şi entităţile de interes public prezintă, pe lângă informaţiile cerute conform articolului 16 şi oricăror alte dispoziţii ale prezentei directive, informaţii referitoare la următoarele:
a)pentru diversele elemente de imobilizări:
(i)preţul de achiziţie sau costul de producţie sau, dacă a fost aplicată o regulă de evaluare alternativă, valoarea justă sau valoarea reevaluată la începutul şi la închiderea exerciţiului financiar,
(ii)creşterile, cedările şi transferurile în cursul exerciţiului financiar,
(iii)ajustările cumulate de valoare la începutul şi la închiderea exerciţiului financiar,
(iv)ajustările de valoare înregistrate în cursul exerciţiului financiar,
(v)mişcările ajustărilor cumulate de valoare în privinţa creşterilor, cedărilor şi transferurilor în cursul exerciţiului financiar, şi
(vi)dacă dobânda se capitalizează în conformitate cu articolul 12 alineatul (8), suma capitalizată în cursul exerciţiului financiar.
b)dacă activele imobilizate sau circulante fac obiectul ajustărilor de valoare exclusiv în scop fiscal, valoarea ajustărilor şi motivele pentru care acestea au fost efectuate;
c)atunci când instrumentele financiare sunt evaluate la preţul de achiziţie sau la costul de producţie:
(i)pentru fiecare clasă de instrumente financiare derivate:
- valoarea justă a instrumentelor, dacă această valoare poate fi determinată prin una din metodele prevăzute la articolul 8 alineatul (7) litera (a), şi
- informaţii privind aria şi natura instrumentelor;
(ii)pentru imobilizările financiare înregistrate la o valoare mai mare decât valoarea lor justă:
- valoarea contabilă şi valoarea justă a activelor individuale sau a grupărilor corespunzătoare ale acelor active individuale şi
- motivele pentru care nu a fost redusă valoarea contabilă, inclusiv natura dovezilor care stau la baza ipotezei că valoarea contabilă va fi recuperată;
d)valoarea indemnizaţiilor acordate în exerciţiul financiar membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere pentru funcţiile deţinute de aceştia, precum şi orice angajamente care au luat naştere sau sunt încheiate cu privire la pensiile acordate foştilor membri ai acestor organe, indicând totalul pe fiecare categorie de organe.
Statele membre pot renunţa la cerinţa de a prezenta aceste informaţii dacă prezentarea lor ar face posibilă identificarea situaţiei financiare a unui anumit membru al organelor respective;
e)numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar, defalcat pe categorii şi, dacă acestea nu sunt prezentate separat în contul de profit şi pierdere, cheltuielile cu personalul aferente exerciţiului financiar, defalcate pe salarii şi indemnizaţii, cheltuieli cu asigurările sociale şi cheltuieli cu pensiile;
f)în cazul recunoaşterii în bilanţ a unui provizion pentru impozite amânate, soldurile impozitelor amânate la închiderea exerciţiului financiar şi mişcările acestor solduri în cursul exerciţiului financiar;
g)denumirea şi sediul social al fiecăreia dintre întreprinderile în care întreprinderea deţine fie direct, fie printr-o persoană care acţionează în nume propriu, dar în contul întreprinderii, un interes de participare, prezentând proporţia de capital deţinută, valoarea capitalului şi rezervelor, precum şi profitul sau pierderea întreprinderii respective pentru ultimul exerciţiu financiar pentru care au fost aprobate situaţiile financiare; informaţiile privind capitalul, rezervele şi profitul sau pierderea pot fi omise dacă întreprinderea în cauză nu îşi publică bilanţul şi nu este controlată de către întreprindere.
Statele membre pot prevedea că informaţiile care trebuie prezentate în conformitate cu primul paragraf din prezenta literă pot lua forma unei declaraţii completate în conformitate cu articolul 3 alineatele (1) şi (3) din Directiva 2009/101/CE; completarea unei asemenea declaraţii este comunicată în notele explicative la situaţiile financiare. Statele membre pot permite, de asemenea, ca informaţiile respective să fie omise dacă sunt de natură a cauza un prejudiciu grav oricăreia dintre entităţile la care se referă. Statele membre pot supune astfel de omisiuni autorizării prealabile a unei autorităţi administrative sau judecătoreşti. Orice astfel de omisiune este comunicată în notele explicative la situaţiile financiare;
h)numărul şi valoarea nominală sau, în absenţa unei valori nominale, echivalentul contabil al acţiunilor subscrise în cursul exerciţiului financiar în limitele capitalului autorizat, fără a aduce atingere, în ceea ce priveşte valoarea acestui capital, articolului 2 litera (e) din Directiva 2009/101/CE sau articolului 2 literele (c) şi (d) din Directiva 2012/30/UE;
i)dacă există mai multe categorii de acţiuni, numărul şi valoarea nominală sau, în absenţa unei valori nominale, echivalentul contabil al acţiunilor din fiecare categorie;
j)existenţa oricăror certificate de participare, obligaţiuni convertibile, warante, opţiuni sau valori mobiliare sau drepturi similare, cu indicarea numărului acestora şi a drepturilor pe care le conferă;
k)denumirea, sediul principal sau sediul social şi forma juridică a fiecăreia dintre întreprinderile la care întreprinderea este asociată cu răspundere nelimitată;
l)denumirea şi sediul social al entităţii care întocmeşte situaţiile financiare consolidate ale celui mai mare grup de întreprinderi din care întreprinderea face parte în calitate de filială;
m)denumirea şi sediul social al întreprinderii care întocmeşte situaţiile financiare consolidate ale celui mai mic grup de întreprinderi din care întreprinderea face parte în calitate de filială şi care este inclus în grupul de întreprinderi menţionat la litera (l);
n)locul de unde pot fi obţinute copii ale situaţiilor financiare consolidate menţionate la literele (l) şi (m), cu condiţia ca acestea să fie disponibile;
o)propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii sau, acolo unde este cazul, distribuirea profitului sau acoperirea pierderii;
p)natura şi scopul comercial ale angajamentelor întreprinderii care nu sunt incluse în bilanţ, precum şi impactul financiar al acelor angajamente asupra întreprinderii, cu condiţia ca riscurile sau beneficiile care decurg din aceste angajamente să fie semnificative şi în măsura în care divulgarea acestor riscuri sau beneficii este necesară pentru evaluarea poziţiei financiare a întreprinderii;
q)natura şi efectele financiare ale evenimentelor semnificative care apar ulterior datei bilanţului şi care nu sunt reflectate în contul de profit şi pierdere sau în bilanţ; şi
r)tranzacţiile încheiate de întreprindere cu părţile afiliate, inclusiv suma acestor tranzacţii, natura relaţiei cu părţile afiliate şi alte informaţii referitoare la tranzacţiile care sunt necesare pentru înţelegerea poziţiei financiare a întreprinderii. Informaţiile referitoare la tranzacţii individuale pot fi agregate după natura lor, cu excepţia cazului în care sunt necesare informaţii separate pentru înţelegerea efectelor tranzacţiilor cu partea afiliată asupra poziţiei financiare a întreprinderii.
Statele membre pot permite sau impune ca numai tranzacţiile cu părţi afiliate care nu au fost încheiate în condiţii normale de piaţă să fie prezentate.
Statele membre pot permite prezentarea tranzacţiilor încheiate de unul sau mai mulţi membri ai unui grup, cu condiţia ca filialele care sunt parte la tranzacţie să fie deţinute în totalitate de un astfel de membru.
Statele membre pot permite ca întreprinderile mijlocii să limiteze prezentarea tranzacţiilor cu părţi afiliate la prezentarea tranzacţiilor încheiate cu:
(i)deţinătorii unui interes de participare în întreprindere;
(ii)întreprinderile în care întreprinderea însăşi deţine un interes de participare; şi
(iii)membrii organului administrativ, de conducere sau de supraveghere al întreprinderii.
(2)Statele membre nu au obligaţia de a aplica alineatul (1) litera (g) unei întreprinderi care este societate-mamă şi este reglementată de legislaţia lor naţională, în următoarele cazuri:
a)dacă întreprinderea în care societatea-mamă deţine un interes de participare în sensul alineatului (1) litera (g) este inclusă în situaţiile financiare consolidate întocmite de societatea-mamă respectivă sau în situaţiile financiare consolidate ale unui grup mai mare de întreprinderi conform articolului 23 alineatul (4);
b)dacă interesul de participare respectiv a fost tratat de societatea-mamă în situaţiile sale financiare anuale în conformitate cu articolul 9 alineatul (7) sau în situaţiile financiare consolidate întocmite de societatea-mamă în cauză în conformitate cu articolul 27 alineatele (1)-8).
Art. 18: Informaţii suplimentare pentru întreprinderile mari şi pentru entităţile de interes public
(1)În notele explicative la situaţiile financiare, întreprinderile mari şi entităţile de interes public prezintă, pe lângă informaţiile cerute conform articolelor 16 şi 17 şi oricăror alte dispoziţii ale prezentei directive, informaţii referitoare la următoarele aspecte:
a)cifra de afaceri netă, defalcată pe segmente de activităţi şi pe pieţe geografice, în măsura în care aceste segmente şi pieţe diferă substanţial unele faţă de altele, ţinând seama de modul de organizare a vânzării de produse şi a furnizării de servicii; şi
b)totalul onorariilor aferente exerciţiului financiar percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit pentru auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi totalul onorariilor percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit pentru alte servicii de asigurare, pentru servicii de consultanţă fiscală şi pentru alte servicii decât cele de audit.
(2)Statele membre pot permite ca informaţiile menţionate la alineatul (1) litera (a) să fie omise, dacă prezentarea acestora ar aduce prejudicii grave întreprinderii. Statele membre pot supune astfel de omisiuni autorizării prealabile a unei autorităţi administrative sau judecătoreşti. Orice astfel de omisiune este prezentată în notele explicative la situaţiile financiare.
(3)Statele membre pot prevedea că alineatul (1) litera (b) nu se aplică situaţiilor financiare anuale ale unei întreprinderi atunci când aceasta este inclusă în situaţiile financiare consolidate care trebuie întocmite în temeiul articolului 22, cu condiţia ca aceste informaţii să fie furnizate în notele explicative la situaţiile financiare consolidate.