Capitolul 10 - RAPORTAREA PLĂŢILOR EFECTUATE CĂTRE GUVERNE - Directiva 2013/34/UE/26-iun-2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 182L
În vigoare Versiune de la: 28 Mai 2024
CAPITOLUL 10:RAPORTAREA PLĂŢILOR EFECTUATE CĂTRE GUVERNE
Art. 41: Definiţii referitoare la raportarea privind plăţi către guverne
În înţelesul prezentului capitol, se aplică următoarele definiţii:
1."întreprindere activă în industria extractivă" înseamnă o întreprindere care desfăşoară activităţi ce implică explorarea, prospectarea, descoperirea, exploatarea şi extracţia zăcămintelor de minerale, petrol, gaze naturale şi altele, în cadrul activităţilor economice enumerate în secţiunea B diviziunile 05-08 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire (1);
(1)JO L 393, 30.12.2006, p. 1.
2."întreprindere activă în sectorul exploatării pădurilor primare" înseamnă o întreprindere care desfăşoară activităţi prevăzute în secţiunea A diviziunea 02, grupa 02.2 din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1893/2006, în păduri primare;
3."guvern" înseamnă orice autoritate naţională, regională sau locală a unui stat membru sau a unei ţări terţe. Sunt incluse departamentele, agenţiile sau întreprinderile controlate de acea autoritate, în sensul articolului 22 alineatele (1)-(6) din prezenta directivă;
4."proiect" înseamnă activităţi operaţionale care sunt reglementate de un singur contract, licenţă, locaţie, concesiune sau alte acorduri juridice similare şi care formează baza pentru o obligaţie de plată cu un guvern. Cu toate acestea, dacă mai multe astfel de acorduri sunt interconectate pe fond şi formează baza pentru o obligaţie de plată cu un guvern, acestea sunt considerate a fi un proiect;
5."Plată" înseamnă o sumă plătită fie în numerar, fie în natură, pentru activităţile menţionate la punctele 1 şi 2, de următoarele tipuri:
(a)drepturi de producţie;
(b)impozite percepute asupra venitului, producţiei sau profiturilor societăţilor comerciale, cu excepţia impozitelor percepute asupra consumului, cum ar fi taxa pe valoarea adăugată, impozitul pe venitul personal sau impozitul pe vânzări;
(c)redevenţe;
(d)dividende;
(e)prime de semnare, descoperire şi producţie;
(f)taxe de licenţă, taxe de închiriere, taxe de înregistrare şi alte taxe aferente licenţelor şi/sau concesiunilor şi
(g)plăţi pentru îmbunătăţiri aduse infrastructurii.
Art. 42: Întreprinderi obligate să raporteze plăţile către guverne
(1)Statele membre impun întreprinderilor mari şi tuturor entităţilor de interes public active în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare obligaţia de a întocmi şi a publica anual un raport asupra plăţilor către guverne.
(2)Această obligaţie nu se aplică întreprinderilor reglementate de dreptul intern al unui stat membru care sunt filiale sau societăţi-mamă, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a)societatea-mamă intră sub incidenţa legislaţiei unui stat membru şi
b)plăţile către guverne efectuate de întreprindere sunt incluse în raportul consolidat asupra plăţilor către guverne întocmit de societatea-mamă respectivă în conformitate cu articolul 44.
Art. 43: Conţinutul raportului
(1)Nu este necesar ca o plată, indiferent dacă este plată unică sau o serie de plăţi conexe, să fie luată în considerare în raport dacă este mai mică de 100 000 EUR în cursul unui exerciţiu financiar.
(2)Raportul prezintă următoarele informaţii în legătură cu activităţile descrise la articolul 41 punctele 1 şi 2, aferente exerciţiului financiar în cauză:
a)suma totală a plăţilor efectuate către fiecare guvern;
b)suma totală pe tip de plată, în conformitate cu articolul 41 punctul 5 literele (a)-(g), efectuată către fiecare guvern;
c)dacă plăţile au fost atribuite unui proiect specific, suma totală pe tip de plată, în conformitate cu articolul 41 punctul (5) literele (a)-(g), efectuată pentru fiecare astfel de proiect şi suma totală a plăţilor pentru fiecare astfel de proiect.
Plăţile efectuate de întreprindere pentru obligaţii impuse la nivelul întreprinderii pot fi declarate la nivelul acesteia şi nu la nivel de proiect.
(3)Dacă se efectuează plăţi în natură către guverne, ele sunt raportate în valoare şi, dacă este cazul, în volum. Se furnizează documente justificative care explică modul în care a fost determinată această valoare.
(4)Informaţiile publicate cu privire la plăţile menţionate în prezentul articol reflectă substanţa, mai curând decât forma plăţii sau activităţii în cauză. Plăţile şi activităţile nu pot fi separate sau cumulate în mod artificial în vederea evitării aplicării prezentei directive.
(5)În cazul statelor membre care nu au adoptat moneda euro, pragul în euro prevăzut la alineatul (1) este convertit în moneda naţională prin:
a)aplicarea cursului de schimb publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data intrării în vigoare a oricărei directive care stabileşte pragul respectiv; şi
b)rotunjirea la cea mai apropiată valoare de sută.
Art. 44: Raportul consolidat asupra plăţilor către guverne
(1)Statele membre impun întreprinderilor mari şi entităţilor de interes public active în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare, care intră sub incidenţa dreptului lor intern, obligaţia de a întocmi un raport consolidat asupra plăţilor efectuate către guverne în conformitate cu articolele 42 şi 43 dacă, în calitate de societăţi-mamă, au obligaţia de a întocmi situaţii financiare consolidate în conformitate cu articolul 22 alineatele (1)-(6).
O societate-mamă este considerată a fi activă în industria extractivă sau în sectorul exploatării pădurilor primare dacă una dintre filialele sale este activă în industria sau în sectorul menţionat.
Raportul consolidat cuprinde numai plăţile rezultate în urma operaţiunilor de extracţie şi/sau de exploatare forestieră.
(2)Obligaţia de a întocmi raportul consolidat menţionat la alineatul (1) nu se aplică:
a)unei societăţi-mamă a unui grup mic, aşa cum este definit la articolul 3 alineatul (5), cu excepţia cazului în care o entitate afiliată este entitate de interes public;
b)unei societăţi-mamă a unui grup mijlociu, aşa cum este definit la articolul 3 alineatul (6), cu excepţia cazului în care o întreprindere afiliată este entitate de interes public şi
c)unei societăţi-mamă reglementate de dreptul intern al unui stat membru care este ea însăşi filială, dacă societatea-mamă a acesteia este reglementată de dreptul intern al unui stat membru.
(3)O întreprindere, inclusiv o entitate de interes public, poate fi exclusă din raportul consolidat asupra plăţilor către guverne dacă este îndeplinită cel puţin una din următoarele condiţii:
a)restricţii severe pe termen lung împiedică în mod substanţial exercitarea de către societatea-mamă a drepturilor sale asupra activelor sau conducerii întreprinderii în cauză;
b)în cazuri extrem de rare în care informaţiile necesare pentru întocmirea raportului consolidat asupra plăţilor către guverne în conformitate cu prezenta directivă nu pot fi obţinute fără cheltuieli disproporţionate sau întârzieri nejustificate;
c)acţiunile sau părţile sociale ale întreprinderii în cauză sunt deţinute exclusiv în vederea vânzării lor ulterioare.
Scutirile sus-menţionate se aplică numai dacă sunt utilizate în scopul întocmirii situaţiilor financiare consolidate.
Art. 45: Publicarea
(1)Raportul prevăzut la articolul 42 şi raportul consolidat prevăzut la articolul 44 asupra plăţilor către guverne se publică în modul prevăzut în legislaţia fiecărui stat membru, în conformitate cu capitolul 2 din Directiva 2009/101/CE.
(2)Statele membre se asigură că membrii organelor responsabile ale unei întreprinderi, care acţionează în limitele competenţelor conferite de dreptul intern, au responsabilitatea de a se asigura, aplicând la nivel maxim cunoştinţele şi abilităţile de care dispun, că raportul privind plăţile către guverne este întocmit şi publicat în conformitate cu cerinţele prezentei directive.
Art. 46: Criterii de echivalenţă
(1)Întreprinderile menţionate la articolele 42 şi 44, care întocmesc şi publică un raport în conformitate cu cerinţe de raportare ale unei ţări terţe evaluate, în conformitate cu articolul 47, ca fiind echivalente cu cele prevăzute în prezentul capitol, sunt exceptate de la cerinţele prezentului capitol, cu excepţia obligaţiei de a publica respectivul raport în modul prevăzut în legislaţia fiecărui stat membru, în conformitate cu capitolul 2 din Directiva 2009/101/CE.
(2)Comisia este abilitată să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 49, identificând criteriile care trebuie să se aplice la evaluarea, în sensul alineatului (1) de la prezentul articol, a echivalenţei cerinţelor de raportare din ţări terţe cu cerinţele prevăzute în prezentul capitol.
(3)Criteriile identificate de Comisie în conformitate cu alineatul (2):
a)includ următoarele:
(i)întreprinderile vizate;
(ii)recipienţii de plăţi vizaţi;
(iii)plăţile cuprinse în raport;
(iv)atribuirea plăţilor cuprinse în raport;
(v)defalcarea plăţilor cuprinse în raport;
(vi)praguri de declanşare pentru raportarea pe bază consolidată;
(vii)mediu de raportare;
(viii)frecvenţa raportării şi
(ix)măsuri de combatere a evaziunii
b)în caz contrar, se limitează la criterii care facilitează o comparaţie directă a cerinţelor de raportare ale unei ţări terţe cu cerinţele din prezentul capitol.
Art. 47: Aplicarea criteriilor de echivalenţă
Comisia este abilitată să adopte acte de punere în aplicare prin care identifică cerinţele de raportare din ţări terţe pe care le consideră, după aplicarea criteriilor de echivalenţă identificate în conformitate cu articolul 46, drept echivalente cerinţelor de la prezentul capitol. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 50 alineatul (2).
Art. 48: Examinare
Comisia revizuieşte implementarea şi eficacitatea prezentului capitol, în special în ceea ce priveşte sfera de aplicare şi respectarea obligaţiilor de raportare şi modalităţile raportării pe fiecare proiect şi întocmeşte un raport în acest sens.
Revizuirea ţine cont de evoluţiile internaţionale, în special în ceea ce priveşte sporirea transparenţei cu privire la plăţile efectuate către guverne, să evalueze impactul altor regimuri internaţionale şi să ia în calcul efectele pe planul competitivităţii şi al securităţii aprovizionării cu energie. Revizuirea este finalizată până la 21 iulie 2018.
Raportul se prezintă Parlamentului European şi Consiliului, împreună cu o propunere legislativă, dacă este cazul. Raportul analizează extinderea cerinţelor de raportare către alte sectoare industriale, precum şi dacă raportul privind plăţile către guverne ar trebui auditat. De asemenea, raportul analizează posibilitatea prezentării unor informaţii suplimentare privind numărul mediu de salariaţi, utilizarea subcontractanţilor şi eventualele sancţiuni pecuniare aplicate în fiecare ţară.
Raportul analizează, de asemenea, luând în considerare evoluţiile din cadrul OCDE şi rezultatele iniţiativelor europene conexe, posibilitatea de a se introduce o obligaţie pentru întreprinderile mari de a întocmi anual un raport defalcat pe ţări, pentru fiecare stat membru şi ţară terţă în care îşi desfăşoară activitatea, care să conţină cel puţin informaţii privind profitul obţinut, impozitul pe profit plătit şi subvenţiile publice primite.
În plus, raportul analizează dacă este posibilă introducerea, pentru toţi emitenţii din Uniune, a obligaţiei de diligenţă la aprovizionarea cu minerale, pentru a asigura faptul că lanţurile de aprovizionare nu au nicio legătură cu părţi aflate în conflict şi respectă recomandările EITI şi OCDE referitoare la gestionarea responsabilă a lanţurilor de aprovizionare.