Art. 49. - Art. 49: Exercitarea competenţelor delegate - Directiva 2013/34/UE/26-iun-2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 182L

În vigoare
Versiune de la: 28 Mai 2024
Art. 49: Exercitarea competenţelor delegate
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute în prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 1 alineatul (2), la articolul 3 alineatul (13), la articolele 29b, 29c şi 40b şi la articolul 46 alineatul (2) se conferă Comisiei pe o perioadă de cinci ani de la 5 ianuarie 2023. Comisia elaborează un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.

(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 1 alineatul (2), la articolul 3 alineatul (13), la articolele 29b, 29c şi 40b şi la articolul 46 alineatul (2) poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.

(31)Înainte de a adopta un act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile stabilite în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (*4).
(*4)JO L 123, 12.5.2016, p. 1.

(32)Atunci când adoptă acte delegate în temeiul articolelor 29b şi 29c, Comisia ia în considerare avizul tehnic al EFRAG, cu condiţia ca:
a)un astfel de aviz să fi fost elaborat cu respectarea garanţiilor procedurale, sub supraveghere publică şi transparent, beneficiind de cunoştinţele de specialitate şi de participarea echilibrată a părţilor interesate în cauză, precum şi cu suficientă finanţare publică pentru a-i asigura independenţa şi pe baza unui program de lucru cu privire la care Comisia a fost consultată;
b)un astfel de aviz să fie însoţit de analize cost-beneficiu, printre care şi de analize ale impactului avizului tehnic asupra aspectelor de durabilitate;
c)un astfel de aviz să fie însoţit de o explicaţie a modului în care ia în considerare elementele enumerate la articolul 29b alineatul (5);
d)participarea la activitatea EFRAG la nivel tehnic să se bazeze pe cunoştinţele de specialitate în materie de raportare privind durabilitatea şi să nu fie condiţionată de o contribuţie financiară.
Literele (a) şi (d) nu aduc atingere participării organismelor publice şi a organizaţiilor naţionale de standardizare la lucrările tehnice ale EFRAG.
Documentele însoţitoare ale avizului tehnic al EFRAG se transmit împreună cu avizul tehnic respectiv.
Comisia consultă în comun Grupul de experţi al statelor membre privind finanţarea durabilă, menţionat la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2020/852, şi Comitetul de reglementare contabilă, menţionat la articolul 6 din Regulamentul (CE) nr. 1606/2002, cu privire la proiectele de acte delegate înainte de adoptarea lor, astfel cum se menţionează la articolele 29b şi 29c din prezenta directivă.
Comisia solicită avizul Autorităţii europene pentru valori mobiliare şi pieţe (ESMA), al Autorităţii bancare europene (ABE) şi al Autorităţii europene de asigurări şi pensii ocupaţionale (EIOPA) cu privire la avizul tehnic furnizat de EFRAG, în special în ceea ce priveşte coerenţa acestuia cu Regulamentul (UE) 2019/2088 şi cu actele delegate adoptate în temeiul regulamentului menţionat. ESMA, ABE şi EIOPA îşi emit avizele în termen de două luni de la data primirii solicitării din partea Comisiei.
Comisia consultă, de asemenea, Agenţia Europeană de Mediu, Agenţia pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene, Banca Centrală Europeană, Comitetul Organismelor Europene de Supraveghere a Auditului şi Platforma privind finanţarea durabilă instituită în temeiul articolului 20 din Regulamentul (UE) 2020/852 cu privire la avizul tehnic emis de EFRAG înainte de adoptarea actelor delegate menţionate la articolele 29b şi 29c din prezenta directivă. În cazul în care oricare dintre organismele respective decide să prezinte un aviz, acesta se depune în termen de două luni de la data consultării organismului de către Comisie.

(4)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(5)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 1 alineatul (2), al articolului 3 alineatul (13), al articolului 29b, 29c sau 40b sau al articolului 46 alineatul (2) intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentului European şi Consiliului sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.