Art. 9. - Art. 9: Corectitudinea - Directiva 2013/11/UE/21-mai-2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum)

Acte UE

Jurnalul Oficial 165L

În vigoare
Versiune de la: 18 Iunie 2013
Art. 9: Corectitudinea
(1)Statele membre se asigură că, în cursul procedurilor SAL:
a)părţile au posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere într-o perioadă de timp rezonabilă, de a primi din partea entităţii SAL argumentele, probele, documentele şi elementele de fapt prezentate de cealaltă parte, orice declaraţii şi avize ale experţilor şi de a prezenta observaţii pe marginea acestora;
b)părţile sunt informate că nu sunt obligate să folosească un avocat sau un consilier juridic, dar pot apela la consultanţă independentă sau pot fi reprezentate sau asistate de o parte terţă în orice fază a procedurii;
c)părţile sunt informate cu privire la rezultatul procedurii SAL, în scris sau pe un suport durabil, şi li se oferă o declaraţie precizând motivele pe care se întemeiază rezultatul.
(2)În cazul procedurilor SAL care vizează soluţionarea litigiului prin propunerea unei soluţii, statele membre se asigură că:
a)părţile au posibilitatea de a se retrage din procedură în orice moment dacă nu sunt satisfăcute de funcţionarea sau de modul de desfăşurare a procedurii. Acestea sunt informate despre acest drept înaintea începerii procedurii. Dacă normele naţionale prevăd participarea obligatorie a comercianţilor la procedurile SAL, această literă se aplică numai consumatorilor;
b)părţile, înainte de a accepta sau urma soluţia propusă, sunt informate că:
(i)au posibilitatea de a alege dacă să accepte sau nu, precum şi dacă să urmeze sau nu soluţia propusă;
(ii)implicarea în procedură nu exclude posibilitatea de a cere despăgubiri printr-o procedură judiciară;
(iii)soluţia propusă poate fi diferită de un rezultat stabilit de către o instanţă care aplică dispoziţiile legale în vigoare;
c)părţile, înainte de a accepta sau urma o soluţie propusă, sunt informate cu privire la consecinţele juridice ale faptului de a conveni asupra unei astfel de soluţii propuse sau de a o urma;
d)părţilor, înainte de a-şi da consimţământul cu privire la o soluţie propusă sau la un acord amiabil, li se acordă o perioadă rezonabilă pentru a reflecta.
(3)În cazul în care, în conformitate cu legislaţia naţională, procedurile SAL prevăd că rezultatul acestora devine obligatoriu pentru comerciant de îndată ce consumatorul a acceptat soluţia propusă, se consideră că articolul 9 alineatul (2) este aplicabil numai consumatorului.