Art. 6. - Art. 6: Expertiză, independenţă şi imparţialitate - Directiva 2013/11/UE/21-mai-2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum)

Acte UE

Jurnalul Oficial 165L

În vigoare
Versiune de la: 18 Iunie 2013
Art. 6: Expertiză, independenţă şi imparţialitate
(1)Statele membre se asigură că persoanele fizice responsabile de SAL au expertiza necesară şi sunt independente şi imparţiale. Acest lucru este garantat prin asigurarea faptului că astfel de persoane:
a)dispun de cunoştinţele şi aptitudinile necesare în domeniul procedurilor de soluţionare alternativă a litigiilor sau al soluţionării judiciare a litigiilor în materie de consum, precum şi de o bună înţelegere generală a legislaţiei;
b)sunt numite pentru un mandat cu o durată suficientă pentru a asigura independenţa acţiunilor lor şi nu pot fi eliberate din funcţie fără motive întemeiate;
c)nu primesc niciun fel de instrucţiuni de la oricare dintre părţi sau de la reprezentanţii acestora;
d)sunt remunerate într-un mod care nu este legat de rezultatul procedurii;
e)comunică fără întârziere entităţii SAL orice element care le poate afecta sau poate fi considerat ca afectându-le independenţa şi imparţialitatea sau poate da naştere unui conflict de interese cu oricare dintre părţile la litigiul pe care trebuie să îl soluţioneze. Obligaţia de a comunica astfel de elemente este o obligaţie permanentă pe tot parcursul procedurii SAL. Aceasta nu se aplică în cazul în care entitatea SAL este alcătuită dintr-o singură persoană fizică.
(2)Statele membre se asigură că entităţile dispun de proceduri care garantează că, în cazul situaţiilor menţionate la alineatul (1) litera (e):
a)persoana fizică respectivă este înlocuită de altă persoană fizică, căreia i se încredinţează desfăşurarea procedurii SAL; sau, dacă această condiţie nu este îndeplinită,
b)persoana fizică respectivă se abţine de la desfăşurarea procedurii SAL şi, după caz, entitatea SAL propune părţilor să înainteze litigiul unei alte entităţi SAL care este competentă în acest sens; sau, dacă această condiţie nu este îndeplinită,
c)elementele sunt comunicate părţilor, iar persoanei fizice respective i se permite să continue desfăşurarea procedurii SAL numai în cazul în care părţile nu au obiecţii cu privire la acest lucru după ce au fost informate cu privire la elemente şi la dreptul lor de a obiecta.
Prezentul alineat nu aduce atingere articolului 9 alineatul (2) litera (a).
În cazul în care entitatea SAL este alcătuită dintr-o singură persoană fizică, se aplică exclusiv literele (b) şi (c) din primul paragraf din prezentul alineat.
(3)În situaţia în care statele membre hotărăsc să permită procedurile menţionate la articolul 2 alineatul (2) litera (a) ca proceduri SAL în temeiul prezentei directive, se asigură că, în plus faţă de cerinţele generale stabilite la alineatele (1) şi (5), respectivele proceduri îndeplinesc următoarele cerinţe specifice:
a)persoanele fizice responsabile cu soluţionarea litigiilor sunt numite de un organism colegial compus dintr-un număr egal de reprezentanţi ai organizaţiilor de consumatori şi reprezentanţi ai comerciantului sau fac parte din organismul respectiv, numirea fiind rezultatul unei proceduri transparente;
b)persoanelor fizice responsabile cu soluţionarea litigiilor li se acordă un mandat de minimum trei ani pentru a se asigura independenţa acţiunilor lor;
c)persoanele fizice responsabile cu soluţionarea litigiilor se angajează să nu lucreze pentru comerciant, pentru o organizaţie profesională sau o asociaţie de întreprinderi din care face parte comerciantul pentru o perioadă de trei ani după ce mandatul lor în cadrul entităţii de soluţionare a litigiilor a ajuns la final;
d)entitatea de soluţionare a litigiilor nu are nicio legătură ierarhică sau funcţională cu comerciantul şi este clar separată de entităţile operaţionale ale comercianţilor şi are la dispoziţie un buget suficient pentru a-şi îndeplini sarcinile, care este separat de bugetul general al comercianţilor.
(4)În cazul în care persoanele fizice responsabile de SAL sunt angajate sau remunerate exclusiv de o organizaţie profesională sau de o asociaţie de întreprinderi din care face parte comerciantul, statele membre se asigură că, în plus faţă de cerinţele stabilite la alineatele (1) şi (5), acestea au la dispoziţie un buget alocat separat, suficient pentru îndeplinirea sarcinilor lor.
Prezentul alineat nu se aplică în cazul în care persoanele fizice respective fac parte dintr-un organism colegial alcătuit dintr-un număr egal de reprezentanţi ai organizaţiei profesionale sau ai asociaţiei de întreprinderi ai cărei angajaţi sunt sau de care sunt remuneraţi şi ai organizaţiilor de consumatori.
(5)Atunci când persoanele fizice responsabile de soluţionarea litigiilor fac parte dintr-un organism colegial, statele membre se asigură că entităţile SAL prevăd un număr egal de reprezentanţi ai intereselor consumatorilor şi de reprezentanţi ai intereselor comercianţilor în cadrul organismului respectiv.
(6)În sensul alineatului (1) litera (a), statele membre încurajează entităţile SAL să ofere formare pentru persoanele fizice responsabile de SAL. În cazul în care se oferă astfel de formare, autorităţile competente monitorizează schemele de formare stabilite de entităţile SAL pe baza informaţiilor care le sunt comunicate în conformitate cu articolul 19 alineatul (3) litera (g).