Capitolul iv - DISPOZIŢII ORIZONTALE - Directiva 2012/27/UE/25-oct-2012 privind eficienţa energetică, de modificare a Directivelor 2009/125/CE şi 2010/30/UE şi de abrogare a Directivelor 2004/8/CE şi 2006/32/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 315L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 4 Mai 2023
CAPITOLUL IV:DISPOZIŢII ORIZONTALE
Art. 16: Disponibilitatea sistemelor de calificare, acreditare şi certificare
(1)În cazul în care un stat membru consideră că nivelul naţional de competenţe tehnice, obiectivitate şi fiabilitate este insuficient, acesta se asigură că, până la 31 decembrie 2014, sistemele de certificare şi/sau de acreditare şi/sau sistemele echivalente de calificare, inclusiv, după caz, programele adecvate de formare devin sau sunt disponibile pentru furnizorii de servicii energetice, auditurile energetice, managerii energetici şi pentru instalatorii de elemente de clădiri cu impact energetic, astfel cum se prevede la articolul 2 alineatul (9) din Directiva 2010/31/UE.
(2)Statele membre se asigură că sistemele menţionate la alineatul (1) oferă transparenţă consumatorilor, sunt fiabile şi contribuie la realizarea obiectivelor naţionale de eficienţă energetică.
(3)Statele membre pun la dispoziţia publicului sistemele de certificare şi/sau de acreditare sau sistemele echivalente de calificare menţionate la alineatul (1) şi cooperează între ele şi cu Comisia în vederea comparării şi recunoaşterii acestor sisteme.
Statele membre iau măsurile adecvate pentru a atrage atenţia consumatorilor asupra disponibilităţii sistemelor de calificare şi/sau certificare, în conformitate cu articolul 18 alineatul (1).
Art. 17: Informaţii şi formare profesională
(1)Statele membre se asigură că informaţiile privind mecanismele de eficienţă energetică disponibile şi cadrele financiar şi juridic sunt transparente şi diseminate pe scară largă şi în mod activ tuturor actorilor relevanţi de pe piaţă, cum ar fi consumatorii, constructorii, arhitecţii, inginerii, auditorii de mediu şi instalatorii de elemente de construcţie, astfel cum sunt definite de Directiva 2010/31/UE.
Statele membre încurajează punerea la dispoziţia băncilor şi a altor instituţii financiare a informaţiilor cu privire la posibilităţile de a participa, inclusiv prin crearea de parteneriate public-privat, la finanţarea măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice.
(2)Statele membre stabilesc condiţii corespunzătoare pentru ca operatorii de pe piaţă să le furnizeze consumatorilor de energie informaţii adecvate şi specifice şi consiliere privind eficienţa energetică.
(3)Comisia revizuieşte impactul măsurilor sale pentru a sprijini dezvoltarea platformelor, implicând, printre altele, organismele europene de dialog social în vederea promovării programelor de formare profesională pentru eficienţa energetică şi înaintează măsuri suplimentare, după caz. Comisia încurajează partenerii sociali europeni în discuţiile acestora cu privire la eficienţa energetică.
(4)Statele membre, cu participarea părţilor interesate, inclusiv a autorităţilor locale şi regionale, promovează iniţiative de informare, de sensibilizare şi de formare adecvate pentru a informa cetăţenii cu privire la avantajele şi la aspectele practice ale adoptării măsurilor de îmbunătăţire a eficienţei energetice.
(5)Comisia încurajează schimbul de informaţii cu privire la cele mai bune practici de economisire a energiei în rândul statelor membre şi diseminarea acestor informaţii la scară largă.
Art. 18: Servicii energetice
(1)Statele membre promovează piaţa serviciilor energetice şi accesul IMM-urilor la această piaţă prin:
a)diseminarea de informaţii clare şi uşor accesibile privind:
(i)contractele disponibile de servicii energetice şi clauzele care trebuie incluse în aceste contracte pentru a se garanta economiile de energie şi drepturile consumatorilor finali;
(ii)instrumentele financiare, stimulentele, granturile şi împrumuturile menite să susţină proiectele de eficienţă energetică;
b)încurajarea dezvoltării etichetelor de calitate, între altele de către organizaţiile profesionale;
c)punerea la dispoziţia publicului şi actualizarea periodică a listei cu furnizorii disponibili de servicii energetice care sunt calificaţi şi/sau certificaţi şi a calificărilor şi/sau a certificărilor acestora, în conformitate cu articolul 16, sau furnizarea unei interfeţe cu ajutorul căreia furnizorii de servicii energetice să poată furniza informaţii;
d)acordarea de sprijin sectorului public în ceea ce priveşte solicitarea de oferte de servicii energetice, în special pentru reabilitarea clădirilor, prin:
(i)furnizarea de contracte-tip pentru contractele de performanţă energetică care să includă cel puţin elementele menţionate în anexa XIII;
(ii)furnizarea de informaţii privind cele mai bune practici pentru contractele de performanţă energetică, inclusiv,
dacă este disponibilă, o analiză costuri-beneficii care utilizează o abordare pe baza ciclului de viaţă;
e)[textul din Art. 18, alin. (1), litera E. din capitolul IV a fost abrogat la 24-dec-2018 de Art. 54, punctul 2. din capitolul 8 din Regulamentul 1999/11-dec-2018]
(2)Statele membre sprijină funcţionarea adecvată a pieţei de servicii energetice, după caz, prin:
a)identificarea şi publicarea punctului/punctelor de contact de unde consumatorii finali pot obţine informaţiile menţionate la alineatul (1);
b)luarea de măsuri, dacă este cazul, de înlăturare a barierelor de reglementare, precum şi a celor de altă natură care împiedică încheierea de contracte de performanţă energetică şi adoptarea altor modele de servicii de eficienţă energetică în vederea identificării şi/sau a punerii în aplicare a măsurilor destinate economisirii de energie;
c)luarea în considerare a instituirii sau a atribuirii rolului unui mecanism independent, cum ar fi un avocat al poporului, pentru a asigura tratarea cu eficienţă a reclamaţiilor şi soluţionarea extrajudiciară a litigiilor care decurg dintr-un contract de servicii energetice;
d)acordarea posibilităţii ca intermediarii de pe piaţă independenţi să joace un rol în stimularea dezvoltării pieţei în materie de cerere şi ofertă.
(3)Statele membre se asigură că distribuitorii de energie, operatorii de sisteme de distribuţie şi furnizorii de energie se abţin de la orice activităţi care pot împiedica cererea şi furnizarea de servicii energetice sau alte măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice sau care pot împiedica dezvoltarea pieţelor pentru astfel de servicii sau măsuri, inclusiv blocarea pieţelor pentru concurenţi sau abuzul de poziţie dominantă.
Art. 19: Alte măsuri de promovare a eficienţei energetice
(1)Statele membre evaluează şi, după caz, iau măsurile adecvate pentru eliminarea barierelor de reglementare, precum şi a celor de altă natură apărute în calea eficienţei energetice, fără a aduce atingere principiilor de bază ale legislaţiei privind proprietatea şi chiria din statele membre, în special cu privire la:
a)fragmentarea stimulentelor între proprietarul şi chiriaşul unei clădiri sau între proprietari, pentru a se evita ca aceste părţi să renunţe la efectuarea de investiţii de îmbunătăţire a eficienţei energetice, pe care le-ar fi efectuat în alte condiţii, din cauza faptului că nu vor obţine beneficii individuale complete sau din cauza absenţei normelor privind împărţirea costurilor şi a beneficiilor între ele, inclusiv a normelor şi măsurilor naţionale de reglementare a procesului de luare a deciziilor în cazul proprietăţilor cu mai mulţi proprietari;
b)dispoziţiile juridice şi de reglementare, precum şi practicile administrative privind achiziţiile publice şi bugetele şi exerciţiile financiare anuale, cu scopul de a se asigura că organismele publice individuale nu sunt împiedicate să facă investiţii menite să îmbunătăţească eficienţa energetică şi să minimizeze costurile estimate ale ciclului de viaţă, precum şi să utilizeze contracte de eficienţă energetică şi alte mecanisme de finanţare de la surse terţe pe o bază contractuală pe termen lung.
Astfel de măsuri de eliminare a barierelor pot include furnizarea de stimulente, abrogarea sau modificarea dispoziţiilor juridice sau de reglementare, adoptarea orientărilor şi a comunicărilor interpretative sau simplificarea procedurilor administrative. Măsurile pot fi combinate cu asigurarea educării, formării profesionale şi informaţiilor specifice, precum şi a asistenţei tehnice în materie de eficienţă energetică.
(2)Evaluarea barierelor şi a măsurilor menţionate la alineatul (1) sunt notificate Comisiei în primul plan naţional de acţiune pentru eficienţă energetică prevăzut la articolul 24 alineatul (2). Comisia încurajează schimbul celor mai bune practici în acest sens.
Art. 20: Fondul naţional pentru eficienţă energetică, finanţare şi asistenţă tehnică
(1)Fără a aduce atingere articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, statele membre facilitează instituirea de mecanisme financiare sau utilizarea celor existente pentru ca măsurile de îmbunătăţire a eficienţei energetice să maximizeze avantajele fluxurilor multiple de finanţare.
(2)Comisia acordă asistenţă statelor membre, atunci când este cazul, direct sau prin intermediul instituţiilor financiare europene, în ceea ce priveşte crearea de facilităţi de finanţare şi de mecanisme de asistenţă tehnică, în scopul de a spori eficienţa energetică în diferite sectoare.
(3)Comisia facilitează schimbul de bune practici între autorităţile sau organismele naţionale sau regionale competente, de exemplu prin reuniuni anuale ale organismelor de reglementare, baze de date publice cu informaţii privind punerea în aplicare a măsurilor de către statele membre şi o comparaţie între ţări.
(31)Pentru a mobiliza finanţarea privată pentru măsurile vizând eficienţa energetică şi pentru reabilitarea energetică, în conformitate cu Directiva 2010/31/UE, Comisia desfăşoară un dialog atât cu instituţiile financiare publice, cât şi cu cele private pentru a identifica posibile acţiuni pe care le-ar putea întreprinde.
(32)Acţiunile menţionate la alineatul (3a) includ următoarele:
a)mobilizarea investiţiilor de capital în eficienţa energetică prin luarea în considerare a impactului mai amplu al economiilor de energie pentru gestionarea riscului financiar;
b)asigurarea îmbunătăţirii datelor cu privire la performanţa energetică şi cea financiară prin:
(i)examinarea ulterioară a modului în care investiţiile în eficienţa energetică îmbunătăţesc valorile activelor de bază;
(ii)sprijinirea studiilor care evaluează monetizarea beneficiilor neenergetice ale investiţiilor în eficienţa energetică.
(33)În scopul mobilizării finanţărilor private a măsurilor de eficienţă energetică şi de reabilitare energetică, la punerea în aplicare a prezentei directive, statele membre:
a)au în considerare modalităţi de îmbunătăţire a utilizării auditurilor energetice prevăzute la articolul 8 pentru a influenţa procesul decizional;
b)utilizează în mod optim posibilităţile şi instrumentele propuse prin iniţiativa «finanţare inteligentă pentru clădiri inteligente».
(34)Până la 1 ianuarie 2020, Comisia oferă orientări statelor membre cu privire la modalitatea de deblocare a investiţiilor private.

(4)Statele membre pot institui un fond naţional pentru eficienţă energetică. Scopul acestui fond este de a sprijini iniţiativele naţionale privind eficienţa energetică.
(5)Statele membre pot permite îndeplinirea obligaţiilor menţionate la articolul 5 alineatul (1) prin contribuţii anuale la Fondul naţional pentru eficienţă energetică echivalente cu investiţiile necesare pentru a îndeplini obligaţiile respective.
(6)Statele membre pot dispune că părţile obligate îşi pot îndeplini obligaţiile prevăzute la articolul 7 alineatul (1) printr-o contribuţie anuală la Fondul naţional pentru eficienţă energetică echivalentă cu investiţiile necesare pentru a îndeplini obligaţiile respective.
(7)Statele membre pot folosi veniturile proprii din nivelurile anuale de emisii alocate în temeiul Deciziei nr. 406/2009/CE pentru elaborarea unor mecanisme inovatoare de finanţare pentru a pune în practică obiectivul menţionat la articolul 5 de îmbunătăţire a performanţei energetice a clădirilor.
Art. 21: Factori de conversie
În vederea comparării economiilor de energie şi a conversiei într-o unitate comparabilă, se aplică factorii de conversie prevăzuţi în anexa IV, cu excepţia cazului în care se poate justifica folosirea altor factori de conversie.