Art. 16a. - Art. 16 a : Cerinţe de informare pentru contractele la distanţă pentru servicii financiare de consum - Directiva 2011/83/UE/25-oct-2011 privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului şi a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului şi a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European şi a Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 304L

În vigoare
Versiune de la: 26 Martie 2024
Art. 16a: Cerinţe de informare pentru contractele la distanţă pentru servicii financiare de consum
(1)Cu suficient timp înainte ca un contract la distanţă sau orice ofertă similară să producă efecte obligatorii asupra consumatorului, comerciantul furnizează consumatorului, în mod clar şi inteligibil, următoarele informaţii:
a)identitatea şi activitatea principală a comerciantului şi, după caz, identitatea şi activitatea principală a comerciantului în numele căruia acţionează acesta;
b)adresa geografică la care este stabilit comerciantul, precum şi numărul său de telefon şi adresa sa de e-mail sau informaţii referitoare la orice alte mijloace de comunicare oferite de comerciant sau, după caz, aceleaşi informaţii referitoare la comerciantul în numele căruia acţionează acesta; toate aceste mijloace de comunicare oferite de comerciant permit consumatorului să contacteze rapid comerciantul şi să comunice în mod eficient cu acesta şi garantează posibilitatea consumatorului de a păstra toată corespondenţa scrisă cu comerciantul pe un suport durabil;
c)date de contact relevante care permit consumatorului să adreseze eventuale reclamaţii comerciantului şi, după caz, comerciantului în numele căruia acţionează acesta;
d)în cazul în care comerciantul este înregistrat într-un registru al comerţului sau un registru public similar, registrul în care este înregistrat comerciantul, precum şi numărul de înregistrare sau mijlocul echivalent de identificare din registrul în cauză;
e)în cazul în care activitatea comerciantului este supusă unui regim de autorizare, denumirea, adresa, site-ul web şi orice alte informaţii de contact aferente autorităţii de supraveghere relevante;
f)o descriere a principalelor caracteristici ale serviciului financiar;
g)preţul total care trebuie plătit de consumator comerciantului pentru serviciul financiar, inclusiv toate taxele, comisioanele şi cheltuielile aferente, precum şi toate taxele plătite prin intermediul comerciantului sau, în cazul în care nu se poate indica preţul exact, baza de calculare a preţului, care permite consumatorului să îl verifice;
h)după caz, informaţii privind consecinţele întârzierii sau neefectuării plăţilor;
i)după caz, informaţii privind faptul că preţul a fost personalizat pe baza unui proces decizional automatizat;
j)după caz, un aviz care să indice faptul că serviciul financiar este aferent unor instrumente ce implică riscuri speciale asociate trăsăturilor lor specifice sau operaţiunilor care urmează să fie executate sau al căror preţ depinde de fluctuaţii de pe pieţele financiare în afara controlului comerciantului şi un aviz care să indice faptul că performanţele istorice nu sunt indicatori ai performanţelor viitoare;
k)un aviz privind posibilitatea să existe alte taxe şi/sau costuri care nu se achită prin intermediul comerciantului sau care nu sunt impuse de acesta;
l)orice limitare a perioadei pentru care informaţiile furnizate în conformitate cu prezentul alineat sunt valabile;
m)detaliile privind modurile de plată şi execuţie;
n)orice costuri suplimentare specifice care îi revin consumatorului pentru utilizarea mijloacelor de comunicare la distanţă, în cazul în care se percep astfel de costuri suplimentare;
o)în cazul în care factorii de mediu sau sociali sunt integraţi în strategia de investiţii a serviciului financiar, informaţii privind orice obiective de mediu sau sociale vizate de serviciul financiar;
p)existenţa sau absenţa unui drept de retragere şi, în cazul în care dreptul de retragere există, informaţii privind perioada de retragere şi condiţiile de exercitare a dreptului respectiv, inclusiv informaţii privind suma pe care consumatorul poate fi obligat să o plătească, precum şi consecinţele neexercitării dreptului în cauză;
q)durata minimă a contractului la distanţă, în cazul serviciilor financiare care trebuie prestate în permanenţă sau în mod recurent;
r)informaţii privind orice drepturi pe care le-ar putea avea părţile de a rezilia contractul înainte de termen sau unilateral, în temeiul clauzelor contractului la distanţă, inclusiv orice penalităţi impuse în cadrul contractului în astfel de cazuri;
s)instrucţiuni practice şi proceduri pentru exercitarea dreptului de retragere în conformitate cu articolul 16b alineatul (1), care să indice, printre altele, numărul de telefon al comerciantului şi adresa sa de e-mail sau detalii privind alte mijloace de comunicare relevante pentru transmiterea declaraţiei de retragere şi, pentru contractele de servicii financiare încheiate prin intermediul unei interfeţe online, informaţii privind existenţa şi amplasarea funcţiei de retragere menţionate la articolul 11a;
t)orice clauză contractuală care stabileşte legea aplicabilă contractului la distanţă sau instanţa competentă;
u)limba sau limbile în care sunt furnizate clauzele şi condiţiile contractului şi informaţiile prealabile menţionate în prezentul articol, precum şi limba sau limbile în care comerciantul se angajează, cu acordul consumatorului, să comunice pe perioada contractului la distanţă;
v)după caz, posibilitatea şi modalitatea de a recurge la un mecanism extrajudiciar de depunere şi soluţionare a reclamaţiilor căruia i se supune comerciantul;
w)existenţa fondurilor de garantare sau a altor forme de compensaţii, care nu sunt reglementate de Directivele 2014/49/UE (*1) şi 97/9/CE (*2) ale Parlamentului European şi ale Consiliului.
(*1)Directiva 2014/49/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind schemele de garantare a depozitelor (JO L 173, 12.6.2014, p. 149).
(*2)Directiva 97/9/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 martie 1997 privind sistemele de compensare pentru investitori (JO L 84, 26.3.1997, p. 22).
(2)Statele membre pot menţine sau introduce în dreptul lor intern cerinţe lingvistice cu privire la informaţiile menţionate la alineatul (1), astfel încât să garanteze că aceste informaţii sunt înţelese cu uşurinţă de către consumator.
(3)În cazul comunicărilor prin telefonia vocală, se indică explicit la începutul oricărui apel cu consumatorul identitatea comerciantului şi scopul comercial al apelului iniţiat de comerciant. Atunci când un apel este înregistrat sau ar putea fi înregistrat, comerciantul informează, de asemenea, consumatorul în acest sens.
(4)Prin derogare de la alineatul (1), în cazul comunicărilor prin telefonia vocală menţionate la alineatul (3), dacă consumatorul îşi dă acordul în mod explicit, comerciantul poate furniza numai informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (a), (f), (g), (k) şi (p) înainte ca contractul la distanţă să producă efecte obligatorii asupra consumatorului. În acest caz, comerciantul informează consumatorul cu privire la natura şi disponibilitatea celorlalte informaţii menţionate la alineatul (1). Comerciantul furnizează celelalte informaţii prevăzute la alineatul (1) pe un suport durabil imediat după încheierea contractului la distanţă.
(5)În cazul în care informaţiile menţionate la alineatul (1) sunt furnizate cu mai puţin de o zi înainte ca contractul la distanţă să producă efecte obligatorii asupra consumatorului, statele membre impun comerciantului obligaţia de a trimite consumatorului o atenţionare cu privire la posibilitatea de a se retrage din contractul la distanţă şi la procedura de retragere care trebuie urmată, în conformitate cu articolul 16b. Atenţionarea respectivă se transmite consumatorului, pe un suport durabil, într-un interval cuprins între una şi şapte zile de la încheierea contractului la distanţă.
(6)Informaţiile menţionate la alineatul (1) se transmit consumatorului pe un suport durabil şi sunt uşor de citit.
La cerere, informaţiile menţionate la alineatul (1) sunt puse la dispoziţia consumatorilor cu dizabilităţi, inclusiv a celor cu deficienţe de vedere, într-un format adecvat şi accesibil.
(7)Cu excepţia informaţiilor menţionate la alineatul (1) literele (a), (f), (g), (k) şi (p), comerciantului i se permite să organizeze informaţiile pe niveluri în cazul în care acestea sunt furnizate prin mijloace electronice.
Atunci când informaţiile sunt organizate pe niveluri, se asigură posibilitatea ca informaţiile menţionate la alineatul (1) să fie vizualizate, salvate şi imprimate ca document unic.
În aceste cazuri, comerciantul se asigură că consumatorului i se prezintă informaţiile precontractuale menţionate la alineatul (1) înainte de încheierea contractului la distanţă.
(8)În ce priveşte îndeplinirea cerinţelor de informare prevăzute în prezentul articol, sarcina probei îi revine comerciantului.
(9)Statele membre pot adopta sau menţine dispoziţii privind informaţiile precontractuale mai stricte decât cele menţionate în prezentul articol, în cazul în care dispoziţiile respective sunt în conformitate cu dreptul Uniunii.
(10)Atunci când un alt act al Uniunii care reglementează servicii financiare specifice conţine norme privind informaţiile care trebuie furnizate consumatorului înainte de încheierea contractului, serviciilor financiare specifice respective li se aplică numai normele prevăzute în actul Uniunii în cauză, indiferent de nivelul de detaliere al acestor norme, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în actul respectiv al Uniunii.
Atunci când actul respectiv al Uniunii nu conţine norme privind informarea cu privire la dreptul de retragere, comerciantul informează consumatorul cu privire la existenţa sau absenţa unui astfel de drept în conformitate cu alineatul (1) litera (p).