Art. 40. - Art. 40: Condiţii pentru distribuirea în Uniunea Europeană, pe baza unui paşaport, a unităţilor sau acţiunilor unui FIA din afara UE administrat de un AFIA din afara UE - Directiva 2011/61/UE/08-iun-2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010
Acte UE
Jurnalul Oficial 174L
În vigoare Versiune de la: 25 Iunie 2024
Art. 40: Condiţii pentru distribuirea în Uniunea Europeană, pe baza unui paşaport, a unităţilor sau acţiunilor unui FIA din afara UE administrat de un AFIA din afara UE
(1)Statele membre se asigură că un AFIA din afara UE autorizat în mod corespunzător poate distribui unităţile sau acţiunile unui FIA din afara UE pe care îl administrează către investitori profesionali din Uniunea Europeană, pe baza unui paşaport, de îndată ce sunt îndeplinite condiţiile stabilite la prezentul articol.
(2)În completarea cerinţelor prezentei directive privind AFIA din UE, în cazul AFIA din afara UE trebuie îndeplinite următoarele condiţii:
a)există acorduri adecvate de cooperare între autorităţile competente din statul membru de referinţă şi autorităţile de supraveghere din ţara terţă în care este stabilit FIA din afara UE pentru a se asigura cel puţin un schimb eficient de informaţii care să le permită autorităţilor competente să îşi îndeplinească atribuţiile care le revin în conformitate cu prezenta directive;
b)ţara terţă în care este stabilit FIA din afara UE nu este identificată ca ţară terţă cu grad înalt de risc în temeiul articolului 9 alineatul (2) din Directiva (UE) 2015/849;
c)ţara terţă în care este stabilit FIA din afara UE a semnat un acord cu statul membru de referinţă şi cu fiecare stat membru în care se intenţionează distribuirea de unităţi sau acţiuni ale FIA din afara UE, care respectă în totalitate standardele stabilite la articolul 26 din Convenţia-model OCDE pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe capital şi asigură un schimb eficace de informaţii în domeniul fiscal, inclusiv eventuale acorduri fiscale multilaterale, iar ţara terţă respectivă nu este menţionată în anexa I la Concluziile Consiliului privind lista UE revizuită a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale;
În cazul în care o autoritate competentă dintr-un alt stat membru nu este de acord cu evaluarea aplicării dispoziţiilor de la primul paragraf literele (a) şi (b) de către autorităţile competente din statul membru de referinţă al AFIA, atunci autorităţile competente în cauză pot sesiza în acest sens AEVMP, care poate acţiona în conformitate cu prerogativele care i-au fost conferite în temeiul articolului 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(3)AFIA trimite autorităţilor competente din statul său membru de referinţă o notificare referitoare la fiecare FIA din afara UE ale cărui unităţi sau acţiuni intenţionează să le distribuie în statul său membru de referinţă.
Notificarea conţine documentaţia şi informaţiile prevăzute în anexa III.
(4)În termen de 20 de zile lucrătoare de la data primirii notificării complete în temeiul alineatului (3), autorităţile competente din statul membru de referinţă al AFIA informează AFIA dacă poate începe distribuirea pe teritoriul acestuia a acţiunilor sau unităţilor fondului identificat în notificarea menţionată la alineatul (3). Autorităţile competente din statul membru de referinţă al AFIA pot împiedica distribuirea unităţilor sau acţiunilor fondului respectiv doar dacă modul de administrare a fondului de către AFIA nu respectă sau nu va respecta prezenta directivă ori dacă AFIA nu respectă sau nu va respecta prezenta directivă. În cazul unei decizii pozitive, AFIA poate începe distribuirea unităţilor sau acţiunilor FIA în statul său membru de referinţă de la data notificării în acest sens de către autorităţile competente.
Autorităţile competente din statul membru de referinţă al AFIA informează şi AEVMP cu privire la faptul că AFIA poate începe distribuirea unităţilor sau acţiunilor FIA în statul membru de referinţă al AFIA.
(5)În cazul în care AFIA intenţionează să distribuie acţiuni sau unităţi ale unui FIA din afara UE şi în alte state membre decât statul său membru de referinţă, AFIA respectiv trimite o notificare autorităţilor competente din statul său membru de referinţă în legătură cu fiecare FIA din afara UE ale cărui acţiuni sau unităţi intenţionează să le distribuie.
Notificarea conţine documentaţia şi informaţiile prevăzute în anexa IV.
(6)În termen de 20 de zile lucrătoare de la data primirii dosarului complet de notificare menţionat la alineatul (5), autorităţile competente din statul membru de referinţă transmit dosarul complet de notificare autorităţilor competente din statele membre unde se intenţionează distribuirea unităţilor sau acţiunilor FIA. Transmiterea are loc numai dacă modul de administrare a fondului de către AFIA respectă şi va respecta în continuare prezenta directivă şi dacă, în general, AFIA respectă prezenta directivă.
Autorităţile competente din statul membru de referinţă al AFIA includ o declaraţie privind faptul că AFIA în cauză este autorizat să administreze FIA pe baza unei anumite strategii de investiţii.
(7)La transmiterea dosarului de notificare, autorităţile competente din statul membru de referinţă al AFIA notifică fără întârziere AFIA cu privire la transmitere. AFIA poate începe distribuirea acţiunilor sau unităţilor FIA în statele membre gazdă relevante ale AFIA de la data respectivei notificări.
Autorităţile competente din statul membru de referinţă al AFIA informează şi AEVMP cu privire la faptul că AFIA poate începe distribuirea unităţilor sau acţiunilor FIA în statele membre gazdă ale AFIA.
(8)Dispoziţiile menţionate în anexa IV litera (h) intră sub incidenţa legislaţiei şi a supravegherii statelor membre gazdă ale AFIA dacă acestea sunt diferite de statul membru de referinţă.
(9)Statele membre se asigură că scrisoarea de notificare trimisă de AFIA în conformitate cu alineatul (5) şi declaraţia menţionată la alineatul (6) sunt transmise într-o limbă uzuală în mediul financiar internaţional.
Statele membre se asigură că transmiterea şi completarea pe cale electronică a documentelor menţionate la alineatul (6) sunt acceptate de autorităţile lor competente.
(10)În caz de modificare substanţială a informaţiilor comunicate în conformitate cu alineatul (3) sau cu alineatul (5), AFIA notifică acest lucru în scris autorităţilor competente din statul său membru de referinţă, cu cel puţin o lună înainte de punerea în aplicare a modificării planificate sau imediat după o modificare neplanificată.
În cazul în care, ca urmare a modificării planificate, modul de administrare a FIA de către AFIA nu ar mai respecta prezenta directivă ori dacă AFIA nu ar mai respecta prezenta directivă, autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA informează fără întârziere AFIA că modificarea respectivă nu urmează să fie pusă în aplicare.
În cazul în care o modificare planificată este pusă în aplicare fără a aduce atingere primului şi celui de al doilea paragraf sau dacă a avut loc o modificare neplanificată în urma căreia modul de administrare a FIA de către AFIA nu mai respectă prezenta directivă ori AFIA nu mai respectă prezenta directivă, autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA iau toate măsurile necesare în conformitate cu articolul 46, inclusiv, dacă este necesar, interzicerea expresă a distribuirii acţiunilor sau unităţilor FIA.
În cazul în care modificările sunt acceptabile deoarece nu afectează conformitatea modului de administrare a FIA de către AFIA cu prezenta directivă ori respectarea de către AFIA a prezentei directive, autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA informează, fără întârziere, AEVMP în măsura în care modificările privesc încetarea distribuirii unităţilor sau acţiunilor anumitor FIA sau distribuirea unităţilor sau acţiunilor unor FIA suplimentare şi, după caz, autorităţile competente din statele membre gazdă ale AFIA în legătură cu respectivele modificări.
(11)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri privind acordurile de cooperare menţionate la alineatul (2) litera (a) pentru a elabora un cadru comun cu scopul de a facilita instituirea respectivelor acorduri de cooperare cu ţările terţe.
(12)Pentru a asigura aplicarea uniformă a prezentului articol, AEVMP poate elabora ghiduri pentru stabilirea condiţiilor de aplicare a măsurilor adoptate de Comisie cu privire la acordurile de cooperare menţionate la alineatul (2) litera (a).
(13)AEVMP elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili conţinutul minim al acordurilor de cooperare menţionate la alineatul (2) litera (a) pentru a se asigura că autorităţile competente din statul membru de referinţă şi autorităţile competente din statele membre gazdă primesc informaţii suficiente pentru a-şi putea exercita competenţele de supraveghere şi de investigare în temeiul prezentei directive.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(14)În vederea asigurării armonizării consecvente a prezentului articol, AEVPM elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili procedurile de coordonare şi de schimb de informaţii între autorităţile competente din statul membru de referinţă şi autorităţile competente din statele membre gazdă ale AFIA.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(15)În cazul în care o autoritate competentă refuză o cerere de schimb de informaţii în conformitate cu standardele tehnice de reglementare menţionate la alineatul (14), autorităţile competente în cauză pot sesiza în acest sens AEVMP, care poate acţiona în conformitate cu prerogativele care i-au fost conferite în temeiul articolului 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(16)Pentru a asigura condiţii uniforme de aplicare a prezentului articol, AEVMP poate elabora proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili:
a)forma şi conţinutul unui model pentru scrisoarea de notificare menţionată la alineatele (3) şi (5);
b)forma şi conţinutul unui model pentru declaraţia menţionată la alineatul (6);
c)forma de transmitere menţionată la alineatul (6); şi
d)forma notificării scrise menţionate la alineatul (10).
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(17)Fără a aduce atingere articolului 43 alineatul (1), statele membre solicită ca FIA care sunt administrate şi ale căror unităţi sau acţiuni sunt comercializate de AFIA să facă obiectul distribuirii doar către investitori profesionali.