Art. 25. - Art. 25: Utilizarea informaţiilor de către autorităţile competente, cooperarea în domeniul supravegherii şi plafonarea efectului de levier - Directiva 2011/61/UE/08-iun-2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010
Acte UE
Jurnalul Oficial 174L
În vigoare Versiune de la: 25 Iunie 2024
Art. 25: Utilizarea informaţiilor de către autorităţile competente, cooperarea în domeniul supravegherii şi plafonarea efectului de levier
(1)Statele membre garantează că autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA utilizează informaţiile care trebuie colectate în temeiul articolului 24 pentru a determina în ce măsură utilizarea efectului de levier contribuie la crearea de riscuri sistemice în sistemul financiar, a riscului de pieţe dezordonate sau de riscuri care pot afecta creşterea pe termen lung a economiei.
(2)Autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA se asigură că toate informaţiile colectate în temeiul articolului 24 referitoare la toate AFIA pe care le supraveghează şi informaţiile colectate în temeiul articolului 7 sunt puse la dispoziţia altor autorităţi competente relevante, ESMA, EBA, Autoritatea europeană de supraveghere (Autoritatea Europeană de Asigurări şi Pensii Ocupaţionale), înfiinţată prin Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (*15) (denumite în mod colectiv «autorităţile europene de supraveghere» sau «AES») şi CERS, ori de câte ori este necesar pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin, prin procedurile prevăzute la articolul 50.
(*15)Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană de asigurări şi pensii ocupaţionale), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/79/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 48).
Autorităţile competente din statele membre de origine ale AFIA se asigură că toate informaţiile colectate în temeiul articolului 24 referitoare la toate AFIA pe care le supraveghează sunt puse la dispoziţia SEBC, exclusiv în scopuri statistice, prin procedurile prevăzute la articolul 50.
Autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA furnizează fără întârziere informaţii prin procedurile prevăzute la articolul 50 şi în mod bilateral autorităţilor competente din alte state membre direct vizate, în cazul în care un AFIA aflat în responsabilitatea lor sau un FIA administrat de respectivul AFIA ar putea constitui o sursă importantă de risc de contrapartidă pentru o instituţie de credit sau pentru alte instituţii cu relevanţă sistemică din alte state membre sau pentru stabilitatea sistemului financiar dintr-un alt stat membru.
(3)AFIA demonstrează că limitele efectului de levier stabilite de acesta pentru fiecare FIA pe care îl administrează sunt rezonabile şi că le respectă în permanenţă. Autorităţile competente evaluează riscurile aferente utilizării efectului de levier de către un AFIA în privinţa FIA pe care îl administrează şi, atunci când se consideră necesar pentru asigurarea stabilităţii şi integrităţii sistemului financiar, autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA, după notificarea AEVMP, a CERS şi a autorităţilor competente pentru FIA în cauză, plafonează efectul de levier pe care AFIA sunt îndreptăţiţi să îl utilizeze sau alte restricţii asupra administrării AFIA cu privire la FIA administrat pentru a limita măsura în care utilizarea efectului de levier contribuie la crearea de riscuri sistemice în sistemul financiar sau a riscului de pieţe dezordonate. Autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA informează în mod corespunzător AEVMP, CERS şi autorităţile competente pentru FIA cu privire la măsurile luate în acest sens, prin procedurile prevăzute la articolul 50.
(4)Notificarea menţionată la alineatul (3) se realizează cu cel puţin zece zile lucrătoare înainte ca măsura propusă să intre în vigoare sau să fie reînnoită. Notificarea include detalii privind măsura propusă, motivele pentru adoptarea măsurii şi momentul prevăzut pentru intrarea ei în vigoare. În situaţii excepţionale, autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA pot decide ca măsura propusă să intre în vigoare în perioada menţionată în prima teză.
(5)AEVMP exercită un rol de facilitare şi de coordonare şi încearcă în special să asigure o abordare consecventă de către autorităţile competente cu privire la măsurile propuse în conformitate cu alineatul (3).
(6)După primirea notificării menţionate la alineatul (3), AEVMP emite o recomandare către autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA cu privire la măsura propusă sau adoptată. Recomandarea se poate referi în special la îndeplinirea condiţiilor pentru a se lua măsuri, la caracterul adecvat al măsurilor şi la durata acestora.
(7)Pe baza informaţiilor primite în conformitate cu alineatul (2) şi ţinând cont de recomandarea CERS, AEVMP poate hotărî că efectul de levier utilizat de un AFIA sau de un grup de AFIA reprezintă un risc semnificativ pentru stabilitatea şi integritatea sistemului financiar şi poate emite o recomandare către autorităţile competente în care precizează măsurile corective care trebuie luate, inclusiv plafonarea efectului de levier îndreptăţit a fi utilizat de AFIA sau de grupul de AFIA în cauză. AEVMP informează imediat autorităţile competente implicate, CERS şi Comisia cu privire la cele hotărâte.
(8)Dacă o autoritate competentă propune să se ia măsuri contrare recomandării AEVMP menţionate la alineatul (6) sau (7), autoritatea informează AEVMP în acest sens şi îşi explică motivele. AEVMP poate da publicităţii faptul că o autoritate competentă nu respectă sau intenţionează să nu respecte recomandarea emisă de ea. De asemenea, AEVMP poate decide, de la caz la caz, să publice motivele prezentate de autoritatea competentă cu privire la nerespectarea recomandării sale. Autorităţile competente vizate primesc o notificare prealabilă cu privire la această publicare.
(9)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri care stabilesc principiile pentru determinarea situaţiilor în care autorităţile competente aplică dispoziţiile prevăzute la alineatul (3), luând în considerare diversele strategii ale FIA, diversele condiţii de pe piaţa pe care funcţionează FIA şi posibilele efecte prociclice ale aplicării dispoziţiilor respective.