Art. 21. - Art. 21: Depozitarul - Directiva 2011/61/UE/08-iun-2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010
Acte UE
Jurnalul Oficial 174L
În vigoare Versiune de la: 25 Iunie 2024
Art. 21: Depozitarul
(1)Pentru fiecare FIA administrat, AFIA se asigură că se numeşte un depozitar unic în conformitate cu dispoziţiile prezentului articol.
(2)Numirea depozitarului face obiectul unui contract scris. Printre altele, contractul reglementează fluxul informaţiilor considerate necesare pentru a permite depozitarului să îşi îndeplinească funcţiile pentru FIA pentru care a fost numit depozitar, în conformitate cu prezenta directivă şi cu alte acte cu putere de lege sau acte administrative relevante.
(3)Depozitarul este:
a)o instituţie de credit cu sediul social în Uniune şi autorizată în conformitate cu Directiva 2006/48/CE;
b)o firmă de investiţii cu sediul social în Uniune, care face obiectul cerinţelor privind adecvarea capitalului conform articolului 20 alineatul (1) din Directiva 2006/49/CE, inclusiv al cerinţelor de capital pentru riscurile operaţionale, şi este autorizată în temeiul Directivei 2004/39/CE şi care prestează, de asemenea, servicii conexe de păstrare şi administrare a instrumentelor financiare în numele clienţilor în conformitate cu secţiunea B punctul 1 din anexa I la directiva 2004/39/CE; astfel de firme de investiţii deţin, în orice caz, fonduri proprii cel puţin egale cu valoarea capitalului iniţial menţionat la articolul 9 din Directiva 2006/49/CE; sau
c)o altă categorie de instituţii care face obiectul reglementării prudenţiale şi al supravegherii continue şi care, la 21 iulie 2011, se încadrează în categoriile de instituţii stabilite de statele membre ca fiind eligibile pentru funcţia de depozitar, în conformitate cu articolul 23 alineatul (3) din Directiva 2009/65/CE;
Exclusiv în cazul FIA din afara UE şi fără a aduce atingere dispoziţiilor de la alineatul (5) litera (b), depozitarul poate fi, de asemenea, o instituţie de credit sau orice altă entitate de aceeaşi natură ca entităţile menţionate la literele (a) şi (b) de la primul paragraf al prezentului alineat, cu condiţia îndeplinirii condiţiilor de la alineatul (6) litera (b).
În plus, statele membre pot permite, în relaţia cu FIA care nu au drepturi de răscumpărare exercitabile într-o perioadă de cinci ani de la data investiţiilor iniţiale şi care, în conformitate cu principala lor politică de investiţii, nu investesc în general în active care trebuie păstrate în custodie în conformitate cu alineatul (8) litera (a) sau investesc în general în emitenţi sau societăţi necotate pentru a putea obţine controlul asupra societăţilor respective în conformitate cu articolul 26, ca depozitarul să poată fi o entitate care îndeplineşte funcţii de depozitar ca parte a activităţilor sale profesionale sau comerciale, pentru care face obiectul înregistrării profesionale obligatorii recunoscute prin lege sau al unor dispoziţii legale ori reglementare sau al unor norme de conduită profesională şi care poate furniza suficiente garanţii financiare şi profesionale care să îi permită să îndeplinească în mod eficace funcţiile de depozitar în cauză şi angajamentele inerente acestor funcţii.
(4)Pentru a evita conflictele de interese dintre depozitar, AFIA şi/sau FIA şi/sau investitorii săi:
a)un AFIA nu acţionează ca depozitar;
b)un broker principal care acţionează drept contrapartidă pentru un FIA nu acţionează ca depozitar pentru FIA în cauză decât în cazul în care a separat din punct de vedere funcţional şi ierarhic exercitarea funcţiilor sale de depozitar de sarcinile sale de broker principal, iar eventualele conflicte de interese sunt identificate, gestionate, monitorizate şi comunicate în mod corespunzător investitorilor FIA. Delegarea de către depozitar a sarcinilor sale de custodie unui astfel de broker principal în conformitate cu alineatul (11) este permisă dacă sunt îndeplinite condiţiile relevante.
(5)Depozitarul este stabilit în una dintre următoarele locaţii:
a)în cazul FIA din UE, în statul membru de origine al FIA;
b)în cazul FIA din afara UE, în ţara terţă în care este stabilit FIA sau în statul membru de origine al AFIA care administrează FIA sau în statul membru de referinţă al AFIA care administrează FIA.
(51)Prin derogare de la alineatul (5) litera (a), statul membru de origine al unui FIA din UE poate permite autorităţilor sale competente să autorizeze ca o instituţie menţionată la alineatul (3) primul paragraf litera (a) şi stabilită într-un alt stat membru să fie numită drept depozitar, cu condiţia să fie îndeplinite următoarele condiţii:
a)autorităţile competente au primit o cerere motivată din partea AFIA de a permite numirea unui depozitar stabilit într-un alt stat membru, iar în cerere se demonstrează lipsa în statul membru de origine al FIA a unor servicii de depozitar care să poată răspunde în mod eficace nevoilor FIA în raport cu strategia sa de investiţii; şi
b)valoarea totală a activelor încredinţate spre păstrare de pe piaţa naţională a depozitarilor din statul membru de origine a FIA, astfel cum se menţionează la alineatul (8) de la prezentul articol, în numele FIA din UE autorizate sau înregistrate în temeiul dreptului intern aplicabil în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) litera (k) punctul (i) şi administrate de un AFIA din UE, nu depăşeşte 50 de miliarde EUR sau echivalentul acestei sume în orice altă monedă.
Activele încredinţate spre păstrare depozitarilor care acţionează în temeiul articolului 36 alineatul (1) litera (a) şi activele proprii ale depozitarilor nu sunt luate în considerare în scopul de a stabili dacă este îndeplinită condiţia prevăzută la primul paragraf litera (b) de la prezentul alineat.
În pofida îndeplinirii condiţiilor prevăzute la primul şi al doilea paragraf, autorităţile competente permit numirea unui depozitar stabilit în alt stat membru numai după efectuarea unei evaluări de la caz la caz a lipsei de servicii de depozitar relevante în statul membru de origine al FIA în raport cu strategia de investiţii a FIA.
În cazul în care autorităţile competente permit numirea unui depozitar stabilit într-un alt stat membru, acestea informează ESMA în acest sens.
Prezentul alineat nu aduce atingere aplicării celorlalte alineate ale prezentului articol, cu excepţia alineatului (5) litera (a).
(6)Fără a aduce atingere cerinţelor prevăzute la alineatul (3), numirea unui depozitar stabilit într-o ţară terţă este, în toate cazurile, supusă următoarelor condiţii:
a)autorităţile competente din statele membre în care se intenţionează a fi distribuite unităţi sau acţiuni ale FIA din afara UE şi, în măsura în care este diferit, din statul membru de origine al AFIA au semnat acorduri de cooperare şi de schimb de informaţii cu autorităţile competente ale depozitarului;
b)depozitarul este supus unei reglementări prudenţiale, inclusiv unor cerinţe minime de capital, şi unor măsuri de supraveghere eficace care au aceleaşi efecte ca legislaţia Uniunii şi sunt aplicate efectiv;
c)ţara terţă în care este stabilit depozitarul nu este identificată ca ţară terţă cu grad înalt de risc în temeiul articolului 9 alineatul (2) din Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului (*14);
(*14)Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivei 2006/70/CE a Comisiei (JO L 141, 5.6.2015, p. 73).
d)statele membre în care se intenţionează distribuirea de unităţi sau acţiuni ale FIA din afara UE şi, în măsura în care sunt diferite, statul membru de origine al AFIA au semnat un acord cu ţara terţă în care este stabilit depozitarul care respectă în totalitate standardele stabilite la articolul 26 din Convenţia-model OCDE pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi pe capital şi asigură un schimb eficace de informaţii în domeniul fiscal, inclusiv eventuale acorduri fiscale multilaterale, iar ţara terţă respectivă nu este menţionată în anexa I la Concluziile Consiliului privind lista UE revizuită a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale.
e)depozitarul răspunde prin contract faţă de FIA sau faţă de investitorii FIA în conformitate cu alineatele (12) şi (13) şi acceptă în mod expres să respecte alineatul (11).
Prin derogare de la partea introductivă de la primul paragraf, condiţiile de la literele (c) şi (d) de la paragraful respectiv se aplică la numirea depozitarului. Dacă o ţară terţă în care este stabilit un depozitar este identificată ca ţară terţă cu grad înalt de risc în temeiul articolului 9 alineatul (2) din Directiva (UE) 2015/849, astfel cum se menţionează la primul paragraf litera (c), sau este adăugată în anexa I la Concluziile Consiliului privind lista UE revizuită a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale, astfel cum se menţionează la primul paragraf litera (d), după numirea depozitarului, se numeşte un nou depozitar într-un termen adecvat, ţinând seama în mod corespunzător de interesele investitorilor. Această perioadă nu depăşeşte doi ani.
În cazul în care o autoritate competentă dintr-un alt stat membru nu este de acord cu evaluarea aplicării dispoziţiilor de la primul paragraf litera (a), (c) sau (e) de către autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA, autorităţile competente în cauză pot sesiza în acest sens AEVMP, care poate acţiona în conformitate cu prerogativele care i-au fost conferite în temeiul articolului 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Pe baza criteriilor menţionate la alineatul (17) litera (b), Comisia adoptă acte de punere în aplicare, confirmând că reglementarea prudenţială şi măsurile de supraveghere dintr-o ţară terţă au aceleaşi efecte ca legislaţia Uniunii şi sunt aplicate efectiv. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 59 alineatul (2).
(7)Depozitarul se asigură în general că fluxurile de numerar ale FIA sunt monitorizate adecvat şi se asigură în special că toate plăţile efectuate de investitori sau în numele acestora la subscrierea de unităţi sau acţiuni ale unui FIA au fost încasate şi că numerarul FIA este înregistrat integral în conturile de numerar deschise în numele FIA sau în numele AFIA care acţionează în numele FIA sau în numele depozitarului care acţionează în numele FIA la o entitate menţionată la articolul 18 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din Directiva 2006/73/CE sau la o altă entitate de aceeaşi natură pe piaţa relevantă în care sunt necesare conturi în numerar, cu condiţia ca entitatea respectivă să fie supusă unei reglementări prudenţiale şi unei supravegheri eficace care au aceleaşi efecte cu legislaţia Uniunii şi care sunt aplicate efectiv şi în conformitate cu principiile prevăzute la articolul 16 din Directiva 2006/73/CE.
În cazul în care conturile de numerar sunt deschise în numele depozitarului care acţionează în numele FIA, în aceste conturi nu se înregistrează numerarul entităţii menţionate la primul paragraf şi nici numerarul propriu al depozitarului.
(8)Activele FIA sau ale AFIA care acţionează în numele FIA sunt încredinţate depozitarului spre păstrare după cum urmează:
a)în cazul instrumentelor financiare care pot fi păstrate în custodie:
(i)depozitarul păstrează în custodie toate instrumentele financiare care pot fi înregistrate într-un cont de instrumente financiare deschis în evidenţele depozitarului şi toate instrumentele financiare care pot fi livrate fizic depozitarului;
(ii)în acest scop, depozitarul se asigură că toate instrumentele financiare care pot fi înregistrate într-un cont de instrumente financiare deschis în evidenţele depozitarului sunt înregistrate în evidenţele depozitarului în conturi separate în conformitate cu principiile stabilite la articolul 16 din Directiva 2006/73/CE, deschise în numele FIA sau al AFIA care acţionează în numele FIA, astfel încât să poată fi în orice moment identificate clar ca aparţinând FIA în conformitate cu legislaţia aplicabilă;
b)în cazul altor active:
(i)depozitarul verifică dreptul de proprietate al FIA sau al AFIA care acţionează în numele FIA cu privire la respectivele active şi ţine evidenţa activelor cu privire la care are certitudinea că FIA sau AFIA care acţionează în numele FIA deţine dreptul de proprietate;
(ii)pentru a verifica dacă FIA sau AFIA care acţionează în numele FIA deţine dreptul de proprietate, depozitarul se bazează pe informaţii sau documente furnizate de FIA sau de AFIA şi, atunci când sunt disponibile, pe dovezi externe;
(iii)depozitarul îşi actualizează permanent evidenţa.
(9)Pe lângă sarcinile menţionate la alineatele (7) şi (8), depozitarul:
a)se asigură că vânzarea, emisiunea, răscumpărarea, rambursarea şi anularea de unităţi sau acţiuni ale FIA sunt realizate în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă şi cu regulile sau actul constitutiv ale FIA;
b)se asigură că valoarea unităţilor sau a acţiunilor FIA este calculată în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă, cu regulile sau actul constitutiv ale FIA şi cu procedurile prevăzute la articolul 19;
c)îndeplineşte instrucţiunile AFIA, cu excepţia cazului în care acestea contravin legislaţiei naţionale aplicabile sau regulilor ori actului constitutiv ale FIA;
d)se asigură că, în tranzacţiile care implică activele FIA, contravaloarea este achitată FIA în termenele uzuale;
e)se asigură că veniturile FIA sunt folosite în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă şi cu regulile sau actul constitutiv ale FIA.
(10)În contextul rolurilor lor respective, AFIA şi depozitarul acţionează în mod onest, echitabil, profesionist şi independent şi în interesul FIA şi al investitorilor FIA.
Depozitarul nu desfăşoară activităţi cu privire la FIA sau la AFIA care acţionează în numele FIA care pot crea conflicte de interese între FIA, investitorii în FIA, AFIA şi depozitarul însuşi, cu excepţia cazului în care depozitarul a separat din punct de vedere funcţional şi ierarhic exercitarea sarcinilor sale de depozitar de celelalte sarcini ale sale potenţial conflictuale, iar eventualele conflicte de interese sunt identificate, gestionate, monitorizate şi comunicate în mod corespunzător investitorilor FIA.
Activele menţionate la alineatul (7) nu sunt reutilizate de depozitar fără acordul prealabil al FIA sau al AFIA care acţionează în numele FIA.
(11)Depozitarul nu deleagă unor părţi terţe funcţiile sale descrise la prezentul articol, cu excepţia celor menţionate la alineatul (8).
Depozitarul poate delega unor părţi terţe funcţiile menţionate la alineatul (8), sub rezerva îndeplinirii următoarelor condiţii:
a)sarcinile să nu fie delegate cu intenţia de a eluda cerinţele prezentei directive;
b)depozitarul să poată demonstra existenţa unui motiv obiectiv pentru delegare;
c)depozitarul să dea dovadă de competenţa, precauţia şi diligenţa necesare atunci când selectează şi numeşte o un terţ căruia intenţionează să îi delege o parte din sarcinile sale, cu excepţia cazului în care terţul respectiv este un depozitar central de titluri de valoare care acţionează în calitate de CSD investitor, astfel cum este definit în actul delegat adoptat în temeiul articolului 29 alineatul (3) şi al articolului 48 alineatul (10) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, şi să dea dovadă în continuare de competenţa, precauţia şi diligenţa necesare când verifică periodic şi supraveghează permanent terţul căruia i-a delegat o parte din sarcinile sale şi măsurile luate de terţ în legătură cu sarcinile care i-au fost delegate;
d)depozitarul să se asigure că partea terţă îndeplineşte permanent condiţiile de mai jos în cursul efectuării sarcinilor care i-au fost delegate:
(i)- partea terţă are structurile şi experienţa adecvate şi proporţionale cu natura şi complexitatea activelor FIA sau ale AFIA care acţionează în numele FIA care i-au fost încredinţate;
(ii)în ceea ce priveşte delegarea sarcinilor de custodie menţionate la alineatul (8) litera (a), partea terţă este supusă unei reglementări prudenţiale, inclusiv unor cerinţe minime de capital, şi unei supravegheri eficace în jurisdicţia în cauză, iar partea terţă este supusă unui control extern periodic pentru verifica dacă instrumentele financiare sunt în posesia sa;
(iii)- partea terţă separă activele clienţilor depozitarului de propriile sale active şi de activele depozitarului, astfel încât să poată fi identificate clar în orice moment ca aparţinând clienţilor unui anumit depozitar;
(iv)- partea terţă nu utilizează activele fără acordul prealabil al FIA sau al AFIA care acţionează în numele FIA şi fără o notificare prealabilă către depozitar; şi
(v)- partea terţă respectă obligaţiile şi interdicţiile generale prevăzute la alineatele (8) şi (10).
Fără a aduce atingere literei (d) punctul (ii) paragraful al doilea, în cazul în care legislaţia ţării terţe impune păstrarea în custodie a anumitor instrumente financiare de către o entitate locală şi nicio entitate locală nu îndeplineşte cerinţele privind delegarea prevăzute la punctul menţionat, depozitarul îşi poate delega sarcinile unei astfel de entităţi locale numai în măsura în care se prevede în legislaţia ţării terţe şi numai atât timp cât nu există entităţi locale care să îndeplinească cerinţele delegării, sub rezerva îndeplinirii următoarelor cerinţe:
(a)investitorii FIA în cauză trebuie să fie informaţi corespunzător că delegarea este necesară ca urmare a constrângerilor juridice din legislaţia ţării terţe şi a circumstanţelor care justifică delegarea, înainte de a face investiţia; şi
(b)FIA sau AFIA care acţionează în numele FIA trebuie să solicite depozitarului să delege custodia instrumentelor financiare în cauză unei astfel de entităţi locale.
- Partea terţă poate subdelega, la rândul său, aceste funcţii, cu condiţia îndeplinirii aceloraşi cerinţe. În astfel de cazuri, alineatul (13) se aplică mutatis mutandis părţilor relevante.
În sensul prezentului articol, prestarea de servicii de către un depozitar central de titluri de valoare care acţionează în calitate de CSD emitent, astfel cum este definit în actul delegat adoptat în temeiul articolului 29 alineatul (3) şi al articolului 48 alineatul (10) din Regulamentul (UE) nr. 909/2014, nu se consideră o delegare a funcţiilor de custodie ale depozitarului. În sensul prezentului articol, prestarea de servicii de către un depozitar central de titluri de valoare care acţionează în calitate de CSD investitor, astfel cum este definit în actul delegat respectiv, este considerată o delegare a funcţiilor de custodie ale depozitarului.
(12)Depozitarul răspunde faţă de FIA sau faţă de investitorii FIA pentru pierderea de către depozitar ori de către o parte terţă căreia i s-a delegat custodia a instrumentelor financiare păstrate în custodie în conformitate cu alineatul (8) litera (a).
În cazul pierderii unui instrument financiar din custodie, depozitarul returnează fără întârziere FIA sau AFIA care acţionează în numele FIA un instrument financiar identic sau cu o valoare corespunzătoare. Depozitarul nu este răspunzător dacă poate dovedi că pierderea a intervenit ca rezultat al unui eveniment exterior în afara controlului său rezonabil, ale cărui consecinţe ar fi fost inevitabile în ciuda tuturor eforturilor sale rezonabile de a le contracara.
Depozitarul răspunde, de asemenea, faţă de FIA sau faţă de investitorii FIA pentru toate celelalte pierderi suferite de aceştia ca urmare a neîndeplinirii intenţionate sau din neglijenţă a obligaţiilor care îi revin în temeiul prezentei directive.
(13)Răspunderea depozitarului nu este afectată de delegările menţionate la alineatul (11).
Fără a aduce atingere primului paragraf de la prezentul alineat, în cazul pierderii unor instrumente financiare păstrate în custodie de o parte terţă în conformitate cu alineatul (11), depozitarul poate fi exonerat de răspundere dacă poate dovedi că:
a)sunt îndeplinite toate cerinţele pentru delegarea sarcinilor sale de custodie prevăzute la alineatul (11) al doilea paragraf;
b)un contract scris între depozitar şi partea terţă transferă în mod expres răspunderea depozitarului asupra persoanei terţe în cauză şi oferă FIA sau AFIA care acţionează în numele FIA posibilitatea de a solicita părţii terţe despăgubiri pentru pierderea instrumentelor financiare sau depozitarului posibilitatea de a solicita despăgubirile respective în numele lor; şi
c)un contract scris între depozitar şi FIA sau AFIA care acţionează în numele FIA permite în mod expres o exonerare a depozitarului şi stabileşte motivul obiectiv pentru o astfel de exonerare.
(14)În plus, în cazul în care legislaţia ţării terţe impune păstrarea în custodie a anumitor instrumente financiare de către o entitate locală şi nu există entităţi locale care să îndeplinească cerinţele privind delegarea prevăzute la alineatul (11) litera (d) punctul (ii), depozitarul poate fi exonerat de răspundere dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)regulile sau actul constitutiv ale FIA în cauză permit în mod expres o astfel de exonerare în condiţiile prevăzute la prezentul alineat;
b)investitorii FIA în cauză au fost informaţi în mod adecvat cu privire la exonerare şi circumstanţele care justifică exonerarea înainte de a face investiţia;
c)FIA sau AFIA care acţionează în numele FIA a solicitat depozitarului să delege custodia instrumentelor financiare în cauză unei entităţi locale;
d)există un contract scris între depozitar şi FIA sau AFIA care acţionează în numele FIA care permite în mod expres o astfel de exonerare; şi
e)există un contract scris între depozitar şi partea terţă care transferă în mod expres răspunderea depozitarului asupra entităţii locale în cauză şi oferă FIA sau AFIA care acţionează în numele FIA posibilitatea de a solicita entităţii locale despăgubiri pentru pierderea instrumentelor financiare sau depozitarului posibilitatea de a solicita despăgubirile respective în numele lor.
(15)Răspunderea faţă de investitorii FIA poate fi invocată direct sau indirect prin intermediul AFIA, în funcţie de natura juridică a raporturilor dintre depozitar, AFIA şi investitori.
(16)La cerere, depozitarul pune la dispoziţia autorităţilor sale competente, a autorităţilor competente pentru FIA şi a autorităţilor competente pentru AFIA orice informaţii pe care le-a obţinut în cursul îndeplinirii sarcinilor sale.
Dacă autorităţile competente pentru FIA sau pentru AFIA sunt diferite de cele competente pentru depozitar:
a)autorităţile competente pentru depozitar transmit fără întârziere autorităţilor competente pentru FIA şi AFIA orice informaţii relevante pentru exercitarea competenţelor de supraveghere ale autorităţilor respective; şi
b)autorităţile competente pentru FIA sau AFIA transmit fără întârziere autorităţilor competente pentru depozitar orice informaţii relevante pentru exercitarea competenţelor de supraveghere ale autorităţilor respective.
(17)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri care precizează:
a)elementele care trebuie incluse în contractul scris menţionat la alineatul (2);
b)criteriile generale pentru a verifica dacă reglementarea prudenţială şi supravegherea din ţările terţe, menţionate la alineatul (6) litera (b), au aceleaşi efecte ca legislaţia Uniunii şi sunt aplicate efectiv;
c)condiţiile de exercitare a funcţiilor de depozitar în conformitate cu alineatele (7), (8) şi (9), inclusiv:
(i)tipul de instrumente financiare care trebuie incluse în sfera de aplicare a sarcinilor de custodie ale depozitarului în conformitate cu alineatul (8) litera (a);
(ii)condiţiile în care depozitarul îşi poate exercita sarcinile de custodie asupra instrumentelor financiare înregistrate la un depozitar central de titluri de valoare; şi
(iii)condiţiile în care depozitarul păstrează în custodie în conformitate cu alineatul (8) litera (b) instrumentele financiare emise în formă nominativă şi înregistrate la un emitent sau un registratar;
d)obligaţiile de diligenţă ale depozitarilor în conformitate cu alineatul (11) litera (c);
e)obligaţia de separare în conformitate cu alineatul (11) litera (d) punctul (iii);
f)condiţiile şi circumstanţele în care instrumentele financiare păstrate în custodie sunt considerate pierdute;
g)ce se înţelege prin evenimente exterioare în afara controlului rezonabil ale căror consecinţe ar fi fost inevitabile în ciuda tuturor eforturilor rezonabile de a le contracara, în conformitate cu alineatul (12);
h)condiţiile şi circumstanţele în care există un motiv obiectiv pentru a încheia un contract de exonerare de răspundere în conformitate cu alineatul (13).