Art. 16. - Art. 16: Administrarea lichidităţilor - Directiva 2011/61/UE/08-iun-2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010

Acte UE

Jurnalul Oficial 174L

În vigoare
Versiune de la: 25 Iunie 2024
Art. 16: Administrarea lichidităţilor
(1)Pentru fiecare FIA administrat şi care nu este un FIA de tip închis care nu utilizează efectul de levier, AFIA utilizează un sistem adecvat de administrare a lichidităţilor şi adoptă proceduri care le permit să monitorizeze riscul de lichiditate al FIA şi să garanteze că profilul de lichiditate al investiţiilor FIA respectă obligaţiile sale de bază.
AFIA realizează în mod regulat simulări de criză, în condiţii normale şi în condiţii excepţionale de lichiditate, care le permit să evalueze riscul de lichiditate al FIA şi să monitorizeze în consecinţă riscul de lichiditate al FIA.
(2)AFIA se asigură că, pentru fiecare FIA administrat, strategia de investiţii, profilul de lichiditate şi politica de răscumpărare sunt coerente.
(21)AFIA se asigură că FIA care acordă împrumuturi pe care îl administrează este de tip închis.
Prin derogare de la primul paragraf, un FIA care acordă împrumuturi poate fi de tip deschis, cu condiţia ca AFIA care îl administrează să poată demonstra autorităţilor competente din statul membru de origine al AFIA că sistemul de administrare a riscului de lichiditate al FIA este compatibil cu strategia sa de investiţii şi cu politica sa de răscumpărare.
Cerinţa prevăzută la primul paragraf de la prezentul alineat nu aduce atingere pragurilor, restricţiilor şi condiţiilor prevăzute în Regulamentele (UE) nr. 345/2013, (UE) nr. 346/2013 şi (UE) 2015/760.
(22)Pentru a se asigura că respectă alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol, un AFIA care administrează un FIA de tip deschis selectează cel puţin două instrumente adecvate de administrare a lichidităţilor dintre cele menţionate în anexa V punctele 2-8, după evaluarea caracterului adecvat al instrumentelor respective în raport cu strategia de investiţii urmărită, cu profilul de lichiditate şi cu politica de răscumpărare a FIA. AFIA include instrumentele respective în regulile sau în actele constitutive ale FIA pentru o posibilă utilizare în interesul investitorilor FIA. Respectiva selecţie nu poate include numai instrumentele menţionate în anexa V punctele 5 şi 6.
Prin derogare de la primul paragraf, un AFIA poate decide să selecteze numai un singur instrument de administrare a lichidităţilor dintre cele menţionate în anexa V punctele 2-8 pentru un FIA pe care îl administrează, dacă FIA respectiv este autorizat ca fond de piaţă monetară în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/1131 al Parlamentului European şi al Consiliului (*11).
(*11)Regulamentul (UE) 2017/1131 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 privind fondurile de piaţă monetară (JO L 169, 30.6.2017, p. 8).
AFIA pune în aplicare politici şi proceduri detaliate pentru activarea şi dezactivarea oricărui instrument selectat de administrare a lichidităţilor şi măsurile operaţionale şi administrative pentru utilizarea unui astfel de instrument. Selecţia menţionată la primul şi al doilea paragraf, precum şi politicile şi procedurile detaliate privind activarea şi dezactivarea se comunică autorităţilor competente din statul membru de origine al AFIA.
Răscumpărarea în natură, astfel cum este menţionată în anexa V punctul 8, este activată numai pentru a realiza răscumpărările solicitate de investitorii profesionişti şi dacă răscumpărarea în natură corespunde unei cote proporţionale din activele deţinute de FIA.
Prin derogare de la al patrulea paragraf de la prezentul alineat, răscumpărarea în natură nu trebuie să nu corespundă unei cote proporţionale din activele deţinute de FIA, dacă FIA respectiv este distribuit exclusiv către investitori profesionişti sau dacă scopul politicii de investiţii a respectivului FIA este de a reproduce componenţa unui anumit indice de acţiuni sau obligaţiuni şi dacă FIA respectiv este un fond tranzacţionat la bursă, astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) punctul 46 din Directiva 2014/65/UE.
(23)Un AFIA care administrează un FIA de tip deschis poate, în interesul investitorilor FIA, să suspende temporar subscrierea, răscumpărarea şi rambursarea unităţilor sau acţiunilor FIA menţionate în anexa V punctul 1 sau, în cazul în care aceste instrumente sunt incluse în regulile sau în actele constitutive ale FIA, să activeze sau să dezactiveze alte instrumente de administrare a lichidităţilor selectate din anexa V punctele 2-8, în conformitate cu alineatul (2b) de la prezentul articol. AFIA poate, de asemenea, în interesul investitorilor FIA, să activeze conturile pentru active nelichide menţionate în anexa V punctul 9.
AFIA recurge la o suspendare a subscrierilor, răscumpărărilor şi rambursărilor sau la conturile pentru active nelichide prevăzute la primul paragraf doar în cazuri excepţionale, atunci când circumstanţele o cer şi în cazul în care se justifică având în vedere interesele investitorilor FIA.
(24)AFIA notifică fără întârziere autorităţilor competente din statul său membru de origine următoarele:
a)când AFIA activează sau dezactivează instrumentul de administrare a lichidităţilor menţionat în anexa V punctul 1;
b)când AFIA activează sau dezactivează oricare dintre instrumentele de administrare a lichidităţilor menţionate în anexa V punctele 2-8, într-un mod care nu se desfăşoară în cursul normal al activităţii, astfel cum se prevede în regulile sau în actele constitutive ale FIA.
AFIA notifică, într-un interval de timp rezonabil, înainte de a activa sau dezactiva instrumentul de administrare a lichidităţilor menţionat în anexa V punctul 9, autorităţile competente din statul său membru de origine cu privire la o asemenea activare sau dezactivare.
Autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA informează fără întârziere autorităţile competente din statul membru gazdă al AFIA, ESMA şi, dacă există riscuri potenţiale pentru stabilitatea şi integritatea sistemului financiar, Comitetul european pentru risc sistemic (CERS) înfiinţat prin Regulamentul (UE) nr. 1092/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (*12), cu privire la orice notificări primite în conformitate cu prezentul alineat. ESMA are competenţa de a partaja informaţiile primite în temeiul prezentului alineat cu autorităţile competente.
(*12)Regulamentul (UE) nr. 1092/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind supravegherea macroprudenţială la nivelul Uniunii Europene a sistemului financiar şi de înfiinţare a unui Comitet european pentru risc sistemic (JO L 331, 15.12.2010, p. 1).
(25)Statele membre se asigură că AFIA care administrează FIA de tip deschis dispun cel puţin de instrumentele de administrare a lichidităţilor prevăzute în anexa V.
(26)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili cerinţele pe care trebuie să le respecte FIA care acordă împrumuturi pentru a-şi menţine o structură de tip deschis. Respectivele cerinţe includ un sistem solid de administrare a lichidităţilor, disponibilitatea activelor lichide şi simulări de criză, precum şi o politică de răscumpărare adecvată având în vedere profilul de lichiditate al FIA care acordă împrumuturi. Cerinţele respective ţin seama, de asemenea, în mod corespunzător de expunerile la împrumuturile subiacente, de perioada medie de rambursare a împrumuturilor şi de granularitatea şi componenţa generală a portofoliilor FIA care acordă împrumuturi.
(27)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza caracteristicile instrumentelor de administrare a lichidităţilor prevăzute în anexa V.
La elaborarea respectivelor proiecte de standarde tehnice de reglementare, ESMA ţine seama de diversitatea strategiilor de investiţii şi a activelor-suport ale FIA. Respectivele standarde nu limitează capacitatea AFIA de a utiliza orice instrument adecvat de administrare a lichidităţilor pentru toate clasele de active, jurisdicţiile şi condiţiile de piaţă.
(28)Până la 16 aprilie 2025, ESMA elaborează orientări privind selectarea şi calibrarea de către AFIA a instrumentelor de administrare a lichidităţilor pentru administrarea riscului de lichiditate şi pentru atenuarea riscurilor pentru stabilitatea financiară. Respectivele orientări recunosc faptul că responsabilitatea principală pentru administrarea riscului de lichiditate revine AFIA. Orientările includ indicaţii cu privire la circumstanţele în care pot fi activate conturile pentru active nelichide, astfel cum se menţionează în anexa V punctul 9. În orientări se acordă suficient timp pentru adaptare înainte de a deveni aplicabile, în special pentru FIA existente.
(29)ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la alineatele (2f) şi (2g) de la prezentul articol până la 16 aprilie 2025.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezenta directivă prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la alineatele (2f) şi (2g) în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

(3)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri care precizează:
a)sistemele şi procedurile de administrare a lichidităţilor; şi
b)alinierea strategiei de investiţii, a profilului de lichiditate şi a politicii de răscumpărare prevăzută la alineatul (2).