Art. 15. - Art. 15: Administrarea riscurilor - Directiva 2011/61/UE/08-iun-2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010
Acte UE
Jurnalul Oficial 174L
În vigoare Versiune de la: 25 Iunie 2024
Art. 15: Administrarea riscurilor
(1)AFIA separă din punct de vedere funcţional şi ierarhic funcţiile de administrare a riscurilor de unităţile operaţionale, inclusiv de funcţiile de administrare a portofoliului.
Separarea funcţională şi ierarhică a funcţiilor de administrare a riscurilor în conformitate cu primul paragraf este verificată de autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA conform principiului proporţionalităţii, înţelegându-se că AFIA poate demonstra, în orice caz, că măsurile specifice de protecţie împotriva conflictelor de interese permit desfăşurarea independentă a activităţilor de administrare a riscurilor şi că procesul de administrare a riscurilor satisface cerinţele de la prezentul articol şi prezintă o eficacitate constantă.
(2)AFIA implementează sisteme adecvate de administrare a riscurilor pentru a identifica, evalua, administra şi monitoriza în mod corespunzător toate riscurile relevante pentru strategia de investiţii a fiecărui FIA şi la care este sau poate fi expus fiecare FIA. Mai exact, AFIA nu trebuie să se bazeze în mod exclusiv sau mecanic pe ratinguri de credit emise de agenţiile de rating de credit definite la articolul 3 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (CE) nr. 1060/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 septembrie 2009 privind agenţiile de rating de credite (*), pentru a evalua bonitatea activelor FIA.
(*)JO L 302, 17.11.2009, p. 1.
AFIA evaluează sistemele de administrare a riscurilor cu o frecvenţă adecvată, cel puţin o dată pe an, şi le adaptează atunci când este necesar.
(3)AFIA trebuie cel puţin:
a)să implementeze o procedură documentată şi actualizată regulat de verificare prealabilă când investesc în numele FIA, conform strategiei de investiţii, obiectivelor şi profilului de risc ale FIA;
b)să se asigure că riscurile asociate fiecărei poziţii de investiţii a FIA şi efectul general al acestora asupra portofoliului FIA pot fi permanent identificate, evaluate, administrate şi monitorizate în mod corespunzător, inclusiv prin utilizarea unor proceduri adecvate de simulări de criză;
c)să se asigure că profilul de risc al FIA corespunde dimensiunii, structurii portofoliului şi strategiilor şi obiectivelor de investiţii ale FIA stabilite în regulile sau actul constitutiv ale acestuia, în prospect şi în documentele de ofertă.
d)pentru activităţile de acordare de împrumuturi, să pună în aplicare politici, proceduri şi procese eficiente pentru acordarea de credite,
În sensul primului paragraf litera (d), în cazul în care AFIA administrează FIA care se angajează în acordarea de împrumuturi, inclusiv atunci când respectivele FIA obţin expunere la împrumuturi prin intermediul unor terţi, AFIA trebuie, de asemenea, să pună în aplicare politici, proceduri şi procese eficiente pentru evaluarea riscului de credit şi pentru administrarea şi monitorizarea portofoliului lor de credite, să menţină politicile, procedurile şi procesele respective actualizate şi eficiente, precum şi să le revizuiască cu regularitate şi cel puţin o dată pe an.
Fără a aduce atingere articolului 12 alineatul (1) litera (b), cerinţele prevăzute la primul paragraf litera (d) şi la al doilea paragraf de la prezentul alineat nu se aplică acordării de împrumuturi din partea acţionarilor în cazul în care valoarea noţională a acestor împrumuturi nu depăşeşte în total 150 % din capitalul FIA.
(31)(3a)Ţinând cont de natura, amploarea şi complexitatea activităţilor FIA, autorităţile competente monitorizează caracterul adecvat al proceselor AFIA de evaluare a creditelor, evaluează utilizarea referirilor la ratingurile de credit, astfel cum sunt menţionate la alineatul (2) primul paragraf, în cadrul politicilor lor de investiţii cu privire la FIA şi, atunci când este cazul, încurajează atenuarea impactului acestor referiri, în vederea reducerii bazării exclusive şi mecanice pe astfel de ratinguri de credit.
(4)AFIA stabilesc nivelul maxim al efectului de levier pe care îl pot utiliza pentru fiecare FIA pe care îl administrează, precum şi drepturile de reutilizare a garanţiilor colaterale sau de orice alt tip acordate în cadrul acordului privind utilizarea efectului de levier, ţinând cont, printre altele, de:
a)tipul de FIA;
b)strategia de investiţii a FIA;
c)sursele de levier ale FIA;
d)orice altă interconexiune sau relaţie relevantă cu alte instituţii prestatoare de servicii financiare care ar putea genera riscuri sistemice;
e)necesitatea de a limita expunerea faţă de o singură contrapartidă;
f)măsura în care levierul este garantat;
g)raportul dintre active şi pasive;
h)volumul, natura şi importanţa activităţilor AFIA pe pieţele în cauză.
(41)AFIA se asigură că, în cazul în care un FIA pe care îl administrează acordă împrumuturi, valoarea noţională a împrumuturilor acordate unui singur debitor de către FIA respectiv nu depăşeşte în total 20 % din capitalul FIA, în cazul în care debitorul este unul dintre următoarele:
a)o întreprindere financiară, astfel cum este definită la articolul 13 punctul 25 din Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*5);
(*5)Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare (Solvabilitate II) (JO L 335, 17.12.2009, p. 1).
b)un FIA; sau
c)un OPCVM.
Restricţia prevăzută la primul paragraf de la prezentul alineat nu aduce atingere pragurilor, restricţiilor şi condiţiilor prevăzute în Regulamentele (UE) nr. 345/2013 (*6), (UE) nr. 346/2013 (*7) şi (UE) 2015/760 (*8) ale Parlamentului European şi ale Consiliului.
(*6)Regulamentul (UE) nr. 345/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene cu capital de risc (JO L 115, 25.4.2013, p. 1).
(*7)Regulamentul (UE) nr. 346/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene de antreprenoriat social (JO L 115, 25.4.2013, p. 18).
(*8)Regulamentul (UE) 2015/760 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind fondurile europene de investiţii pe termen lung (JO L 123, 19.5.2015, p. 98).
(42)AFIA se asigură că efectul de levier al unui FIA care acordă împrumuturi pe care îl administrează reprezintă cel mult:
a)175 %, în cazul în care FIA respectiv este de tip deschis;
b)300 %, în cazul în care FIA respectiv este de tip închis.
Efectul de levier al unui FIA care acordă împrumuturi se exprimă ca raportul dintre expunerea FIA respectiv, calculată în conformitate cu metoda angajamentului, astfel cum este definită în actele delegate adoptate în temeiul articolului 4 alineatul (3), şi valoarea activului său net.
Acordurile de împrumut care sunt acoperite integral de angajamentele contractuale de capital ale investitorilor în FIA care acordă împrumuturi nu sunt considerate expuneri în scopul calculării raportului menţionat la al doilea paragraf.
În cazul în care un FIA care acordă împrumuturi încalcă cerinţele prevăzute la prezentul alineat, iar încălcarea este în afara controlului AFIA care îl administrează, AFIA ia într-un termen adecvat măsurile necesare pentru a rectifica poziţia, ţinând seama în mod corespunzător de interesele investitorilor în acel FIA care acordă împrumuturi.
Fără a aduce atingere competenţelor autorităţilor competente menţionate la articolul 25 alineatul (3), cerinţele prevăzute la primul paragraf de la prezentul alineat nu se aplică unui FIA care acordă împrumuturi ale cărui activităţi de creditare constau exclusiv în acordarea de împrumuturi acordate de acţionar, cu condiţia ca valoarea noţională a împrumuturilor respective să nu depăşească în total 150 % din capitalul FIA.
(43)Limita de investiţii de 20 % prevăzută la alineatul (4a):
a)se aplică până la data specificată în regulile, actul constitutiv sau prospectul FIA, care nu poate depăşi 24 de luni de la data primei subscrieri de unităţi sau acţiuni ale FIA;
b)încetează să se mai aplice din momentul în care AFIA începe să vândă active ale FIA în scopul răscumpărării unităţilor sau acţiunilor ca parte a lichidării FIA; şi
c)este suspendată temporar în cazul în care capitalul FIA este majorat sau redus.
Suspendarea menţionată la primul paragraf de la litera (c) este limitată în timp la perioada strict necesară, ţinând seama în mod corespunzător de interesele investitorilor în FIA şi, în orice caz, nu durează mai mult de 12 luni.
(44)Data de aplicare menţionată la alineatul (4c) primul paragraf litera (a) ţine seama de particularităţile şi caracteristicile specifice ale activelor în care urmează să investească FIA. În circumstanţe excepţionale, autorităţile competente pentru AFIA pot aproba o prelungire a termenului respectiv cu cel mult încă 12 luni, cu condiţia prezentării unui plan de investiţii motivat în mod corespunzător.
(45)AFIA se asigură că FIA pe care îl administrează nu acordă împrumuturi următoarelor entităţi:
a)AFIA sau personalului respectivului AFIA;
b)depozitarului FIA sau entităţilor cărora depozitarul le-a delegat funcţii cu privire la FIA în conformitate cu articolul 21;
c)unei entităţi căreia AFIA i-a delegat funcţii în conformitate cu articolul 20 sau personalului respectivei entităţi;
d)unei entităţi din cadrul aceluiaşi grup, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 11 din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (*9), ca AFIA, cu excepţia cazului în care entitatea respectivă este o întreprindere financiară care finanţează exclusiv debitori care nu sunt menţionaţi la literele (a), (b) şi (c) de la prezentul alineat.
(*9)Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului (JO L 182, 29.6.2013, p. 19).
(46)În cazul în care un FIA acordă împrumuturi, veniturile obţinute din împrumuturi, din care se scad toate taxele admisibile pentru administrarea acestora, se atribuie respectivului FIA în întregime. Toate costurile şi cheltuielile asociate cu administrarea împrumuturilor sunt dezvăluite în conformitate cu articolul 23.
(47)Fără a aduce atingere altor instrumente din dreptul Uniunii, un stat membru poate interzice unui FIA care acordă împrumuturi să acorde împrumuturi consumatorilor astfel cum sunt definiţi la articolul 3 litera (a) din Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*10) pe teritoriul său şi poate interzice FIA să administreze creditele acordate acestor consumatori pe teritoriul său. O astfel de interdicţie nu afectează distribuirea în Uniune a FIA care acordă împrumuturi consumatorilor sau care administrează credite acordate consumatorilor.
(*10)Directiva 2008/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2008 privind contractele de credit pentru consumatori şi de abrogare a Directivei 87/102/CEE a Consiliului (JO L 133, 22.5.2008, p. 66).
(48)Statele membre interzic AFIA să administreze FIA care se angajează în acordarea de împrumuturi, în cazul în care întreaga strategie de investiţii a FIA respective sau o parte a respectivei strategii este de a acorda împrumuturi cu unicul scop de a transfera împrumuturile sau expunerile respective unor terţi.
(49)AFIA se asigură că FIA pe care îl administrează reţine 5 % din valoarea noţională a fiecărui împrumut pe care respectivul FIA l-a acordat şi pe care apoi l-a transferat către terţi. Procentul respectiv din fiecare împrumut se reţine:
a)până la scadenţă, pentru împrumuturile a căror scadenţă este o perioadă de până la opt ani sau pentru împrumuturile acordate consumatorilor, indiferent de scadenţa acestora; şi
b)pentru o perioadă de cel puţin opt ani pentru alte împrumuturi.
Prin derogare de la primul paragraf, cerinţa prevăzută la paragraful respectiv nu se aplică în cazul în care:
(a)AFIA începe să vândă active ale FIA în scopul răscumpărării unităţilor sau acţiunilor ca parte a lichidării FIA;
(b)vânzarea împrumutului este necesară în scopul respectării măsurilor restrictive adoptate în temeiul articolului 215 din TFUE sau a cerinţelor referitoare la produse;
(c)vânzarea împrumutului este necesară pentru a permite AFIA să pună în aplicare strategia de investiţii a FIA pe care îl administrează în interesul investitorilor FIA; sau
(d)vânzarea împrumutului se datorează unei deteriorări a riscului asociat împrumutului, constatată de AFIA în cadrul procesului său de diligenţă şi de administrare a riscurilor menţionat la articolul 15 alineatul (3), iar cumpărătorul este informat despre această deteriorare atunci când cumpără împrumutul.
La cererea autorităţilor competente din statul său membru de origine, AFIA demonstrează că îndeplineşte condiţiile pentru aplicarea derogării relevante prevăzute la al doilea paragraf.
(5)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri care precizează:
a)sistemele de administrare a riscurilor care trebuie utilizate de AFIA în funcţie de riscurile la care sunt expuşi în numele FIA pe care le administrează;
b)frecvenţa corespunzătoare a revizuirii sistemului de administrare a riscurilor;
c)modul în care funcţia de administrare a riscurilor este separată din punct de vedere funcţional şi ierarhic de unităţile operaţionale, inclusiv de funcţia de administrare a portofoliului;
d)măsurile specifice de protecţie împotriva conflictelor de interese menţionate la alineatul (1) al doilea paragraf;
e)cerinţele prevăzute la alineatul (3).
Măsurile care specifică sistemele de administrare a riscurilor menţionate la primul paragraf litera (a) trebuie să asigure împiedicarea AFIA de a se baza în mod exclusiv sau mecanic pe ratinguri de credit, astfel cum sunt menţionate la alineatul (2) primul paragraf, pentru a evalua bonitatea activelor FIA.