Capitolul iii - PRODUCEREA - Directiva 2009/72/CE/13-iul-2009 privind normele comune pentru piaţa internă a energiei electrice şi de abrogare a Directivei 2003/54/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 211L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 4 Iulie 2019
CAPITOLUL III:PRODUCEREA
Art. 7: Procedura de autorizare pentru noile capacităţi
(1)Pentru construirea de noi capacităţi de producere, statele membre adoptă o procedură de autorizare care se desfăşoară după criterii obiective, transparente şi nediscriminatorii.
(2)Statele membre stabilesc criteriile de acordare a autorizaţiilor pentru construirea de capacităţi de producere pe teritoriul lor. Pentru stabilirea acestor criterii, statele membre iau în considerare:
a)siguranţa şi securitatea sistemelor electrice, a instalaţiilor şi a echipamentelor asociate;
b)protecţia sănătăţii şi siguranţei publice;
c)protecţia mediului;
d)ocuparea terenurilor şi alegerea amplasamentelor;
e)utilizarea domeniului public;
f)eficienţa energetică;
g)natura surselor primare;
h)caracteristicile specifice solicitantului, cum ar fi capacităţile tehnice, economice şi financiare;
i)conformitatea cu măsurile adoptate în temeiul articolului 3;
j)contribuţia la crearea de capacităţi pentru realizarea obiectivului global comunitar, potrivit căruia energia din surse regenerabile să reprezinte cel puţin 20 % din consumul final brut de energie al Comunităţii în 2020, obiectiv menţionat la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2009/28/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind promovarea utilizării de energie din surse regenerabile (1); şi
(1)JOL140, 5.6.2009, p. 16.
k)contribuţia la crearea de capacităţi pentru reducerea emisiilor.
(3)Statele membre se asigură că există proceduri de autorizare specifice pentru producerea mică şi descentralizată şi/sau producerea distribuită, care iau în considerare dimensiunea lor limitată şi impactul lor potenţial.
Statele membre pot elabora linii directoare pentru procedura de autorizare specifică. Autorităţile de reglementare naţionale sau alte autorităţi naţionale competente, inclusiv autorităţile de planificare, revizuiesc aceste linii directoare şi pot recomanda modificări.
În cazul în care statele membre au decis utilizarea specifică a terenurilor care să permită proceduri aplicabile noilor proiecte majore de infrastructură în procesul de creare de capacităţi, acestea, după caz, includ construcţia de noi capacităţi de producere în domeniul de aplicare al acestor proceduri şi le aplică într-un mod nedis-criminatoriu şi într-un interval adecvat.
(4)Procedurile şi criteriile de autorizare sunt făcute publice. Solicitanţii sunt informaţi cu privire la motivele oricărui refuz de acordare a autorizaţiei. Motivele trebuie să fie obiective, nediscriminatorii, bine întemeiate şi pe deplin fundamentate. De asemenea, solicitantului îi sunt puse la dispoziţie căi de atac.
Art. 8: Procedura de ofertare pentru noile capacităţi
(1)Statele membre asigură, în interesul siguranţei alimentării, posibilitatea prevederii de noi capacităţi sau măsuri de gestionare orientată către eficienţă energetică şi satisfacerea cererii, printr-o procedură de ofertare sau orice procedură echivalentă din punctul de vedere al transparenţei şi nediscriminării, pe baza unor criterii publicate. Cu toate acestea, procedurile respective pot fi lansate numai în cazul în care, pe baza procedurii de autorizare, capacitatea de producere care se construieşte sau măsurile de gestionare orientată către eficienţă energetică şi satisfacerea cererii care urmează să fie adoptate nu sunt suficiente pentru a asigura siguranţa alimentării.
(2)Statele membre pot asigura, în interesul protecţiei mediului şi al promovării tehnologiilor de ultimă oră, posibilitatea de a achiziţiona noi capacităţi prin intermediul unor proceduri de ofertare pe baza unor criterii publicate. Aceste proceduri de ofertare se pot referi la noi capacităţi sau la măsuri de gestionare orientată către eficienţă energetică şi satisfacerea cererii. Cu toate acestea, procedura de ofertare poate fi lansată numai în cazul în care, în baza procedurii de autorizare, capacitatea de producere care se construieşte sau măsurile care urmează să fie adoptate nu sunt suficiente pentru realizarea acestor obiective.
(3)Informaţiile privind procedura de ofertare pentru capacităţile de producere şi măsurile de gestionare orientată către eficienţă energetică şi satisfacerea cererii se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cu cel puţin şase luni înainte de termenul final pentru depunerea ofertelor.
Caietul de sarcini se pune la dispoziţia oricărei întreprinderi interesate stabilite pe teritoriul unui stat membru, astfel încât aceasta să aibă suficient timp să îşi depună oferta.
În vederea asigurării principiului transparenţei şi nediscriminării, caietul de sarcini conţine descrierea detaliată a specificaţiilor contractului şi a procedurii care trebuie urmată de către toţi ofertanţii, precum şi lista completă a criteriilor care determină selecţia ofertanţilor şi atribuirea contractului, inclusiv stimulentele, cum ar fi subvenţiile, care sunt acoperite de ofertă. Specificaţiile respective se pot referi şi la domeniile prevăzute la articolul 7 alineatul (2).
(4)Atunci când invitaţiile de participare la procedura de ofertare se referă la capacitatea de producere necesară, trebuie luate în considerare şi ofertele de furnizare de energie electrică cu garanţii pe termen lung, propuse de unităţile de producţie existente, cu condiţia ca acestea să permită acoperirea nevoilor suplimentare.
(5)Statele membre desemnează o autoritate sau un organism public sau privat independent de activităţile de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei electrice, care poate fi autoritatea de reglementare menţionată la articolul 35 alineatul (1), pentru a răspunde de organizarea, monitorizarea şi controlul procedurii de ofertare menţionate la alineatele (1)-(4) din prezentul articol. Atunci când este total independent faţă de alte activităţi care nu au legătură cu sistemul de transport din punctul de vedere al proprietăţii, operatorul de transport şi de sistem poate fi desemnat ca organismul răspunzător de organizarea, monitorizarea şi controlul procedurii de ofertare. Această autoritate sau acest organism ia toate măsurile necesare pentru a asigura confidenţialitatea informaţiilor conţinute în oferte.