Art. 3. - Art. 3: Obiective naţionale globale obligatorii şi măsuri privind utilizarea energiei din surse regenerabile - Directiva 2009/28/CE/23-apr-2009 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, de modificare şi ulterior de abrogare a Directivelor 2001/77/CE şi 2003/30/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 140L

În vigoare
Versiune de la: 21 Decembrie 2018
Art. 3: Obiective naţionale globale obligatorii şi măsuri privind utilizarea energiei din surse regenerabile
(1)Fiecare stat membru se asigură că ponderea energiei obţinută din surse regenerabile, calculată în conformitate cu articolele 5-11, în cadrul consumului final brut de energie în 2020 reprezintă cel puţin obiectivul său naţional pentru ponderea de energie obţinută din surse regenerabile în anul respectiv, conform celor prevăzute în coloana a treia din tabelul de la anexa I partea A. Aceste obiective naţionale globale obligatorii sunt conforme cu obiectivul privind ponderea de cel puţin 20 % de energie din surse regenerabile în consumul final brut de energie din Comunitate în 2020. Pentru a realiza mai uşor obiectivele prevăzute în prezentul articol, fiecare stat membru promovează şi încurajează eficienţa energetică şi economia de energie.
Pentru a asigura conformitatea cu obiectivele menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, contribuţia maximă comună a biocarburanţilor şi biolichidelor produse pe bază de culturi de cereale şi de alte culturi bogate în amidon, de culturi de plante zaharoase şi de plante oleaginoase, precum şi de culturi cultivate drept culturi principale în primul rând în scopuri energetice, cultivate pe terenuri agricole, nu trebuie să depăşească cantitatea de energie care corespunde contribuţiei maxime, astfel cum se prevede la alineatul (4) litera (d).

(2)Statele membre introduc măsuri destinate în mod efectiv să asigure că ponderea de energie din surse regenerabile este egală sau mai mare decât se arată în traiectoria orientativă stabilită în anexa I partea B.
(3)În vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite la alineatele (1) şi (2) din prezentul articol statele membre pot aplica printre altele următoarele măsuri:
a)scheme de sprijin;
b)măsuri de cooperare între diferite state membre şi cu ţări terţe în vederea îndeplinirii obiectivelor naţionale globale în conformitate cu articolele 5-11.
Fără a aduce atingere articolelor 87 şi 88 din tratat, statele membre au dreptul de a decide în conformitate cu articolele 5-11 din prezenta directivă până la ce nivel sprijină energia provenită din surse regenerabile care sunt produse într-un alt stat membru.
(4)Fiecare stat membru se asigură că ponderea energiei din surse regenerabile utilizată în toate formele de transporturi în 2020 reprezintă cel puţin 10 % din consumul final de energie în transporturi în statul membru respectiv.
În sensul prezentului alineat se aplică următoarele dispoziţii:
a)pentru calcularea numitorului, şi anume cantitatea totală de energie consumată pentru transport în sensul primului paragraf, se iau în considerare numai benzina, motorina, biocarburanţii consumaţi în transportul rutier şi feroviar şi energia electrică, inclusiv energia electrică utilizată la producerea de combustibili lichizi şi gazoşi de origine nebiologică produşi din surse regenerabile şi utilizaţi în transporturi;

b)cererea sa estimată de energie din surse regenerabile care trebuie să fie satisfăcută altfel decât prin producţia internă până în 2020. Această literă nu aduce atingere literei (d) de la prezentul alineat şi nici articolului 17 alineatul (1) litera (a);

c)pentru calcularea contribuţiei energiei electrice produse din surse regenerabile şi consumate de toate tipurile de vehicule electrice şi pentru producerea de combustibili lichizi şi gazoşi, destinaţi transporturilor, de origine nebiologică produşi din surse regenerabile în sensul literelor (a) şi (b), statele membre pot alege să folosească fie ponderea medie de energie electrică din surse regenerabile în cadrul Uniunii, fie ponderea de energie electrică din surse regenerabile din propria ţară, măsurată cu doi ani înainte de anul în cauză. În plus, pentru calcularea cantităţii de energie electrică din surse regenerabile consumate de transportul feroviar electrificat, acest consum este considerat ca fiind de 2,5 ori conţinutul energetic al energiei electrice provenite din surse regenerabile consumate. Pentru calcularea cantităţii de energie electrică din surse regenerabile consumate de autovehiculele electrice la litera (b), acest consum este considerat ca fiind de cinci ori conţinutul energetic al energiei electrice provenite din surse regenerabile consumate;";
d)pentru luarea în calcul a biocarburanţilor în numărător, ponderea energiei generate de biocarburanţii produşi pe bază de culturi de cereale şi de alte culturi bogate în amidon, de culturi de plante zaharoase şi de plante oleaginoase, precum şi de culturi cultivate drept culturi principale în primul rând în scopuri energetice, cultivate pe terenuri agricole, nu trebuie să fie mai mare de 7 % din consumul final de energie în transporturi în statele membre în 2020.
Biocombustibilii produşi din materiile prime enumerate în anexa IX nu sunt luaţi în calcul în privinţa limitei stabilite la primul paragraf de la prezenta literă.
Statele membre pot decide că cota-parte de energie provenită din biocombustibili produşi din culturi cultivate drept culturi principale în primul rând în scopuri energetice, cultivate pe terenuri agricole, altele decât culturile de cereale şi de alte plante bogate în amidon, culturi de plante zaharoase şi de plante oleaginoase, nu este luată în calcul în privinţa limitei stabilite la primul paragraf de la prezenta literă, cu următoarele condiţii:
(i)verificarea respectării criteriilor de durabilitate stabilite la articolul 17 alineatele (2)-(5) a fost efectuată în conformitate cu articolul 18; şi
(ii)aceste culturi au fost cultivate pe terenuri care fac parte din categoria de la anexa V partea C punctul 8, iar bonusul «eB» stabilit la anexa V partea C punctul 7 a fost inclus la calcularea emisiilor de gaze cu efect de seră pentru a asigura respectarea articolului 17 alineatul (2).
e)fiecare stat membru urmăreşte îndeplinirea obiectivului referitor la atingerea unui nivel minim al consumului pe teritoriul său de biocarburanţi produşi din materii prime precum şi de alţi combustibili enumeraţi în anexa IX partea A. În acest scop, fiecare stat membru stabileşte, până la 6 aprilie 2017, un obiectiv naţional pe care se străduieşte să îl atingă. O valoare de referinţă pentru acest obiectiv este de 0,5 puncte procentuale de conţinut energetic din ponderea de energie din surse regenerabile utilizată în toate formele de transport în 2020, menţionată la primul paragraf, care să se realizeze cu biocarburanţi produşi din materii prime şi cu alţi combustibili enumeraţi în anexa IX partea A. De asemenea, biocarburanţii produşi din materii prime care nu sunt enumerate în anexa IX şi care au fost stabilite de către autorităţile naţionale de resort ca fiind deşeuri, reziduuri, material celulozic de origine nealimentară şi material ligno-celulozic şi care sunt utilizate în instalaţiile existente înainte de adoptarea Directivei (UE) 2015/1513 a Parlamentului European şi a Consiliului (*) pot fi luaţi în calcul în scopul atingerii obiectivului naţional.
(*)Directiva (UE) 2015/1513 a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 septembrie 2015 de modificare a Directivei 98/70/CE privind calitatea benzinei şi a motorinei şi de modificare a Directivei 2009/28/CE privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (JO L 239, 15.9.2015, p. 1).
Statele membre pot stabili un obiectiv naţional inferior valorii de referinţă de 0,5 puncte procentuale, pe baza unuia sau a mai multe dintre motivele următoare:
(i)factori obiectivi, precum potenţialul limitat pentru o producţie durabilă de biocarburanţi produşi din materii prime şi de alţi combustibili enumeraţi în anexa IX partea A, sau disponibilitatea limitată pe piaţă a acestor biocarburanţi la preţuri eficiente din punctul de vedere al costurilor;
(ii)anumite caracteristici tehnice sau climatice ale pieţei naţionale a combustibililor destinaţi transporturilor, cum ar fi componenţa parcului auto rutier şi starea în care se află acesta; or
(iii)politici naţionale de alocare a unor resurse financiare proporţionale cu acordarea de stimulente pentru eficienţa energetică şi pentru utilizarea de electricitate din surse regenerabile de energie în domeniul transporturilor.
La momentul stabilirii obiectivelor lor naţionale, statele membre furnizează informaţiile disponibile cu privire la cantităţile de biocombustibili consumaţi din materii prime şi de alţi combustibili, enumeraţi la anexa IX partea A.
La stabilirea politicilor pentru promovarea producţiei de combustibili din materiile prime enumerate la anexa IX, statele membre ţin seama în mod corespunzător de ierarhia deşeurilor stabilită la articolul 4 din Directiva 2008/98/CE, inclusiv de dispoziţiile acestui articol privind abordarea axată pe ciclul de viaţă în privinţa efectelor globale ale producţiei şi gestionării diverselor fluxuri de deşeuri.
Comisia publică în conformitate cu articolul 24 din prezenta directivă:
- obiectivele naţionale ale statelor membre;
- dacă sunt disponibile, planurile statelor membre pentru a atinge aceste obiective naţionale;
- dacă este cazul, motivele care stau la baza devierii obiectivelor naţionale ale statelor membre de la valoarea de referinţă, notificate în conformitate cu articolul 4 alineatul (2) din Directiva (UE) 2015/1513; şi
- un raport de sinteză privind gradul de îndeplinire, de către statele membre, a obiectivelor lor naţionale;
f)biocarburanţii produşi din materiile prime enumerate în anexa IX se consideră a fi egali cu de două ori conţinutul lor energetic în scopul respectării obiectivului stabilit la primul paragraf.
Până la 31 decembrie 2011, Comisia prezintă, după caz, o propunere care să permită, în anumite condiţii, luarea în considerare a întregii cantităţi de energie electrică produse din surse regenerabile utilizată pentru toate tipurile de vehicule electrice.
Până la 31 decembrie 2017, Comisia prezintă, după caz, o propunere care să permită, în anumite condiţii, luarea în considerare a întregii cantităţi de energie electrică produse din surse regenerabile utilizată pentru toate tipurile de vehicule electrice şi pentru producerea de combustibili lichizi şi gazoşi de origine nebiologică produşi din surse regenerabile şi utilizaţi în transport.
(5)În vederea reducerii la minimum a riscului solicitării loturilor unice de mai multe ori în Uniune, statele membre şi Comisia se angajează să consolideze cooperarea între sistemele naţionale şi între sistemele naţionale şi sistemele voluntare stabilite în conformitate cu articolul 18, inclusiv, dacă este cazul schimbul de date. Pentru a împiedica modificarea intenţionată sau eliminarea materialelor în vederea încadrării în anexa IX, statele membre încurajează dezvoltarea şi utilizarea sistemelor care monitorizează şi identifică materiile prime, precum şi biocarburanţii rezultaţi, de-a lungul întregului lanţ valoric. Statele membre se asigură că, atunci când sunt detectate fraude, se iau măsuri corespunzătoare. Statele membre raportează cu privire la măsurile pe care le-au luat, până la 31 decembrie 2017 şi ulterior din doi în doi ani, în cazul în care nu au furnizat informaţii echivalente cu privire la fiabilitate şi la protecţia împotriva fraudelor în cadrul rapoartelor lor privind progresul în promovarea şi utilizarea energiei din surse regenerabile, rapoarte întocmite în conformitate cu articolul 22 alineatul (1) litera (d).
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 25a în vederea modificării listei de materii prime din partea A din anexa IX, însă numai în sensul adăugării de materii prime, nu şi în cel al eliminării acestora. Comisia adoptă un act delegat separat cu privire la fiecare materie primă care se adaugă pe lista din partea A din anexa IX. Fiecare act delegat se bazează, luând în mod corespunzător în considerare principiile ierarhiei deşeurilor stabilite în Directiva 2008/98/CE, pe analiza celor mai recente progrese ştiinţifice şi tehnice care permit să se concluzioneze că materia primă respectivă nu creează o cerere suplimentară de terenuri şi nici efecte semnificative de distorsionare a pieţelor produselor (secundare), deşeurilor sau reziduurilor, că generează reduceri substanţiale ale emisiilor de gaze cu efect de seră în comparaţie cu combustibilii fosili şi că nu riscă să producă un impact negativ asupra mediului şi a biodiversităţii.