Art. 23. - Art. 23: Monitorizarea şi raportarea din partea Comisiei - Directiva 2009/28/CE/23-apr-2009 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, de modificare şi ulterior de abrogare a Directivelor 2001/77/CE şi 2003/30/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 140L

În vigoare
Versiune de la: 21 Decembrie 2018
Art. 23: Monitorizarea şi raportarea din partea Comisiei
(1)Comisia monitorizează originea biocarburanţilor şi a biolichidelor consumate în Comunitate şi impactul pe care producţia acestora o are asupra utilizării terenurilor, inclusiv impactul deplasării, în Comunitate şi în principalele ţări terţe furnizoare. Monitorizarea se bazează pe rapoartele statelor membre, prezentate în conformitate cu articolul 22 alineatul (1), precum şi pe cele ale ţărilor terţe relevante, ale organizaţiilor interguvernamentale, pe studiile ştiinţifice din domeniu şi pe orice alte informaţii pertinente. De asemenea, Comisia monitorizează modificările preţului de comercializare asociate cu utilizarea biomasei pentru energie, precum şi eventualele efecte pozitive şi negative asociate asupra siguranţei alimentare.

(2)Comisia menţine dialogul şi schimbul de informaţii cu ţările terţe şi cu producătorii de biocarburanţi, cu organizaţiile de consumatori şi cu societatea civilă pe marginea aplicării generale a măsurilor din prezenta directivă cu privire la biocarburanţi şi biolichide. Comisia acordă o atenţie deosebită, în acest cadru, impactului pe care producţia de biocarburanţi l-ar putea avea asupra preţului produselor alimentare.
(3)Pe baza rapoartelor prezentate de statele membre în temeiul articolului 22 alineatul (1) şi a monitorizării şi analizei prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol, Comisia transmite rapoarte o dată la doi ani Parlamentului European şi Consiliului. Primul raport se prezintă în anul 2012.
(4)În rapoartele sale cu privire la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră datorate utilizării biocarburanţilor şi biolichidelor, Comisia utilizează cantităţile raportate de statele membre în conformitate cu articolul 22 alineatul (1) litera (o), inclusiv valorile medii provizorii ale emisiilor estimate în legătură cu schimbarea indirectă a utilizării terenurilor, precum şi intervalul aferent derivat din analiza sensibilităţii, menţionate în anexa VIII. Comisia face publice datele referitoare la valorile medii provizorii ale emisiilor estimate în legătură cu schimbarea indirectă a utilizării terenurilor şi intervalul aferent derivat din analiza sensibilităţii. De asemenea, Comisia evaluează dacă şi în ce mod s-ar modifica estimarea privind reducerile directe ale emisiilor în cazul în care coprodusele ar fi calculate utilizând metoda substituţiei.

(5)În rapoartele sale, Comisia analizează în special:
a)beneficiile ecologice relative şi costurile diferiţilor biocarburanţi, efectele strategiilor comunitare privind importurile asupra acestora, impactul asupra siguranţei în aprovizionare şi metodele de realizare a unei abordări echilibrate între producţia internă şi importuri;
b)impactul creşterii cererii de biocarburanţi asupra durabilităţii în Comunitate şi în ţările terţe, având în vedere impactul economic şi ecologic, inclusiv consecinţele asupra biodiversităţii;
c)domeniul de aplicare a identificării, într-un mod obiectiv din punct de vedere ştiinţific, a zonelor geografice bogate în biodiversitate care nu sunt reglementate de articolul 17 alineatul (3);
d)impactul creşterii cererii de biomasă asupra sectoarelor care utilizează biomasă;
e)disponibilitatea şi durabilitatea biocarburanţilor produşi din materiile prime enumerate în anexa IX, inclusiv o evaluare a efectului înlocuirii produselor alimentare şi furajelor pentru producţia biocarburanţilor, ţinând seama în mod adecvat de principiile ierarhiei deşeurilor stabilite de Directiva 2008/98/CE, principiul utilizării în cascadă a biomasei, având în vedere circumstanţele economice şi tehnologice de la nivel regional şi local, menţinerea stocului necesar de carbon în sol şi calitatea solului şi a ecosistemelor;

f)informaţii privind rezultatele disponibile ale cercetării ştiinţifice privind schimbarea indirectă a utilizării terenurilor în ceea ce priveşte toate căile de producţie, precum şi o analiză a acestora, inclusiv o evaluare privind posibilitatea îngustării intervalului de incertitudine identificat în analiza care stă la baza estimărilor emisiilor în legătură cu schimbarea indirectă a utilizării terenurilor, precum şi posibilitatea luării în calcul a eventualului impact al politicilor Uniunii, cum ar fi politicile privind clima, mediul şi politica agricolă; şi
g)evoluţiile tehnologice referitoare la utilizarea şi la efectele economice şi de mediu ale biocombustibililor şi biolichidelor produse în Uniune din culturi nealimentare specializate cultivate în special în scopuri energetice, precum şi disponibilitatea datelor în ceea ce priveşte aceste efecte.

(6)Pe baza rapoartelor înaintate de statele membre în temeiul articolului 22 alineatul (3), Comisia analizează eficacitatea măsurilor luate de statele membre privind instituirea unui singur organism administrativ responsabil cu prelucrarea cererilor de autorizare, certificare şi acordare de licenţe şi cu acordarea de asistenţă către solicitanţi.
(7)În scopul îmbunătăţirii finanţării şi coordonării în vederea realizării obiectivului de 20 % menţionat la articolul 3 alineatul (1), Comisia prezintă, până la 31 decembrie 2010, o analiză şi un plan de acţiune în domeniul energiei regenerabile, care vizează, în special:
a)o mai bună utilizare a fondurilor structurale şi a programelor-cadru;
b)o utilizare mai bună şi crescută a fondurilor provenite de la Banca Europeană de Investiţii şi de la alte instituţii financiare publice; şi
c)accesul mai bun la capitalul de risc, în special prin intermediul unei analize a posibilităţii de realizare a unei partajări a riscului în cazul investiţiilor în energia din surse regenerabile în Comunitate, similară cu iniţiativa Fondului mondial pentru eficienţă energetică şi energie regenerabilă, care vizează ţări terţe;
d)o mai bună coordonare a finanţării comunitare şi naţionale şi a altor forme de sprijin;
e)o mai bună coordonare în sprijinul iniţiativelor din domeniul energiilor din surse regenerabile, al căror succes depinde de acţiuni ale actorilor din mai multe state membre.
(8)Până la 31 decembrie 2014, Comisia prezintă un raport, abordând în special următoarele elemente:
a)o reexaminare a pragurilor minime de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, care urmează să se aplice de la datele menţionate la articolul 17 alineatul (2) al doilea paragraf, pe baza unei analize de impact care ţine seama în special de progresele tehnologice, de tehnologiile disponibile şi de disponibilitatea biocarburanţilor de prima şi a doua generaţie care generează o reducere ridicată a emisiilor de gaze cu efect de seră;
b)în ceea ce priveşte obiectivele menţionate la articolul 3 alineatul (4), reexaminarea:
(i)eficienţei din punctul de vedere al costurilor a măsurilor care trebuie puse în aplicare pentru a atinge aceste obiective;
(ii)evaluării fezabilităţii atingerii acestor obiective, asigurându-se, în acelaşi timp, durabilitatea producţiei de biocarburanţi în Uniune şi în ţările terţe şi luând în considerare impactul de ordin economic, social şi asupra mediului, inclusiv efectele indirecte şi impactul asupra biodiversităţii, precum şi disponibilitatea comercială a biocarburanţilor de a doua generaţie;
(iii)impactului punerii în aplicare a obiectivelor asupra disponibilităţii produselor alimentare la preţuri accesibile;
(iv)disponibilităţii comerciale a vehiculelor electrice, hibride şi pe bază de hidrogen, precum şi a metodologiei alese pentru calcularea ponderii energiei din surse regenerabile consumate în sectorul transporturilor;
(v)evaluării condiţiilor specifice de piaţă, luând în considerare în special pieţele în care combustibilii pentru transport reprezintă peste jumătate din consumul final de energie şi pieţele care depind total de biocarburanţi importaţi;

c)o evaluare a punerii în aplicare a prezentei directive, în special în ceea ce priveşte mecanismele de cooperare, pentru a garanta că, împreună cu posibilitatea continuării utilizării schemelor naţionale de sprijin de către statele membre, aşa cum se menţionează la articolul 3 alineatul (3), aceste mecanisme permit statelor membre să realizeze obiectivele naţionale definite în anexa I, cu un raport optim costuri-beneficii, o evaluare a progreselor tehnologice şi concluziile care urmează a fi trase în vederea atingerii obiectivului de 20 % energie din surse regenerabile la nivel comunitar.
Pe baza acestui raport, Comisia înaintează, dacă este cazul, propuneri Parlamentului European şi Consiliului, abordând aspectele sus-menţionate şi în special:
- în ceea ce priveşte elementul inclus la litera (a), o modificare a economiei minime de emisii de gaze cu efect de seră menţionate la respectiva literă;
- în ceea ce priveşte elementul inclus la litera (c), adaptări adecvate a măsurilor de cooperare prevăzute în prezenta directivă în vederea îmbunătăţirii eficienţei lor pentru a atinge obiectivul de 20 %. O astfel de propunere nu aduce atingere nici obiectivului de 20 %, nici controlului exercitat de statele membre asupra schemelor naţionale de sprijin şi măsurilor de cooperare.
(9)În 2018 Comisia prezintă o foaie de parcurs privind energia din surse regenerabile pentru perioada de după 2020.
Foaia de parcurs respectivă este însoţită, după caz, de propuneri pentru perioada de după 2020, adresate Parlamentului European şi Consiliului. Foaia de parcurs ţine seama de experienţa punerii în aplicare a prezentei directive şi de progresele tehnologice din domeniul energiei din surse regenerabile.
(10)În 2021 Comisia prezintă un raport care analizează aplicarea prezentei directive. Acest raport abordează în mod deosebit rolul pe care le-au avut următoarele elemente în a le permite statelor membre să-şi îndeplinească obiectivele naţionale definite în anexa I, cu un raport optim costuri-beneficii:
a)procesul de elaborare a previziunilor şi a planurilor naţionale de acţiune în domeniul energiei regenerabile;
b)eficacitatea mecanismelor de cooperare;
c)progresele tehnologice în domeniul energiei din surse regenerabile, inclusiv progresele în ceea ce priveşte utilizarea bio-carburanţilor în sectorul aviaţiei comerciale;
d)eficacitatea schemelor naţionale de sprijin;
e)concluziile rapoartelor Comisiei menţionate la alineatele (8) şi (9).