Capitolul i - DISPOZIŢII GENERALE - Directiva 2008/57/CE/17-iun-2008 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Comunitate
Acte UE
Jurnalul Oficial 191L
Ieşit din vigoare Versiune de la: 22 Aprilie 2015
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiectivul şi domeniul de aplicare
(1)Prezenta directivă stabileşte condiţiile care trebuie să fie îndeplinite pentru realizarea interoperabilităţii în sistemul feroviar comunitar într-un mod care să asigure compatibilitatea cu dispoziţiile Directivei 2004/49/CE. Aceste condiţii se referă la proiectarea, construirea, punerea în funcţiune, modernizarea, reînnoirea, exploatarea şi întreţinerea elementelor acestui sistem, precum şi calificarea profesională şi condiţiile de sănătate şi de siguranţă ale personalului care contribuie la exploatarea şi întreţinerea sa.
(2)Urmărirea acestui obiectiv trebuie să conducă la definirea unui nivel optim de armonizare tehnică şi să permită:
a)facilitarea, perfecţionarea şi dezvoltarea serviciilor de transport feroviar internaţional, în cadrul Uniunii Europene şi cu ţări terţe;
b)contribuţia la crearea treptată a pieţei interne de echipamente şi servicii pentru construcţia, reînnoirea, îmbunătăţirea şi exploatarea sistemului feroviar în Comunitate;
c)contribuţia la interoperabilitatea sistemului feroviar în Comunitate.
(3)Statele membre pot să excludă din domeniul de aplicare a măsurilor pe care le adoptă pentru punerea în aplicare a prezentei directive:
a)metrourile, tramvaiele şi alte sisteme feroviare uşoare;
b)reţelele care sunt separate din punct de vedere funcţional de restul sistemului feroviar şi sunt destinate exclusiv exploatării de către serviciile locale, urbane sau suburbane de transport de călători, precum şi întreprinderile feroviare care operează exclusiv pe aceste reţele;
c)infrastructura feroviară privată şi vehiculele care sunt utilizate exclusiv pe o astfel de infrastructură şi exclusiv în folosul proprietarului pentru propriile operaţiuni de transport;
d)infrastructura şi vehiculele rezervate pentru o utilizare strict locală, istorică sau turistică.
(4)Domeniul de aplicare a STI-urilor se extinde treptat, în conformitate cu articolul 8, la întreg sistemul feroviar, inclusiv accesul pe calea ferată la terminale şi principalele instalaţii portuare care deservesc sau pot deservi mai mulţi utilizatori, fără a aduce atingere derogărilor de la aplicarea STI-urilor menţionate la articolul 9.
Art. 2: Definiţii
În înţelesul prezentei directive:
a)"sistemul feroviar transeuropean" înseamnă sistemul feroviar convenţional şi cel de mare viteză, prevăzute la punctul 1 şi, respectiv, la punctul 2 din anexa I;
b)"interoperabilitate" înseamnă capacitatea sistemului feroviar de a permite deplasarea sigură şi neîntreruptă a trenurilor care ating nivelurile necesare de performanţă pentru aceste linii. Această capacitate depinde de toate condiţiile tehnice, operaţionale şi de reglementare care trebuie îndeplinite pentru a respecta cerinţele esenţiale;
c)"vehicul" înseamnă un vehicul feroviar care circulă pe propriile roţi pe liniile de cale ferată, cu sau fără tracţiune. Un vehicul este alcătuit din unul sau mai multe subsisteme structurale şi funcţionale sau părţi ale acestor subsisteme;
d)"reţea" înseamnă liniile, staţiile, terminalele şi orice echipamente fixe necesare pentru asigurarea exploatării continue şi în condiţii de siguranţă a sistemului feroviar;
e)"subsisteme" înseamnă rezultatul divizării sistemului feroviar, aşa cum se prezintă în anexa II. Aceste subsisteme, pentru care trebuie formulate cerinţele esenţiale, pot fi structurale sau funcţionale;
f)"elemente constitutive de interoperabilitate" înseamnă orice componentă elementară, grup de componente, subansamblu sau ansamblu complet din echipamentul încorporat sau care se intenţionează a fi încorporat într-un subsistem, de care depinde, direct sau indirect, interoperabilitatea sistemului feroviar. Noţiunea de "element constitutiv" acoperă atât obiectele tangibile, cât şi pe cele intangibile, precum programele de calculator;
g)"cerinţele esenţiale" înseamnă toate condiţiile precizate în anexa III, pe care trebuie să le îndeplinească sistemul feroviar, subsistemele şi elementele constitutive de interoperabilitate, inclusiv interfeţele;
h)"specificaţie europeană" înseamnă o specificaţie tehnică comună, o aprobare tehnică europeană sau un standard naţional care transpune un standard european, definit în anexa XXI la Directiva 2004/17/CE;
i)"specificaţie tehnică de interoperabilitate" (STI) înseamnă o specificaţie adoptată în conformitate cu prezenta directivă pe care trebuie să o respecte fiecare subsistem sau parte de subsistem pentru a îndeplini cerinţele esenţiale şi a asigura interoperabilitatea sistemului feroviar;
j)"organisme notificate" înseamnă organismele responsabile pentru evaluarea conformităţii sau a capacităţii de utilizare a elementelor constitutive de interoperabilitate, sau pentru evaluarea procedurii de verificare "CE" a subsistemelor;
k)"parametri de bază" înseamnă orice condiţie tehnică, operaţională sau de reglementare care este esenţială pentru interoperabilitate şi care este specificată în STI-urile aplicabile;
l)"caz special" înseamnă orice parte a sistemului feroviar care necesită includerea unor dispoziţii speciale în STI-uri, temporare sau definitive, datorită constrângerilor geografice, topografice sau de mediu urban sau de coerenţă în raport cu sistemul existent. Pot fi incluse, în special, linii şi reţele de cale ferată izolate de reţeaua comunitară, gabaritul, ecartamentul sau entraxa liniilor de cale ferată şi vehiculele destinate exclusiv utilizării locale, regionale sau istorice, precum şi vehiculele provenite din terţe ţări sau destinate acestora;
m)"modernizare" înseamnă orice lucrare de modificare majoră a unui subsistem sau a unei părţi de subsistem care îmbunătăţeşte performanţele generale ale subsistemului;
n)"reînnoire" înseamnă orice lucrare majoră de înlocuire a unui subsistem sau a unei părţi de subsistem care nu modifică performanţele generale ale subsistemului;
o)"sistem feroviar existent" înseamnă structura compusă din liniile şi instalaţiile fixe ale sistemului feroviar existent, plus vehiculele, de toate categoriile şi originile, care se deplasează pe această infrastructură;
p)"înlocuire în cadrul întreţinerii" înseamnă orice înlocuire de componente cu piese având funcţii şi performanţe identice în cadrul întreţinerii preventive sau de remediere;
q)"punere în funcţiune" înseamnă toate operaţiunile prin care un subsistem sau un vehicul este adus în starea de funcţionare nominală;
r)"parte contractantă" înseamnă orice entitate, publică sau privată, care comandă proiectarea şi/sau construirea sau reînnoirea sau modernizarea unui subsistem. Entitatea în cauză poate fi o întreprindere feroviară, un administrator de infrastructuri sau un deţinător sau concesionarul responsabil pentru desfăşurarea unui proiect;
s)"deţinător" înseamnă persoana sau entitatea care exploatează un vehicul ca mijloc de transport, fie că este proprietarul unui vehicul, fie că are dreptul de a-l utiliza şi este înregistrat ca atare în Registrul naţional al vehiculelor (RNV) menţionat la articolul 33;
t)"proiect într-un stadiu avansat de dezvoltare" înseamnă orice proiect al cărui stadiu de planificare/construcţie a atins un punct în care o schimbare în specificaţiile tehnice ar fi inacceptabilă pentru statul membru în cauză. Un astfel de impediment poate fi de natură juridică, contractuală, economică, financiară, socială sau de mediu şi trebuie justificat în mod corespunzător;
u)"standard armonizat" înseamnă orice standard european adoptat de unul dintre organismele europene de standardizare menţionate în anexa I la Directiva 98/34/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 iunie 1998 de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice şi a normelor privind serviciile în societatea informaţională (1) în legătură cu un mandat din partea Comisiei elaborat în conformitate cu procedura la care se face trimitere în articolul 6 alineatul (3) din respectiva directivă şi care, separat sau împreună cu alte standarde, furnizează o soluţie privind conformitatea cu o dispoziţie juridică;
v)"autoritate naţională de siguranţă" înseamnă o "autoritate de siguranţă", astfel cum este definită la articolul 3 litera (g) din Directiva 2004/49/CE;
w)"tip" înseamnă un tip de vehicul care defineşte caracteristicile de proiectare de bază ale vehiculului care fac obiectul unui singur certificat de omologare descris în modulul B din Decizia 93/465/CEE;
x)"serii" înseamnă un număr de vehicule identice aparţinând unui singur tip de proiect;
y)"agenţie" înseamnă "Agenţia Europeană a Căilor Ferate", înfiinţată prin Regulamentul (CE) nr. 881/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 de înfiinţare a Agenţiei Europene a Căilor Ferate (Regulamentul privind agenţia) (2);
(1)JO L 204, 21.7.1998, p. 37. Directivă modificată ultima dată prin Directiva 2006/96/CE a Consiliului (JO L 363, 20.12.2006, p. 81).
(2)JO L 164, 30.4.2004, p. 1.
z)"entitate responsabilă de întreţinere" înseamnă o entitate care răspunde de întreţinerea unui vehicul şi care este înregistrată ca atare în registrul naţional al vehiculelor.
Art. 3: Compatibilitate generală
(1)Prezenta directivă are ca obiect dispoziţiile care privesc, pentru fiecare subsistem, elementele constitutive de interoperabilitate, la interfeţe şi proceduri, precum şi condiţiile de compatibilitate generală a sistemului feroviar, necesare pentru realizarea interoperabilităţii sale.
(2)Dispoziţiile prezentei directive se aplică fără să se aducă atingere oricărei alte dispoziţii comunitare relevante. Cu toate acestea, în cazul elementelor constitutive de interoperabilitate, incluzând interfeţele, concordanţa cu cerinţele esenţiale ale acestei directive poate necesita utilizarea unor specificaţii europene individuale, elaborate în acest scop.
Art. 4: Cerinţe esenţiale
(1)Sistemul feroviar, subsistemele şi elementele de interoperabilitate, inclusiv interfeţele, respectă exigenţele esenţiale aplicabile.
(2)Specificaţiile tehnice suplimentare menţionate la articolul 34 din Directiva 2004/17/CE, necesare pentru a completa specificaţiile europene sau alte standarde care se aplică la nivel comunitar, nu trebuie să contravină exigenţelor esenţiale.