Art. 31. - Art. 31: Vânzarea şi punerea în exploatare a pieselor sau a echipamentelor care pot prezenta un risc important pentru buna funcţionare a sistemelor esenţiale - Directiva 2007/46/CE/05-sep-2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi a sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective

Acte UE

Jurnalul Oficial 263L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Septembrie 2019
Art. 31: Vânzarea şi punerea în exploatare a pieselor sau a echipamentelor care pot prezenta un risc important pentru buna funcţionare a sistemelor esenţiale
(1)Statele membre permit vânzarea, oferirea spre vânzare sau punerea în exploatare a pieselor sau a echipamentelor care pot prezenta un risc important pentru buna funcţionare a sistemelor care sunt esenţiale pentru siguranţa vehiculului sau pentru performanţele sale în materie de protecţie a mediului, numai dacă aceste piese sau echipamente au fost autorizate de către o autoritate de omologare în conformitate cu alineatele (5)-(10).
(2)Piesele sau echipamentele care fac obiectul autorizării în conformitate cu alineatul (1) sunt incluse în lista stabilită în anexa XIII. Această decizie este precedată de o evaluare care stă la baza unui raport şi încearcă să asigure un echilibru echitabil între următoarele elemente:
a)existenţa unui risc grav pentru securitatea sau performanţele în materie de protecţie a mediului ale vehiculelor echipate cu piesele sau echipamentele în cauză; şi
b)efectul asupra consumatorilor şi producătorilor pe piaţa pieselor de schimb al impunerii, prin prezentul articol, a unei posibile cerinţe de autorizare pentru piesele sau echipamentele în cauză.
(3)Alineatul (1) nu se aplică pieselor sau echipamentelor de origine care sunt acoperite de o omologare de tip de sistem privind un vehicul şi pieselor sau echipamentelor care au fost omologate de tip în conformitate cu prevederile unuia dintre actele de reglementare enumerate la anexa IV, cu excepţia cazului în care omologările privesc alte aspecte decât cele reglementate prin alineatul (1). Alineatul (1) nu se aplică pieselor sau echipamentelor produse în mod exclusiv ca parte componentă a vehiculelor de curse, care nu sunt destinate utilizării în circulaţia rutieră. În cazul în care piesele sau echipamentele incluse în anexa XIII au dublă utilizare, pentru curse şi pentru circulaţia rutieră, acestea nu pot fi vândute sau oferite spre vânzare publicului larg pentru utilizarea lor în vehiculele folosite în circulaţia rutieră decât în cazul în care respectă cerinţele prevăzute în prezentul articol.
Atunci când este cazul, Comisia adoptă prevederi care vizează identificarea pieselor sau a echipamentelor menţionate în acest paragraf.
(4)După consultarea părţilor interesate, Comisia stabileşte procedura şi cerinţele procesului de autorizare la care se face referire în alineatul (1) şi adoptă prevederi pentru actualizarea ulterioară a listei stabilite în anexa XIII. Aceste cerinţe includ dispoziţii privind siguranţa, protecţia mediului şi, dacă este cazul, normele de încercare. Ele se pot baza pe actele de reglementare enumerate în anexa IV, pot fi elaborate în conformitate cu tehnologiile pertinente în materie de siguranţă, protecţia mediului sau încercare sau, dacă aceasta reprezintă o modalitate adecvată de atingere a gradului de siguranţă necesar sau a obiectivelor de mediu, pot consta într-o comparaţie a piesei sau a echipamentului cu performanţele în materie de mediu sau de siguranţă ale vehiculului original sau ale oricăreia dintre piesele sale, după caz.
(5)În sensul alineatului (1), producătorul de piese sau echipamente prezintă autorităţii de omologare un raport de încercare redactat de un serviciu tehnic desemnat, care certifică faptul că piesele sau echipamentele pentru care este solicitată autorizaţia sunt conforme cu cerinţele menţionate la alineatul (4). Producătorul poate înainta doar o singură cerere pe tip şi pe piesă unei singure autorităţi de omologare.
Cererea include detaliile privind producătorul pieselor sau al echipamentelor, tipul, numărul de identificare şi numărul de piese sau de echipamente pentru care este solicitată autorizaţia, precum,i numele producătorului vehiculului, tipul de vehicul şi, după caz, anul de fabricaţie sau orice altă informaţie care permite identificarea vehiculului căruia îi sunt destinate piesele sau echipamentele respective.
Atunci când autoritatea de omologare constată, luând în considerare raportul de încercare şi alte probe, că piesele sau echipamentele vizate sunt conforme cu cerinţele menţionate la alineatul (4), aceasta eliberează producătorului, fără întârziere nejustificată, un certificat. Acest certificat permite ca piesele sau echipamentele să fie vândute, oferite spre vânzare sau instalate pe vehiculele din interiorul Comunităţii sub rezerva dispoziţiei menţionate la alineatul (9) al doilea paragraf.
(6)Fiecare piesă sau echipament, autorizate în conformitate cu prezentul articol, trebuie să fie marcate corespunzător.
Comisia stabileşte cerinţele de marcare şi ambalare, precum şi modelul şi sistemul de numerotare al certificatului menţionat la alineatul (5).
(7)Măsurile menţionate la alineatele (2)-(6) sunt adoptate în conformitate cu procedura de reglementare cu control menţionată la articolul 40 alineatul (2), deoarece acestea sunt destinate să modifice elemente neesenţiale ale prezentei directive, inter alia, prin completarea ei.
(8)Producătorul informează fără întârziere autoritatea de omologare care a eliberat certificatul cu privire la orice schimbare care afectează condiţiile în care a fost eliberat certificatul respectiv. Autoritatea de omologare decide dacă certificatul trebuie revizuit sau dacă trebuie eliberat un alt certificat şi dacă sunt necesare noi încercări.
Responsabilitatea producătorului este să se asigure că piesele şi echipamentele sunt produse şi continuă să fie produse potrivit condiţiilor în care a fost eliberat certificatul.
(9)Înainte de eliberarea unei autorizaţii, autoritatea de omologare se asigură de existenţa unor modalităţi şi proceduri corespunzătoare de asigurare a unui control efectiv al conformităţii producţiei.
În cazul în care autoritatea de omologare consideră că nu mai sunt îndeplinite condiţiile de eliberare a autorizaţiei, aceasta îi solicită producătorului să ia măsurile necesare pentru a asigura că piesele sau echipamentele sunt din nou conforme. Dacă este necesar, autoritatea de omologare retrage autorizaţia.
(10)Orice dezacord dintre statele membre privitor la certificatele menţionate la alineatul (5) este semnalat Comisiei. Aceasta din urmă ia măsurile necesare, inclusiv, dacă este necesar, retragerea autorizaţiei, după consultarea statelor membre.
(11)Prezentul articol nu este aplicabil unei piese sau unui echipament înainte ca acestea să fie incluse în anexa XIII. Pentru fiecare element sau grup de elemente din anexa XIII este fixată o perioadă rezonabilă de tranziţie, pentru a permite producătorului piesei sau al echipamentului să poată solicita şi obţine o autorizaţie. În acelaşi timp, se poate fixa o dată, după caz, până la care piesele şi echipamentele concepute pentru vehiculele care au primit omologarea de tip înaintea datei respective sunt excluse din domeniul de aplicare a prezentului articol.
(12)Atât timp cât nu a fost luată o decizie privind includerea unei piese sau a unui echipament în lista menţionată la alineatul (1), statele membre pot menţine dispoziţii de drept intern referitoare la piesele sau echipamentele care pot reprezenta un risc considerabil pentru buna funcţionare a sistemelor esenţiale pentru siguranţa vehiculului sau a performanţelor sale în materie de protecţie a mediului.
De îndată ce o astfel de decizie a fost luată în această privinţă, valabilitatea dispoziţiilor de drept intern referitoare la piesele sau echipamentele în cauză încetează.
(13)De la 29 octombrie 2007, statele membre nu adoptă noi dispoziţii privind piesele sau echipamentele care pot afecta buna funcţionare a sistemelor esenţiale pentru siguranţa vehiculului sau pentru performanţele sale în materie de protecţie a mediului.